fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Karlowe Wary. Obiecuj膮cy pocz膮tek

Konkurs g艂贸wny Mi臋dzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach rozpocz膮艂 si臋 obiecuj膮co. Ju偶 pierwszy wy艣wietlony film wysoko ustawi艂 poprzeczk臋 konkurencji.

Konkurs g艂贸wny Mi臋dzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach rozpocz膮艂 si臋 obiecuj膮co. Ju偶 pierwszy wy艣wietlony film wysoko ustawi艂 poprzeczk臋 konkurencji.

 

Pokazy oficjalnej selekcji zapocz膮tkowa艂 reprezentant gospodarzy 鈥 Jan H艡ebejk, w kt贸rego najnowszym filmie wida膰 inspiracje 鈥濲esienn膮 sonat膮鈥 Ingmara Bergmana oraz 鈥濬esten鈥 Thomasa Vinterberga, czego nie kryje sam re偶yser. 鈥濰oneymoon鈥 (鈥濴铆b谩nky鈥) przedstawia przyj臋cie weselne, na kt贸rym nieoczekiwanie pojawia si臋 przez nikogo nie zaproszony go艣膰. Twierdzi, 偶e zna pana m艂odego, kt贸ry pocz膮tkowo nie mo偶e lub nie chce go sobie przypomnie膰. Go艣cie wydaj膮 si臋 go akceptowa膰, jednak niekt贸rych wprawia w konsternacj臋, poniewa偶 pada podejrzenie, 偶e jest by艂ym kochankiem pana m艂odego. Trop okazuje si臋 b艂臋dny, lecz prezent, kt贸ry wr臋czy艂 m艂odej parze, wywo艂a jeszcze powa偶niejsz膮 ma艂偶e艅sk膮 burz臋, kt贸ra doprowadzi do wygrzebywania z pami臋ci wydarze艅, o kt贸rych nikt nie chcia艂by pami臋ta膰.

Obraz H艡ebejka nie skupia si臋 jednak na ukazaniu haniebnej przesz艂o艣ci pana m艂odego lub pod艂ej pr贸by oczernienia go przez niespodziewanego go艣cia. Autorzy wi臋ksz膮 wag臋 przywi膮zali do relacji nowo偶e艅c贸w i w膮tpliwo艣ci, jaki wprowadz膮 w ich zwi膮zek nieznane dotychczas informacje o drugiej osobie, kt贸rej dopiero co 艣lubowa艂o si臋 wsp贸lne 偶ycie a偶 do grobowej deski. Dramaturgi臋 filmu buduj膮 przede wszystkim znakomite dialogi oraz monologi (jeden z nich trwa a偶 11 minut!), poniewa偶 wiele dzieje si臋 w nim w s艂owach, a tw贸rcy unikaj膮 retrospekcji. Rekonstrukcj臋 wydarze艅 pozostawiaj膮 wyobra藕ni widza, dzi臋ki czemu przez wi臋kszo艣膰 filmu nie sugeruj膮, jak by艂o naprawd臋. Pokazuj膮 za艣, jak skrz臋tnie skrywane sekrety z przesz艂o艣ci wp艂ywaj膮 na tera藕niejszo艣膰, gdy wychodz膮 na jaw.

 

Same s艂owa to jednak po艂owa sukcesu. Drug膮 po艂ow臋 stanowi膮 ludzie je wypowiadaj膮cy. Odgrywaj膮cy troje g艂贸wnych bohater贸w Anna Geislerov谩, Stanislav Majer oraz Ji艡铆 膶ern媒 zaprezentowali aktorstwo na wysokim poziomie, dzi臋ki czemu widz daje si臋 uwie艣膰 zgrabnie skrojonej i wci膮gaj膮cej historii. Historii, kt贸ra nie tylko gra na emocjach, lecz tak偶e porusza kilka ciekawych kwestii. Zwraca uwag臋 na wybi贸rczo艣膰 pami臋ci oraz to, 偶e ka偶dy ma subiektywny ogl膮d przesz艂o艣ci 鈥 pami臋ta to, co chce pami臋ta膰, i tak, jak chce to pami臋ta膰. Stawia tak偶e pytanie o odpowiedzialno艣膰 za przesz艂o艣膰 鈥 o to, czy za minione b艂臋dy powinno si臋 zap艂aci膰 mimo wszystko, czy te偶 grzechy m艂odo艣ci ulegaj膮 przedawnieniu. O to, czy cz艂owiek jest tym, kim jest w danej chwili, czy raczej ca艂膮 swoj膮 przesz艂o艣ci膮, niezale偶nie od tego, jak bardzo si臋 zmieni艂.

鈥濰oneymoon鈥 zamyka trylogi臋 Jana H艡ebejka, kt贸rej pierwsza cz臋艣膰 (鈥濩zeski b艂膮d鈥) cieszy艂a si臋 w Polsce przychylno艣ci膮 krytyk贸w, natomiast druga (鈥濶ievinnost鈥) nie doczeka艂a si臋 w naszym kraju dystrybucji. Miejmy nadziej臋, 偶e najnowsza podzieli los pierwszej, poniewa偶 to film, kt贸ry warto zna膰 i niew膮tpliwie pierwszy powa偶ny kandydat do tegorocznego Kryszta艂owego Globusa.

 

Drugim filmem z konkursu g艂贸wnego by艂 鈥濧 Place in Heaven鈥 (鈥濵akom Be Gan Eden鈥) izraelskiego re偶ysera Josepha Madmony鈥檈go, kt贸ry przedstawia histori臋 kariery wojskowej (od zbrodniarza w jednej wojnie do bohatera w drugiej) oraz 偶ycia 偶ydowskiego 偶o艂nierza o pseudonimie Bambi. Ma艂o tego, przedstawia tak偶e losy jego syna. A wszystko upchni臋te w dw贸ch godzinach. Kosztem pokazania tak wielu w膮tk贸w (najciekawszym jest obsesyjne wr臋cz pragnienie ojca, by mie膰 syna) jest oczywi艣cie powierzchowne zaprezentowanie wi臋kszo艣ci postaci oraz cz臋ste, licz膮ce lata przeskoki mi臋dzy kolejnymi wydarzeniami. W zwi膮zku z tym bohaterowie uzupe艂niaj膮 nasze niedobory wiedzy werbalnie, co sprawia, 偶e film jest przegadany i mimo tak wielu w膮tk贸w, szybko zaczyna si臋 d艂u偶y膰. W walce o Kryszta艂owy Globus jest raczej bez szans, lecz ma te偶 dobre strony. W ciekawy spos贸b przedstawia pozycj臋 m臋偶czyzny w 偶ydowskim spo艂ecze艅stwie 鈥 poprzez obsesj臋 ojca, kt贸ry ma ju偶 dwie c贸rki, lecz jest w stanie zaryzykowa膰 偶ycie 偶ony, by spr贸bowa膰 jeszcze raz. Interesuj膮ce s膮 r贸wnie偶 w膮tki religijne i metafizyczne, jednak gin膮 w niezbyt wci膮gaj膮cej ca艂o艣ci.

P贸藕nym wieczorem w reprezentatywnej Wielkiej Sali hotelu Thermal zabrak艂o miejsc. Setki os贸b przyby艂y na 艣wiatow膮 premier臋 promowanego m.in. przez Johna Travolt臋 filmu 鈥濳illing Season鈥 Marka Stevena Johnsona. Nie zabrak艂o r贸wnie偶 samego gwiazdora, kt贸ry gra w nim jedn膮 z dw贸ch g艂贸wnych r贸l. W drug膮 posta膰 wciela si臋 Robert De Niro. Film przedstawia histori臋 dw贸ch weteran贸w wojny na Ba艂kanach, kt贸rzy walczyli po przeciwnych stronach. Po latach jeden z nich postanawia wyr贸wna膰 rachunki. Wybiera si臋 na polowanie w Appalachy, gdzie kto艣 odnalaz艂 dla niego dawnego prze艣ladowc臋. Obraz stoi przede wszystkim znakomitym aktorstwem, poniewa偶 historia jest schematyczna i przewidywalna, a akcenty roz艂o偶one tak, jak przysta艂o na przyzwoite kino akcji. A w艂a艣ciwie nale偶a艂oby je nazwa膰 kinem zwrot贸w akcji, gdy偶 co kilka minut sytuacja zmienia si臋 jak w kalejdoskopie. Nie brakuje r贸wnie偶 mocnych, bardzo naturalistycznych scen przeznaczonych dla widz贸w o mocnych nerwach, a emocje, kt贸re chc膮 wywo艂a膰 w widzach tw贸rcy, sugeruje i podkre艣la znakomita muzyka Christophera Younga. W skr贸cie 鈥 鈥濳illing Season鈥 to kawa艂ek dobrego kina rozrywkowego, ale nic ponad to. Dobre na nud臋 w deszczowy wiecz贸r, ale w pami臋ci na d艂u偶ej zostaj膮 raczej takie filmy, jak 鈥濰oneymoon鈥 Jana H艡ebejka.

 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy 艣rodowisko zaanga偶owane w walk臋 z podzia艂ami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi臋ki Waszemu wsparciu!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij