Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Jak sprosta─ç legendarnej polskiej go┼Ťcinno┼Ťci?

Jak na razie imigranci potrzebni s─ů polskiemu rz─ůdowi wy┼é─ůcznie jako figura retoryczna, buduj─ůca poczucie czyhaj─ůcego zagro┼╝enia. Oby z tego swojego cynizmu rz─ůd nie otrz─ůsn─ů┼é si─Ö zbyt p├│┼║no, bo to, ┼╝e otrz─ůsn─ů─ç si─Ö musi, jest pewne.
Jak sprosta─ç legendarnej polskiej go┼Ťcinno┼Ťci?
fot. Dawid Zieliński

ÔÇ×Spi─ÖcieÔÇŁ to projekt wsp├│┼épracy mi─Ödzyredakcyjnej pi─Öciu ┼Ťrodowisk, kt├│re dzieli bardzo wiele, ale ┼é─ůczy gotowo┼Ť─ç do podj─Öcia niecodziennej rozmowy. Jagiello┼äski24, Kontakt, Krytyka Polityczna, Kultura Liberalna i┬áNowa Konfederacja co kilka tygodni wybiera nowy temat do dyskusji a┬ápi─Ö─ç powsta┼éych w┬ájej ramach tekst├│w publikujemy naraz na wszystkich pi─Öciu portalach.
***
Polska jest jednym z najbardziej do┼Ťwiadczonych uchod┼║stwem pa┼ästw w Europie. Patrz─ůc na nasz─ů histori─Ö, kultur─Ö i my┼Ťl polityczn─ů, powinni┼Ťmy zda─ç sobie spraw─Ö z tego, ┼╝e jest to historia uchod┼║stwa, kultura, kt├│ra wiele spo┼Ťr├│d swoich najwa┼╝niejszych owoc├│w wyda┼éa poza granicami kraju, oraz my┼Ťl polityczna ┼Ťwiadoma zagro┼╝e┼ä zmuszaj─ůcych do ucieczki. Polska jest te┼╝ doskona┼éym przyk┼éadem kraju emigranckiego. Obecnie ponad milion Polak├│w mieszka w innych pa┼ästwach Unii Europejskiej. 250 lat emigracji i uchod┼║stwa przyczyni┼éo si─Ö do powstania na ca┼éym ┼Ťwiecie licznej i silnej Polonii ÔÇô szacuje si─Ö, ┼╝e jest to oko┼éo dwudziestu milion├│w ludzi, jedna z najwi─Ökszych migracji narodowych na ┼Ťwiecie.

Teoretycznie powinni┼Ťmy zatem posiada─ç wszelkie mo┼╝liwe do┼Ťwiadczenia pomocne w tym, aby z gotowymi rozwi─ůzaniami stan─ů─ç w obliczu dw├│ch wielkich proces├│w ludno┼Ťciowych, z kt├│rymi musimy si─Ö dzisiaj w Polsce zmierzy─ç.

Pierwszym z nich s─ů globalne migracje. W tym kontek┼Ťcie mo┼╝emy w Polsce obserwowa─ç czo┼éowe zderzenie warto┼Ťci. ┼╗yjemy w kraju, w kt├│rym jednym z najcz─Ö┼Ťciej spotykanych autostereotyp├│w jest przekonanie o legendarnej go┼Ťcinno┼Ťci, a jedn─ů z najsilniej wyra┼╝anych postaw jest podejrzliwo┼Ť─ç wobec cudzoziemc├│w; w kt├│rym dziewi─Öciu na dziesi─Öciu mieszka┼äc├│w uwa┼╝a si─Ö za katolik├│w, a siedmiu na dziesi─Öciu odmawia udzielania pomocy pukaj─ůcym do bram bli┼║nim pochodz─ůcym z ziem, na kt├│rych urodzi┼é si─Ö Jezus; w kt├│rym obecnie rz─ůdz─ůcy politycy wyro┼Ťli na idei solidarno┼Ťci, ale podczas kryzysu migracyjnego zgodzili si─Ö udzieli─ç schronienia zaledwie dziesi─Öciu osobom na ka┼╝dy milion mieszka┼äc├│w ÔÇô to mniej ni┼╝ przyj─Öto w jakimkolwiek innym pa┼ästwie Unii. ┼╗yjemy w kraju emigrant├│w i uchod┼║c├│w, w kt├│rym obecnie s┼éowa ÔÇ×uchod┼║caÔÇŁ oraz ÔÇ×imigrantÔÇŁ budz─ů przede wszystkim strach i niech─Ö─ç.

Drugim procesem jest wej┼Ťcie Polski w okres wieloletniego kryzysu demograficznego. Obecnie na 100 kobiet w wieku 15ÔÇô49 lat przypada oko┼éo 145 dzieci. To o 70 m┼éodych obywateli za ma┼éo, by populacja Polski si─Ö nie zmniejsza┼éa. Je┼╝eli ten trend si─Ö utrzyma, to przez najbli┼╝sze 25 lat liczba ludno┼Ťci spadnie o 3 miliony. Cho─ç w kryzys demograficzny dopiero wchodzimy, to ju┼╝ teraz na naszym rynku pracy brakuje oko┼éo 150 tysi─Öcy pracownik├│w. W przysz┼éo┼Ťci problem braku ludzi do pracy b─Ödzie si─Ö szybko nasila┼é ÔÇô szacuje si─Ö, ┼╝e pod koniec przysz┼éej dekady liczba pracuj─ůcych Polak├│w zmniejszy si─Ö o ponad p├│┼étora miliona. Kto ich zast─ůpi? Dotychczas uwa┼╝ano, ┼╝e Ukrai┼äcy, kt├│rych obecnie zatrudnia ju┼╝ 10 procent polskich pracodawc├│w. Nasze w┼éadze wyda┼éy w ostatnim roku najwi─Öcej pozwole┼ä na pobyt dla imigrant├│w spo┼Ťr├│d wszystkich pa┼ästw UE, w wi─Ökszo┼Ťci w┼éa┼Ťnie dla Ukrai┼äc├│w. Tymczasem jeszcze w tym roku w Niemczech mog─ů zosta─ç wprowadzone przepisy, kt├│re otworz─ů dla nich sw├│j bardziej konkurencyjny rynek pracy. Je┼╝eli wi─Ökszo┼Ť─ç pracuj─ůcych w Polsce Ukrai┼äc├│w wyjedzie za nasz─ů zachodni─ů granic─Ö, czeka nas powa┼╝ne spowolnienie gospodarcze.

Wszystko wskazuje wi─Öc na to, ┼╝e Polacy, kt├│rzy w ostatnich latach stali si─Ö ofiarami politycznego zarz─ůdzania strachem przed uchod┼║cami i migrantami, powinni jak najszybciej oswoi─ç si─Ö z my┼Ťl─ů, ┼╝e bez imigrant├│w Polska b─Ödzie s┼éabsza i biedniejsza. ┼╗e je┼╝eli nie b─Ödziemy ich szanowa─ç i o nich dba─ç, tak jak nas szanowano i o nas dbano, kiedy to z Polski ludzie uciekali w poszukiwaniu bezpiecze┼ästwa i lepszego ┼╝ycia, to bardzo na tym stracimy.
Jednym z priorytet├│w dla pa┼ästwa powinno by─ç zatem stworzenie skutecznej polityki migracyjnej i integracyjnej. Tymczasem polski rz─ůd w pa┼║dzierniku 2016 roku, czyli w roku, w kt├│rym wed┼éug Europolu zanotowano w UE najmniejsz─ů liczb─Ö zamach├│w terrorystycznych w historii pomiar├│w, uchyli┼é dokument okre┼Ťlaj─ůcy nasz─ů polityk─Ö migracyjn─ů. Polityki integracyjnej nigdy z kolei nie sformu┼éowa┼é.

Pom├│┼╝my zatem rz─ůdowi i opiszmy, jak taka polityka powinna wygl─ůda─ç.

C jak cel

W ┼Ťwiecie zbudowanym na gigantycznych nier├│wno┼Ťciach w dost─Öpie do tak podstawowych potrzeb jak lekarze i lekarstwa, nauczyciele i szko┼éy, godne zarobki i godna praca, ciep┼éy obiad i czysta woda czy indywidualna wolno┼Ť─ç, bezpiecze┼ästwo i sprawiedliwo┼Ť─ç spo┼éeczna, dyskusje o polityce migracyjnej cz─Östo zaczynaj─ů i ko┼äcz─ů si─Ö na stwierdzeniu, ┼╝e jej podstawowym celem ma by─ç interes narodowy. Wychodz─ůc od polskiego do┼Ťwiadczenia migracyjnego, uzna─ç nale┼╝y to za pierwszy i podstawowy b┼é─ůd.
Skuteczna i uczciwa wobec przyjezdnych polityka migracyjna nie mo┼╝e by─ç relacj─ů jednostronn─ů, opart─ů wy┼é─ůcznie na katalogu cel├│w i zysk├│w pa┼ästwa przyjmuj─ůcego. Nie zapominaj─ůc o tych warto┼Ťciach, nale┼╝y otwarcie wyj┼Ť─ç naprzeciw migrantom, sprawiaj─ůc, aby ich nowe miejsce do ┼╝ycia sta┼éo si─Ö ich miejscem ulubionym. Przyjezdni, kt├│rzy poczuj─ů si─Ö tu u siebie, wezm─ů za swoje otoczenie odpowiedzialno┼Ť─ç i zaczn─ů razem z dotychczasowymi mieszka┼äcami tworzy─ç silniejsze spo┼éecze┼ästwo. Tylko wtedy zar├│wno Polacy, jak i migranci czu─ç si─Ö b─Öd─ů w Polsce bezpiecznie.

P jak praca

Wi─Ökszo┼Ť─ç imigrant├│w przybywa do Polski w celach zarobkowych. Nasz rynek pracy bardzo ich potrzebuje, powinni┼Ťmy wi─Öc jak najbardziej u┼éatwi─ç im proces integracji oraz w┼é─ůczenia si─Ö w poczet pracownik├│w poprzez uproszczenie i przyspieszenie dotychczasowych procedur. Po pierwsze, nale┼╝y wi─Öc stworzy─ç specjalnie zaprojektowan─ů dla imigrant├│w platform─Ö ePUAP (Elektroniczna Platforma Us┼éug Administracji Publicznej). Odci─ů┼╝y to zapchane urz─Ödy oraz pozwoli lepiej kontrolowa─ç proces przyjmowania potencjalnych pracownik├│w i zbiera─ç wi─Öcej informacji na temat przyjezdnych.
Po drugie, trzeba sprawi─ç, ┼╝eby dotychczasowy system otrzymywania pozwolenia o prac─Ö sta┼é si─Ö bardziej elastyczny. Obecnie zezwolenia te wydawane s─ů wy┼é─ůcznie na pisemny wniosek pracodawc├│w, co wpycha pracownik├│w w relacj─Ö zale┼╝no┼Ťci. Rynek po┼Ťrednictwa pracy jest w Polsce pe┼éen patologii, a nieznaj─ůcy skomplikowanych procedur migranci s─ů nagminnie wykorzystywani. Nale┼╝y zatem umo┼╝liwi─ç zagranicznym pracownikom staranie si─Ö o zatrudnienie bezpo┼Ťrednio przez powo┼éany w tym celu Urz─ůd Pracy dla Migrant├│w, kt├│ry chroni┼éby ich przed nadu┼╝yciami, u┼éatwiaj─ůc jednocze┼Ťnie kontrol─Ö rynku pracy.

R jak rodzina

Do Polski przyje┼╝d┼╝aj─ů zar├│wno pracownicy sezonowi, jak i osoby, kt├│re decyduj─ů si─Ö zosta─ç na d┼éu┼╝ej. Z my┼Ťl─ů o tej drugiej kategorii migrant├│w nale┼╝y usprawni─ç system wydawania pozwole┼ä na pobyt dla ich najbli┼╝szej rodziny. Blisko┼Ť─ç rodziny jest ┼Ťci┼Ťle powi─ůzana z poziomem szcz─Ö┼Ťcia i zadowolenia z ┼╝ycia. Co wi─Öcej, zmniejsza te┼╝ poziom wykluczenia i sk┼éonno┼Ťci do radykalizacji, we wsp├│lnym interesie le┼╝y zatem, by migranci czuli si─Ö w Polsce dobrze i u siebie. Nie spos├│b tego osi─ůgn─ů─ç bez sprawnego systemu ┼é─ůczenia rodzin oraz zapewnienia im mo┼╝liwo┼Ťci jak najpe┼éniejszego uczestnictwa w ┼╝yciu spo┼éecznym. Jest to wyzwanie ca┼éo┼Ťciowe, kt├│re powinno by─ç podejmowane na p┼éaszczy┼║nie edukacji, opieki zdrowotnej, a tak┼╝e poprzez przemy┼Ťlane systemowe dzia┼éania integracyjne, w┼é─ůczaj─ůce ca┼ée rodziny.

E jak edukacja

Na ca┼éym ┼Ťwiecie istnieje prawid┼éowo┼Ť─ç, ┼╝e im lepiej wykszta┼éceni s─ů imigranci, tym wi─Ökszy jest zysk ekonomiczny i spo┼éeczny dla pa┼ästwa przyjmuj─ůcego. Jako ┼╝e uprzywilejowanie w prawie do pobytu lepiej wykszta┼éconych grup migrant├│w mo┼╝e wzbudza─ç uzasadnione w─ůtpliwo┼Ťci etyczne, nale┼╝y u┼éatwi─ç mo┼╝liwo┼Ť─ç studiowania dla os├│b wybieraj─ůcych polskie uczelnie wy┼╝sze oraz zmniejszy─ç op┼éaty za strategiczne dla Polski kierunki studi├│w.

Zadba─ç trzeba r├│wnie┼╝ o edukacj─Ö dzieci-imigrant├│w, kt├│re ┼╝yj─ů i ucz─ů si─Ö w Polsce. Szko┼éy s─ů miejscem ich podstawowej integracji i socjalizacji oraz daj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç poznania polskiego j─Özyka i kod├│w kulturowych. Konieczne jest zatem dostosowanie program├│w edukacyjnych do mo┼╝liwo┼Ťci i potrzeb m┼éodych imigrant├│w, przygotowanie kadry nauczycielskiej do pracy z nimi oraz wprowadzenie na szersz─ů skal─Ö instytucji nauczyciela wspomagaj─ůcego.

Nale┼╝y r├│wnie┼╝ stworzy─ç instytucje edukacyjne, kt├│rych celem by┼éoby przygotowanie spo┼éecze┼ästwa przyjmuj─ůcego do coraz cz─Östszego obcowania z migrantami. Tylko rzetelna wiedza jest w stanie prze┼éama─ç krzywdz─ůce stereotypy, kt├│re skutecznie blokuj─ů Polak├│w przed okazaniem legendarnej go┼Ťcinno┼Ťci, a tak┼╝e prowokuj─ů coraz cz─Östsze akty agresji wobec cudzoziemc├│w. Dobrym pomys┼éem wydaje si─Ö w tym kontek┼Ťcie powo┼éanie bezp┼éatnych studi├│w podyplomowych, przygotowuj─ůcych urz─Ödnik├│w do pracy z migrantami. Skierowane by┼éyby one przede wszystkim do przedstawicieli instytucji, kt├│rzy w swojej codziennej pracy stykaj─ů si─Ö z cudzoziemcami pochodz─ůcymi z r├│┼╝nych kultur i w┼éadaj─ůcymi r├│┼╝nymi j─Özykami. R├│wnocze┼Ťnie postulujemy wprowadzenie do szk├│┼é na szerok─ů skal─Ö edukacji globalnej, po┼Ťwi─Öconej r├│┼╝norodno┼Ťci i tolerancji wobec inno┼Ťci.

 

B jak bezpieczeństwo

W kontek┼Ťcie tak zwanego ÔÇ×kryzysu migracyjnegoÔÇŁ w mediach i w wypowiedziach polityk├│w cz─Östo przewija si─Ö has┼éo-wytrych: ÔÇ×Bezpiecze┼ästwo jest najwa┼╝niejszeÔÇŁ. Owo bezpiecze┼ästwo bywa jednak bardzo r├│┼╝nie definiowane. Perspektywy s─ů co najmniej dwie: przyjezdnych i mieszka┼äc├│w. Przed wyborami w 2015 roku PiS przyj─Ö┼éo skuteczn─ů politycznie strategi─Ö zarz─ůdzania strachem przed migrantami i uchod┼║cami. Buduj─ůc poczucie rzekomego zagro┼╝enia z ich strony, rz─ůdz─ůcy nie zwi─Ökszyli specjalnie bezpiecze┼ästwa mieszka┼äc├│w, za to wp┼éyn─Öli na znacz─ůce obni┼╝enie poziomu bezpiecze┼ästwa mieszkaj─ůcych w Polsce imigrant├│w, co wida─ç w postawach Polak├│w. Jak pokazuj─ů badania przeprowadzone przez CBOS, jeszcze w marcu 2015 roku, na pocz─ůtku tak zwanego ÔÇ×kryzysu migracyjnegoÔÇŁ, oko┼éo 70 procent mieszka┼äc├│w by┼éo pozytywnie nastawione do przyjmowania uchod┼║c├│w w naszym kraju. Po kilkunastu miesi─ůcach oko┼éo 70 procent by┼éo ju┼╝ przeciw. Poszerzy┼é si─Ö tak┼╝e zakres tego, co dopuszczalne w przestrzeni publicznej, co uchyli┼éo drzwi rasistowskim potworkom rodem z antysemickich broszurek z lat 30. Tendencje te odbijaj─ů si─Ö na fizycznym bezpiecze┼ästwie migrant├│w, co wida─ç chocia┼╝by w statystyce zg┼éaszanych przest─Öpstw z nienawi┼Ťci, kt├│rych liczba w ci─ůgu ostatnich kilku lat si─Ö zwielokrotni┼éa.
Opr├│cz oczywistego wniosku, ┼╝e konieczne jest natychmiastowe porzucenie nagannej moralnie strategii napuszczania jednej grupy spo┼éecznej na inn─ů, nale┼╝y r├│wnie┼╝ przeprowadza─ç kampanie spo┼éeczne rozbijaj─ůce te strachy. Konieczne jest tak┼╝e edukowanie policji, prokurator├│w, s─Ödzi├│w i innych przedstawicieli s┼éu┼╝b w obszarze przest─Öpstw z nienawi┼Ťci oraz zwi─Ökszenie skuteczno┼Ťci ┼Ťcigania tego rodzaju przest─Öpstw.
Nale┼╝a┼éoby tak┼╝e wzmocni─ç organy r├│wno┼Ťciowe i walcz─ůce z dyskryminacj─ů. Mo┼╝na dokona─ç tego poprzez powo┼éanie Rzecznika Migrant├│w lub wzmocnienie tego typu dzia┼éa┼ä w biurach istniej─ůcych rzecznik├│w takich jak: Rzecznik Praw Obywatelskich czy Rzecznik Praw Dziecka oraz Urz─ůd ds. Cudzoziemc├│w.

I jak integracja

O integracji nale┼╝y my┼Ťle─ç jako o procesie relacyjnym, kt├│ry nigdy nie zako┼äczy si─Ö sukcesem, je┼Ťli jedna ze stron nie b─Ödzie chcia┼éa w nim uczestniczy─ç. Obecnie wydaje si─Ö, ┼╝e w Polsce du┼╝o wi─Ökszy op├│r integracja budzi w┼Ťr├│d mieszka┼äc├│w, kt├│rzy, opieraj─ůc si─Ö na przekazywanych w politycznej kampanii zarz─ůdzania strachem stereotypach, obwiniaj─ů o t─Ö niech─Ö─ç drug─ů stron─Ö.
Integracja to przyj─Öcie drugiego cz┼éowieka, edukacja, zatrudnienie, zapewnienie mieszkania oraz dost─Öpu do us┼éug publicznych. Tym samym mechanizmy w┼é─ůczania migrant├│w w spo┼éecze┼ästwo nale┼╝y rozpocz─ů─ç od urz─Öd├│w pa┼ästwowych, nast─Öpnie zadba─ç o to w instytucjach podleg┼éych administracji, czyli szko┼éach, instytucjach kultury, transporcie publicznym. Powinno si─Ö to odbywa─ç przez wsparcie dzia┼éaj─ůcych na tym polu organizacji pozarz─ůdowych, oddolnych inicjatyw oraz ws┼éuchanie si─Ö w potrzeby samych migrant├│w.
W ramach dzia┼éa┼ä integracyjnych warto tak┼╝e udost─Öpni─ç migrantom zorganizowany system zach─Öcaj─ůcy ich do wolontariatu na rzecz spo┼éecze┼ästwa polskiego wraz z polskimi wolontariuszami.

U jak uchod┼║cy

Uchod┼║cy nie s─ů zwyk┼éymi migrantami i ich przyjmowanie nie jest uzale┼╝nione od polityki danego pa┼ästwa, lecz opiera si─Ö na zobowi─ůzaniach mi─Ödzynarodowych. Po trzech latach podsycania w naszym spo┼éecze┼ästwie irracjonalnych l─Ök├│w, nale┼╝y podej┼Ť─ç do tego tematu, uciele┼Ťniaj─ůc polsk─ů solidarno┼Ť─ç i go┼Ťcinno┼Ť─ç, kt├│re maj─ů na ustach politycy wszystkich opcji.
Tymczasem na granicy Brze┼Ť─ç-Terespol od nieco ponad dw├│ch lat ┼éamane jest prawo mi─Ödzynarodowe oraz podstawowe prawa cz┼éowieka. Stra┼╝ Graniczna nie przyjmuje od uciekinier├│w z Czeczenii czy Tad┼╝ykistanu wniosk├│w o ochron─Ö mi─Ödzynarodow─ů, cho─ç wprost zobowi─ůzuje j─ů do tego Konwencja Genewska. Jest to mo┼╝liwe ze wzgl─Ödu na nieprzejrzysto┼Ť─ç procedur. Gdy na granic─Ö przychodzi osoba prosz─ůca o ochron─Ö mi─Ödzynarodow─ů, pogranicznicy teoretycznie maj─ů obowi─ůzek przyj─ů─ç jej pro┼Ťb─Ö o pomoc i wpu┼Ťci─ç j─ů na terytorium swojego pa┼ästwa, a jednak Stra┼╝ w Terespolu utrzymuje, ┼╝e nikt z migrant├│w nie wyg┼éosi┼é owej formu┼éki, nie maj─ů zatem obowi─ůzku ich wpuszcza─ç. Konieczna jest zatem reforma Ustawy o Udzielaniu Cudzoziemcom Ochrony, by procedury by┼éy jasne i przejrzyste dla przyjezdnych, a pogranicznikom uniemo┼╝liwia┼éy ┼éamanie prawa.

W Polsce proces otrzymywania statusu uchod┼║cy lub innej formy ochrony mi─Ödzynarodowej jest wyj─ůtkowo d┼éugi i wycie┼äczaj─ůcy psychicznie dla migrant├│w, kt├│rzy cz─Östo nie wiedz─ů, czy decyduj─ůcej o ich przysz┼éo┼Ťci decyzji mog─ů si─Ö spodziewa─ç za tydzie┼ä, za miesi─ůc, czy mo┼╝e za dwa lata. Dzia┼éania integruj─ůce adresowane do os├│b w procedurze uchod┼║czej s─ů w zdecydowanej wi─Ökszo┼Ťci tworzone przez NGO-sy i ÔÇô pomimo ich wielkiego zaanga┼╝owania ÔÇô wci─ů┼╝ niewystarczaj─ůce. Oczekuj─ůcym na decyzj─Ö Urz─Ödu migrantom nie wolno przez pierwsze p├│┼é roku pobytu podejmowa─ç ┼╝adnej pracy, trudny okres niepewno┼Ťci up┼éywa im wi─Öc cz─Östo bezczynnie i zdarza si─Ö, ┼╝e takie osoby choruj─ů na depresj─Ö lub podejmuj─ů pr├│by samob├│jcze. Przewlek┼éo┼Ť─ç procedur wynika przede wszystkim z niedofinansowania i brak├│w kadrowych w Urz─Ödzie ds. Cudzoziemc├│w. Ich rozwi─ůzaniem jest zwi─Ökszenie finansowania. Nale┼╝y jednak zadba─ç tak┼╝e o podstawowy komfort psychiczny os├│b b─Öd─ůcych w procedurze, co obecnie wydaje si─Ö ostatni─ů warto┼Ťci─ů na li┼Ťcie priorytet├│w polityki migracyjnej.

Po wjechaniu do Polski uchod┼║cy powinni mie─ç zagwarantowanie dzia┼éania preintegracyjne. Obecnie osoby czekaj─ůce, nierzadko latami, na rozstrzygni─Öcie ich statusu, nudz─ů si─Ö w o┼Ťrodkach dla cudzoziemc├│w, podczas gdy mog┼éyby si─Ö w tym czasie ju┼╝ uczy─ç si─Ö kultury i j─Özyka polskiego. Same o┼Ťrodki dla cudzoziemc├│w powinny znacz─ůco podnie┼Ť─ç swoj─ů jako┼Ť─ç, cz─Östo bowiem tamtejsze warunki ur─ůgaj─ů nie tylko wszelkim standardom sanitarnym, ale i godno┼Ťci ludzkiej. Co wi─Öcej, ju┼╝ sama lokalizacja wielu z nich uniemo┼╝liwia migrantom integracj─Ö ze spo┼éecze┼ästwem. Po┼éo┼╝one cz─Östo pod miastem, z dala od szlak├│w komunikacyjnych, o┼Ťrodki staj─ů si─Ö dla nich jedyn─ů znan─ů przestrzeni─ů w nowym miejscu zamieszkania.

Po uzyskaniu jednej z form ochrony mi─Ödzynarodowej w Polsce uchod┼║cy powinni by─ç obj─Öci dodatkow─ů ochron─ů prawn─ů, psychologiczn─ů i integracyjn─ů. Mo┼╝liwo┼Ťci zagwarantowania im ochrony powinny by─ç elastyczne i nastawione na cz┼éowieka, a nie na problem. Osoby te s─ů bowiem cz─Östo ofiarami prze┼Ťladowa┼ä i poza trudem ucieczki prze┼╝ywaj─ů gehenn─Ö swoich strasznych do┼Ťwiadcze┼ä, przez co o wiele trudniej jest im stan─ů─ç na w┼éasne nogi. W tym przypadku du┼╝─ů cz─Ö┼Ť─ç dzia┼éa┼ä nale┼╝y scedowa─ç na organizacje pozarz─ůdowe, kt├│re od lat s─ů bli┼╝ej konkretnych potrzeb i mo┼╝liwo┼Ťci danego cz┼éowieka. Jako najbardziej skuteczne w bezpo┼Ťredniej pracy z uchod┼║cami, powinny by─ç one systematycznie finansowane i wspierane przez samorz─ůdy, s─ů bowiem kluczowym elementem tego odcinka polityki migracyjnej.

Pobudka!

W obliczu politycznego podkr─Öcenia emocji wok├│┼é imigrant├│w niezwykle trudno o powa┼╝n─ů i rozs─ůdn─ů dyskusj─Ö nad tym, jak powinna wygl─ůda─ç polska polityka migracyjna. Obecnie nie mamy ┼╝adnej, cho─ç jest ona potrzebna jak nigdy dot─ůd. Przyjmujemy setki tysi─Öcy imigrant├│w zarobkowych, a potrzebujemy ich jeszcze wi─Öcej. Rosja coraz ┼Ťmielej atakuje Ukrain─Ö, kto wie, czy niebawem nie trzeba b─Ödzie pom├│c ogromnej liczbie ukrai┼äskich uchod┼║c├│w, dla kt├│rych Polska jest pierwszym bezpiecznym krajem. Jak na razie polski rz─ůd wydaje si─Ö w og├│le tego problemu nie dostrzega─ç. Imigranci potrzebni s─ů mu wy┼é─ůcznie jako figura retoryczna, buduj─ůca poczucie czyhaj─ůcego zagro┼╝enia. Oby z tego swojego cynizmu nie otrz─ůsn─ů┼é si─Ö zbyt p├│┼║no, bo to, ┼╝e otrz─ůsn─ů─ç si─Ö musi, jest pewne. Pytanie tylko, czy legendarna polska go┼Ťcinno┼Ť─ç nie zostanie zast─ůpiona przez du┼╝o czarniejsz─ů legend─ÖÔÇŽ

***
Inicjatywa wspierana jest przez Fundusz Obywatelski zarz─ůdzany przez Fundacj─Ö dla Polski.
fundusz

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś