Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Karlowe Wary. Obiecuj─ůcy pocz─ůtek

Konkurs g┼é├│wny Mi─Ödzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach rozpocz─ů┼é si─Ö obiecuj─ůco. Ju┼╝ pierwszy wy┼Ťwietlony film wysoko ustawi┼é poprzeczk─Ö konkurencji.

Konkurs g┼é├│wny Mi─Ödzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach rozpocz─ů┼é si─Ö obiecuj─ůco. Ju┼╝ pierwszy wy┼Ťwietlony film wysoko ustawi┼é poprzeczk─Ö konkurencji.

 

Pokazy oficjalnej selekcji zapocz─ůtkowa┼é reprezentant gospodarzy ÔÇô Jan H┼Öebejk, w kt├│rego najnowszym filmie wida─ç inspiracje ÔÇ×Jesienn─ů sonat─ůÔÇŁ Ingmara Bergmana oraz ÔÇ×FestenÔÇŁ Thomasa Vinterberga, czego nie kryje sam re┼╝yser. ÔÇ×HoneymoonÔÇŁ (ÔÇ×L├şb├ínkyÔÇŁ) przedstawia przyj─Öcie weselne, na kt├│rym nieoczekiwanie pojawia si─Ö przez nikogo nie zaproszony go┼Ť─ç. Twierdzi, ┼╝e zna pana m┼éodego, kt├│ry pocz─ůtkowo nie mo┼╝e lub nie chce go sobie przypomnie─ç. Go┼Ťcie wydaj─ů si─Ö go akceptowa─ç, jednak niekt├│rych wprawia w konsternacj─Ö, poniewa┼╝ pada podejrzenie, ┼╝e jest by┼éym kochankiem pana m┼éodego. Trop okazuje si─Ö b┼é─Ödny, lecz prezent, kt├│ry wr─Öczy┼é m┼éodej parze, wywo┼éa jeszcze powa┼╝niejsz─ů ma┼é┼╝e┼äsk─ů burz─Ö, kt├│ra doprowadzi do wygrzebywania z pami─Öci wydarze┼ä, o kt├│rych nikt nie chcia┼éby pami─Öta─ç.

Obraz H┼Öebejka nie skupia si─Ö jednak na ukazaniu haniebnej przesz┼éo┼Ťci pana m┼éodego lub pod┼éej pr├│by oczernienia go przez niespodziewanego go┼Ťcia. Autorzy wi─Öksz─ů wag─Ö przywi─ůzali do relacji nowo┼╝e┼äc├│w i w─ůtpliwo┼Ťci, jaki wprowadz─ů w ich zwi─ůzek nieznane dotychczas informacje o drugiej osobie, kt├│rej dopiero co ┼Ťlubowa┼éo si─Ö wsp├│lne ┼╝ycie a┼╝ do grobowej deski. Dramaturgi─Ö filmu buduj─ů przede wszystkim znakomite dialogi oraz monologi (jeden z nich trwa a┼╝ 11 minut!), poniewa┼╝ wiele dzieje si─Ö w nim w s┼éowach, a tw├│rcy unikaj─ů retrospekcji. Rekonstrukcj─Ö wydarze┼ä pozostawiaj─ů wyobra┼║ni widza, dzi─Öki czemu przez wi─Ökszo┼Ť─ç filmu nie sugeruj─ů, jak by┼éo naprawd─Ö. Pokazuj─ů za┼Ť, jak skrz─Ötnie skrywane sekrety z przesz┼éo┼Ťci wp┼éywaj─ů na tera┼║niejszo┼Ť─ç, gdy wychodz─ů na jaw.

 

Same s┼éowa to jednak po┼éowa sukcesu. Drug─ů po┼éow─Ö stanowi─ů ludzie je wypowiadaj─ůcy. Odgrywaj─ůcy troje g┼é├│wnych bohater├│w Anna Geislerov├í, Stanislav Majer oraz Ji┼Ö├ş ─îern├Ż zaprezentowali aktorstwo na wysokim poziomie, dzi─Öki czemu widz daje si─Ö uwie┼Ť─ç zgrabnie skrojonej i wci─ůgaj─ůcej historii. Historii, kt├│ra nie tylko gra na emocjach, lecz tak┼╝e porusza kilka ciekawych kwestii. Zwraca uwag─Ö na wybi├│rczo┼Ť─ç pami─Öci oraz to, ┼╝e ka┼╝dy ma subiektywny ogl─ůd przesz┼éo┼Ťci ÔÇô pami─Öta to, co chce pami─Öta─ç, i tak, jak chce to pami─Öta─ç. Stawia tak┼╝e pytanie o odpowiedzialno┼Ť─ç za przesz┼éo┼Ť─ç ÔÇô o to, czy za minione b┼é─Ödy powinno si─Ö zap┼éaci─ç mimo wszystko, czy te┼╝ grzechy m┼éodo┼Ťci ulegaj─ů przedawnieniu. O to, czy cz┼éowiek jest tym, kim jest w danej chwili, czy raczej ca┼é─ů swoj─ů przesz┼éo┼Ťci─ů, niezale┼╝nie od tego, jak bardzo si─Ö zmieni┼é.

ÔÇ×HoneymoonÔÇŁ zamyka trylogi─Ö Jana H┼Öebejka, kt├│rej pierwsza cz─Ö┼Ť─ç (ÔÇ×Czeski b┼é─ůdÔÇŁ) cieszy┼éa si─Ö w Polsce przychylno┼Ťci─ů krytyk├│w, natomiast druga (ÔÇ×NievinnostÔÇŁ) nie doczeka┼éa si─Ö w naszym kraju dystrybucji. Miejmy nadziej─Ö, ┼╝e najnowsza podzieli los pierwszej, poniewa┼╝ to film, kt├│ry warto zna─ç i niew─ůtpliwie pierwszy powa┼╝ny kandydat do tegorocznego Kryszta┼éowego Globusa.

 

Drugim filmem z konkursu g┼é├│wnego by┼é ÔÇ×A Place in HeavenÔÇŁ (ÔÇ×Makom Be Gan EdenÔÇŁ) izraelskiego re┼╝ysera Josepha MadmonyÔÇÖego, kt├│ry przedstawia histori─Ö kariery wojskowej (od zbrodniarza w jednej wojnie do bohatera w drugiej) oraz ┼╝ycia ┼╝ydowskiego ┼╝o┼énierza o pseudonimie Bambi. Ma┼éo tego, przedstawia tak┼╝e losy jego syna. A wszystko upchni─Öte w dw├│ch godzinach. Kosztem pokazania tak wielu w─ůtk├│w (najciekawszym jest obsesyjne wr─Öcz pragnienie ojca, by mie─ç syna) jest oczywi┼Ťcie powierzchowne zaprezentowanie wi─Ökszo┼Ťci postaci oraz cz─Öste, licz─ůce lata przeskoki mi─Ödzy kolejnymi wydarzeniami. W zwi─ůzku z tym bohaterowie uzupe┼éniaj─ů nasze niedobory wiedzy werbalnie, co sprawia, ┼╝e film jest przegadany i mimo tak wielu w─ůtk├│w, szybko zaczyna si─Ö d┼éu┼╝y─ç. W walce o Kryszta┼éowy Globus jest raczej bez szans, lecz ma te┼╝ dobre strony. W ciekawy spos├│b przedstawia pozycj─Ö m─Ö┼╝czyzny w ┼╝ydowskim spo┼éecze┼ästwie ÔÇô poprzez obsesj─Ö ojca, kt├│ry ma ju┼╝ dwie c├│rki, lecz jest w stanie zaryzykowa─ç ┼╝ycie ┼╝ony, by spr├│bowa─ç jeszcze raz. Interesuj─ůce s─ů r├│wnie┼╝ w─ůtki religijne i metafizyczne, jednak gin─ů w niezbyt wci─ůgaj─ůcej ca┼éo┼Ťci.

P├│┼║nym wieczorem w reprezentatywnej Wielkiej Sali hotelu Thermal zabrak┼éo miejsc. Setki os├│b przyby┼éy na ┼Ťwiatow─ů premier─Ö promowanego m.in. przez Johna Travolt─Ö filmu ÔÇ×Killing SeasonÔÇŁ Marka Stevena Johnsona. Nie zabrak┼éo r├│wnie┼╝ samego gwiazdora, kt├│ry gra w nim jedn─ů z dw├│ch g┼é├│wnych r├│l. W drug─ů posta─ç wciela si─Ö Robert De Niro. Film przedstawia histori─Ö dw├│ch weteran├│w wojny na Ba┼ékanach, kt├│rzy walczyli po przeciwnych stronach. Po latach jeden z nich postanawia wyr├│wna─ç rachunki. Wybiera si─Ö na polowanie w Appalachy, gdzie kto┼Ť odnalaz┼é dla niego dawnego prze┼Ťladowc─Ö. Obraz stoi przede wszystkim znakomitym aktorstwem, poniewa┼╝ historia jest schematyczna i przewidywalna, a akcenty roz┼éo┼╝one tak, jak przysta┼éo na przyzwoite kino akcji. A w┼éa┼Ťciwie nale┼╝a┼éoby je nazwa─ç kinem zwrot├│w akcji, gdy┼╝ co kilka minut sytuacja zmienia si─Ö jak w kalejdoskopie. Nie brakuje r├│wnie┼╝ mocnych, bardzo naturalistycznych scen przeznaczonych dla widz├│w o mocnych nerwach, a emocje, kt├│re chc─ů wywo┼éa─ç w widzach tw├│rcy, sugeruje i podkre┼Ťla znakomita muzyka Christophera Younga. W skr├│cie ÔÇô ÔÇ×Killing SeasonÔÇŁ to kawa┼éek dobrego kina rozrywkowego, ale nic ponad to. Dobre na nud─Ö w deszczowy wiecz├│r, ale w pami─Öci na d┼éu┼╝ej zostaj─ů raczej takie filmy, jak ÔÇ×HoneymoonÔÇŁ Jana H┼Öebejka.

 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś