Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Kadziak: W Ko┼Ťciele nie ma miejsca na seksizm

Przyw├│dztwo powinno by─ç s┼éu┼╝b─ů. Dlatego hierarchowie i liderzy wsp├│lnot powinni s┼éu┼╝y─ç Ko┼Ťcio┼éowi, a cz┼éowiek ÔÇô otaczaj─ůcemu go stworzeniu.
Kadziak: W Ko┼Ťciele nie ma miejsca na seksizm
ilustr.: Zofia Kiljańska

Z Magdalen─ů Kadziak ze ┼Üwiatowego Ruchu Katolik├│w na rzecz ┼Ürodowiska rozmawiaj─ů Anna Sands i Maria Ro┼Ťciszewska.

Dlaczego katolik powinien interesowa─ç si─Ö ekologi─ů?

Je┼╝eli zna nauczanie Ko┼Ťcio┼éa lub chocia┼╝ rozumie podstawy wiary i przes┼éanie Pisma ┼Üwi─Ötego, powinien naturalnie troszczy─ç si─Ö o to, co B├│g da┼é ludziom. W─ůtpliwo┼Ťci co do zaanga┼╝owania ekologicznego pojawiaj─ů si─Ö dopiero w jakim┼Ť kontek┼Ťcie politycznym. Je┼╝eli zapytasz dziecko: ÔÇ×Czy troska o to, co stworzy┼é B├│g, jest wa┼╝na?ÔÇŁ, w naturalny spos├│b odpowie: ÔÇ×TakÔÇŁ. Troska o zasoby ┼Ťrodowiska i zwyk┼éa solidarno┼Ť─ç spo┼éeczna s─ů wpisane w to, co g┼éosi Ko┼Ťci├│┼é. Cz┼éowiek otrzyma┼é od Boga m─ůdro┼Ť─ç i Ducha ┼Üwi─Ötego, ┼╝eby wiedzie─ç, jak dobrze zarz─ůdza─ç ┼Ťrodowiskiem.

Jak rozumiesz to zarz─ůdzanie? Cz─Östo s┼éyszy si─Ö, ┼╝e werset z Ksi─Ögi Rodzaju o tym, ┼╝e ludzie maj─ů sobie ÔÇ×czyni─ç ziemi─Ö poddan─ůÔÇŁ (Rdz 1,28), uzasadnia wy┼╝szo┼Ť─ç cz┼éowieka nad innymi stworzeniami i pozwala na ich wykorzystywanie.

Tak, bardzo ┼éatwo jest wyci─ůgn─ů─ç jeden werset z kontekstu i z niego zbudowa─ç sobie co┼Ť nowego. Natomiast je┼╝eli czytamy ten werset przez pryzmat ca┼éego Pisma i pami─Ötamy, ┼╝e Jezus jest r├│wnocze┼Ťnie G┼éow─ů i S┼éug─ů Ko┼Ťcio┼éa, ┼╝e umywa┼é stopy swoim uczniom, m├│wi─ůc: ÔÇ×A wy czy┼äcie podobnieÔÇŁ ÔÇô to widzimy, ┼╝e przyw├│dztwo obecne w naszym ┼Ťwiecie i przyw├│dztwo proponowane przez Boga wygl─ůdaj─ů zgo┼éa inaczej.

Czyli nasz─ů koncepcj─Ö panowania musimy uj─ů─ç przez pryzmat panowania Jezusa?

Tak. Bo jak wygl─ůda panowanie Boga nad nami? Odda┼é swoje ┼╝ycie za nas, ┼╝eby┼Ťmy my mogli mie─ç ┼╝ycie. Nasza relacja z reszt─ů stworzenia powinna by─ç odbiciem tego, jak B├│g panuje nad ┼Ťwiatem.

O tej relacji pisze papie┼╝ Franciszek w swojej encyklice ÔÇ×Laudato SiÔÇÖÔÇŁ, gdzie m├│wi r├│wnie┼╝ o ekologicznym nawr├│ceniu. Czym ono jest?

To przede wszystkim zdanie sobie sprawy, ┼╝e nasz wsp├│┼éczesny tryb ┼╝ycia powoduje, ┼╝e nie troszczymy si─Ö o ┼╝ycie ÔÇô nasze, zwierz─ůt, ro┼Ťlin. Ma┼éo czasu sp─Ödzamy w naturze i przez to ┼éatwo nam zapomnie─ç, ┼╝e jeste┼Ťmy jej cz─Ö┼Ťci─ů. Daleka jestem od narzekania w stylu ÔÇ×dzisiejsze pokolenie to tylko siedzi w telefonachÔÇŁ i ÔÇ×kiedy┼Ť to by┼éoÔÇŁ. Fakty jednak s─ů takie, ┼╝e coraz wi─Öcej czasu sp─Ödzamy w pracy i w szkole, miasta si─Ö rozrastaj─ů, brakuje w nich zieleni i tak dalej ÔÇô odrywamy si─Ö od ┼Ťrodowiska naturalnego. Nie zdajemy sobie do ko┼äca sprawy ze zmian klimatycznych. Nie pami─Ötamy te┼╝ o tym, ┼╝e naszymi bli┼║nimi s─ů nie tylko ci wok├│┼é nas, ale r├│wnie┼╝ ludzie na Globalnym Po┼éudniu, kt├│rych zmiany klimatu dotykaj─ů w spos├│b o wiele bardziej widoczny. Nawr├│cenie ekologiczne jest zdaniem sobie sprawy z tych wszystkich rzeczy. I, jak ka┼╝de nawr├│cenie, musi doprowadzi─ç nie tylko do zmiany my┼Ťlenia, lecz r├│wnie┼╝ zmiany zachowania. Bo wiadomo, ┼╝e zmiana samych przekona┼ä nie jest wiele warta, je┼Ťli nie id─ů za ni─ů konkretne kroki.

Na tym w┼éa┼Ťnie polega praca w ┼Üwiatowym Ruchu Katolik├│w na rzecz ┼Ürodowiska? Pr├│bujecie przekonywa─ç ludzi do nawr├│cenia ekologicznego?

Naszym og├│lnym zadaniem jest promocja encykliki ÔÇ×Laudato siÔÇÖÔÇŁ i rozpowszechnianie jej przes┼éania w przyst─Öpny spos├│b. Ze wzgl─Ödu na specyficzn─ů narracj─Ö w Polsce ekologia wydaje si─Ö promowana przez media ÔÇ×lewicoweÔÇŁ, a w ka┼╝dym razie te niezwi─ůzane z Ko┼Ťcio┼éem. A my chcemy, by o ┼Ťrodowisku naturalnym s┼éycha─ç by┼éo z ambony. Nie chcemy przekonywa─ç przekonanych ÔÇô pr├│bujemy dociera─ç do tych, kt├│rzy na zagadnienia ekologiczne patrz─ů raczej nieufnie. Do nich te┼╝ dostosowujemy nasz j─Özyk i dzia┼éania, kt├│re s─ů rozmaite. Na przyk┼éad co roku organizujemy Niedziel─Ö ┼Ťw. Franciszka, kt├│rej celem jest jednocze┼Ťnie celebracja Bo┼╝ego stworzenia i szerzenie ┼Ťwiadomo┼Ťci, jak mo┼╝emy o nie lepiej zadba─ç. Tegoroczna edycja odb─Ödzie si─Ö ju┼╝ czwartego pa┼║dziernika i podczas niej skupimy si─Ö na kwestii zu┼╝ycia wody w parafiach: gdzie jest marnowana, jak j─ů mo┼╝emy zatrzyma─ç i wykorzysta─ç ponownie.

W zesz┼éym roku organizowali┼Ťmy to wydarzenie pod has┼éem walki ze smogiem. Jak pokazywa┼éy badania Polskiego Alarmu Smogowego, zanieczyszczenia powietrza by┼éy jedn─ů z przyczyn poronie┼ä. B├│g daje ┼╝ycie, a smog zabiera. Je┼╝eli rzeczywi┼Ťcie uwa┼╝amy, ┼╝e ┼╝ycie od pocz─Öcia jest wa┼╝ne i nale┼╝y je chroni─ç, to zatroszczmy si─Ö o nie integralnie. Innym aspektem naszej pracy jest tworzenie przestrzeni na dialog z ekonomistami, przedsi─Öbiorcami i naukowcami ÔÇô organizujemy co roku w Krakowie mi─Ödzynarodow─ů konferencj─Ö naukow─ů ÔÇ×Creatio ContinuaÔÇŁ, gdzie rozmawiamy o kryzysie klimatycznym w spos├│b interdyscyplinarny. Opr├│cz tego ca┼éy czas dzia┼éa grupa animator├│w ÔÇ×Laudato siÔÇÖÔÇŁ, kt├│ra na przyk┼éad prowadzi warsztaty w r├│┼╝nych miejscach w Polsce ÔÇô dla os├│b, kt├│re przejmuj─ů si─Ö tym, co si─Ö dzieje, kochaj─ů swoj─ů wsp├│lnot─Ö parafialn─ů i chcia┼éyby w┼éa┼Ťnie w niej zobaczy─ç zmian─Ö.

Dbanie o swoj─ů najbli┼╝sz─ů wsp├│lnot─Ö, tak┼╝e pod wzgl─Ödem ekologicznym, jest oczywi┼Ťcie wa┼╝ne, aleÔÇŽ czy to nie za ma┼éo? Mo┼╝na odnie┼Ť─ç wra┼╝enie, ┼╝e o ekologii my┼Ťli si─Ö w spos├│b zbyt indywidualistyczny, przerzucaj─ůc na jednostki ogromn─ů odpowiedzialno┼Ť─ç. A co z odpowiedzialno┼Ťci─ů polityk├│w czy wielkich korporacji niedbaj─ůcych o zr├│wnowa┼╝ony rozw├│j?

Rzeczywi┼Ťcie, wa┼╝ny jest balans pomi─Ödzy tymi dwoma aspektami. Nasze jednostkowe dzia┼éania s─ů wa┼╝ne, ale nie ze wzgl─Ödu na to, jak wp┼éywaj─ů na atmosfer─Ö planety, globalne ocieplenie i tym podobne ÔÇô pod tym wzgl─Ödem rzeczywi┼Ťcie mog─ů wydawa─ç si─Ö nieistotne. One przede wszystkim zmieniaj─ů co┼Ť w naszej mentalno┼Ťci. Gdy m├│wi─Ö mojej babci, ┼╝e nie jem mi─Ösa, to ona zastanawia si─Ö dlaczego ÔÇô co powoduje rozmow─Ö i refleksj─Ö na ten temat.

Trzeba pami─Öta─ç, ┼╝e mamy odpowiedzialno┼Ť─ç zar├│wno spo┼éeczn─ů, jak i jednostkow─ů. Musimy wywiera─ç r├│┼╝ne naciski: strajkowa─ç i protestowa─ç, ale te┼╝ dzia┼éa─ç poprzez nasze wybory konsumenckie. Tymi r├│┼╝nymi sposobami mo┼╝emy wywiera─ç wp┼éyw na polityk├│w, korporacje, innych ludzi.

A jak widzisz to w kontek┼Ťcie teologii katolickiej? Cz─Östo my┼Ťlimy o grzechu w kategoriach indywidualistycznych ÔÇô a sprawy systemowe pozostawiamy niejako poza nasz─ů odpowiedzialno┼Ťci─ů.

Spo┼éeczna nauka Ko┼Ťcio┼éa m├│wi o tym, ┼╝e katolik ma obowi─ůzek bra─ç udzia┼é w ┼╝yciu polityczno-spo┼éecznym. Nie chodzi o to, by wst─ůpi─ç do jakiej┼Ť partii, ale g┼éosowanie demokratyczne oraz po prostu codzienne decydowanie w┼éasnym portfelem nale┼╝y do naszych zobowi─ůza┼ä moralnych. Jeste┼Ťmy cz─Ö┼Ťci─ů wi─Ökszej ca┼éo┼Ťci i mamy odpowiedzialno┼Ť─ç nie tylko za samych siebie czy swoje rodziny.

Ilustracja: Oliwia Laskowska

ilustr.: Oliwia Laskowska

Czy masz jaki┼Ť pomys┼é na to, co m├│g┼éby robi─ç Ko┼Ťci├│┼é, by szerzej dzia┼éa─ç na rzecz ekologii?

Ko┼Ťci├│┼é hierarchiczny?

Mo┼╝emy pomy┼Ťle─ç o hierarchach, ale mo┼╝emy te┼╝ pomy┼Ťle─ç oÔÇŽ

O ludziach, kt├│rzy ten Ko┼Ťci├│┼é tworz─ů? Dla mnie w projekcie zazieleniania parafii wa┼╝ne jest w┼éa┼Ťnie to, ┼╝e wraca si─Ö do koncepcji parafii jako wsp├│lnoty tworzonej przez ludzi ÔÇô a nie koncepcji ksi─Ödza jako pana na w┼éo┼Ťciach i parafian przychodz─ůcych raz w tygodniu po us┼éug─Ö, za kt├│r─ů wrzucaj─ů po dwa z┼éote na tac─Ö. W naszym dzia┼éaniu staramy si─Ö zaznacza─ç, ┼╝e parafia to miejsce wsp├│lne. Niestety w dzisiejszych realiach na wszystko potrzeba zgody proboszcza, a rada parafialna nie ma zbyt wiele do powiedzenia ÔÇô niby g┼éosowanie jest wi─Ökszo┼Ťciowe, ale i tak ostateczn─ů decyzj─Ö podejmuje zazwyczaj sam proboszcz. A to przecie┼╝ zniech─Öca do zaanga┼╝owania si─Ö bardziej w dzia┼éalno┼Ť─ç rady. Co z tego, ┼╝e b─Ödziesz si─Ö udziela─ç, je┼╝eli i tak nie masz wp┼éywu na decyzj─Ö?

W naszej akcji chodzi o trosk─Ö o w┼éasny dom ÔÇô tak┼╝e dom szerzej poj─Öty, czyli parafi─Ö. Czwartego pa┼║dziernika w parafiach animatorzy zaproponuj─ů modlitw─Ö o ziemi─Ö. Opowiedz─ů o tym, ┼╝e wody brakuje, szczeg├│lnie w mniejszych miejscowo┼Ťciach, gdzie rolnicy maj─ů mniejsze plony, a ceny ┼╝ywno┼Ťci rosn─ů. Postawienie zbiornika na deszcz├│wk─Ö przy parafii i poruszenie problemu w mikroskali powoduje refleksj─Ö i u┼Ťwiadamia ludziom nasz─ů wsp├│ln─ů odpowiedzialno┼Ť─ç za nasz najwi─Ökszy wsp├│lny dom.

Hierarchowie Ko┼Ťcio┼éa mogliby wspiera─ç takie wydarzenia. Faktycznie patronat honorowy arcybiskupa G─ůdeckiego nad akcj─ů zazieleniania parafii otworzy┼é nam wiele drzwi, a tak┼╝e zach─Öci┼é do udzia┼éu osoby, kt├│re mog┼éyby by─ç z zasady nieufne wobec tego typu projekt├│w. To wa┼╝ne, bo w ten spos├│b hierarchia zaznacza, ┼╝e to istotny temat. Szczeg├│lnie w kontek┼Ťcie wszystkich skandalicznych wydarze┼ä, kiedy hierarchia zdaje si─Ö po┼Ťwi─Öca─ç uwag─Ö sprawom, kt├│re ich nie dotycz─ů ÔÇô tym razem akurat wspar┼éa co┼Ť, co rzeczywi┼Ťcie jest wa┼╝ne.

Z jednej strony ten patronat cieszy ÔÇô pokazuje, ┼╝e hierarchom chyba jednak zale┼╝y na trosce o ┼Ťrodowisko. Z drugiej strony to niezwykle smutne, ┼╝e trzeba mie─ç patronat arcybiskupa, by m├│c cokolwiek zdzia┼éa─ç. Co naprowadza nas na troch─Ö inny w─ůtek, kt├│ry chcia┼éyby┼Ťmy poruszy─ç: jak to jest by─ç w Ko┼Ťciele zaanga┼╝owan─ů osob─ů ┼Ťwieck─ů ÔÇô i to w dodatku m┼éod─ů kobiet─ů?

To du┼╝e wyzwanie. Seksistowskie przekonania, kt├│re istniej─ů w ┼Ťwiecie, niestety pojawiaj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ w Ko┼Ťciele. A mog┼éoby si─Ö wydawa─ç, ┼╝e przekonania powinny by─ç budowane nie na stereotypach, tylko na przes┼éaniu Dobrej Nowiny. B─Öd─ůc w ┼Üwiatowym Ruchu Katolik├│w na rzecz ┼Ürodowiska, mam akurat ten przywilej, ┼╝e pracuj─Ö z ch┼éopakami, kt├│rzy bardzo zwracaj─ů uwag─Ö na podobne kwestie. Staramy si─Ö, ┼╝eby na webinarach, kt├│re prowadzimy, zawsze by┼éa reprezentacja dziewczyn. Moi koledzy podkre┼Ťlaj─ů na spotkaniach z innymi partnerami, ┼╝e nie jestem niczyj─ů asystentk─ů. Gdy kt├│ry┼Ť ksi─ůdz zachowuje si─Ö nie w porz─ůdku, seksistowsko ÔÇô m├│wi─ů, ┼╝e po prostu mo┼╝emy przerwa─ç z nim wsp├│┼éprac─Ö.

Ale bywa ci─Ö┼╝ko. Zdarza si─Ö, ┼╝e kiedy odbieram telefony, s┼éysz─Ö: ÔÇ×To prosz─Ö skontaktowa─ç mnie z doktorem Mateuszem, to wtedy on potwierdziÔÇŁ. Wtedy odpowiadam: ÔÇ×Ju┼╝ podj─Ö┼éam decyzj─Ö, nie musz─Ö tego dalej konsultowa─çÔÇŁ. Spotykam si─Ö z wieloma podobnymi sytuacjami i pr├│bami dyskryminacji. To nigdy nie jest przyjemne i profesjonalizm wymaga ode mnie, aby zwr├│ci─ç na takie sytuacje uwag─Ö i powiedzie─ç: ÔÇ×To jest niew┼éa┼ŤciweÔÇŁ.

Staram si─Ö natomiast nie pozwoli─ç na to, aby cokolwiek, co mi kto┼Ť powie, mog┼éo mnie dotkn─ů─ç i skrzywdzi─ç. Wiem, ┼╝e ostatecznie ┼╝aden cz┼éowiek nie mo┼╝e mi ani niczego da─ç, ani zabra─ç. Jestem zabezpieczona w tym, kim jestem, w Bogu. Nikt nie mo┼╝e mnie wywindowa─ç komplementem: ÔÇ×Jeste┼Ť ┼Ťwietna, tyle wiesz, tyle dzia┼éasz!ÔÇŁ, nikt te┼╝ nie mo┼╝e mnie ┼Ťci─ůgn─ů─ç do do┼éu powiedzeniem mi, ┼╝e jestem dziewczyn─ů, blondynk─ů i nie za du┼╝o wiem. Istnieje ograniczone grono ludzi maj─ůcych g┼éos w moim ┼╝yciu, kt├│ry si─Ö dla mnie liczy. Tylko cz┼éonkowie rodziny i osoby mi bliskie mog─ů mi co┼Ť powiedzie─ç, a gdy zwracaj─ů uwag─Ö, robi─ů to z mi┼éo┼Ťci─ů. Tylko oni, nie osoby, kt├│re spotykam raz w pracy ÔÇô i kt├│re uwa┼╝aj─ů, ┼╝e maj─ů prawo komentowa─ç moje ┼╝ycie, bo s─ů wy┼╝ej w hierarchii, bo s─ů bia┼éosk├│rym m─Ö┼╝czyzn─ů czy te┼╝ ksi─Ödzem w Polsce.

Czy mimo tego oparcia w Bogu nie masz czasami ochoty zrezygnowa─ç ÔÇô przez r├│┼╝ne niepowodzenia czy trudno┼Ťci we wsp├│┼épracy? Nie wydaje ci si─Ö, ┼╝e w polskim Ko┼Ťciele nie ma sensu dzia┼éa─ç? A mo┼╝e zastanawiasz si─Ö, czy mog┼éaby┼Ť wi─Öcej i szybciej zdzia┼éa─ç gdzie indziej?

W mojej pracy mam styczno┼Ť─ç z r├│┼╝nymi ┼Ťrodowiskami i wobec tego do┼Ťwiadczenia te┼╝ s─ů r├│┼╝ne. Nasz szef, Tomasz Insua ÔÇô kt├│ry jest katolikiem i jest niezwykle autentyczny w tym, co robi ÔÇô dba o to, aby na spotkaniach nikt nie przerywa┼é kobiecie i aby na webinarach by┼éy reprezentowane obie p┼écie. Raz zwr├│ci┼é nam uwag─Ö, ┼╝e kobiety na panelu wyst─ůpi┼éy tylko w roli moderatorek, a nie by┼éo ┼╝adnej ekspertki. Z drugiej strony jednak s─ů ┼Ťrodowiska mniej progresywne, w kt├│rych istnieje przekonanie o wielkiej przepa┼Ťci mi─Ödzy ksi─Ö┼╝mi i ┼Ťwieckimi, a co dopiero mi─Ödzy m─Ö┼╝czyznami i kobietami. Wsp├│┼épracuj─ůc z t─ů ÔÇ×drug─ů stron─ůÔÇŁ, odczuwam w sobie brak zgody na takie my┼Ťlenie. Wiem, ┼╝e Ko┼Ťci├│┼é jest Chrystusowy i seksistowskie czy dyskryminuj─ůce zachowania nie powinny si─Ö w nim pojawia─ç.

Jestem bardziej zdeterminowana do dzia┼éania na rzecz tego, by sytuacja si─Ö zmieni┼éa, ni┼╝ do tego, aby odej┼Ť─ç. Rozumiem, ┼╝e ostatecznie Ko┼Ťci├│┼é poza wymiarem ziemskim ma sw├│j wymiar wieczny, i wiem, ┼╝e celem Ko┼Ťcio┼éa jest, jak m├│wimy co niedziel─Ö, oczekiwanie przyj┼Ťcia Pana w chwale. Pytanie, czy rzeczywi┼Ťcie oczekujemy tego, ┼╝e przyjdzie Jezus i Ko┼Ťci├│┼é si─Ö odnowi ÔÇô czy raczej boimy si─Ö zmiany i tego, co b─Ödzie.

A tu i teraz ÔÇô co by┼éoby trzeba, by Ko┼Ťci├│┼é na ziemi zmienia┼é si─Ö na lepsze?

Niemo┼╝liwe jest wymy┼Ťlenie jakiej┼Ť recepty na odnowienie Ko┼Ťcio┼éa ÔÇô na przyk┼éad takiej, kt├│ra polega┼éaby na tym, by ca┼éy episkopat poda┼é si─Ö do dymisji. Chocia┼╝ na pewno cz─Ö┼Ť─ç hierarch├│w powinnaÔÇŽ

Wydaje mi si─Ö, ┼╝e pierwsz─ů rzecz─ů jest zdanie sobie sprawy z tego, ┼╝e chrze┼Ťcija┼ästwo nie jest tylko jakim┼Ť ┼Ťwiatopogl─ůdem, kt├│ry mo┼╝esz przyj─ů─ç i zastosowa─ç w ┼╝yciu ÔÇô ono opiera si─Ö na osobistej relacji z Bogiem i na byciu w Ko┼Ťciele. Tu nie chodzi o jakie┼Ť zakazy i nakazy jak w innym systemie moralnym, ale o przyj─Öcie tego, ┼╝e Dobra Nowina jest naprawd─Ö dobra i ┼╝e B├│g tak ukocha┼é ┼Ťwiat, ┼╝e da┼é swojego Syna ÔÇô by ka┼╝dy, kto w Niego wierzy, mia┼é ┼╝ycie wieczne. Gdy do┼Ťwiadczenie Bo┼╝ej mi┼éo┼Ťci jest punktem wyj┼Ťciowym, zmienia to twoje wybory i spojrzenie na przysz┼éo┼Ť─ç, daje ci nadziej─Ö.

R├│wnocze┼Ťnie wierni musz─ů jednak sobie zada─ç pytanie o sens swojego bycia w Ko┼Ťciele. W Starym Testamencie by┼éa to ┼Ťwi─ůtynia, do kt├│rej mogli wej┼Ť─ç tylko lewici ubrani w odpowiedni spos├│b. Teraz ┼Ťwi─ůtyni─ů Ducha ┼Üwi─Ötego jeste┼Ťmy my, ludzie ÔÇô dopiero to objawienie mo┼╝e tak naprawd─Ö zmieni─ç spos├│b funkcjonowania Ko┼Ťcio┼éa. W pewnym sensie ja jestem Ko┼Ťcio┼éem, ka┼╝dy z nas nim jest. Oczywi┼Ťcie, nie bior─Ö na siebie ca┼éej odpowiedzialno┼Ťci za to, co si─Ö dzieje. Jest jeden Mesjasz, Zbawiciel ÔÇô i ja ju┼╝ nie musz─Ö nim by─ç, nie musz─Ö ratowa─ç ┼Ťwiata (ca┼ée szcz─Ö┼Ťcie!). Ale chc─Ö by─ç ┼Ťwiadom─ů cz─Ö┼Ťci─ů tego Ko┼Ťcio┼éa. Wiedzie─ç, co robi─Ö, dlaczego tu jestem, pyta─ç Boga, co ja mog─Ö zrobi─ç, co moje ┼╝ycie mo┼╝e wnie┼Ť─ç do obrazu ca┼éej naszej wsp├│lnoty, tak┼╝e w Polsce.

Czyli potrzebny nam Ko┼Ťci├│┼é pod przewodnictwem ┼Ťwieckich?

Wierz─Ö w to, ┼╝e jest mo┼╝liwa zdrowa hierarchia i zdrowe przyw├│dztwo. Jest wiele wsp├│lnot katolickich w Polsce, kt├│rymi kieruj─ů kobiety i m─Ö┼╝czy┼║ni ┼Ťwieccy ÔÇô i robi─ů to naprawd─Ö dobrze. Przyw├│dztwo naprawd─Ö jest jednocze┼Ťnie s┼éu┼╝eniem. Problem pojawia si─Ö, gdy zmienia si─Ö to w wyzysk, manipulacj─ÖÔÇŽ Ale my┼Ťl─Ö, ┼╝e hierarchia mo┼╝e by─ç uzdrowiona.

Natalia de Barbaro w tek┼Ťcie ÔÇ×W tylnych ┼éawachÔÇŁ opublikowanym w miesi─Öczniku ÔÇ×ZnakÔÇŁ pisa┼éa, ┼╝e gdyby istnia┼éa jaka┼Ť firma, w kt├│rej wszyscy szefowie s─ů m─Ö┼╝czyznami i z za┼éo┼╝enia wiadomo, ┼╝e kobiety nie mog─ů awansowa─ç na wysokie stanowiska kierownicze, to nigdy by w niej nie pracowa┼éa. A jednak wszystkie jeste┼Ťmy w Ko┼Ťciele.

Rzeczywi┼Ťcie temat kap┼éa┼ästwa kobiet to jest wyzwanie. Bardzo podoba mi si─Ö ksi─ů┼╝ka Zuzanny Radzik ÔÇ×Ko┼Ťci├│┼é kobietÔÇŁ, kt├│ra uwidacznia dyskusje na temat kap┼éa┼ästwa kobiet, jakie odbywaj─ů si─Ö Ko┼Ťciele, pokazuje ich rys historyczny. Radzik pokaza┼éa co┼Ť, co w mediach katolickich si─Ö nie pojawia┼éo: ┼╝e dyskusja na ten temat trwa i ┼╝e tak, jak jest, nie jest okej. Po prostu.

To te┼╝ kwestia j─Özyka. Na przyk┼éad nie jest w porz─ůdku m├│wi─ç, ┼╝e dziewczyny s─ů bardziej cierpliwe czy ┼éagodne. W Li┼Ťcie do Galat├│w jest napisane, ┼╝e owoce Ducha ┼Üwi─Ötego to cierpliwo┼Ť─ç, ┼éagodno┼Ť─ç, uprzejmo┼Ť─ç. Czy chcemy zasugerowa─ç, ┼╝e dziewczyny maj─ů wi─Öksze predyspozycje, ┼╝eby przynosi─ç owoce Ducha ┼Üwi─Ötego? To absurdalne. Perspektywa biblijna nie pozwala wierzy─ç w takie seksistowskie stereotypy.

A jak by┼Ť si─Ö odnios┼éa do kap┼éa┼ästwa kobiet z biblijnego punktu widzenia? Cz─Östo mo┼╝na spotka─ç si─Ö z argumentem, ┼╝e poniewa┼╝ aposto┼éowie byli m─Ö┼╝czyznami, to nie ma kap┼éa┼ästwa kobiet.

Przede wszystkim Biblia jest przes┼éaniem, kt├│re niesie za sob─ů konkretn─ů wiadomo┼Ť─ç, ale to nie znaczy, ┼╝e mamy odtwarza─ç ca┼éy jej kontekst kulturowy ÔÇô jak ubranie czy spos├│b podr├│┼╝owania. Pierwsza osoba, kt├│ra przychodzi do grobu Chrystusa, to Maria Magdalena. Potem w Ewangelii ┼üukasza jest napisane, ┼╝e gdy zmartwychwsta┼éy Chrystus spotka┼é si─Ö aposto┼éami, to skarci┼é ich za niewiar─Ö, za to, ┼╝e nie uwierzyli ┼Ťwiadkom, kt├│rzy im m├│wili o zmartwychwstaniu, czyli kobietom. ┼Üwiadectwo kobiet nie by┼éo wtedy uznawane w s─ůdzie. Wybieraj─ůc kobiety na swoich ┼Ťwiadk├│w, Jezus jest zatem bardzo prze┼éomowy jak na swoje czasy.

Czyli marzysz o Ko┼Ťciele ludzi bardziej ni┼╝ dot─ůd r├│wnych?

Przede wszystkim chcia┼éabym, ┼╝eby ludzie w Ko┼Ťciele wiedzieli, ┼╝e nie s─ů sierotami ÔÇô ┼╝e naprawd─Ö maj─ů Ojca w Niebie. ┼╗eby┼Ťmy rozumieli, ┼╝e katolicyzm to nie jest jaki┼Ť ┼Ťwiatopogl─ůd i zbi├│r zasad typu ÔÇ×konkubinat to z┼éoÔÇŁ i tak dalej ÔÇô ┼╝eby ludzie dostrzegli, co Jezus dla nas zrobi┼é i do jakiego ┼╝ycia mamy otwarte drzwi. Chcia┼éabym, by┼Ťmy mieli ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e naprawd─Ö mo┼╝emy ┼╝y─ç w wolno┼Ťci ÔÇô ┼╝e mo┼╝emy mie─ç w sobie pok├│j bez wzgl─Ödu na okoliczno┼Ťci. ┼╗e mo┼╝emy ┼╝y─ç z g┼é─Öbokim poczuciem bezpiecze┼ästwa, kt├│re nie zasadza si─Ö na pieni─ůdzach, pracy, mieszkaniu.

Chcia┼éabym wi─Öc zacz─ů─ç od objawienia to┼╝samo┼Ťci, kt├│r─ů mamy w Bogu. P├│┼║niej przyjdzie to, co z tego wynika ÔÇô nasza troska o wsp├│lny dom: parafi─Ö, Ko┼Ťci├│┼é i ca┼é─ů Ziemi─Ö. Jako Ko┼Ťci├│┼é powinni┼Ťmy by─ç jak te panny roztropne, kt├│re czekaj─ů na przyj┼Ťcie Pana i nie b─Öd─ů zaskoczone. To, ┼╝e jeste┼Ťmy pokropieni krwi─ů Jezusa, daje nam poczucie bezpiecze┼ästwa. ┼üaska, kt├│r─ů otrzymali┼Ťmy przez ┼Ťmier─ç Chrystusa, otwiera nam szerokie drzwi do odnowienia naszego ┼╝ycia.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś