Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Karlowe Wary: Kino z przeciwnych biegun贸w

Inspiracj膮 do nakr臋cenia filmu by艂 panuj膮cy w Hiszpanii kryzys, kt贸ry sprawi艂, 偶e wiele rodzin zosta艂o zmuszonych do opuszczenia swoich mieszka艅, kt贸re pozosta艂y puste, poniewa偶 nikogo nie sta膰 na to, by w nich zamieszka膰.

Dzi艣 po godzinie 18.00 na ceremonii zamkni臋cia zostan膮 og艂oszone wyniki 48 Mi臋dzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach. Filmem wie艅cz膮cym czeskie, a w艂a艣ciwie 艣rodkowoeuropejskie 艣wi臋to kina b臋dzie 鈥濨ehind the Candelabra鈥 Stevena Soderbergha.
 

"Behind the Candelabra"


 
By膰 mo偶e nadinterpretuj臋 rzeczywisto艣膰, ale mo偶na odczyta膰 to jako zwiastun sukcesu polskiego filmu LGBT (鈥濸艂yn膮ce wie偶owce鈥) w sekcji East of the West. W ko艅cu Libarace, bohater filmu zamkni臋cia, nosi艂 imiona W艂adziu Valentino i by艂 p贸艂-Polakiem, p贸艂-W艂ochem, kt贸ry zawsze podkre艣la艂 swoje pochodzenie. Znany by艂 jako ekscentryczny pianista i showman, kt贸ry lubi艂 ekstrawaganckie kostiumy, nosi艂 kiczowat膮 bi偶uteri臋 i stawia艂 艣wiecznik na fortepianie podczas swoich wyst臋p贸w. Wywodzi艂 si臋 z rodziny muzyk贸w (ojciec tr臋bacz i matka pianistka), otrzyma艂 solidne wykszta艂cenie, wyst臋powa艂 przed publiczno艣ci膮 w teatrach i salach koncertowych ju偶 jako dziesi臋ciolatek, a na pocz膮tku kariery pomaga艂 mu sam Ignacy Jan Paderewski.
Tego wszystkiego jednak w filmie Soderbergha nie zobaczymy. Re偶yser m.in. 鈥濼raffic鈥, 鈥濫rin Brockovich鈥 czy 鈥濷cean鈥檚 Eleven鈥 rozpoczyna akcj臋 w momencie, gdy Liberace (znakomity Michael Douglas) porzuci艂 ju偶 muzyk臋 powa偶n膮 i sta艂 si臋 gwiazd膮 Las Vegas oraz ameryka艅skiej telewizji. Po jednym z wyst臋p贸w poznaje najs艂ynniejszego ze swoich kochank贸w 鈥 Scotta Thorsona (艣wietny Matt Damon). Fabu艂a zawiera histori臋 ich sze艣cioletniego zwi膮zku urozmaicon膮 licznymi ekstrawagancjami g艂贸wnego bohatera, nienachalnym poczuciem humoru oraz 艣wietnymi dialogami. Na uwag臋, poza wybitnym aktorstwem, zas艂uguj膮 r贸wnie偶 niezwyk艂e kostiumy, scenografia oraz zdj臋cia.
Soderbergh oddzia艂uje na widza dzi臋ki kiczowatej estetyce, z kt贸rej znany by艂 Liberace. W tandetnej stylistyce przedstawia od strony prywatnej osobowo艣膰 sceniczn膮, na kt贸rej wzorowali si臋 m.in. James Brown czy Elton John. Subtelnie zwraca uwag臋 na samotno艣膰 bogacza, kt贸ry osi膮gn膮艂 sukces w show biznesie, lecz w 偶yciu prywatnym desperacko i chaotycznie poszukuje blisko艣ci drugiego m臋偶czyzny. Nie jest to jednak trudno przyswajalne, g艂臋bokie kino psychologiczne, lecz kino rozrywkowe w najlepszym wydaniu. Z jednej strony przybli偶a posta膰 istotn膮 dla ameryka艅skiej i 艣wiatowej popkultury, a z drugiej serwuje porcj臋 porz膮dnej zabawy.
Na antypodach pokazywanego na zamkni臋cie kina hollywoodzkiego znajduj膮 si臋 filmy niezale偶ne prezentowane w sekcji Forum of Independents. Poza zazwyczaj bardzo niskim bud偶etem i amatorskimi warunkami produkcji, charakterystyczne s膮 dla nich cz臋ste eksperymenty formalne. Symptomatycznym przyk艂adem jest 鈥濼he Sad Smell of Flesh鈥 (鈥濫l triste de la carne鈥) Crist贸bala Arteagi Rozasa 鈥 niemal p贸艂toragodzinny film nakr臋cony bez ani jednego ci臋cia. Hiszpa艅ski re偶yser przedstawia wspomniane p贸艂torej godziny z 偶ycia mieszka艅ca Vigo, kt贸ry straci艂 prac臋, wkr贸tce straci mieszkanie, zaczyna wi臋c sprzedawa膰 nale偶膮ce do siebie przedmioty, by zdoby膰 chocia偶 troch臋 pieni臋dzy na 偶ycie dla swojej rodziny.
Inspiracj膮 do nakr臋cenia filmu by艂 panuj膮cy w Hiszpanii kryzys, kt贸ry sprawi艂, 偶e wiele rodzin zosta艂o zmuszonych do opuszczenia swoich mieszka艅, kt贸re pozosta艂y puste, poniewa偶 nikogo nie sta膰 na to, by w nich zamieszka膰. Sytuacja finansowa sta艂a si臋 tak偶e przyczyn膮 samob贸jstw na tym tle 鈥 w tym m臋偶czyzny, kt贸ry na znak protestu i w艂asnej bezsilno艣ci postanowi艂 podpali膰 si臋 偶ywcem w jednym z bank贸w, co zapad艂o w pami臋膰 re偶yserowi.
 

鈥濼he Sad Smell of Flesh鈥


 
W zwi膮zku z brakiem ci臋膰 oraz nagrywaniem filmu w t臋tni膮cym 偶yciem mie艣cie, jego tw贸rcy w du偶ej mierze improwizowali. 鈥 Wykonali艣my cztery podej艣cia w ci膮gu dw贸ch dni, spo艣r贸d kt贸rych jedno okaza艂o si臋 zupe艂nie nieudane, poniewa偶 w trakcie kr臋cenia roz艂adowa艂a si臋 bateria w kamerze. Trzy pozosta艂e r贸偶ni艂y si臋 od siebie znacz膮co z powodu r贸偶nej pory dnia, innego nat臋偶enia ruchu drogowego czy niespodzianek, kt贸re nas spotka艂y. Przyk艂adowo drugiego dnia zdj臋膰 jedna z lokacji, w kt贸rej realizowali艣my zdj臋cia dzie艅 wcze艣niej, by艂a zamkni臋ta. I w艂a艣nie t臋 wersj臋 filmu wybra艂em, ostatni膮 nakr臋con膮 鈥 powiedzia艂 re偶yser, kt贸ry w trakcie zdj臋膰 nie przebywa艂 nawet na planie, a jedynie obserwowa艂 niekt贸re sceny z oddali.
Na uwag臋 zas艂uguje r贸wnie偶 鈥濻tand Clear of the Closing Doors鈥 Sama Fleischnera 鈥 oryginalna fabu艂a, kt贸rej dramaturgii doda艂y autentyczne wydarzenia. Inspiracj膮 do nakr臋cenia filmu by艂a historia autystycznego ch艂opca, kt贸ry pewnego razu nie wr贸ci艂 do domu i przez dziesi臋膰 dni b艂膮ka艂 si臋 po ulicach Nowego Jorku. By pozosta膰 jak najbli偶ej rzeczywisto艣ci, re偶yser postanowi艂 zaanga偶owa膰 do g艂贸wnej roli ch艂opca z autyzmem (Jesus Sanchez Velez). Praca z aktorem nie mog艂a by膰 艂atwa i na pewno wymaga艂a nietypowych metod, lecz efekt okaza艂 si臋 znakomity 鈥 trudno nie wierzy膰 postaciom i zaprezentowanej historii. Du偶a w tym zas艂uga pozosta艂ych aktor贸w, a zw艂aszcza aktorek (Andrea Suarez i Azul Zorilla) wcielaj膮cych si臋 w matk臋 i siostr臋 Ricky鈥檈go.
Poza opowie艣ci膮 o b艂膮dz膮cym po mie艣cie ch艂opcu oraz nerwowo poszukuj膮cej go rodzinie, kt贸ra w trakcie tych kilku dni przechodzi kryzys, a nast臋pnie zacie艣nia panuj膮ce wewn膮trz wi臋zi, Sam Fleischner do zwi臋kszenia dramaturgii wykorzysta艂 zbli偶aj膮cy si臋 do miasta podczas kr臋cenia zdj臋膰 huragan Sandy, co nada艂o obrazowi mroczniejszego charakteru i podsk贸rnie wyczuwalnego l臋ku. Pokaza艂 w ten spos贸b przewag臋 kina niezale偶nego nad mainstreamowym 鈥 mo偶liwo艣膰 spontanicznego reagowania na rzeczywisto艣膰, kt贸ra pozwala czasem podnie艣膰 warto艣膰 dzie艂a.
Bardziej tradycyjny formalnie, lecz r贸wnie偶 interesuj膮cy okaza艂 si臋 najnowszy film Vincenta Lannoo 鈥濱n the Name of the Son鈥 (鈥濧u nom du fils鈥). Narracyjnie przypomina klasyczne kino hollywoodzkie, a jako艣膰 realizacji jest zaskakuj膮co wysoka, jak na kino niezale偶ne. G艂贸wn膮 bohaterk膮 jest kobieta (Astrid Whettnall), udzielaj膮ca porad w kwestiach wiary w katolickiej rozg艂o艣ni radiowej. Pewnego razu jej m膮偶, postrzeliwszy si臋 przypadkiem, ginie podczas nietypowego obozu szkoleniowego dla przysz艂ych obro艅c贸w wiary, w kt贸rym bierze udzia艂 razem z kilkunastoletnim synem, podczas gdy ona my艣li, 偶e s膮 na polowaniu.
 

鈥濱n the Name of the Son鈥


 
Nied艂ugo po tym zdesperowany syn wyznaje matce na antenie, 偶e jest homoseksualist膮 i nie mo偶e 偶y膰 bez m臋偶czyzny, kt贸rego kocha i kt贸ry wkr贸tce zniknie z jego 偶ycia. Ch艂opiec pope艂nia samob贸jstwo, a jego kochankiem okazuje si臋 ksi膮dz, kt贸ry razem z kobiet膮 udziela艂 porad na antenie, lecz zosta艂 nakryty przez zwierzchnik贸w i odes艂any do rodzinnego miasta. Pragn膮ca zemsty matka udaje si臋 do biskupa, kt贸ry okazuje si臋 chroni膰 ksi臋偶y pedofil贸w, by nie nara偶a膰 na szwank dobrego imienia ko艣cio艂a. Kobieta zabija biskupa, wykrada list臋 pedofil贸w, b臋d膮cych pod jego protekcj膮 i wyrusza m艣ci膰 krzywdy bezbronnych dzieci.
Mimo trudnego tematu, film jest lekki i pe艂en absurdalnego humoru. Ogl膮daj膮c go, nie my艣li si臋 o etyce czy o g艂臋bszym przes艂aniu. Idzie raczej o szczeg贸ln膮 konwencj臋 pokazania przemocy, a tak偶e o m贸wienie o powa偶nych problemach z przymru偶eniem oka. Wiele os贸b mo偶e poczu膰 si臋 tym dotkni臋te lub zniesmaczone, lecz takie filmy jak 鈥炁粂cie jest pi臋kne鈥 (鈥濴a vita 猫 bella鈥) Roberto Benigniego pokaza艂y, 偶e mo偶na traktowa膰 powa偶ne kwestie z poczuciem humoru, a takie jak 鈥濸ulp Fiction鈥 Quentina Tarantino, 偶e przemoc w kinie mo偶e by膰 poci膮gaj膮ca, a nawet zabawna.
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie - w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej Polityka prywatno艣ci zamknij