magazyn lewicy katolickiej

Koniec zabawy, czas na rozw贸j!

Nie jest dzi艣 艂atwo kupi膰 dla dziecka zwyk艂膮 zabawk臋, s艂u偶膮c膮 po prostu do zabawy. Trzeba wybiera膰 mi臋dzy rozwijaniem koordynacji, stymulowaniem zmys艂贸w, rozwijaniem wyobra藕ni, kreatywno艣ci, zdolno艣ci logicznego my艣lenia czy umiej臋tno艣ci wychwytywania zale偶no艣ci przyczynowo-skutkowych.

ilustr.: Hanna Owsi艅ska


 
Na p贸艂ce le偶y pluszowa marchewka w zielonych spodenkach z cienkimi r膮czkami i n贸偶kami. Czy to zwyk艂a zabawka, przytulanka dla dziecka? Na szcz臋艣cie nie tylko: 鈥瀢yraziste kontrasty dobrze rozwijaj膮 wyobra藕ni臋 dziecka鈥 – czytamy na etykiecie. Czas sp臋dzony przy takim pluszaku nie b臋dzie wi臋c stracony. Mo偶na powiedzie膰, 偶e b臋dzie to wr臋cz inwestycja: 鈥濼o, 偶e dzi艣 zadbasz, aby [dziecko] rozwija艂o si臋 prawid艂owo, mo偶e mie膰 w przysz艂o艣ci wp艂yw na jego wyniki w nauce鈥 – radz膮 do艣wiadczone mamy na stronach firmy Canpol Babies, du偶ego polskiego producenta zabawek.
Obok marchewki le偶膮 dwie kolorowe, materia艂owe kostki, z rysunkami zwierz膮tek. Producent zapobiegliwie zadba艂 o wymienienie g艂贸wnych cech produktu: 鈥瀝ozwija koordynacj臋 ruchow膮 i logiczne my艣lenie; pobudza kreatywno艣膰 dziecka鈥. Kreatywno艣膰! To najwa偶niejsza chyba cecha zabawki, jej odpowiednio wczesne pobudzanie gwarantuje niemal pewne miejsce w nap臋dzaj膮cej rozw贸j spo艂ecze艅stw 鈥瀔lasie kreatywnej鈥, a wi臋c dostatek i samorealizacj臋 w doros艂ym 偶yciu.
 
Nie jest dzi艣 艂atwo kupi膰 dla dziecka zwyk艂膮 zabawk臋, s艂u偶膮c膮 po prostu do zabawy. Trzeba wybiera膰 mi臋dzy rozwijaniem koordynacji r贸偶nych cz臋艣ci cia艂a, stymulowaniem zmys艂贸w (cokolwiek kolorowego, wydaj膮cego d藕wi臋ki lub maj膮cego zr贸偶nicowan膮 faktur臋), rozwijaniem wyobra藕ni (wi臋kszo艣膰 zabawek), kreatywno艣ci, zdolno艣ci logicznego my艣lenia (np. wspomniane kostki) czy umiej臋tno艣ci wychwytywania zale偶no艣ci przyczynowo-skutkowych (cho膰by urz膮dzenia, w kt贸rych po wci艣ni臋ciu guzika gra melodia lub 艣wieci si臋 lampka). Zwyk艂a wie偶a sk艂adaj膮ca si臋 z nak艂adanych na pa艂膮k drewnianych pier艣cieni jest 鈥瀌oskona艂ym prezentem, je艣li chcesz, by twoje dziecko podczas zabawy si臋 rozwija艂o鈥. Niemowlaki uk艂ada si臋 na matach edukacyjnych, kt贸re stymuluj膮 zmys艂y, rozwijaj膮 koordynacj臋 psychomotoryczn膮 i wyobra藕ni臋. Wida膰, 偶e na rodzicach spoczywa wielka odpowiedzialno艣膰: b艂臋dny zakup mo偶e mie膰 skutki dla ca艂ego dalszego 偶ycia, edukacji i kariery zawodowej. Tymczasem w艣r贸d ludzi zwi膮zanych z marketingiem znane jest twierdzenie, 偶e istniej膮 dwie grupy konsument贸w, kt贸re, odpowiednio pokierowane, s膮 w stanie wyda膰 nieograniczon膮 sum臋 pieni臋dzy: rodzice ma艂ych dzieci i m臋偶czy藕ni przechodz膮cy kryzys wieku 艣redniego.
Trudno oczywi艣cie zaprzeczy膰 cechom wskazywanym przez producent贸w. Faktycznie, kolorowe zabawki stymuluj膮 wzrok, graj膮ce s艂uch, a wymagaj膮ce ruchu 鈥 motoryk臋. Jednak nawet dzieci pozbawione dost臋pu do grzechotek Fisher Price czy lalek Mattel jako艣 sobie w 偶yciu daj膮 rad臋 鈥 w codziennym 偶yciu, w ka偶dym mieszkaniu dziecko jest stymulowane przez moc kolor贸w, d藕wi臋k贸w, czy zapach贸w; ka偶de na pewnym etapie 艂apie r膮czkami za stopy i wk艂ada je do buzi i wtedy najskuteczniej rozwija koordynacj臋 oko-r臋ka-noga-usta; p贸藕niej zaczyna si臋 obraca膰, raczkowa膰 i chodzi膰 – tak po prostu zosta艂 zaprogramowany nasz rozw贸j. Niekt贸re zabawki opisane s膮 jako wspieraj膮ce ciekawo艣膰 i ch臋膰 odkrywania 鈥 ale patrz膮c na zachowanie ma艂ych dzieci, bior膮cych wszystko w r臋ce, ogl膮daj膮cych, smakuj膮cych, uderzaj膮cych w poszukiwaniu d藕wi臋k贸w, a na p贸藕niejszym etapie zadaj膮cych dociekliwe pytania o ka偶d膮 napotkan膮 rzecz, trudno je pos膮dzi膰 o niedostatek ciekawo艣ci 艣wiata. Tymczasem opisy na zabawkach, podaj膮ce oczywisto艣膰 jako cech臋 szczeg贸ln膮, stwarzaj膮 poczucie, 偶e bez nich rozw贸j si臋 zatrzyma albo nie b臋dzie przebiega艂 prawid艂owo.
 
Marketingowcy trafiaj膮 w dwa czu艂e punkty doros艂ych. Po pierwsze, w doros艂ym 艣wiecie wyst臋puje nieustanna presja na 鈥瀝ozw贸j鈥, 鈥瀌oskonalenie鈥, zdobywanie nowych umiej臋tno艣ci, bycie kreatywnym. Rozwijaj膮cy si臋 w ten spos贸b rodzice chc膮 naturalnie pom贸c swoim dzieciom i, dzi臋ki odpowiedniemu doborowi rozwojowych zabawek, zaprogramowa膰 ich sukces ju偶 od ko艂yski. Po drugie, rodzice w naturalny spos贸b chc膮 si臋 od ma艂ego dziecka co jaki艣 czas 鈥瀠wolni膰鈥 i mie膰 chwil臋 dla siebie. Zabawki, kt贸re opr贸cz tego, 偶e zajmuj膮 uwag臋 dziecka, jeszcze wp艂ywaj膮 pozytywnie na jego rozw贸j, idealnie si臋 w to wpisuj膮, gasz膮c ewentualne wyrzuty sumienia (bo przecie偶 o ile lepiej posadzi膰 dziecko na macie edukacyjnej ni偶 przed wiruj膮c膮 pralk膮, a jedno i drugie pozwala na kilkana艣cie minut swobody 鈥 a to dlatego, 偶e nikt jeszcze nie opisa艂 pralki jako 鈥瀊uduj膮cej ciekawo艣膰 dziecka, wprowadzaj膮cej w 艣wiat praw fizyki i stymuluj膮cej wzrok i s艂uch鈥). Dodatkowo, rozwijaj膮c w ten spos贸b jak偶e potrzebn膮 kreatywno艣膰 u dzieci, rodzice nie musz膮 ju偶 korzysta膰 z w艂asnej, bo przecie偶 alfabetu, kolor贸w czy cyferek dziecko mo偶e si臋 nauczy膰 przy edukacyjnym stoliku (najlepiej dwuj臋zycznym).
Na szcz臋艣cie niekt贸rym udaje si臋 jeszcze odnale藕膰 prawdziw膮 rado艣膰 z zabawy, w dodatku bez towarzystwa potentat贸w bran偶y zabawkarskiej. Na li艣cie 鈥瀗ajfajniejszych zabawek wszechczas贸w鈥, u艂o偶onej przez autorki strony dzikiedzieci.pl, znajduj膮 si臋 m.in. patyki, ziarenka, piasek, kartonowe pude艂ka, baloniki czy narz臋dzia kuchenne (i to wcale nie dzi臋ki stymulowaniu koordynacji wzrokowo-ruchowej, pobudzaniu zmys艂贸w czy nauce przez zabaw臋). Co wi臋cej, takie przedmioty s膮 niezast膮pione, bo, jak autorki s艂usznie zauwa偶aj膮, dzieci zawsze odr贸偶ni膮 przedmiot b臋d膮cy zabawk膮, ale przedstawiaj膮cy co艣 prawdziwego, od pierwowzoru (to si臋 tyczy w szczeg贸lno艣ci sprz臋t贸w domowych) i zawsze b臋d膮 wola艂y to drugie.
 
Nie znaczy to jednak, 偶e zabawki i zabawy 鈥瀗aturalne鈥 s膮 najwy偶szym dobrem, a kupne, plastikowe, reprezentuj膮 wszelkie z艂o. Wa偶ne tylko, by przy okazji zabawy i zabawek na pierwszym miejscu stawia膰 w艂a艣nie zabaw臋 (w najprostszej definicji: wsp贸lnie sp臋dzony, weso艂y czas), a pozosta艂e kwestie pozostawi膰 na w艂a艣ciwych im miejscach.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij