Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Karlowe Wary: Polacy w艣r贸d faworyt贸w

Film opowiada histori臋 powstania chi艅skiego miasta Kangbashi, w kt贸rym mia艂o mieszka膰 oko艂o dw贸ch milion贸w ludzi, lecz niemal nikt si臋 na to nie zdecydowa艂. Jest w nim zatem mn贸stwo nowych, pustych budynk贸w, a uwag臋 tw贸rc贸w najbardziej przyku艂y drapacze chmur, kt贸re wygl膮daj膮 jak katedry nowej ery; 艣wi膮tynie nie religii, a cywilizacji i ekonomii.

Mi臋dzynarodowy Festiwal Filmowy w Karlowych Warach zbli偶a si臋 do ko艅ca. Pokazano ju偶 wszystkie filmy konkursu dokumentalnego oraz sekcji East of the West.

 

Co prawda, nie ogl膮da艂em wszystkich film贸w w 偶adnej z festiwalowych sekcji, ale spr贸bowa艂em ka偶dej i mog臋 stwierdzi膰 z satysfakcj膮, 偶e polskie filmy nie tylko nie zawiod艂y oczekiwa艅, ale nawet wyros艂y na faworyt贸w. Przynajmniej w moich oczach. Po konkursie g艂贸wnym za najbardziej presti偶ow膮 sekcj臋 uchodzi East of the West. Godnie reprezentowa艂a nas tam 鈥濪ziewczyna z szafy鈥 Bodo Koxa 鈥 bez w膮tpienia jeden z najlepszych film贸w w konkursie. Do zwyci臋stwa typowa艂bym jednak 鈥濸艂yn膮ce wie偶owce鈥 Tomasza Wasilewskiego 鈥 obraz przejmuj膮cy i anga偶uj膮cy widza. Trudno przej艣膰 obok niego oboj臋tnie. Na uwag臋 zas艂uguje znakomite aktorstwo, dopracowany scenariusz, wiele 艣wietnych scen, a tak偶e odwaga tw贸rcy, kt贸ry wraz z Ma艂go艣k膮 Szumowsk膮 (鈥濿 imi臋鈥) otwiera nowy rozdzia艂 w historii polskiego kina. Rozdzia艂 LGBT.

 

"Cathedrals"


 

Wstydu nie przynios艂y te偶 polskie dokumenty. 聽W sekcji dokument贸w kr贸tkometra偶owych na szczeg贸ln膮 uwag臋 zas艂uguj膮 wed艂ug mnie trzy filmy, w艣r贸d nich jeden naszej rodzimej produkcji: niemiecki 鈥濩athedrals鈥 (鈥濳athedralen鈥) Konrada K盲stnera, polski 鈥濺ogalik鈥 Paw艂a Ziemilskiego oraz – moim zdaniem najlepszy 鈥 brytyjski 鈥濨each Boy鈥 Emila Langballe. Pierwszy w patetycznej formie na艣laduj膮cej biblijne stworzenie 艣wiata opowiada histori臋 powstania chi艅skiego miasta Kangbashi, w kt贸rym mia艂o mieszka膰 oko艂o dw贸ch milion贸w ludzi, lecz niemal nikt si臋 na to nie zdecydowa艂. Jest w nim zatem mn贸stwo nowych, pustych budynk贸w, a uwag臋 tw贸rc贸w najbardziej przyku艂y drapacze chmur, kt贸re wygl膮daj膮 jak katedry nowej ery; 艣wi膮tynie nie religii, a cywilizacji i ekonomii. Po艣r贸d surrealistycznego klimatu nie zapomniano oczywi艣cie wspomnie膰 o przyczynach tego spektakularnego niezasiedlenia, lecz aby je pozna膰, trzeba obejrze膰 film. 鈥濺ogalik鈥 Paw艂a Ziemilskiego to film, w kt贸rym s艂owa nie maj膮 偶adnego znaczenia. S膮 w tle, na marginesie nastroju. Re偶yser stworzy艂 poetycki esej filmowy oddaj膮cy atmosfer臋 panuj膮c膮 w polskiej rodzinie. Kamera kr膮偶y po jakby wyj臋tym z rzeczywisto艣ci i przeniesionym w inny wymiar domu, pe艂nym ludzi zaj臋tych swoimi sprawami. Nie komentuje, nie interpretuje, nic nie narzuca. Po prostu pozwala poczu膰 kawa艂ek rzeczywisto艣ci i si臋 ni膮 zachwyci膰, mimo 偶e jest tak zwyczajna. 鈥濨each Boy鈥 przypomina natomiast nieco pierwsz膮 cz臋艣膰 trylogii Ulricha Siedla 鈥濺aj: Mi艂o艣膰鈥. Emil Langballe przedstawia histori臋 m艂odego Kenijczyka, kt贸ry na tydzie艅 staje si臋 utrzymankiem przebywaj膮cej na ekskluzywnych wakacjach Brytyjki. On 艂udzi si臋, 偶e jej pieni膮dze dadz膮 mu szcz臋艣cie i zagwarantuj膮 lepsze 偶ycie. Ona, 偶e on kocha naprawd臋 j膮, a nie jej portfel. Tw贸rcy zdo艂ali uchwyci膰 co艣, co wydaje si臋 niemal niemo偶liwe do wiarygodnego zarejestrowania 鈥 zawi膮zywanie si臋 zwi膮zku, intymn膮 relacj臋 dwojga ludzi. O tyle trudn膮, 偶e najprawdopodobniej opart膮 na k艂amstwie wobec partnera lub ok艂amywaniu samego siebie. Ale czasem potrzeba blisko艣ci drugiego cz艂owieka oraz ch臋膰 posiadania pieni臋dzy s膮 na tyle silne, 偶e wygodniej jest nie docieka膰 prawdy, bo mog艂aby bole艣nie rozczarowa膰.

 

Najlepszym spo艣r贸d dokument贸w pe艂nometra偶owych, kt贸re widzia艂em, by艂 鈥濴alkarz鈥 (鈥濼he Man Who Made Angels Fly鈥) Wiktorii Szyma艅skiej. Film z jednej strony opowiadaj膮cy o charyzmatycznym re偶yserze, za艂o偶ycielu teatru i tw贸rcy lalek, a z drugiej strony odkrywaj膮cy przed widzami magiczny 艣wiat marionetek, w kt贸rym drzemie metafizyka i kt贸ry poprzez archetypy pozwala nam u艣wiadomi膰 sobie wiele prawdy o nas samych. Dzie艂o intryguje nie tylko tre艣ci膮, lecz tak偶e warstw膮 wizualn膮, kt贸ra nie pozwala oderwa膰 wzroku od ekranu i ka偶e 艣ledzi膰 nowe interpretacje Don Kichota, Ma艂ego Ksi臋cia czy antycznych tragedii, kt贸rych postacie w臋druj膮 po mie艣cie. Poza 鈥濴alkarzem鈥 na uwag臋 zas艂uguje r贸wnie偶 鈥濸ipeline鈥 (鈥濼ruba鈥) ukrai艅skiego re偶ysera Vitalya Manskiya. Autor przemierza z kamer膮 drog臋 od pocz膮tku do ko艅ca gazoci膮gu, kt贸rym przesy艂a si臋 b艂臋kitne paliwo z Syberii do Europy Zachodniej. Obrazuje degradacj臋 艣rodowiska naturalnego u 藕r贸de艂 ruroci膮gu (martwe ryby w zbiornikach wodnych z powodu zanieczyszcze艅) oraz absurdy rosyjskiej prowincji (mimo krzywd mieszka艅cy przychodz膮 na imprez臋 zorganizowan膮 we wsi przez konsorcjum, by 艣wi臋towa膰 30-lecie istnienia gazoci膮gu). Obrazuje r贸wnie偶 panuj膮c膮 tam bied臋 (ko艣ci贸艂 urz膮dzony w starym wagonie kolejowym czy stara pralka s艂u偶膮ca psu za bud臋). Cz臋sto oddaje g艂os poszczeg贸lnym bohaterom, kt贸rzy opowiadaj膮 o polityce i problemach, z kt贸rymi zmagaj膮 si臋 na co dzie艅. A po przebyciu Syberii Manskiy w臋druje dalej 鈥 m.in. przez Polsk臋 i Czechy a偶 do Niemiec. W efekcie uzyska艂 szerok膮 i r贸偶norodn膮 panoram臋 ub贸stwa i problem贸w trawi膮cych mieszka艅c贸w pa艅stw by艂ego bloku wschodniego. Mimo ci臋偶aru tematu film jest jednak lekki, poniewa偶 re偶yser zadba艂 o wiele humorystycznych akcent贸w rozlu藕niaj膮cych atmosfer臋 oraz zaprezentowa艂 mn贸stwo pi臋knych plener贸w i kompozycji plastycznych.

 

Wielbicieli sztuki awangardowej mo偶e r贸wnie偶 zainteresowa膰 鈥濩utie and the Boxer鈥 Zachary鈥檈go Heinzerlinga. Film przybli偶a posta膰 japo艅skiego artysty Ushio Shinohary, kt贸ry tworzy swoje dzie艂a m.in. boksuj膮c p艂贸tno r臋kawicami pokrytymi farb膮. W latach 60. i 70. by艂 to czo艂owy przedstawiciel japo艅skiej, a nast臋pnie ameryka艅skiej awangardy. W dokumencie Heinzerlinga poznajemy go jako 80-latka. Poznajemy tak偶e jego 偶on臋, japo艅sk膮 malark臋 Noriko. Obraz poza retrospekcjami i now膮 tw贸rczo艣ci膮 Ushio przedstawia r贸wnie偶 dzie艂a jego 偶ony i wykorzystuje animacje na podstawie jej rysunk贸w do sportretowania historii ich zwi膮zku, kt贸ry tak偶e obserwujemy w filmie. Na intryguj膮cy pomys艂 wpad艂 r贸wnie偶 chorwacki re偶yser filmu 鈥濭angster of Love鈥 (鈥濭angster te voli鈥) 鈥 Neboj拧y Slijep膷evi膰a. Widzowie zostaj膮 oprowadzeni po jednym z miasteczek by艂ej Jugos艂awii przez swata (nosz膮cego pseudonim gangster), kt贸ry podobno doprowadzi艂 ju偶 do oko艂o 280 艣lub贸w. Obserwuj膮 wizyty klient贸w, przebieranie w ofertach matrymonialnych, niczym w sklepowych katalogach czy menu w restauracjach, a tak偶e je偶d偶膮 na spotkania potencjalnych par. Przez pryzmat aran偶owanych zwi膮zk贸w tw贸rcy opowiadaj膮 o samotno艣ci i potrzebie blisko艣ci drugiego cz艂owieka, ale tak偶e o uprzedzeniach, jakie maj膮 mieszka艅cy kraj贸w by艂ej Jugos艂awii. Jednym z bohater贸w jest m臋偶czyzna, kt贸ry nie chce nawet spotka膰 si臋 z kandydatk膮, kt贸ra nie jest rodowit膮 Chorwatk膮. Film sk艂ania do zaprzestania pochopnego os膮du innych, nieulegania pozorom, refleksji nad istot膮 cz艂owiecze艅stwa i tym, co w cz艂owieku jest naprawd臋 wa偶ne.

 

"Gangster of Love"

W Karlowych Warach widz臋 zatem co najmniej dw贸ch polskich faworyt贸w do wygrania swoich konkurs贸w 鈥 鈥濸艂yn膮ce wie偶owce鈥 w sekcji East of the West oraz 鈥濴alkarza鈥 w艣r贸d d艂ugometra偶owych dokument贸w. W konkursie film贸w niezale偶nych reprezentuje nas niestety niezbyt udana 鈥濳amczatka鈥 Jerzego Kowyni, ale za to w konkursie g艂贸wnym jest 鈥濸apusza鈥聽Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze, kt贸ra r贸wnie偶 ma powa偶ne szanse na zwyci臋stwo. Gdyby polskie filmy wygra艂y trzy najwa偶niejsze sekcje konkursowe tegorocznego Mi臋dzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach, niew膮tpliwie by艂by to ogromny sukces, ale bior膮c pod uwag臋 poziom naszych reprezentant贸w, nikt nie m贸g艂by powiedzie膰, 偶e to niespodzianka lub 偶e werdykt jest niesprawiedliwy.

 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie - w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej Polityka prywatno艣ci zamknij