Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Ko艣ci贸艂 w Polsce. Kamyczki si臋 ruszy艂y, lawiny (jeszcze) nie ma

Ko艣ci贸艂 ukrywaj膮cy swoje grzechy przed 艣wiatem nie jest w stanie przetrwa膰. Mo偶e przetrwa膰, staj膮c w ewangelicznej Prawdzie. Nie jest to jednak niestety jedyna mo偶liwa droga. Co wybierze polski Ko艣ci贸艂?
Ko艣ci贸艂 w Polsce. Kamyczki si臋 ruszy艂y, lawiny (jeszcze) nie ma
zdj臋cie w domenie publicznej, autor: AnRo0002, 藕r贸d艂o: Wikimedia Commons

Ostatnie tygodnie w polskim Ko艣ciele trudno uzna膰 za nudne. Zacz臋艂o si臋, niczym u Hitchcocka, od trz臋sienia ziemi 鈥 czyli drugiego filmu Sekielskich. Filmu o tyle szczeg贸lnego, 偶e mocniej ni偶 pierwszy bazuj膮cego na twardych faktach i daj膮cego g艂os 鈥瀌rugiej stronie鈥 鈥 reprezentowanej tutaj przez Tomasza Terlikowskiego i ksi臋dza Tadeusza Isakowicza-Zaleskiego, kt贸rych trudno uzna膰 za sympatyzuj膮cych z 鈥瀘pcj膮 liberalno-lewicow膮鈥. Wida膰, 偶e autorom filmu zale偶a艂o na maksymalnej wiarygodno艣ci, nawet kosztem pewnego skrzywienia przekazu (wielu komentator贸w, zw艂aszcza z lewej strony, zwraca艂o uwag臋 na problematyczny w膮tek 鈥瀕awendowej mafii鈥, ten temat powr贸ci jeszcze w tych rozwa偶aniach). Efekt by艂 specyficzny: w przeciwie艅stwie do pierwszego filmu, po kt贸rym ruszy艂a lawina dyskredytacji przeplatanych z pogardliwymi komentarzami niekt贸rych biskup贸w, a nast臋pnie pr贸ba ratowania sytuacji medialnej kuriozaln膮 konferencj膮 prasow膮 Konferencji Episkopatu Polski, tym razem odpowiedzi膮 by艂o g艂贸wnie milczenie. Z jednym wyj膮tkiem 鈥 prymas Polski, arcybiskup Wojciech Polak, poinformowa艂 o wszcz臋ciu dochodzenia wobec biskupa Edwarda Janiaka, negatywnego bohatera filmu. Episkopat milcza艂. Wydawa艂o si臋, 偶e sprawa i tym razem rozejdzie si臋 po ko艣ciach. Nic bardziej mylnego.

Czy ten ruch to prze艂om?

Najpierw biskup Janiak postanowi艂, jak gdyby nic si臋 nie sta艂o, poprowadzi膰 msz臋 ze 艣wi臋ceniami dla nowych ksi臋偶y. Po fali krytyki decyzj臋 zmieniono, a obowi膮zki celebransa przej膮艂 biskup senior Napiera艂a. Nie zatrzyma艂o to krytycznych komentarzy, gdy偶 sama msza odby艂a si臋 w atmosferze skandalu, nie wpuszczono na ni膮 obserwator贸w, tre艣膰 kazania by艂a za艣 nastawiona na obron臋 klerykalnego status quo, a nawet relatywizacj臋 grzech贸w ksi臋偶y. Do tego pojawi艂y si臋 pog艂oski, 偶e sam biskup senior by艂 zamieszany w proceder krycia kap艂an贸w-pedofil贸w. Dalsze wydarzenia jeszcze bardziej podgrza艂y atmosfer臋. Biskup Janiak napisa艂 tekst, w kt贸rym wprost oskar偶y艂 arcybiskupa Polaka o atak na 鈥瀓ego osob臋鈥, a przy okazji podwa偶y艂 sens i prawomocno艣膰 dzia艂ania Fundacji 艢wi臋tego J贸zefa, powo艂anej po zesz艂orocznym skandalu wok贸艂 filmu Sekielskich i zajmuj膮cej si臋 systemow膮 pomoc膮 ofiarom pedofilii w Ko艣ciele. R贸wnocze艣nie jego zast臋pca, biskup pomocniczy 艁ukasz Buzun, zwo艂a艂 Rad臋 Kap艂a艅sk膮, podczas kt贸rej pr贸bowa艂 nam贸wi膰 duchownych diecezji kaliskiej do masowego poparcia 鈥瀉takowanego鈥 biskupa.

Tym razem jednak wspomniane sprawy nie pozosta艂y w ukryciu. Zar贸wno list biskupa Janiaka, jak i apel biskupa pomocniczego przedosta艂y si臋 do medi贸w (obficie spraw臋 relacjonowa艂a zw艂aszcza 鈥濿i臋藕鈥). Biskup Polak wyda艂 o艣wiadczenie, w kt贸rym zdecydowanie odrzuci艂 zarzuty biskupa Janiaka, dodatkowo w mediach pojawi艂a si臋 informacja o tym, 偶e bohater filmu Sekielskich trafi艂 do szpitala w stanie skrajnego upojenia alkoholowego.

Ruszy艂o si臋 te偶 w spo艂eczno艣ci wiernych. W internecie zainicjowano petycj臋, kt贸ra mia艂a na celu opublikowanie w poczytnej w艂oskiej gazecie 鈥濴a Repubblica鈥 apelu do papie偶a, aby zaj膮艂 si臋 najg艂o艣niejszymi skandalami z udzia艂em polskich biskup贸w. Zebrano na ten cel czterdzie艣ci tysi臋cy z艂otych. Apel ukaza艂 si臋 w gazecie, chocia偶 鈥 po negocjacjach z redakcj膮 obawiaj膮c膮 si臋 konsekwencji prawnych 鈥 wyci臋to z niego personalia oskar偶anych biskup贸w. W mi臋dzyczasie wybuch艂a istna bomba: Nuncjatura Apostolska w Polsce poinformowa艂a o mianowaniu arcybiskupa Rysia administratorem sede plena (czyli w dos艂ownym t艂umaczeniu: 鈥瀙rzy osadzonej siedzibie鈥) diecezji kaliskiej, a w obja艣nieniu tej decyzji dodatkowo nakaza艂a biskupowi Janiakowi przebywanie poza diecezj膮 do czasu wyja艣nienia post臋powania kanonicznego (tego zainicjowanego przez prymasa Polaka).

Tyle w kwestii nieco subiektywnego i na pewno niepe艂nego przegl膮du. Wa偶niejsze jest pytanie, kt贸re si臋 nasuwa, kiedy na t臋 sekwencj臋 zdarze艅 popatrzymy 鈥 czy doczekali艣my si臋 prze艂omu w polskim Ko艣ciele? Czy nasz Ko艣ci贸艂 nareszcie zacz膮艂 walczy膰 z tak pot臋pianym przez papie偶a Franciszka grzechem klerykalizmu? Obawiam si臋, 偶e w tej kwestii nie da si臋 udzieli膰 jednoznacznej odpowiedzi. Aby wyja艣ni膰, dlaczego tak s膮dz臋, postaram si臋 naszkicowa膰 szerszy obraz zjawisk zachodz膮cych w Ko艣ciele w Polsce.

Upolitycznione kazania, pozytywne zmiany

Poczucie upolitycznienia Ko艣cio艂a w Polsce jest w艣r贸d wiernych bardzo mocne 鈥 wed艂ug bada艅 IBRiS dla Interii z wrze艣nia 2019 roku 43 procent badanych uwa偶a, 偶e Ko艣ci贸艂 鈥瀦decydowanie zbyt du偶o鈥 anga偶uje si臋 w polityk臋, a kolejne 20 procent, 偶e 鈥瀝aczej zbyt du偶o鈥. 25 procent uwa偶a, 偶e anga偶uje si臋 adekwatnie, a tylko 3,5 procenta 艂膮cznie jest zdania, 偶e zbyt ma艂o (raczej + zdecydowanie).

Wed艂ug mojego osobistego do艣wiadczenia wra偶enie to znajduje poparcie w rzeczywisto艣ci 鈥 osobi艣cie mia艂em do czynienia ze skrajnie upolitycznionym 鈥瀔azaniem鈥 (trudno mi pisa膰 o tym bez cudzys艂ow贸w, gdy偶 by艂o ono de facto dwudziestominutow膮 reklam膮 portalu prawy.pl) ksi臋dza Ryszarda Halwy (o tej postaci te偶 jeszcze wspomn臋) w mojej parafii na alei KEN na Ursynowie; z konsekwentnie atakuj膮cymi 鈥瀦gni艂膮 Uni臋 Europejsk膮鈥 i epatuj膮cymi analogiami z hitleryzmem kazaniami w parafii u moich rodzic贸w w Pra偶mowie; czy te偶 z atakiem na 鈥瀉ntypolskiego鈥 Leszka Ja偶d偶ewskiego (przy okazji jego przemowy z okazji wyk艂adu Tuska na Uniwersytecie Warszawskim) w og艂oszeniach po mszy w parafii w Le艣nej Polanie. Konkretne informacje podaj臋 celowo, gdy偶 zbyt cz臋sto spotykam si臋 z zarzutem, 偶e problem upolitycznionych kaza艅 jest 鈥瀢yimaginowany鈥, aza艣 jedyne, co potrafi膮 przytacza膰 na potwierdzenie tej tezy krytycy polskiego Ko艣cio艂a, to 鈥瀙rzyk艂ady medialne鈥. Powy偶sze przyk艂ady nie s膮 鈥瀖edialne鈥, s膮 moim osobistym do艣wiadczeniem 鈥 ksi臋dzu Halwie swoje zarzuty przekaza艂em nawet osobi艣cie po Mszy, oczywi艣cie spotka艂y si臋 ze wzruszeniem ramion oraz komentarzem o powielaniu 鈥瀢iadomej narracji鈥.

Niemniej trudno jest nie zauwa偶a膰 pewnych pozytywnych zmian. 鈥濭o艣膰 Niedzielny鈥, najbardziej poczytny katolicki tygodnik, za rz膮d贸w ksi臋dza Marka Gancarczyka zawiera艂 (poza licznymi cennymi tre艣ciami religijnymi, kt贸rych istnienia nie chc臋 tutaj bynajmniej negowa膰) swoist膮 kalk臋 biuletyn贸w ameryka艅skiej ko艣cielnej alt-prawicy. Fiksacja na kwestiach aborcyjno-obyczajowych oraz przede wszystkim wiara w manichejsk膮 鈥瀢ojn臋 kulturow膮鈥, w kt贸rej katolik ma obowi膮zek sta膰 na barykadach walki politycznej, a zasady moralne, w tym w szczeg贸lno艣ci 贸sme przykazanie, przestaj膮 obowi膮zywa膰, gdy walczymy z wys艂annikami Szatana, spowodowa艂y polityczn膮 oraz obyczajow膮 polaryzacj臋 znacznej cz臋艣ci polskich ksi臋偶y. Pod obecnym kierownictwem 鈥濭o艣膰鈥 sta艂 si臋 zdecydowanie bardziej ortodoksyjnie katolickim pismem, a postawa wroc艂awskiej redakcji wobec cenzury wywiadu z ksi臋dzem Isakowiczem-Zaleskim pokazuje, 偶e r贸wnie偶 na owe manichejskie racjonalizacje nie ma tam miejsca.

Ukoronowaniem przemiany pisma jest odrzucenie felietonu ojca Dariusza Kowalczyka, kt贸ry od lat swoj膮 kolumn臋 w 鈥濭o艣ciu鈥 traktowa艂 jako publicystyczn膮 ambon臋 walki politycznej z 鈥瀕ewactwem鈥 (zar贸wno tym w Ko艣ciele, jak i tym poza nim). Kuriozalny tekst, kt贸ry mo偶na przeczyta膰 na jego stronie na FB, po raz kolejny relatywizuj膮cy problem krycia pedofilii w Ko艣ciele, nie zosta艂 przyj臋ty przez redaktora naczelnego, ksi臋dza Adama Pawlaszczyka, co stanowi艂o przyczynek do rozstania ojca Kowalczyka z redakcj膮. Trudno o lepszy dow贸d, 偶e na pewne ob艂udne, przykryte manichejsk膮 herezj膮 postawy w Ko艣ciele powoli ko艅czy si臋 przyzwolenie. Przyk艂adem takiej zmiany jest r贸wnie偶 postawa Tomasza Terlikowskiego, konsekwentnego ko艣cielnego konserwatysty, kt贸ry stan膮艂 tutaj mocno i zdecydowanie po stronie ofiar i odm贸wi艂 udzia艂u w manichejskim froncie 鈥瀘brony Ko艣cio艂a鈥.

艢wiate艂kiem w tunelu jest r贸wnie偶 dzia艂alno艣膰 Fundacji 艢wi臋tego J贸zefa. Powo艂ana przez Episkopat rok temu jako pok艂osie afery po pierwszym filmie Sekielskich, ma w swojej radzie zar贸wno duchownych zaanga偶owanych w pomoc ofiarom pedofilii (to mi臋dzy innymi koordynator ze strony episkopatu ojciec Adam 呕ak czy arcybiskup Polak), jak i 艣wieckich 鈥 jednym z nich jest Robert Fidura, kt贸ry, jako ofiara ksi臋dza pedofila, od lat bezkompromisowo walczy z ukrywaniem pedofilii w szeregach Ko艣cio艂a. Prymas Polak oraz Fundacja wsparli akcj臋 rozsy艂ania do wszystkich parafii w Polsce plakat贸w telefonu zaufania dla ofiar pedofilii 鈥瀂ranieni w Ko艣ciele鈥, prowadzonego przez 艣wieckich katolik贸w skupionych wok贸艂 Klubu Inteligencji Katolickiej w Warszawie, 鈥濿i臋zi鈥 oraz Fundacji Pomocy Psychologicznej Pracownia Dialogu.

Medialna opozycja wobec zmian

Tutaj jednak przechodzimy do 艂y偶ki 鈥 a raczej ca艂ego wiadra 鈥 dziegciu, jakim jest opozycja wobec zmian w polskim Ko艣ciele. Wsp贸lnym mianownikiem tej opozycji jest wspomniana ju偶 manichejska koncepcja misji Ko艣cio艂a jako przeciwwagi dla Wielkiej Rewolucji Kulturowej, kt贸ra w tej narracji pod patronatem lewicy odbywa si臋 w krajach szeroko poj臋tego Zachodu, a kt贸rej celem jest zniszczenie Ko艣cio艂a i zaprowadzenie rz膮d贸w Antychrysta. W tej wojnie zaciera si臋 r贸偶nica mi臋dzy lud藕mi Ko艣cio艂a a lud藕mi prawej strony sceny politycznej, co pozwala na bardzo specyficzne sojusze.

O ojcu Rydzyku i jego imperium medialnym wszyscy raczej bardzo dobrze wiedz膮, wi臋c nie b臋d臋 tutaj powtarza艂 znanych historii (nikogo te偶 pewnie nie zdziwi, 偶e to w艂a艣nie media ojca Rydzyka bardzo mocno zaanga偶owa艂y si臋 w kampani臋 zwalczaj膮c膮 akcj臋 plakatow膮 鈥瀂ranieni w Ko艣ciele鈥, co spowodowa艂o, 偶e w cz臋艣ci parafii ksi臋偶a odmawiali wywieszenia plakat贸w ze wzgl臋du na rzekome 鈥瀦gorszenie鈥 鈥 histori臋 boj贸w o wywieszenie plakatu w jednej z warszawskich parafii opisuje Magda Fijo艂ek na portalu deon.pl). W diecezji warszawsko-praskiej dzia艂a (dystrybuowany obficie tak偶e w diecezji warszawskiej) tygodnik 鈥濱dziemy鈥 ksi臋dza Henryka Zieli艅skiego, w kt贸rym wci膮偶 publikuje wspomniany wy偶ej ojciec Kowalczyk. W ostatnim numerze redaktor naczelny r贸wnie偶 przypu艣ci艂 atak na Fundacj臋 艢wi臋tego J贸zefa i Zranionych w Ko艣ciele.

Swoje ma艂e imperium ma r贸wnie偶 wspominany przeze mnie ksi膮dz Ryszard Halwa. To guru tak zwanego ruchu 鈥瀙ro-life鈥 (鈥瀟ak zwanym鈥, poniewa偶 walka o 偶ycie ludzkie w wykonaniu licznych reprezentant贸w tego ruchu 鈥 polskich, ale tak偶e wcze艣niejszych, ameryka艅skich 鈥 sprowadza si臋 g艂贸wnie do walki z rozmaitymi odmianami 鈥瀕ewactwa鈥, a walka o prawo do aborcji jest owego 鈥瀕ewactwa鈥 wy艂膮cznie jednym z wyznacznik贸w). I tak na przyk艂ad Fundacja Pro 鈥 Prawo do 呕ycia, kt贸rej fundatorem jest wspomniany ksi膮dz Halwa, wynaj臋艂a ci臋偶ar贸wk臋 na akcj臋 plakatow膮 鈥濻top Pedofilii鈥, kt贸ra ma poprzez odwo艂ania do k艂amliwej pseudonauki powi膮za膰 homoseksualizm z pedofili膮. Co to ma wsp贸lnego z jak膮kolwiek obron膮 偶ycia, nie mam poj臋cia, ale w klimat manichejskiej walki wpisuje si臋 艣wietnie. Podobnie jak prowadzony przez ksi臋dza Halw臋 portal prawy.pl, prezentuj膮cy nacjonalistyczn膮 propagand臋, kt贸rego sta艂ym felietonist膮 jest na przyk艂ad Stanis艂aw Michalkiewicz, znany ostatnio z por贸wnania ofiary ko艣cielnej pedofilii do prostytutki.

Polska Irlandia czy polskie Stany?

Z fuzji nacjonalizmu z katolicyzmem s艂ynie te偶 portal 鈥濸olonia Christiana鈥, b臋d膮cy mieszank膮 rodzimych nacjonalistycznych tre艣ci i przeklejek z ameryka艅skich portali w rodzaju 鈥濴ife Site News鈥 czy 鈥濩hurch Militant鈥. Te ostatnie s膮 zreszt膮 艣wietn膮 ilustracj膮 problemu i zarazem ostrze偶eniem przed tym, w jakim kierunku mo偶e p贸j艣膰 zmiana w polskim Ko艣ciele. Ot贸偶 wiele os贸b m贸wi o scenariuszu irlandzkim czy kanadyjskim 鈥 w krajach tych Ko艣ci贸艂 skompromitowa艂 si臋 moralnie gigantycznymi i starannie ukrywanymi skandalami przemocy seksualnej, kt贸re spowodowa艂y ogromny odp艂yw wiernych i w konsekwencji ca艂kowity upadek katolicyzmu jako 鈥瀝eligii narodowej鈥. R贸wnie prawdopodobnym, a mo偶e i bardziej prawdopodobnym scenariuszem w Polsce jest jednak scenariusz Stan贸w Zjednoczonych. Tam Ko艣cio艂em r贸wnie偶 targa艂y skandale pedofilskie i r贸wnie偶 Ko艣ci贸艂 utraci艂 wiernych, lecz nie w tak du偶ym stopniu, jak w Irlandii czy w Kanadzie. Tym, co powstrzyma艂o ucieczk臋, nie by艂o jednak oczyszczenie i wzrost transparencji, a raczej narracyjna ucieczka do przodu.

Ot贸偶 Ko艣ci贸艂 w USA pozostaje w bardzo mocnym sojuszu z Parti膮 Republika艅sk膮, a nawet ruchami alt-prawicy. W Polsce mimo wszystko takie zjawisko jak otwarta gloryfikacja polityk贸w PiS w homilii przez biskupa D艂ugosza budzi oburzenie 鈥 w USA mamy na przyk艂ad ojca Franka Pavone, jawnie lobbuj膮cego za Trumpem i b臋d膮cego w jego komitecie poparcia. Istniej膮 tam tak偶e pot臋偶ne, pozbawione kontroli Episkopatu 鈥瀝uchy 艣wieckich鈥, cz臋sto albo b臋d膮ce pod kontrol膮 republika艅skich lobbyst贸w, albo wsp贸艂pracuj膮ce z nimi w kszta艂towaniu polityki. Tak sprawa si臋 ma na przyk艂ad z Rycerzami Kolumba, niezale偶nym bractwem o ponadstuletniej historii, kt贸re zas艂yn臋艂o udost臋pnieniem Trumpowi kaplicy na 鈥瀞esj臋 fotograficzn膮鈥 i kt贸re dysponuje ogromnymi wp艂ywami oraz 艣rodkami finansowymi. Niezale偶ne od Ko艣cio艂a instytucjonalnego jest r贸wnie偶 imperium medialne EWTN, b臋d膮ce w艂a艣cicielem rozmaitych stacji radiowych, telewizyjnych oraz medi贸w papierowych.

Efektem takiego sojuszu nie jest Ko艣ci贸艂 transparentny, ewangeliczny, lecz przeciwnie 鈥 Ko艣ci贸艂 polityczny. Taki, kt贸ry jest 鈥瀢iarygodny鈥, bo dostarcza etycznego komponentu do prowadzenia politycznej walki z wrogim plemieniem. A je艣li musi by膰 transparentny, to tylko na tej samej zasadzie, na kt贸rej musz膮 by膰 transparentne wielkie mi臋dzynarodowe korporacje 鈥 dla cel贸w PR-owych, po to, aby nie straci膰 wizerunkowo.

W Polsce mamy ju偶 zreszt膮 pr贸bk臋 takiego podej艣cia. Oto najm艂odszy w polskim Episkopacie biskup Miros艂aw Milewski wyrazi艂 oburzenie postaw膮 biskupa Janiaka i przeprosi艂 za milczenie Episkopatu. Ch臋tnym na robienie z biskupa Milewskiego twarzy 鈥瀖艂odej rewolucji鈥 w Ko艣ciele przypomn臋 wi臋c, 偶e ten sam duchowny za偶arcie broni艂 arcybiskupa J臋draszewskiego i jego kazania o 鈥瀟臋czowej zarazie鈥, a za g艂贸wny problem afery pedofilskiej uwa偶a istnienie w Ko艣ciele 鈥瀕awendowej mafii鈥 鈥 niewa偶ne, 偶e zar贸wno raport ameryka艅skiego Episkopatu, jak i obszerniejsze dane naukowe nie potwierdzaj膮 zwi膮zk贸w mi臋dzy homoseksualizmem a pedofili膮, a wiele g艂o艣nych przypadk贸w pedofilii w polskim Ko艣ciele (jak chocia偶by s艂ynna sprawa 鈥濳asi鈥) dotyczy dziewczynek, nie ch艂opc贸w. Strategia obwiniania homoseksualist贸w o problemy Ko艣cio艂a jest niestety bardzo powszechna i sprowadza si臋 w gruncie rzeczy do tego samego, co strategia medi贸w ojca Rydzyka 鈥 do poszukiwania wroga zewn臋trznego.

O ile jednak reakcja medi贸w Rydzyka jest niejako reakcj膮 鈥瀦 poprzedniej epoki鈥, wt贸rn膮, d膮偶膮c膮 do ukrywania i zatajania patologii w Ko艣ciele, o tyle strategia ameryka艅skiej 鈥瀔atolickiej alt-prawicy鈥 i inspiruj膮cego si臋 ni膮 biskupa Milewskiego jest inna. To stawianie problemowi czo艂a z rzekomo otwart膮 przy艂bic膮: zgadzamy si臋, Ko艣ci贸艂 toczy zgnilizna i nawet znale藕li艣my jej przyczyn臋 鈥 to homoseksualne lobby. Z podej艣ciem ewangelicznym ma to niewiele wsp贸lnego, niewiele ma r贸wnie偶 wsp贸lnego z szacunkiem do ofiar przemocy w Ko艣ciele, kt贸re traktuje si臋 tu w spos贸b instrumentalny, jako kolejne narz臋dzie w wojnie kulturowej. Inny jest tutaj bowiem cel 鈥 nie chodzi ju偶 o obron臋 korporacyjnych przywilej贸w instytucjonalnych biskup贸w, jak w przypadku biskupa Janiaka czy wcze艣niej arcybiskupa G艂贸dzia, tylko o zwyci臋stwo w wojnie kulturowej, w kt贸rej pojedynczych 鈥瀦epsutych鈥 biskup贸w mo偶na nawet po艣wi臋ci膰, 偶eby tylko zyska膰 wiarygodno艣膰. Tam jednak, gdzie trzeba, mo偶na bez 偶adnych skrupu艂贸w powiela膰 na przyk艂ad k艂amstwa o zwi膮zku homoseksualizmu z pedofili膮 albo promowa膰 barbarzy艅sk膮 鈥瀟erapi臋 reparatywn膮鈥 maj膮c膮 鈥瀕eczy膰 z homoseksualizmu鈥.

Dwie drogi przed Ko艣cio艂em

Koniec ko艅c贸w drogi przed Ko艣cio艂em w Polsce s膮 zatem dwie, tak jak dwie by艂y drogi przed Ko艣cio艂em zawsze. Mo偶e i艣膰 艣cie偶k膮 Chrystusa albo 艣cie偶k膮 wojen tego 艣wiata. Przecie偶 ju偶 uczniowie Chrystusa kusili Go, aby zosta艂 twarz膮 偶ydowskiej rewolucji, kt贸ra doprowadzi do odbicia Judei z r膮k Rzymian. Pokusa ta jest silna tak偶e dzisiaj. W 艣wiecie rewolucji informacyjnej, gdzie informacja przedostaje si臋 z miejsca na miejsce dos艂ownie z pr臋dko艣ci膮 艣wiat艂a, Ko艣ci贸艂 sekret贸w, Ko艣ci贸艂 ukrywaj膮cy swoje grzechy przed 艣wiatem nie jest w stanie przetrwa膰, co pokaza艂y w艂a艣nie historie z Irlandii czy Kanady. Mo偶e natomiast przetrwa膰, staj膮c w ewangelicznej Prawdzie. Nie jest to jednak niestety jedyna mo偶liwa droga. Ko艣ci贸艂 mo偶e te偶 p贸j艣膰 drog膮 艣wiatowego konformizmu, jak niekt贸re wyznania protestanckie, albo mo偶e sta膰 si臋 Parti膮 Ko艣ci贸艂, dbaj膮c膮 o wizerunkow膮 wiarygodno艣膰 w manichejskiej walce ze 艣wiatowym 鈥瀕ewactwem鈥. Od nas tylko, od wiernych tego Ko艣cio艂a, zale偶y, kt贸ra z tych opcji zwyci臋偶y.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij