Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Ircha Clarinet Quartet, ÔÇ×Watching EdvardÔÇŁ

We wsp├│┼éczesnej muzyce improwizowanej klarnet cieszy si─Ö coraz wi─Öksz─ů popularno┼Ťci─ů i uznaniem. Najbardziej znanym i ┼Ťwi─Öc─ůcym coraz wi─Öksze sukcesy klarnecist─ů ostatnich lat jest na pewno Wac┼éaw Zimpel, reprezentuj─ůcy przede wszystkim kwartet Hera. Opr├│cz niego na polskiej scenie kr├│luj─ů te┼╝ m.in. Pawe┼é Szamburski (SzaZa, Cukunft) i Micha┼é G├│rczy┼äski (Cukunft, Profesjonalizm).

We wsp├│┼éczesnej muzyce improwizowanej klarnet cieszy si─Ö coraz wi─Öksz─ů popularno┼Ťci─ů i uznaniem. Najbardziej znanym i ┼Ťwi─Öc─ůcym coraz wi─Öksze sukcesy klarnecist─ů ostatnich lat jest na pewno Wac┼éaw Zimpel, reprezentuj─ůcy przede wszystkim kwartet Hera. Opr├│cz niego na polskiej scenie kr├│luj─ů te┼╝ m.in. Pawe┼é Szamburski (SzaZa, Cukunft) i Micha┼é G├│rczy┼äski (Cukunft, Profesjonalizm).┬áWszystkich ich zebra┼é jeszcze inny wirtuoz (m.in. klarnetu) Miko┼éaj Trzaska i stworzy┼é formacj─Ö Ircha ÔÇô klarnetowy kwartet.
Pod sam koniec ubieg┼éego roku, nak┼éadem wydawnictwa Kilogram Records ukaza┼é si─Ö ich drugi album ÔÇ×Watching EdvardÔÇŁ. Wydawa─ç by si─Ö mog┼éo, ┼╝e bez kontrabasu i perkusji brzmienie zespo┼éu b─Ödzie surowe, niepe┼éne, ograniczone. Tymczasem na obu albumach Irchy wsp├│┼ébrzmienie czterech klarnet├│w okazuje si─Ö nie tylko muzyk─ů pe┼énowarto┼Ťciow─ů, ale bardzo bogat─ů, wr─Öcz mi─Ösist─ů. To niczym nieograniczony wachlarz brzmie┼ä, medytacyjne skupienie i improwizatorska inwencja. Wprawdzie pr├│┼╝no tam szuka─ç wpadaj─ůcych w ucho melodii, ale kto┼Ť, kto si─Öga po p┼éyt─Ö firmowan─ů nazwiskiem Trzaski, raczej ich nie oczekuje. S─ů tu natomiast ol┼Ťniewaj─ůce harmonie. Gdy z dra┼╝ni─ůcych ucho dysonans├│w d┼║wi─Öki zlewaj─ů si─Ö nagle w czyste interwa┼éy, po plecach przebiega mi zawsze przyjemny dreszcz. Tych dysonans├│w zreszt─ů w muzyce Irchy jest stosunkowo niewiele, wi─Öc ci, kt├│rzy w obawie przed stroikowym jazgotem nie si─Ögaj─ů z zasady po p┼éyty Miko┼éaja Trzaski, tym razem mog─ů zaryzykowa─ç. Muzyczne frazy klarnetowego kwartetu cz─Östo bywaj─ů delikatne niczym w┼éa┼Ťnie irchowa ┼Ťciereczka. Warkocz klarnetowych d┼║wi─Ök├│w rozplata si─Ö na poszczeg├│lne kosmyki, by za chwil─Ö zn├│w pi─Öknie po┼é─ůczy─ç si─Ö w nowej harmonii.
Gdybym nie zna┼é poprzedniej p┼éyty Irchy, z pewno┼Ťci─ů bardziej entuzjastycznie zareagowa┼ébym na album ÔÇ×Watching EdvardÔÇŁ. Wszak┼╝e wszystko to, co pisa┼éem powy┼╝ej, dotyczy zar├│wno pierwszego, jak i drugiego wydawnictwa klarnetowego kwartetu. By─ç mo┼╝e jest to po prostu kwestia tytu┼éu, ale p┼éyta ÔÇ×Lark UprisingÔÇŁ znacznie skuteczniej dzia┼éa na moj─ů wyobra┼║ni─Ö. S┼éuchaj─ůc jej, niemal widz─Ö stado skowronk├│w (lark) to budz─ůcych si─Ö przed ┼Ťwitem, to podrywaj─ůcych si─Ö nagle do lotu, albo skubi─ůcych co┼Ť spokojnie w bezpiecznym zaciszu g─Östego krzaku. Jednak w przeciwie┼ästwie do pierwszego albumu, na kt├│ry sk┼éada┼éo si─Ö pi─Ö─ç d┼éu┼╝szych kompozycji, z kt├│rych dwie kilkunastominutowe, ÔÇ×Watching EdvardÔÇŁ to a┼╝ szesna┼Ťcie kr├│tkich utwor├│w. Z tak wielu kr├│tkich form trudno jest u┼éo┼╝y─ç zwart─ů, zamkni─Öt─ů ca┼éo┼Ť─ç i niestety mam wra┼╝enie, ┼╝e tym razem si─Ö to nie uda┼éo. P┼éyta przypomina troch─Ö ┼Ťcie┼╝k─Ö d┼║wi─Ökow─ů do filmu, gdzie kr├│tkie motywy odpowiadaj─ů jakim┼Ť konkretnym scenom (Trzaska jest zreszt─ů autorem muzyki do dw├│ch film├│w Wojtka Smarzowskiego ÔÇô ÔÇ×Dom z┼éyÔÇŁ i ÔÇ×R├│┼╝aÔÇŁ), trudno jednak jest s┼éucha─ç jej w ca┼éo┼Ťci od pocz─ůtku do ko┼äca. ÔÇ×Lark uprisingÔÇŁ by┼éo bardziej nastrojowe, ÔÇ×Watching EdvardÔÇŁ wysz┼éo raczej ilustracyjne.
Ircha ma jeszcze jedno oblicze, kt├│re, cho─ç le┼╝y u podstaw tej wyj─ůtkowej formacji, do tej pory nie przerodzi┼éo si─Ö jeszcze w wydawnictwo p┼éytowe. Ich projekt – Zikaron Lefanaj (z hebrajskiego: Pami─Ö─ç przede mn─ů) – to pr├│ba takiego odczytania muzyki ┼╝ydowskiej, jakby tej kultury nie dotkn─Ö┼éo do┼Ťwiadczenie Zag┼éady. Jak rozwin─Ö┼éaby si─Ö i brzmia┼éa ona dzi┼Ť, gdyby nie Shoah. Ich koncert w warszawskiej Synagodze No┼╝yk├│w by┼é dla mnie jednym z silniejszych muzycznych dozna┼ä ubieg┼éego roku.
R├│wnie┼╝ p┼éyta ÔÇ×Lark UprisingÔÇŁ jest zapisem koncertu, jaki Ircha da┼éa w 2009 roku na pozna┼äskim Tzadik Festivalu. Moje do┼Ťwiadczenie m├│wi mi, ┼╝e rzadko kiedy nagranie oddaje emocje wyst─Öpu na ┼╝ywo i w domowym zaciszu lepiej sprawdzaj─ů si─Ö nagrania studyjne. W przypadku album├│w kwartetu Ircha najwyra┼║niej wysz┼éo na odwr├│t.
1kg Records, 2011
 
PS W sieci p├│ki co dost─Öpne s─ů tylko nagrania Irchy z koncertu w Synagodze No┼╝yk├│w. Muzyka z projektu Zikaron Lefanaj r├│┼╝ni si─Ö do┼Ť─ç wyra┼║nie od tego, co mo┼╝na us┼éysze─ç na obu albumach. Tym niemniej warto pos┼éucha─ç, jak rozmawiaj─ů ze sob─ů czterej klarnetowi mistrzowie, cho─ç w tym przypadku naprawd─Ö ┼╝adne nagranie nie mo┼╝e r├│wna─ç si─Ö z tym, co mo┼╝na by┼éo poczu─ç na ┼╝ywo.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś