Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Kongres Katoliczek i Katolik├│w. Jeszcze nie jest za p├│┼║no?

Oskar┼╝enia o budowanie stronnictwa, kwestionowanie roli biskup├│w albo tendencje separatystyczne s─ů chybione. Kongresowiczom chodzi tylko (a mo┼╝e ÔÇ×a┼╝ÔÇŁ) o w┼é─ůczenie ┼Ťwieckich i duchowie┼ästwa na r├│wnym poziomie w proces podejmowania decyzji.
Kongres Katoliczek i Katolik├│w. Jeszcze nie jest za p├│┼║no?

W Ko┼Ťciele w ostatnich tygodniach rozpocz─Ö┼éa dzia┼éanie nowa inicjatywa, kt├│r─ů organizatorzy nazwali Kongresem Katoliczek i Katolik├│w. Pomys┼é mia┼é charakter oddolny, grupa nie zosta┼éa powo┼éana przez ┼╝adn─ů ju┼╝ istniej─ůc─ů organizacj─Ö ani konkretnie zdefiniowane ┼Ťrodowisko ko┼Ťcielne. Celem Kongresu jest nowe spojrzenie na dialog wewn─ůtrz Ko┼Ťcio┼éa, spos├│b podejmowania decyzji i rol─Ö poszczeg├│lnych stan├│w w ┼╝yciu wsp├│lnoty.

Demokratycznie i r├│┼╝norodnie

Mo┼╝na oczywi┼Ťcie za┼éo┼╝y─ç, ┼╝e sam program Kongresu okre┼Ťlany jest przez profil jego uczestnik├│w ÔÇô tworz─ů go osoby krytycznie patrz─ůce na funkcjonowanie wielu aspekt├│w ┼╝ycia Ko┼Ťcio┼éa rzymskokatolickiego, co ┼Ťwiadczy o ich proreformatorskim sposobie my┼Ťlenia. Ale gdyby bli┼╝ej przyjrze─ç si─Ö poszczeg├│lnym zaanga┼╝owanym osobom, stworzenie jednorodnej definicji ca┼éej grupy nie b─Ödzie proste. W mediach od kilku dni pojawiaj─ů si─Ö nazwiska ojca Paw┼éa Gu┼╝y┼äskiego i profesora Fryderyka Zolla ÔÇô i faktycznie s─ů oni cz┼éonkami ruchu, ale nie stoj─ů na jego czele i nie maj─ů decyduj─ůcego g┼éosu. Ten bowiem nale┼╝y do ca┼éej kongresowej spo┼éeczno┼Ťci, jest demokratycznie wypracowany w oparciu o dialog. Wszystkie istotne decyzje podejmowane s─ů tu na zasadzie konsensu, po d┼éugich dyskusjach i wa┼╝eniu argument├│w.

Rzadziej, gdy uzgodnienie jednolitego stanowiska nie wydaje si─Ö mo┼╝liwe ÔÇô albo gdy wyb├│r odwo┼éuje si─Ö do indywidualnych gust├│w i przekona┼ä ÔÇô dochodzi do g┼éosowania i decyduje wi─Ökszo┼Ť─ç. Ta demokratyczna procedura, kt├│ra w wielu organizacjach jawi si─Ö jako idea┼é anga┼╝owania wszystkich w proces decyzyjny, tutaj jest unikan─ů ostateczno┼Ťci─ů. Do dokonywanych wybor├│w winni by─ç przekonani wszyscy. Bo tak jak nie da si─Ö zmienia─ç demokratycznego pa┼ästwa przez wodzowskie partie polityczne, tak nie da si─Ö demokratyzowa─ç Ko┼Ťcio┼éa za pomoc─ů organizacji, kt├│ra sama zarz─ůdzana by┼éaby autorytarnie.

Niezwykle istotne jest, ┼╝e uczestnicy Kongresu, a grupa ta liczy ju┼╝ ponad dwie┼Ťcie os├│b, nie rekrutuj─ů si─Ö z jednego stanu czy zawodu. Poniewa┼╝ jednym z podstawowych zada┼ä, jakie stawiaj─ů przed sob─ů kongresowicze, jest umocnienie roli kobiet w Ko┼Ťciele, zosta┼éy zachowane parytety p┼éci. W pracach bior─ů udzia┼é w r├│wnym stopniu duchowni i ┼Ťwieccy, cho─ç liczebnie wi─Öcej jest tych drugich, co odpowiada proporcjom tych grup w ca┼éym Ko┼Ťciele.

Duchowni i osoby konsekrowane to siostry zakonne, ksi─Ö┼╝a diecezjalni, w tym tak┼╝e proboszczowie, zakonnicy. Cz─Ö┼Ť─ç z nich od wielu lat pracuje za granic─ů, jak ojciec Wojciech, kt├│ry od dwudziestu lat jest misjonarzem w Brazylii, czy siostra Barbara, przez d┼éu┼╝szy czas dzia┼éaj─ůca w Argentynie. ┼Üwieccy z kolei s─ů w r├│┼╝nym wieku i zajmuj─ů si─Ö na co dzie┼ä r├│┼╝nymi profesjami. Jest kilku nauczycieli akademickich ÔÇô na przyk┼éad Joanna jest profesorem prawa, a Micha┼é judaistyki. S─ů tak┼╝e wyk┼éadowcy filozofii, ekonomii czy teologii. W szeregach ruchu dzia┼éaj─ů studenci kilku uczelni. W pracach Kongresu uczestnicz─ů prawnicy, politolodzy, socjologowie, filozofowie, in┼╝ynierowie, lekarze, nauczyciele, architekci, ale tak┼╝e emeryci i osoby niepracuj─ůce. R├│┼╝ni─ů si─Ö dotychczasowym stopniem zaanga┼╝owania w ┼╝ycie Ko┼Ťcio┼éa ÔÇô od os├│b uczestnicz─ůcych jedynie w niedzielnych Mszach, przez cz┼éonk├│w rad parafialnych, moderator├│w grup religijnych, po osoby zwi─ůzane z Ko┼Ťcio┼éem zawodowo, prowadz─ůce fundacje czy b─Öd─ůce dziennikarzami portali o tematyce chrze┼Ťcija┼äskiej. Kongres ma te┼╝ sw├│j wymiar ekumeniczny ÔÇô jedn─ů z wa┼╝nych postaci jest Davide, pracuj─ůcy w ┼üodzi pastor pochodzenia w┼éoskiego. Zar├│wno ┼Ťwieccy, jak i duchowni wychowali si─Ö i pracuj─ů we wszystkich zak─ůtkach Polski, w du┼╝ych miastach i na wsiach, w centrum ┼╝ycia spo┼éecznego i na peryferiach.

Ta r├│┼╝norodno┼Ť─ç, co zapisane zosta┼éo w oficjalnej deklaracji ideowej Kongresu, stanowi ogromny atut ca┼éego przedsi─Öwzi─Öcia. Czerpanie z do┼Ťwiadcze┼ä tak wielu r├│┼╝nych ludzi wzbogaca inicjatyw─Ö i pozwala spojrze─ç na poszczeg├│lne zagadnienia z wielu perspektyw.

Rozmowa uczni├│w

Moment rozpocz─Öcia pracy na rzecz ruchu zasta┼é jego uczestnik├│w na r├│┼╝nych etapach spotkania ze wsp├│lnot─ů Ko┼Ťcio┼éa. Niekt├│rzy do tej pory nie przejawiali znacz─ůcej aktywno┼Ťci, a nawet pojawiaj─ů si─Ö w┼Ťr├│d nas osoby do niedawna jeszcze niereligijne, kt├│re na p┼éaszczy┼║nie Kongresu stawiaj─ů swoje pierwsze kroki w poznawaniu ko┼Ťcielnych dokument├│w i zasad. Ale s─ů te┼╝ takie osoby jak Dariusz, filozof i t┼éumacz, kt├│ry zwi─ůzany by┼é przez dziesi─ůtki lat z r├│┼╝nymi rodzajami duszpasterstw. Przyznaje, ┼╝e wiele z nich nie spe┼énia┼éo jego oczekiwa┼ä, a Kongres nazwa┼é ┼╝artobliwie ÔÇ×ostatnim przystankiemÔÇŁ na swojej ko┼Ťcielnej drodze. Jemu, podobnie jak wielu osobom, kt├│rych r├│┼╝ne ko┼Ťcielne praktyki zrazi┼éy, idea odnowy da┼éa nadziej─Ö na pozostanie we wsp├│lnocie. Wszystkie te g┼éosy s─ů mile widziane, dla ka┼╝dego w nowym ruchu znajdzie si─Ö miejsce. Organizatorzy stawiaj─ů tylko jeden warunek: poszanowanie godno┼Ťci i otwarto┼Ť─ç na pogl─ůdy drugiego cz┼éowieka.

Gdyby szuka─ç konkretnych inspiracji do powstania Kongresu, mo┼╝na by si─Ögn─ů─ç do biblijnej sceny spotkania Jezusa z Aposto┼éami po Zmartwychwstaniu: ÔÇ×A gdy rozmawiali o tym, On sam stan─ů┼é po┼Ťr├│d nich i rzek┼é do nich: pok├│j wam!ÔÇŁ (┼ük 24,36). Zatem Jezus przychodzi do uczni├│w zaabsorbowanych dyskusj─ů o tym, co si─Ö zdarzy┼éo i co stanie si─Ö z nimi w przysz┼éo┼Ťci. Ten deliberatywny i oparty na wzmo┼╝onym dialogu model Ko┼Ťcio┼éa znalaz┼é swoje odbicie w deklaracji ideowej ruchu. Ju┼╝ pierwszy paragraf dokumentu odwo┼éuje si─Ö do tych warto┼Ťci: ÔÇ×Kongres Katoliczek i Katolik├│w to inicjatywa os├│b, kt├│re wsp├│lnie poszukuj─ů pozytywnych odpowiedzi na pytanie o przysz┼éo┼Ť─ç Ko┼Ťcio┼éa Rzymskokatolickiego w Polsce, Europie i na ┼Ťwiecie. To forum wymiany my┼Ťli i p┼éaszczyzna wsp├│lnego dzia┼éania na rzecz reform, jakich Ko┼Ťci├│┼é potrzebuje w zmieniaj─ůcej si─Ö rzeczywisto┼Ťci spo┼éecznejÔÇŁ. Dalej za┼Ť czytamy, ┼╝e Kongres zosta┼é zaplanowany ÔÇ×jako dynamiczny proces refleksji i dzia┼éania, kt├│rego inspiracje, idee i cele mog─ů ewoluowa─ç w miar─Ö post─Öpu jego pracÔÇŁ. Taka konkluzja wskazuje z kolei na brak jednoznacznych tez stawianych a priori ÔÇô organizatorzy przewiduj─ů korekty wst─Öpnego kursu i zgadzaj─ů si─Ö na nie. Idea dialogu i r├│┼╝norodno┼Ťci, w formie tak zwanych dymk├│w dialogowych, pojawia si─Ö jako g┼é├│wny element logo Kongresu.

Jak pracujemy?

Kongres Katoliczek i Katolik├│w nie jest formaln─ů organizacj─ů. Z racji obostrze┼ä koronawirusowych, a tak┼╝e w celu w┼é─ůczenia do dzia┼éania os├│b mieszkaj─ůcych we wszystkich rejonach Polski ÔÇô nie tylko w du┼╝ych miastach, ale r├│wnie┼╝ w najmniejszych i najodleglejszych parafiach teren├│w wiejskich ÔÇô prace odbywaj─ů si─Ö za pomoc─ů narz─Ödzi elektronicznych, platform komunikacyjnych, strony internetowej i portali spo┼éeczno┼Ťciowych. Ka┼╝dy mo┼╝e w┼é─ůczy─ç si─Ö do tych dzia┼éa┼ä, wystarczy zalogowa─ç si─Ö w odpowiednim miejscu, przedstawi─ç si─Ö i zadeklarowa─ç aktywno┼Ť─ç.

Uczestnicy Kongresu pracuj─ů w grupach tematycznych. Ich celem jest wypracowanie konkretnych rozwi─ůza┼ä teoretycznych i praktycznych, kt├│re zostan─ů przedstawione ca┼éemu Ko┼Ťcio┼éowi i Episkopatowi z rekomendacj─ů wdro┼╝enia. Grupy zajmuj─ů si─Ö relacj─ů ludÔÇôduchowie┼ästwo, modelami w┼éadzy w Ko┼Ťciele, rol─ů kobiet we wsp├│lnocie, trosk─ů o ┼éad spo┼éeczny, spojrzeniem na ma┼é┼╝e┼ästwo i zwi─ůzki partnerskie, ekologi─ů, stosunkami pa┼ästwoÔÇôKo┼Ťci├│┼é, jawno┼Ťci─ů proces├│w wewn─ůtrzko┼Ťcielnych, modelami katolickiego kszta┼écenia. W ka┼╝dej grupie dzia┼éa przynajmniej jeden teolog.

Grupa ludÔÇôduchowie┼ästwo spotyka si─Ö co dwa tygodnie, a jej uczestnicy w mi─Ödzyczasie opracowuj─ů zagadnienia indywidualnie. Podczas spotka┼ä prezentowana jest lektura dotycz─ůca omawianej kwestii, ale cz─Östo ukazuj─ůca j─ů z nieco innej perspektywy po to, aby umo┼╝liwi─ç krytyczne spojrzenie z dystansu. Ostatnio analizowano fragment ksi─ů┼╝ki ÔÇ×Bezpiecze┼ästwo, terytorium, populacjaÔÇŁ Michela Foucaulta traktuj─ůcy o historii i umocowaniu w┼éadzy pastoralnej oraz cechach relacji pomi─Ödzy pasterzem a jego owcami. Sama figura dobrego (ale tak┼╝e z┼éego) pasterza, kt├│ra stoi w centrum istoty kap┼éa┼ästwa, rzutuje bez w─ůtpienia na wsp├│┼éczesne relacje pomi─Ödzy duchowie┼ästwem a ┼Ťwieckimi. Kim jest pasterz? Jakie s─ů jego cechy? Jak─ů ma w┼éadz─Ö? To tylko cz─Ö┼Ť─ç pyta┼ä, kt├│re pojawi┼éy si─Ö ju┼╝ na samym pocz─ůtku prac. Z kolei grupa zajmuj─ůca si─Ö w┼éadz─ů w Ko┼Ťciele przygl─ůda si─Ö modelowi zarz─ůdzania parafi─ů. Tu te┼╝ rozpocz─Öto od pyta┼ä: jaki powinien by─ç dobry proboszcz? Jaka jest rola rady parafialnej i rady ekonomicznej w codziennym funkcjonowaniu wsp├│lnoty parafialnej? Uczestnicy dyskusji dysponuj─ů bardzo konkretnymi przyk┼éadami rozwi─ůza┼ä. Ostatnie spotkanie prowadzi┼éa Marta ÔÇô przewodnicz─ůca swojej rady. W spotkaniu uczestniczy┼é tak┼╝e ksi─ůdz Jacek, proboszcz jej parafii. Oboje s─ů cz┼éonkami Kongresu.

Dodatkowym, cho─ç nie mniej wa┼╝nym zadaniem ka┼╝dej z grup jest edukacja wewn─Ötrzna. Fakt pochodzenia kongresowicz├│w z bardzo wielu ┼Ťrodowisk i posiadania przez nich r├│┼╝norodnego wykszta┼écenia powoduje, ┼╝e i stopie┼ä znajomo┼Ťci ko┼Ťcielnych dokument├│w, tradycji czy praktyk jest r├│┼╝ny. Uwa┼╝ne studiowanie prezentowanych podczas prac Kongresu materia┼é├│w, mo┼╝liwo┼Ť─ç ich omawiania ze specjalistami oraz zapoznanie si─Ö z kontekstem ich powstawania wzmacnia merytoryczne przygotowanie uczestnik├│w inicjatywy.

Dla dobra Ko┼Ťcio┼éa

Uczestnicy Kongresu zdaj─ů sobie spraw─Ö, ┼╝e nie znajduj─ů si─Ö w pr├│┼╝ni ÔÇô dzia┼éaj─ů w ramach Ko┼Ťcio┼éa i dla jego dobra. Rozumiej─ů zatem, ┼╝e specyficzn─ů i kluczow─ů rol─Ö odgrywaj─ů w nim biskupi. Dyskusji mo┼╝e podlega─ç spos├│b podejmowania decyzji w ramach ca┼éej wsp├│lnoty i wzajemne relacje pomi─Ödzy episkopatem, duchownymi a ludem, og├│┼éem wierz─ůcych. Jednak wszelkie oskar┼╝enia o budowanie kolejnego ko┼Ťcielnego stronnictwa, pr├│b─Ö zakwestionowania roli biskup├│w albo tendencje separatystyczne s─ů chybione ÔÇô kongresowiczom chodzi tylko (a mo┼╝e ÔÇ×a┼╝ÔÇŁ) o w┼é─ůczenie ┼Ťwieckich i duchowie┼ästwa na r├│wnym poziomie w proces podejmowania decyzji, zw┼éaszcza tych dotycz─ůcych bie┼╝─ůcej pracy wsp├│lnoty, zarz─ůdzania jej dobrami oraz form duszpasterstwa. W kongresowiczach nie ma woli budowania jakiej┼Ť formy eksterytorialno┼Ťci ÔÇô chc─ů dzia┼éa─ç w ramach istniej─ůcych struktur, w parafiach i diecezjach. Dlatego te┼╝ duchowni uczestnicz─ůcy w pracach Kongresu nie potrzebuj─ů uzyskiwa─ç specjalnych zg├│d od swoich prze┼éo┼╝onych. Inicjatorzy przedsi─Öwzi─Öcia podkre┼Ťlaj─ů stanowczo, ┼╝e kluczow─ů kwesti─ů jest dla nich otwarcie dialogu pomi─Ödzy cz─Ö┼Ťciami Ko┼Ťcio┼éa, kt├│re do tej pory by┼éy oddzielone od siebie murem ÔÇô zar├│wno przepis├│w, zwyczaj├│w, jak i negatywnych emocji.

Kongres Katoliczek i Katolik├│w dzia┼éa dopiero od kilku tygodni, a ju┼╝ ÔÇô jak wspomnia┼éem ÔÇô uda┼éo si─Ö zaanga┼╝owa─ç w jego prace ponad dwie┼Ťcie os├│b. Codzienne nowe zg┼éoszenia, wzmianki w prasie, ogrom pomys┼é├│w, ┼╝arliwa dyskusja i ┼Ťcieraj─ůce si─Ö koncepcje daj─ů nadziej─Ö na pozytywn─ů zmian─Ö. Ta ludowo┼Ť─ç i podmiotowo┼Ť─ç daje nadziej─Ö na odnow─Ö i odwr├│cenie niekorzystnych trend├│w. Bo Polska, wbrew wielu przewidywaniom, nie musi si─Ö laicyzowa─ç. Chodzi o to, by w┼éa┼Ťciwie odczyta─ç procesy spo┼éeczne, nie pope┼énia─ç b┼é─Öd├│w innych kraj├│w i w por─Ö rozpocz─ů─ç dokonywanie zmian. Kongres uwa┼╝a, ┼╝e jeszcze nie jest za p├│┼║no.

Autor tekstu uczestniczy w pracach Kongresu. Je┼╝eli chcesz si─Ö w nie zaanga┼╝owa─ç, dane kontaktowe znajdziesz na stronie www.kongreskk.pl.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś