fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Jak sprosta膰 legendarnej polskiej go艣cinno艣ci?

Jak na razie imigranci potrzebni s膮 polskiemu rz膮dowi wy艂膮cznie jako figura retoryczna, buduj膮ca poczucie czyhaj膮cego zagro偶enia. Oby z tego swojego cynizmu rz膮d nie otrz膮sn膮艂 si臋 zbyt p贸藕no, bo to, 偶e otrz膮sn膮膰 si臋 musi, jest pewne.
Jak sprosta膰 legendarnej polskiej go艣cinno艣ci?
fot. Dawid Zieli艅ski

鈥濻pi臋cie鈥 to projekt wsp贸艂pracy mi臋dzyredakcyjnej pi臋ciu 艣rodowisk, kt贸re dzieli bardzo wiele, ale 艂膮czy gotowo艣膰 do podj臋cia niecodziennej rozmowy. Jagiello艅ski24, Kontakt, Krytyka Polityczna, Kultura Liberalna i Nowa Konfederacja co kilka tygodni wybiera nowy temat do dyskusji a pi臋膰 powsta艂ych w jej ramach tekst贸w publikujemy naraz na wszystkich pi臋ciu portalach.

***

Polska jest jednym z najbardziej do艣wiadczonych uchod藕stwem pa艅stw w Europie. Patrz膮c na nasz膮 histori臋, kultur臋 i my艣l polityczn膮, powinni艣my zda膰 sobie spraw臋 z tego, 偶e jest to historia uchod藕stwa, kultura, kt贸ra wiele spo艣r贸d swoich najwa偶niejszych owoc贸w wyda艂a poza granicami kraju, oraz my艣l polityczna 艣wiadoma zagro偶e艅 zmuszaj膮cych do ucieczki. Polska jest te偶 doskona艂ym przyk艂adem kraju emigranckiego. Obecnie ponad milion Polak贸w mieszka w innych pa艅stwach Unii Europejskiej. 250 lat emigracji i uchod藕stwa przyczyni艂o si臋 do powstania na ca艂ym 艣wiecie licznej i silnej Polonii 鈥 szacuje si臋, 偶e jest to oko艂o dwudziestu milion贸w ludzi, jedna z najwi臋kszych migracji narodowych na 艣wiecie.

Teoretycznie powinni艣my zatem posiada膰 wszelkie mo偶liwe do艣wiadczenia pomocne w tym, aby z gotowymi rozwi膮zaniami stan膮膰 w obliczu dw贸ch wielkich proces贸w ludno艣ciowych, z kt贸rymi musimy si臋 dzisiaj w Polsce zmierzy膰.

Pierwszym z nich s膮 globalne migracje. W tym kontek艣cie mo偶emy w Polsce obserwowa膰 czo艂owe zderzenie warto艣ci. 呕yjemy w kraju, w kt贸rym jednym z najcz臋艣ciej spotykanych autostereotyp贸w jest przekonanie o legendarnej go艣cinno艣ci, a jedn膮 z najsilniej wyra偶anych postaw jest podejrzliwo艣膰 wobec cudzoziemc贸w; w kt贸rym dziewi臋ciu na dziesi臋ciu mieszka艅c贸w uwa偶a si臋 za katolik贸w, a siedmiu na dziesi臋ciu odmawia udzielania pomocy pukaj膮cym do bram bli藕nim pochodz膮cym z ziem, na kt贸rych urodzi艂 si臋 Jezus; w kt贸rym obecnie rz膮dz膮cy politycy wyro艣li na idei solidarno艣ci, ale podczas kryzysu migracyjnego zgodzili si臋 udzieli膰 schronienia zaledwie dziesi臋ciu osobom na ka偶dy milion mieszka艅c贸w 鈥 to mniej ni偶 przyj臋to w jakimkolwiek innym pa艅stwie Unii. 呕yjemy w kraju emigrant贸w i uchod藕c贸w, w kt贸rym obecnie s艂owa 鈥瀠chod藕ca鈥 oraz 鈥瀒migrant鈥 budz膮 przede wszystkim strach i niech臋膰.

Drugim procesem jest wej艣cie Polski w okres wieloletniego kryzysu demograficznego. Obecnie na 100 kobiet w wieku 15鈥49 lat przypada oko艂o 145 dzieci. To o 70 m艂odych obywateli za ma艂o, by populacja Polski si臋 nie zmniejsza艂a. Je偶eli ten trend si臋 utrzyma, to przez najbli偶sze 25 lat liczba ludno艣ci spadnie o 3 miliony. Cho膰 w kryzys demograficzny dopiero wchodzimy, to ju偶 teraz na naszym rynku pracy brakuje oko艂o 150 tysi臋cy pracownik贸w. W przysz艂o艣ci problem braku ludzi do pracy b臋dzie si臋 szybko nasila艂 鈥 szacuje si臋, 偶e pod koniec przysz艂ej dekady liczba pracuj膮cych Polak贸w zmniejszy si臋 o ponad p贸艂tora miliona. Kto ich zast膮pi? Dotychczas uwa偶ano, 偶e Ukrai艅cy, kt贸rych obecnie zatrudnia ju偶 10 procent polskich pracodawc贸w. Nasze w艂adze wyda艂y w ostatnim roku najwi臋cej pozwole艅 na pobyt dla imigrant贸w spo艣r贸d wszystkich pa艅stw UE, w wi臋kszo艣ci w艂a艣nie dla Ukrai艅c贸w. Tymczasem jeszcze w tym roku w Niemczech mog膮 zosta膰 wprowadzone przepisy, kt贸re otworz膮 dla nich sw贸j bardziej konkurencyjny rynek pracy. Je偶eli wi臋kszo艣膰 pracuj膮cych w Polsce Ukrai艅c贸w wyjedzie za nasz膮 zachodni膮 granic臋, czeka nas powa偶ne spowolnienie gospodarcze.

Wszystko wskazuje wi臋c na to, 偶e Polacy, kt贸rzy w ostatnich latach stali si臋 ofiarami politycznego zarz膮dzania strachem przed uchod藕cami i migrantami, powinni jak najszybciej oswoi膰 si臋 z my艣l膮, 偶e bez imigrant贸w Polska b臋dzie s艂absza i biedniejsza. 呕e je偶eli nie b臋dziemy ich szanowa膰 i o nich dba膰, tak jak nas szanowano i o nas dbano, kiedy to z Polski ludzie uciekali w poszukiwaniu bezpiecze艅stwa i lepszego 偶ycia, to bardzo na tym stracimy.
Jednym z priorytet贸w dla pa艅stwa powinno by膰 zatem stworzenie skutecznej polityki migracyjnej i integracyjnej. Tymczasem polski rz膮d w pa藕dzierniku 2016 roku, czyli w roku, w kt贸rym wed艂ug Europolu zanotowano w UE najmniejsz膮 liczb臋 zamach贸w terrorystycznych w historii pomiar贸w, uchyli艂 dokument okre艣laj膮cy nasz膮 polityk臋 migracyjn膮. Polityki integracyjnej nigdy z kolei nie sformu艂owa艂.

Pom贸偶my zatem rz膮dowi i opiszmy, jak taka polityka powinna wygl膮da膰.

C jak cel

W 艣wiecie zbudowanym na gigantycznych nier贸wno艣ciach w dost臋pie do tak podstawowych potrzeb jak lekarze i lekarstwa, nauczyciele i szko艂y, godne zarobki i godna praca, ciep艂y obiad i czysta woda czy indywidualna wolno艣膰, bezpiecze艅stwo i sprawiedliwo艣膰 spo艂eczna, dyskusje o polityce migracyjnej cz臋sto zaczynaj膮 i ko艅cz膮 si臋 na stwierdzeniu, 偶e jej podstawowym celem ma by膰 interes narodowy. Wychodz膮c od polskiego do艣wiadczenia migracyjnego, uzna膰 nale偶y to za pierwszy i podstawowy b艂膮d.

Skuteczna i uczciwa wobec przyjezdnych polityka migracyjna nie mo偶e by膰 relacj膮 jednostronn膮, opart膮 wy艂膮cznie na katalogu cel贸w i zysk贸w pa艅stwa przyjmuj膮cego. Nie zapominaj膮c o tych warto艣ciach, nale偶y otwarcie wyj艣膰 naprzeciw migrantom, sprawiaj膮c, aby ich nowe miejsce do 偶ycia sta艂o si臋 ich miejscem ulubionym. Przyjezdni, kt贸rzy poczuj膮 si臋 tu u siebie, wezm膮 za swoje otoczenie odpowiedzialno艣膰 i zaczn膮 razem z dotychczasowymi mieszka艅cami tworzy膰 silniejsze spo艂ecze艅stwo. Tylko wtedy zar贸wno Polacy, jak i migranci czu膰 si臋 b臋d膮 w Polsce bezpiecznie.

P jak praca

Wi臋kszo艣膰 imigrant贸w przybywa do Polski w celach zarobkowych. Nasz rynek pracy bardzo ich potrzebuje, powinni艣my wi臋c jak najbardziej u艂atwi膰 im proces integracji oraz w艂膮czenia si臋 w poczet pracownik贸w poprzez uproszczenie i przyspieszenie dotychczasowych procedur. Po pierwsze, nale偶y wi臋c stworzy膰 specjalnie zaprojektowan膮 dla imigrant贸w platform臋 ePUAP (Elektroniczna Platforma Us艂ug Administracji Publicznej). Odci膮偶y to zapchane urz臋dy oraz pozwoli lepiej kontrolowa膰 proces przyjmowania potencjalnych pracownik贸w i zbiera膰 wi臋cej informacji na temat przyjezdnych.

Po drugie, trzeba sprawi膰, 偶eby dotychczasowy system otrzymywania pozwolenia o prac臋 sta艂 si臋 bardziej elastyczny. Obecnie zezwolenia te wydawane s膮 wy艂膮cznie na pisemny wniosek pracodawc贸w, co wpycha pracownik贸w w relacj臋 zale偶no艣ci. Rynek po艣rednictwa pracy jest w Polsce pe艂en patologii, a nieznaj膮cy skomplikowanych procedur migranci s膮 nagminnie wykorzystywani. Nale偶y zatem umo偶liwi膰 zagranicznym pracownikom staranie si臋 o zatrudnienie bezpo艣rednio przez powo艂any w tym celu Urz膮d Pracy dla Migrant贸w, kt贸ry chroni艂by ich przed nadu偶yciami, u艂atwiaj膮c jednocze艣nie kontrol臋 rynku pracy.

R jak rodzina

Do Polski przyje偶d偶aj膮 zar贸wno pracownicy sezonowi, jak i osoby, kt贸re decyduj膮 si臋 zosta膰 na d艂u偶ej. Z my艣l膮 o tej drugiej kategorii migrant贸w nale偶y usprawni膰 system wydawania pozwole艅 na pobyt dla ich najbli偶szej rodziny. Blisko艣膰 rodziny jest 艣ci艣le powi膮zana z poziomem szcz臋艣cia i zadowolenia z 偶ycia. Co wi臋cej, zmniejsza te偶 poziom wykluczenia i sk艂onno艣ci do radykalizacji, we wsp贸lnym interesie le偶y zatem, by migranci czuli si臋 w Polsce dobrze i u siebie. Nie spos贸b tego osi膮gn膮膰 bez sprawnego systemu 艂膮czenia rodzin oraz zapewnienia im mo偶liwo艣ci jak najpe艂niejszego uczestnictwa w 偶yciu spo艂ecznym. Jest to wyzwanie ca艂o艣ciowe, kt贸re powinno by膰 podejmowane na p艂aszczy藕nie edukacji, opieki zdrowotnej, a tak偶e poprzez przemy艣lane systemowe dzia艂ania integracyjne, w艂膮czaj膮ce ca艂e rodziny.

E jak edukacja

Na ca艂ym 艣wiecie istnieje prawid艂owo艣膰, 偶e im lepiej wykszta艂ceni s膮 imigranci, tym wi臋kszy jest zysk ekonomiczny i spo艂eczny dla pa艅stwa przyjmuj膮cego. Jako 偶e uprzywilejowanie w prawie do pobytu lepiej wykszta艂conych grup migrant贸w mo偶e wzbudza膰 uzasadnione w膮tpliwo艣ci etyczne, nale偶y u艂atwi膰 mo偶liwo艣膰 studiowania dla os贸b wybieraj膮cych polskie uczelnie wy偶sze oraz zmniejszy膰 op艂aty za strategiczne dla Polski kierunki studi贸w.

Zadba膰 trzeba r贸wnie偶 o edukacj臋 dzieci-imigrant贸w, kt贸re 偶yj膮 i ucz膮 si臋 w Polsce. Szko艂y s膮 miejscem ich podstawowej integracji i socjalizacji oraz daj膮 mo偶liwo艣膰 poznania polskiego j臋zyka i kod贸w kulturowych. Konieczne jest zatem dostosowanie program贸w edukacyjnych do mo偶liwo艣ci i potrzeb m艂odych imigrant贸w, przygotowanie kadry nauczycielskiej do pracy z nimi oraz wprowadzenie na szersz膮 skal臋 instytucji nauczyciela wspomagaj膮cego.

Nale偶y r贸wnie偶 stworzy膰 instytucje edukacyjne, kt贸rych celem by艂oby przygotowanie spo艂ecze艅stwa przyjmuj膮cego do coraz cz臋stszego obcowania z migrantami. Tylko rzetelna wiedza jest w stanie prze艂ama膰 krzywdz膮ce stereotypy, kt贸re skutecznie blokuj膮 Polak贸w przed okazaniem legendarnej go艣cinno艣ci, a tak偶e prowokuj膮 coraz cz臋stsze akty agresji wobec cudzoziemc贸w. Dobrym pomys艂em wydaje si臋 w tym kontek艣cie powo艂anie bezp艂atnych studi贸w podyplomowych, przygotowuj膮cych urz臋dnik贸w do pracy z migrantami. Skierowane by艂yby one przede wszystkim do przedstawicieli instytucji, kt贸rzy w swojej codziennej pracy stykaj膮 si臋 z cudzoziemcami pochodz膮cymi z r贸偶nych kultur i w艂adaj膮cymi r贸偶nymi j臋zykami. R贸wnocze艣nie postulujemy wprowadzenie do szk贸艂 na szerok膮 skal臋 edukacji globalnej, po艣wi臋conej r贸偶norodno艣ci i tolerancji wobec inno艣ci.

B jak bezpiecze艅stwo

W kontek艣cie tak zwanego 鈥瀔ryzysu migracyjnego鈥 w mediach i w wypowiedziach polityk贸w cz臋sto przewija si臋 has艂o-wytrych: 鈥濨ezpiecze艅stwo jest najwa偶niejsze鈥. Owo bezpiecze艅stwo bywa jednak bardzo r贸偶nie definiowane. Perspektywy s膮 co najmniej dwie: przyjezdnych i mieszka艅c贸w. Przed wyborami w 2015 roku PiS przyj臋艂o skuteczn膮 politycznie strategi臋 zarz膮dzania strachem przed migrantami i uchod藕cami. Buduj膮c poczucie rzekomego zagro偶enia z ich strony, rz膮dz膮cy nie zwi臋kszyli specjalnie bezpiecze艅stwa mieszka艅c贸w, za to wp艂yn臋li na znacz膮ce obni偶enie poziomu bezpiecze艅stwa mieszkaj膮cych w Polsce imigrant贸w, co wida膰 w postawach Polak贸w. Jak pokazuj膮 badania przeprowadzone przez CBOS, jeszcze w marcu 2015 roku, na pocz膮tku tak zwanego 鈥瀔ryzysu migracyjnego鈥, oko艂o 70 procent mieszka艅c贸w by艂o pozytywnie nastawione do przyjmowania uchod藕c贸w w naszym kraju. Po kilkunastu miesi膮cach oko艂o 70 procent by艂o ju偶 przeciw. Poszerzy艂 si臋 tak偶e zakres tego, co dopuszczalne w przestrzeni publicznej, co uchyli艂o drzwi rasistowskim potworkom rodem z antysemickich broszurek z lat 30. Tendencje te odbijaj膮 si臋 na fizycznym bezpiecze艅stwie migrant贸w, co wida膰 chocia偶by w statystyce zg艂aszanych przest臋pstw z nienawi艣ci, kt贸rych liczba w ci膮gu ostatnich kilku lat si臋 zwielokrotni艂a.

Opr贸cz oczywistego wniosku, 偶e konieczne jest natychmiastowe porzucenie nagannej moralnie strategii napuszczania jednej grupy spo艂ecznej na inn膮, nale偶y r贸wnie偶 przeprowadza膰 kampanie spo艂eczne rozbijaj膮ce te strachy. Konieczne jest tak偶e edukowanie policji, prokurator贸w, s臋dzi贸w i innych przedstawicieli s艂u偶b w obszarze przest臋pstw z nienawi艣ci oraz zwi臋kszenie skuteczno艣ci 艣cigania tego rodzaju przest臋pstw.

Nale偶a艂oby tak偶e wzmocni膰 organy r贸wno艣ciowe i walcz膮ce z dyskryminacj膮. Mo偶na dokona膰 tego poprzez powo艂anie Rzecznika Migrant贸w lub wzmocnienie tego typu dzia艂a艅 w biurach istniej膮cych rzecznik贸w takich jak: Rzecznik Praw Obywatelskich czy Rzecznik Praw Dziecka oraz Urz膮d ds. Cudzoziemc贸w.

I jak integracja

O integracji nale偶y my艣le膰 jako o procesie relacyjnym, kt贸ry nigdy nie zako艅czy si臋 sukcesem, je艣li jedna ze stron nie b臋dzie chcia艂a w nim uczestniczy膰. Obecnie wydaje si臋, 偶e w Polsce du偶o wi臋kszy op贸r integracja budzi w艣r贸d mieszka艅c贸w, kt贸rzy, opieraj膮c si臋 na przekazywanych w politycznej kampanii zarz膮dzania strachem stereotypach, obwiniaj膮 o t臋 niech臋膰 drug膮 stron臋.

Integracja to przyj臋cie drugiego cz艂owieka, edukacja, zatrudnienie, zapewnienie mieszkania oraz dost臋pu do us艂ug publicznych. Tym samym mechanizmy w艂膮czania migrant贸w w spo艂ecze艅stwo nale偶y rozpocz膮膰 od urz臋d贸w pa艅stwowych, nast臋pnie zadba膰 o to w instytucjach podleg艂ych administracji, czyli szko艂ach, instytucjach kultury, transporcie publicznym. Powinno si臋 to odbywa膰 przez wsparcie dzia艂aj膮cych na tym polu organizacji pozarz膮dowych, oddolnych inicjatyw oraz ws艂uchanie si臋 w potrzeby samych migrant贸w.
W ramach dzia艂a艅 integracyjnych warto tak偶e udost臋pni膰 migrantom zorganizowany system zach臋caj膮cy ich do wolontariatu na rzecz spo艂ecze艅stwa polskiego wraz z polskimi wolontariuszami.

U jak uchod藕cy

Uchod藕cy nie s膮 zwyk艂ymi migrantami i ich przyjmowanie nie jest uzale偶nione od polityki danego pa艅stwa, lecz opiera si臋 na zobowi膮zaniach mi臋dzynarodowych. Po trzech latach podsycania w naszym spo艂ecze艅stwie irracjonalnych l臋k贸w, nale偶y podej艣膰 do tego tematu, uciele艣niaj膮c polsk膮 solidarno艣膰 i go艣cinno艣膰, kt贸re maj膮 na ustach politycy wszystkich opcji.

Tymczasem na granicy Brze艣膰-Terespol od nieco ponad dw贸ch lat 艂amane jest prawo mi臋dzynarodowe oraz podstawowe prawa cz艂owieka. Stra偶 Graniczna nie przyjmuje od uciekinier贸w z Czeczenii czy Tad偶ykistanu wniosk贸w o ochron臋 mi臋dzynarodow膮, cho膰 wprost zobowi膮zuje j膮 do tego Konwencja Genewska. Jest to mo偶liwe ze wzgl臋du na nieprzejrzysto艣膰 procedur. Gdy na granic臋 przychodzi osoba prosz膮ca o ochron臋 mi臋dzynarodow膮, pogranicznicy teoretycznie maj膮 obowi膮zek przyj膮膰 jej pro艣b臋 o pomoc i wpu艣ci膰 j膮 na terytorium swojego pa艅stwa, a jednak Stra偶 w Terespolu utrzymuje, 偶e nikt z migrant贸w nie wyg艂osi艂 owej formu艂ki, nie maj膮 zatem obowi膮zku ich wpuszcza膰. Konieczna jest zatem reforma Ustawy o Udzielaniu Cudzoziemcom Ochrony, by procedury by艂y jasne i przejrzyste dla przyjezdnych, a pogranicznikom uniemo偶liwia艂y 艂amanie prawa.

W Polsce proces otrzymywania statusu uchod藕cy lub innej formy ochrony mi臋dzynarodowej jest wyj膮tkowo d艂ugi i wycie艅czaj膮cy psychicznie dla migrant贸w, kt贸rzy cz臋sto nie wiedz膮, czy decyduj膮cej o ich przysz艂o艣ci decyzji mog膮 si臋 spodziewa膰 za tydzie艅, za miesi膮c, czy mo偶e za dwa lata. Dzia艂ania integruj膮ce adresowane do os贸b w procedurze uchod藕czej s膮 w zdecydowanej wi臋kszo艣ci tworzone przez NGO-sy i 鈥 pomimo ich wielkiego zaanga偶owania 鈥 wci膮偶 niewystarczaj膮ce. Oczekuj膮cym na decyzj臋 Urz臋du migrantom nie wolno przez pierwsze p贸艂 roku pobytu podejmowa膰 偶adnej pracy, trudny okres niepewno艣ci up艂ywa im wi臋c cz臋sto bezczynnie i zdarza si臋, 偶e takie osoby choruj膮 na depresj臋 lub podejmuj膮 pr贸by samob贸jcze. Przewlek艂o艣膰 procedur wynika przede wszystkim z niedofinansowania i brak贸w kadrowych w Urz臋dzie ds. Cudzoziemc贸w. Ich rozwi膮zaniem jest zwi臋kszenie finansowania. Nale偶y jednak zadba膰 tak偶e o podstawowy komfort psychiczny os贸b b臋d膮cych w procedurze, co obecnie wydaje si臋 ostatni膮 warto艣ci膮 na li艣cie priorytet贸w polityki migracyjnej.

Po wjechaniu do Polski uchod藕cy powinni mie膰 zagwarantowanie dzia艂ania preintegracyjne. Obecnie osoby czekaj膮ce, nierzadko latami, na rozstrzygni臋cie ich statusu, nudz膮 si臋 w o艣rodkach dla cudzoziemc贸w, podczas gdy mog艂yby si臋 w tym czasie ju偶 uczy膰 si臋 kultury i j臋zyka polskiego. Same o艣rodki dla cudzoziemc贸w powinny znacz膮co podnie艣膰 swoj膮 jako艣膰, cz臋sto bowiem tamtejsze warunki ur膮gaj膮 nie tylko wszelkim standardom sanitarnym, ale i godno艣ci ludzkiej. Co wi臋cej, ju偶 sama lokalizacja wielu z nich uniemo偶liwia migrantom integracj臋 ze spo艂ecze艅stwem. Po艂o偶one cz臋sto pod miastem, z dala od szlak贸w komunikacyjnych, o艣rodki staj膮 si臋 dla nich jedyn膮 znan膮 przestrzeni膮 w nowym miejscu zamieszkania.

Po uzyskaniu jednej z form ochrony mi臋dzynarodowej w Polsce uchod藕cy powinni by膰 obj臋ci dodatkow膮 ochron膮 prawn膮, psychologiczn膮 i integracyjn膮. Mo偶liwo艣ci zagwarantowania im ochrony powinny by膰 elastyczne i nastawione na cz艂owieka, a nie na problem. Osoby te s膮 bowiem cz臋sto ofiarami prze艣ladowa艅 i poza trudem ucieczki prze偶ywaj膮 gehenn臋 swoich strasznych do艣wiadcze艅, przez co o wiele trudniej jest im stan膮膰 na w艂asne nogi. W tym przypadku du偶膮 cz臋艣膰 dzia艂a艅 nale偶y scedowa膰 na organizacje pozarz膮dowe, kt贸re od lat s膮 bli偶ej konkretnych potrzeb i mo偶liwo艣ci danego cz艂owieka. Jako najbardziej skuteczne w bezpo艣redniej pracy z uchod藕cami, powinny by膰 one systematycznie finansowane i wspierane przez samorz膮dy, s膮 bowiem kluczowym elementem tego odcinka polityki migracyjnej.

Pobudka!

W obliczu politycznego podkr臋cenia emocji wok贸艂 imigrant贸w niezwykle trudno o powa偶n膮 i rozs膮dn膮 dyskusj臋 nad tym, jak powinna wygl膮da膰 polska polityka migracyjna. Obecnie nie mamy 偶adnej, cho膰 jest ona potrzebna jak nigdy dot膮d. Przyjmujemy setki tysi臋cy imigrant贸w zarobkowych, a potrzebujemy ich jeszcze wi臋cej. Rosja coraz 艣mielej atakuje Ukrain臋, kto wie, czy niebawem nie trzeba b臋dzie pom贸c ogromnej liczbie ukrai艅skich uchod藕c贸w, dla kt贸rych Polska jest pierwszym bezpiecznym krajem. Jak na razie polski rz膮d wydaje si臋 w og贸le tego problemu nie dostrzega膰. Imigranci potrzebni s膮 mu wy艂膮cznie jako figura retoryczna, buduj膮ca poczucie czyhaj膮cego zagro偶enia. Oby z tego swojego cynizmu nie otrz膮sn膮艂 si臋 zbyt p贸藕no, bo to, 偶e otrz膮sn膮膰 si臋 musi, jest pewne. Pytanie tylko, czy legendarna polska go艣cinno艣膰 nie zostanie zast膮piona przez du偶o czarniejsz膮 legend臋鈥

***
Inicjatywa wspierana jest przez Fundusz Obywatelski zarz膮dzany przez Fundacj臋 dla Polski.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy 艣rodowisko zaanga偶owane w walk臋 z podzia艂ami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi臋ki Waszemu wsparciu!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij