Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Jezus 呕yd贸w. Miesi臋cznik Znak 10/2013


 
Jezus 呕yd贸w. Taki tytu艂 nosi pa藕dziernikowy numer miesi臋cznika 鈥瀂nak鈥, po艣wi臋cony miejscu chrze艣cija艅skiego Zbawiciela we wsp贸艂czesnej 偶ydowskiej teologii. Problem ten ma walory sensacyjne i wywrotowy potencja艂. Bez w膮tpienia zdawa艂 sobie z tego spraw臋 redaktor naczelny tygodnika 鈥濪o rzeczy鈥, Pawe艂 Lisicki, kt贸ry opublikowa艂 w tym roku ksi膮偶k臋 鈥濳to zabi艂 Jezusa? Prawda i interpretacje鈥. I cho膰 redakcja 鈥瀂naku鈥 nie przyznaje tego wprost, ca艂y numer ich czasopisma 鈥 nie tylko zawarta w nim krytyczna recenzja ksi膮偶ki 鈥 wydaje si臋 by膰 odpowiedzi膮 na niepokorne (a jak偶e!) tezy Lisickiego.
 
Numer otwiera tekst o. Johna T. Pawlikowskiego, w kt贸rym wieloletni przewodnicz膮cy Mi臋dzynarodowej Rady Chrze艣cijan i 呕yd贸w kre艣li obraz stosunk贸w 艂膮cz膮cych spo艂eczno艣ci 偶ydowsk膮 i chrze艣cija艅sk膮 od czas贸w chrystusowych. Najwa偶niejsza jest w tym tek艣cie teza, 偶e za 偶ycia Jezusa on sam i jego uczniowie uznawali si臋 za wyznawc贸w judaizmu, nale偶eli do 偶ydowskiej tradycji intelektualnej, i tak te偶 przez kolejne dziesi臋ciolecia byli postrzegani. Nie jest to by膰 mo偶e podej艣cie ca艂kowicie nowatorskie 鈥 od kilkudziesi臋ciu lat przyjmuje je za swoje coraz wi臋ksza liczba tak chrze艣cija艅skich, jak i 偶ydowskich teolog贸w. Dla wi臋kszo艣ci czytaj膮cej publiczno艣ci, nie m贸wi膮c ju偶 o tych, kt贸rzy czytaj膮 mniej, albo wcale, jest to jednak teza odwa偶na. I warta propagowania, bo pozwala przysypa膰 g艂臋boki r贸w, jaki od setek lat oddziela starszych i m艂odszych braci w wierze.
 
Z artyku艂em o. Pawlikowskiego s膮siaduje i koresponduje esej rabina Byrona L. Sherwina, kt贸ry chcia艂by zako艅czy膰 鈥瀋i膮gn膮c膮 si臋 przez stulecia tradycj臋 faktycznej ekskomuniki Jezusa ze wsp贸lnoty wiary, do kt贸rej nale偶a艂鈥. Dodajmy, 偶e ekskomunik臋 t臋 wymusili na 呕ydach chrze艣cijanie, nawracaj膮c ich si艂膮 oraz piel臋gnuj膮c niezwykle wymy艣lne, antyjudaistyczne uprzedzenia. Sposobem na przywr贸cenie Jezusa judaizmowi jest, zdaniem Sherwina, uznanie go nie za fa艂szywego proroka, ale za jednego z 偶ydowskich Mesjaszy, poprzedzaj膮cego nadej艣cie ostatecznego Mesjasza, na kt贸rego 呕ydzi wci膮偶 czekaj膮.
 
Szeroko艣膰 perspektywy dialogu mi臋dzy religiami, jak膮 otwiera tekst rabina Sherwina, jest imponuj膮ca. W praktyce sprawa wygl膮da gorzej 鈥 esej ten jest przedrukiem artyku艂u, opublikowanego 20 lat temu na 艂amach 鈥濿i臋zi鈥, a nikt chyba nie b臋dzie si臋 upiera艂 przy twierdzeniu, 偶e w stosunkach mi臋dzy chrze艣cijanami i 呕ydami zasz艂a przez ten, spory przecie偶 czas znacz膮ca odmiana. Jest to problem, z kt贸rym redaktorzy 鈥瀂naku鈥 pr贸buj膮 zmierzy膰 si臋 鈥 nie dochodz膮c niestety do rewolucyjnych wniosk贸w 鈥 w rozmowie z abp. Henrykiem Muszy艅skim, chyba najbardziej zas艂u偶onym dla dialogu chrze艣cijan i 呕yd贸w polskim hierarch膮.
 
We wspomnianej ju偶 ksi膮偶ce 鈥濳to zabi艂 Jezusa?鈥 Pawe艂 Lisicki dowodzi, 偶e w imi臋 realizowanej po Holokau艣cie 鈥瀙oprawno艣ci politycznej鈥 teologowie zacz臋li 艣wiadomie zataja膰 rol臋 呕yd贸w w ukrzy偶owaniu Chrystusa. Na 艂amach 鈥瀂naku鈥 odpowiada mu prof. John Conelly. W przekonuj膮cy spos贸b przeciwstawia wnioskom Lisickiego argumenty zaczerpni臋te z oficjalnych dokument贸w ko艣cielnych. Nie twierdz臋, 偶e publicysta nie ma prawa dyskutowa膰 z Magisterium Ko艣cio艂a. Wielu teolog贸w, a nawet szeregowych wiernych potrafi np. wysun膮膰 szereg argument贸w podwa偶aj膮cych s艂uszno艣膰 nauczania Ko艣cio艂a na tematy zwi膮zane z antykoncepcj膮. Je艣li jednak wierzy膰 profesorowi Conelly, Lisicki niemal zupe艂nie pomija istnienie dokument贸w Ko艣cio艂a, opisuj膮cych miejsce 呕yd贸w i judaizmu w chrze艣cija艅skiej teologii, wi臋c albo ich nie zna, albo 鈥 co gorsze 鈥 nie chce si臋 z nimi zmierzy膰.
 
Pa藕dziernikowy 鈥瀂nak鈥 to niezwykle interesuj膮ca lektura, bo cho膰 nie wszystkie zawarte w temacie numeru teksty to 艣wie偶ynki, redaktorzy poruszaj膮 wa偶ny i wci膮偶 za ma艂o w Polsce dyskutowany problem. Ciesz臋 si臋 te偶, 偶e wyczerpuj膮cego, krytycznego komentarza doczeka艂a si臋 ksi膮偶ka teologa-hobbysty, Paw艂a Lisickiego. I za to wszystko chwa艂a 鈥瀂nakowi鈥.
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij