Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Klasztorne reality show. Wszystko mo┼╝na kupi─ç?

Nowe reality show w hiszpa┼äskiej telewizji pokazywa─ç ma drogi powo┼éania kandydatek na zakonnice. Niekt├│rym wydaje si─Ö, ┼╝e to znak zwrotu zachodniej kultury ku religii. Ale to my┼Ťlenie naiwne. To raczej pr├│ba uczynienia towaru z kolejnej sfery naszego ┼╝ycia.

Materiały prasowe (Mediaset Spain)

Materiały prasowe (Mediaset Spain)


W poszukiwaniu kolejnych pomys┼é├│w telewizje ponownie zwr├│ci┼éy oczy na religi─Ö i Ko┼Ťci├│┼é. Tym razem kamery b─Öd─ů towarzyszy┼éy pi─ůtce m┼éodych dziewczyn, kt├│re postanowi┼éy wst─ůpi─ç do paru r├│┼╝nych zakon├│w. Program pod tytu┼éem ÔÇ×Chc─Ö zosta─ç mniszk─ůÔÇŁ reklamowany jest jako opowie┼Ť─ç o kobietach, kt├│re ÔÇ×b─Öd─ů musia┼éy zrezygnowa─ç z luksus├│w ┼╝ycia w XXI wieku, z codziennego komfortu oraz, oczywi┼Ťcie, technologii, sk┼éadaj─ůc ┼Ťluby ub├│stwa, czysto┼Ťci i pos┼éusze┼ästwaÔÇŁ.
W programie ÔÇô same atrakcje. Bohaterki b─Öd─ů pracowa┼éy w ┼╝┼éobku z setkami dzieci, mieszka┼éy w pi─Ö─çsetletnim, zamkni─Ötym klasztorze, a nawet ÔÇ×rusza┼éy na misj─Ö do boliwijskiej d┼╝ungliÔÇŁ. Na koniec ÔÇô jak przekonuj─ů tw├│rcy ÔÇô ÔÇ×kobiety b─Öd─ů musia┼éy zdecydowa─ç, czy chc─ů ofiarowa─ç swoje ┼╝ycie Bogu, czy wol─ů rozwija─ç swoj─ů wiar─Ö jako osoby ┼ŤwieckieÔÇŁ.
Jaki cel przy┼Ťwieca tw├│rcom? Sami przyznaj─ů, ┼╝e przede wszystkim chc─ů da─ç wgl─ůd w nieznany dot─ůd ┼Ťwiat ┼╝ycia konsekrowanego. To zreszt─ů nie pierwsze reality show dziej─ůce si─Ö w klasztorze. W tym emitowanym w 2005 roku przez BBC trzy miliony widz├│w nie ogl─ůda┼éy jednak drogi powo┼éania, czekaj─ůc na ostateczn─ů decyzj─Ö kandydatek na siostry zakonne. Wtedy, w reality show ÔÇ×KlasztorÔÇŁ, pi─Öciu m─Ö┼╝czyzn r├│┼╝nych zawod├│w na czterdzie┼Ťci dni zamieszka┼éo w opactwie benedyktyn├│w, zachowuj─ůc regu┼éy panuj─ůcego tam ┼╝ycia ÔÇô nie nastawiaj─ůc si─Ö, ┼╝e zostan─ů tam cho─çby dzie┼ä d┼éu┼╝ej.
Zakonnica jako towar
Niekt├│rzy wyci─ůgaj─ů z tego zainteresowania telewizji daleko id─ůce wnioski. Pytaj─ů, czy ÔÇ×to, podobnie jak sukces siostry Cristiny we W┼éoszech, nie pokazuje, ┼╝e nasza zsekularyzowana, zachodnia cywilizacja t─Öskni za swoimi judeochrze┼Ťcija┼äskimi korzeniami?ÔÇŁ. Ale to my┼Ťlenie naiwne.
Rzeczywi┼Ťcie, w komercyjnych telewizjach coraz cz─Ö┼Ťciej pojawiaj─ů si─Ö ostatnio osoby konsekrowane. Szerokim echem odbi┼éa si─Ö wygrana siostry Cristiny Scucci w programie ÔÇ×Voice of ItalyÔÇŁ. Niedawno w hiszpa┼äskiej wersji programu pojawi┼é si─Ö ksi─ůdz Damian Maria Montes, a australijski ksi─ůdz Rob Galea poszed┼é na casting do tamtejszego ÔÇ×X FactorÔÇŁ.
Warto jednak pewne rzeczy rozr├│┼╝ni─ç. Zachodnia kultura nie tyle t─Öskni za ÔÇ×judeochrze┼Ťcija┼äskimi korzeniamiÔÇŁ, ile szuka kolejnego rynku zbytu, kolejnej niszy przynosz─ůcej zyski. Po wspomnianym sukcesie siostry Cristiny, kt├│ra ÔÇô rzeczywi┼Ťcie ÔÇô wesz┼éa w laick─ů rzeczywisto┼Ť─ç przynajmniej cz─Ö┼Ťciowo na swoich zasadach (cho─ç obawiam si─Ö, ┼╝e na og├│┼é ostatecznie tak┼╝e to okazuje si─Ö mrzonk─ů), telewizje dostrzeg┼éy mo┼╝liwo┼Ť─ç dalszego wykorzystywania podobnego schematu dla swoich korzy┼Ťci. Wykaza┼éy si─Ö inicjatyw─ů. Pomys┼éy takie jak reality show z nowicjatu nie przywr├│c─ů jednak to┼╝samo┼Ťci Europy czy Zachodu jej chrze┼Ťcija┼äskiego charakteru (cokolwiek w zasadzie mia┼éoby to znaczy─ç), ale raczej sprawi─ů, ┼╝e to, co religijne, zacznie si─Ö stawa─ç towarem jak ka┼╝dy inny. De facto, cho─ç w innej formie, wr├│cimy do czas├│w p┼éatnych odpust├│w i symonii. Ale ju┼╝ na zasadach wielkiego kapita┼éu.
To kolejny wyraz tego, jak konsumpcjonizm jest w stanie zagarn─ů─ç wszystko. Nie wierz─Ö w to, ┼╝e decyzje dotycz─ůce po┼Ťwi─Öcenia ┼╝ycia Bogu powinno si─Ö podejmowa─ç w ┼Ťwietle kamer i przy w┼é─ůczonych mikrofonach. Nie wierz─Ö w to, ┼╝e sceny z udzia┼éu w mszach, nabo┼╝e┼ästwach, a ÔÇ×nawet z boliwijskiej d┼╝ungliÔÇŁ s┼éu┼╝y─ç maj─ů czemu┼Ť innemu ni┼╝ zaspokojeniu kolejnej ciekawo┼Ťci ÔÇô bez prze┼éo┼╝enia na ┼╝ycie duchowe widz├│w. Uczynienie towaru z tak intymnej sprawy, jak─ů jest powo┼éanie do ┼╝ycia zakonnego, nie s┼éu┼╝y Ko┼Ťcio┼éowi, religii i samym kandydatkom na mniszki. Raczej prowadzi do ich ÔÇô zgodnego z logik─ů wsp├│┼éczesnego kapitalizmu ÔÇô uprzedmiotowienia.
Kupieni przez wsp├│┼éczesno┼Ť─ç
Problemem nie jest wchodzenie w dialog ze ┼Ťwiatem ÔÇô ten by┼é, jest i b─Ödzie potrzebny. K┼éopot polega na prowadzeniu tego dialogu na zasadach, kt├│re to ten ┼Ťwiat ustala. Zasadach, w kt├│rych nie spos├│b gra─ç czysto ÔÇô nawet je┼Ťli ma si─Ö dobre intencje. Zasadach, kt├│re wszystkich sprowadzaj─ů do roli towaru. Zasadach, graj─ůc wed┼éug kt├│rych nie spos├│b si─Ö u┼Ťwi─Öci─ç. Nie mo┼╝na przecie┼╝ dw├│m Panom s┼éu┼╝y─ç ÔÇô Bogu i mamonie. Musimy by─ç obecni w ┼Ťwiecie ÔÇô to powo┼éanie ka┼╝dego chrze┼Ťcijanina. Ale ┼╝eby ten ┼Ťwiat przemienia─ç, trzeba umie─ç rozr├│┼╝nia─ç mi─Ödzy tym, co jest w nim dobre, a tym, co wymaga reakcji. Chod┼║my do telewizji, uczestniczmy w programach, pokazujmy w nich swoje warto┼Ťci. Ale nie pozw├│lmy sta─ç si─Ö bohaterami spektaklu re┼╝yserowanego przez kogo innego. To ju┼╝ pi─Öknoduchostwo.
Wielkie reformy Ko┼Ťcio┼éa, prze┼éomy w duchowo┼Ťci czy pot─Ö┼╝ne dzie┼éa ewangelizacyjne nie polega┼éy na graniu wed┼éug regu┼é ┼Ťwiata, ale na wchodzeniu w dialog ze ┼Ťwiatem przy jednoczesnym zwr├│ceniu si─Ö do ┼║r├│de┼é. Tak by┼éo ze ┼Ťwi─Ötym Franciszkiem z Asy┼╝u, Soborem Watyka┼äskim II, pontyfikatem Jana Paw┼éa II czy teraz papie┼╝a Franciszka. Ten powr├│t do ┼║r├│de┼é oznacza r├│wnie┼╝ gotowo┼Ť─ç do krytykowania tego, co w otaczaj─ůcej rzeczywisto┼Ťci ÔÇô zar├│wno Ko┼Ťcio┼éa, jak i ┼Ťwiata ÔÇô jest z┼ée. Dlatego Franciszek tak mocno krytykuje cho─çby dyktatur─Ö pieni─ůdza, rynk├│w finansowych i nieokie┼éznanej konsumpcji.
P┼éonne s─ů nadzieje tych, kt├│rzy wierz─ů, ┼╝e takimi programami mo┼╝na przemieni─ç wsp├│┼éczesno┼Ť─ç. Raczej to ona przemieni nas. Przemieli i wypluje. ┼üatwo sobie wyobrazi─ç, co si─Ö stanie, je┼Ťli kt├│ra┼Ť z bohaterek programu ÔÇ×Chc─Ö zosta─ç mniszk─ůÔÇŁ pod presj─ů kamer z┼éo┼╝y ┼Ťluby wbrew rozeznaniu swojego rzeczywistego powo┼éania. Sko┼äczy si─Ö to albo nieszcz─Ö┼Ťliwym ┼╝yciem w murach klasztoru, albo g┼éo┼Ťnym odej┼Ťciem. Kt├│re to odej┼Ťcie kamery poka┼╝─ů r├│wnie ch─Ötnie.
Otwierajmy si─Ö na wsp├│┼éczesno┼Ť─ç. Ale nie pozw├│lmy si─Ö jej kupi─ç.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś