Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Islamofobia a ÔÇ×echo fundamentalnej jedno┼Ťci objawieniaÔÇŁ

Ko┼Ťci├│┼é nie dostrzega rosn─ůcej w si┼é─Ö islamofobii, kt├│ra pod sztandarem krucjat i obrony katolicyzmu sieje strach, utrwala uprzedzenia, a w ko┼äcu rozmija si─Ö z nauczaniem Ko┼Ťcio┼éa.

Ilustr.: Agnieszka Wi┼Ťniewska

Ilustr.: Agnieszka Wi┼Ťniewska


ÔÇ×Wiara rodzi si─Ö z tego, co si─Ö s┼éyszy ÔÇô pisa┼é ┼Ťwi─Öty Pawe┼é ÔÇô tym za┼Ť, co si─Ö s┼éyszy, jest s┼éowo ChrystusaÔÇŁ. U ┼║r├│de┼é wiary opr├│cz s┼éowa czytanego le┼╝y te┼╝ kantylacja ÔÇô forma wykonywania tekstu liturgicznego, ┼é─ůcz─ůca ┼Ťpiew z deklamacj─ů.
Zm─Öczenie nadmiarem s┼é├│w i my┼Ťli pozwala otworzy─ç si─Ö na d┼║wi─Ök. Do uszu dochodz─ů drgaj─ůce p├│┼étonami g┼éosy ┼Ťpiewaj─ůce chora┼é. Wiele w nim ozdobnik├│w, retorycznej dynamiki, surowych, niekiedy chrypliwych g┼éos├│w, tak odleg┼éych od sterylnych i wiotkich ┼Ťpiew├│w solesmia┼äskich. ┼Üpiew poci─ůga za sob─ů cia┼éo i dusz─Ö ÔÇô mimo zm─Öczenia i przesytu dniem pojawia si─Ö spok├│j, poczucie trwania przy tym, co ┼Ťwi─Öte. Dotkni─Öcie pe┼éni, tak┼╝e kulturowej. Bo czy nie brzmi─ů w tej modlitwie-medytacji ┼Ťpiewy muezzin├│w? Czy daleko im do ┼Ťpiew├│w synagogi?
Jedno┼Ť─ç
ÔÇ×Pierwsi chrze┼Ťcijanie ÔÇô wierni nauczaniu Jezusa, kt├│ry, jak sam powiedzia┼é, nie przyszed┼é, aby burzy─ç, lecz aby wszystko wype┼éni─ç ÔÇô podczas swoich zgromadze┼ä obok opowie┼Ťci o ┼╝yciu Jezusa w dalszym ci─ůgu praktykuj─ů kantylacj─Ö podstawowych tekst├│w hebrajskich [ÔÇŽ]. Przes┼éanie wyg┼éaszane przez Muhhamada przyjmuje uprzywilejowan─ů form─Ö kantylacji ksi─Ögi, kt├│ra zosta┼éa p├│┼║niej spisana. Muhhamad odwiedza┼é ┼╝ydowskie i chrze┼Ťcija┼äskie wsp├│lnoty, kt├│re w├│wczas zamieszkiwa┼éy P├│┼éwysep Arabski; kontaktuj─ůc si─Ö z nimi, pozna┼é ich ┼Ťwi─Öte teksty i s┼éucha┼é ich kantylacji. W ten spos├│b kantylacja Koranu [ÔÇŽ] wpisuje si─Ö w strumie┼ä tej samej tradycji proklamacji ┼Ťwi─Ötego tekstu, kt├│ra ma swoje ┼║r├│d┼éo w judaizmie [ÔÇŽ]ÔÇŁ. Mimo ┼╝e tradycje te oddali┼éy si─Ö od siebie, badania muzykolog├│w pozwalaj─ů dzi┼Ť ÔÇ×us┼éysze─ç echo tej fundamentalnej jedno┼Ťci ObjawieniaÔÇŁ [Marcel Peres, ÔÇ×Sztuka kantylacji u ┼║r├│de┼é przekazu wiaryÔÇŁ].
Wracam do tekst├│w Akwinaty, by po zm─Öczeniu j─Özykiem wsp├│┼éczesnej filozofii odpocz─ů─ç w prostych formu┼éach ┼éaciny. Ale kim by┼éby Tomasz bez islamu? Bez Awicenny i jego odr├│┼╝nienia istoty od istnienia? Bez Awerroesa? Ale tak┼╝e bez Majmonidesa. Czy i tu nie mo┼╝na dos┼éysze─ç si─Ö echa ÔÇ×fundamentalnej jedno┼Ťci ObjawieniaÔÇŁ?
W Nostra aetate, deklaracji z II soboru watyka┼äskiego, czytamy:
ÔÇ×Przeto wzywa syn├│w swoich, aby z roztropno┼Ťci─ů i mi┼éo┼Ťci─ů przez rozmowy i wsp├│┼éprac─Ö z wyznawcami innych religii, daj─ůc ┼Ťwiadectwo wiary i ┼╝ycia chrze┼Ťcija┼äskiego, uznawali, chronili i wspierali owe dobra duchowe i moralne, a tak┼╝e warto┼Ťci spo┼éeczno-kulturalne, kt├│re u tamtych si─Ö znajduj─ů.
Ko┼Ťci├│┼é spogl─ůda z szacunkiem r├│wnie┼╝ na mahometan, oddaj─ůcych cze┼Ť─ç jedynemu Bogu, ┼╝ywemu i samoistnemu, mi┼éosiernemu i wszechmocnemu, Stw├│rcy nieba i ziemi, Temu, kt├│ry przem├│wi┼é do ludzi; Jego nawet zakrytym postanowieniom ca┼éym sercem usi┼éuj─ů si─Ö podporz─ůdkowa─ç, tak jak podporz─ůdkowa┼é si─Ö Bogu Abraham, do kt├│rego wiara islamu ch─Ötnie nawi─ůzuje. Jezusowi, kt├│rego nie uznaj─ů wprawdzie za Boga, oddaj─ů cze┼Ť─ç jako prorokowi i czcz─ů dziewicz─ů Jego Matk─Ö Maryj─Ö, a nieraz pobo┼╝nie J─ů nawet wzywaj─ů. Ponadto oczekuj─ů dnia s─ůdu, w kt├│rym B├│g b─Ödzie wymierza┼é sprawiedliwo┼Ť─ç wszystkim ludziom wskrzeszonym z martwych. Z tego powodu ceni─ů ┼╝ycie moralne i oddaj─ů Bogu cze┼Ť─ç g┼é├│wnie przez modlitw─Ö, ja┼ému┼╝ny i post.
Je┼╝eli wi─Öc w ci─ůgu wiek├│w wiele powstawa┼éo spor├│w i wrogo┼Ťci mi─Ödzy chrze┼Ťcijanami i mahometanami, ┼Ťwi─Öty Sob├│r wzywa wszystkich, aby wymazuj─ůc z pami─Öci przesz┼éo┼Ť─ç szczerze pracowali nad zrozumieniem wzajemnym i w interesie ca┼éej ludzko┼Ťci wsp├│lnie strzegli i rozwijali sprawiedliwo┼Ť─ç spo┼éeczn─ů, dobra moralne oraz pok├│j i wolno┼Ť─çÔÇŁ.
Echo tych s┼é├│w, echo fundamentalnej jedno┼Ťci Objawienia, odbija si─Ö na kartach Katechizmu Ko┼Ťcio┼éa Katolickiego, kt├│ry o muzu┼émanach m├│wi w numerze 841.
Codzienno┼Ť─ç
Tomasz Terlikowski wzywa do powrotu do ducha krucjat i rekonkwisty. Do odrodzenia m─Öskiego chrze┼Ťcija┼ästwa. ÔÇ×Tylko pe┼éna prawda o┬áislamie pozwala oceni─ç zagro┼╝enie. Niestety zar├│wno politycy, jak i┬áludzie Ko┼Ťcio┼éa nie┬áchc─ů o┬ániej m├│wi─ç oraz sprawiaj─ů wra┼╝enie, jakby opowiadanie bajek mog┼éo kreowa─ç polityk─Ö.
M─Öcze┼ästwo┬á21 koptyjskich chrze┼Ťcijan zamordowanych przez zwolennik├│w Pa┼ästwa Islamskiego w┬áLibii jest doskona┼éym dowodem na┬áto, ┼╝e┬áopowie┼Ť─ç┬áo nowoczesnym islamie, zdolnym do┬áreformy i┬áreformacji, jak─ů od┬ádawna karmi─ů nas politycy, eksperci, a┬ániestety r├│wnie┼╝ duchowni, to┬ázwyczajna bajka. Owszem, islam si─Ö zmienia, modernizuje, a┬ánawet reformuje, tyle ┼╝e┬áw┬ákierunku, jaki wyznaczaj─ů mu Koran i┬ásam Mahomet, a┬ánie w┬átym, jakiego chcia┼éby Zach├│d. Pa┼ästwo Islamskie, terrory┼Ťci z┬áAl-Kaidy, radyka┼éowie odpowiedzialni za┬ázamachy w┬áÔÇ×Charlie HebdoÔÇŁ to┬ábowiem w┼éa┼Ťnie najdoskonalsze wcielenie nowoczesnego, zokcydentalizowanego islamuÔÇŁ ÔÇô pisze na ┼éamach DoRzeczy (9/2015).
ÔÇ×Dlaczego mamy przyjmowa─ç wszystkich ┬źjak leci┬╗, bez zwa┼╝ania na to, czy si─Ö zasymiluj─ů, czy s─ů nam bliscy kulturowo i┬áreligijnie? Dlaczego nie spojrzymy na do┼Ťwiadczenia Zachodu, gdzie multi-kulti ju┼╝ dawno okaza┼éo si─Ö klap─ů? Dlaczego nikt nie sprawdza, czy uciekinierzy b─Öd─ů podejmowa─ç tutaj prac─Ö, czy raczej licz─ů na pomoc socjaln─ů i┬áprzywileje podatkowe? A┬áw┬ázwi─ůzku z┬átym, czy Polsk─Ö sta─ç na utrzymywanie narzuconych imigrant├│w?┬áCzy nie warto pomy┼Ťle─ç prewencyjnie o┬áskutkach otwarcia granic dla ludzi, kt├│rych ┼╝yciorys├│w nikt nie jest w┬ástanie sprawdzi─ç, a┬áco za tym idzie wyeliminowa─ç terroryst├│w? Odpowiedzi musz─ů prowadzi─ç do wniosku, ┼╝e obecnie nale┼╝y powiedzie─ç ÔÇ×nieÔÇŁ. A┬ázamiast tego stworzy─ç system repatriacji Polak├│w z┬áteren├│w b.┬áZwi─ůzku SowieckiegoÔÇŁ ÔÇô ostrzega Anita Gargas w Gazecie Polskiej Codziennie.
Dzia┼éacze Polskiej Ligi Obrony wysy┼éaj─ů z kolei porcje boczku do Centrum Kultury Islamu, ┼╝eby zes┼éa─ç niedobrych muzu┼éman├│w do piek┼éa. To pocz─ůtek krucjaty, kt├│rej kolejne elementy zapowiada Dariusz Mazurek: ÔÇ×Pracujemy nad now─ů platform─ů informacyjn─ů, kt├│ra zwiera┼éaby sklep, gazet─Ö i info do obywateli naszego kraju. Ponadto w opracowaniu jest r├│wnie┼╝ strona internetowa i miejsca zamieszkania i pracy muzu┼éman├│w u nas w kraju. Obywatele maj─ů wiedzie─ç, gdzie muzu┼émanie mieszkaj─ů, b─Ödziemy publikowa─ç ich adresy zamieszkania, adresy pracy, jak si─Ö nazywaj─ů itdÔÇŁ.
Przez Internet, w tym Facebook, przelewa si─Ö fala islamofobicznych wypowiedzi i wpis├│w. Mo┼╝na odnie┼Ť─ç wra┼╝enie, ┼╝e polscy obywatele musz─ů zmaga─ç si─Ö z szariatem. Nie ma sensu argumentowa─ç, ┼╝e mniejszo┼Ť─ç muzu┼éma┼äska w Polsce to 0,1% ludno┼Ťci; ┼╝e wsp├│┼édzia┼éa ze spo┼éeczno┼Ťciami lokalnymi, ┼╝e w dawnych czasach przelewa┼éa za Polsk─Ö krew. Nic nie da przypomnienie ludob├│jstwa w Srebrenicy, organizacji terrorystycznych jak IRA czy ETA, podobnie donik─ůd nie prowadzi m├│wienie o niechlubnym udziale katolik├│w w czystkach w Rwandzie.
Wspomnienie o buddyjskich ekstremistach z Birmy walcz─ůcych z chrze┼Ťcijanami i tak prowadzi┼éoby tylko do jednego ÔÇô umocnienia poczucia, ┼╝e chrze┼Ťcijan, a zw┼éaszcza katolik├│w, si─Ö prze┼Ťladuje.
Wrogo┼Ť─ç wynikaj─ůca ze strachu
Strach ma wielkie oczy. Tym wi─Öksze, im wi─Öcej wok├│┼é nas przemocy, zamach├│w terrorystycznych, bezsensownej ┼Ťmierci. Sprzyja to uog├│lnieniom i stereotypizacji, powoduje tak┼╝e, ┼╝e wpada si─Ö w b┼é─Ödne ko┼éo przemocy ÔÇô by walczy─ç z przemoc─ů domnieman─ů, usprawiedliwia si─Ö w┼éasn─ů przemoc i nienawi┼Ť─ç. W ma┼éo fortunnym wyst─ůpieniu w Ratyzbonie Benedykt XVI wezwa┼é do rzeczy arcywa┼╝nej ÔÇô do pr├│by zdiagnozowania zwi─ůzk├│w religii i przemocy. Precyzyjny namys┼é nad tym, jak przenikaj─ů si─Ö te porz─ůdki, m├│g┼éby stanowi─ç pomoc w rozwi─ůzywaniu nabrzmiewaj─ůcych konflikt├│w, uspokajaniu l─Ök├│w, przezwyci─Ö┼╝aniu resentyment├│w. Polska jednak nie posz┼éa za tym wskazaniem.
Polski episkopat wiele m├│wi o in vitro, pasjonuje si─Ö gender, gromi polityk├│w. Tak jakby nie dostrzega┼é rosn─ůcej w si┼é─Ö islamofobii, kt├│ra pod sztandarem krucjat i obrony katolicyzmu sieje strach, utrwala uprzedzenia, a w ko┼äcu rozmija si─Ö z nauczaniem Ko┼Ťcio┼éa. Ofiarami tej nagonki staj─ů si─Ö cho─çby Syryjczycy, ofiary wojny, w kt├│rych ÔÇô o ile nie s─ů chrze┼Ťcijanami ÔÇô cz─Ö┼Ť─ç Polak├│w nie potrafi dostrzec ludzi, skrzywdzonych ludzi. Zastanawiam si─Ö, dlaczego polscy biskupi nic nie m├│wi─ů na ten temat? Dlaczego nie podejmuj─ů dyskusji o zwi─ůzkach przemocy i religii? Dlaczego nie pokazuj─ů, ┼╝e zasada mi┼éo┼Ťci bli┼║niego nie pozwala na uog├│lnienia, ale domaga si─Ö precyzyjnego diagnozowania problem├│w? Dlaczego dopuszczaj─ů do utrwalania postaw antyreligijnych?
Straszy si─Ö nas szariatem. Ale czy polityczna walka Ko┼Ťcio┼éa nie jest walk─ů o ÔÇ×katolicki szariatÔÇŁ? Mo┼╝e zgoda na ducha krucjat, na uog├│lnienia i stereotypizacj─Ö bierze si─Ö st─ůd, ┼╝e trzeba walczy─ç z konkurencj─ů? Tak, jak lekcewa┼╝y si─Ö tak zwany Ko┼Ťci├│┼é otwarty i katolewic─Ö, tak mo┼╝na lekcewa┼╝y─ç islam, kt├│ry nie jest fundamentalistyczny i terrorystyczny?
To pytanie prowokacyjne. Boj─Ö si─Ö jednak, ┼╝e odpowied┼║ mog┼éaby okaza─ç si─Ö bardzo gorzka.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś