Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Subko: Integracja po polsku

Niepokoj─ůce jest przedstawianie migrant├│w jako ÔÇ×fali zagro┼╝eniaÔÇŁ czy ÔÇ×tych, na kt├│rych trzeba p┼éaci─çÔÇŁ. Przecie┼╝ sama migracja to nie zbrodnia. Miliony os├│b na przestrzeni wiek├│w migrowa┼éo zar├│wno w celach ekonomicznych, jak i w poszukiwaniu schronienia.

Ilustr.: Ania Libera

Ilustr.: Ania Libera


Z Joann─ů Subko rozmawia Zuzanna Morawska
 
Jacy migranci przyje┼╝d┼╝aj─ů┬ádo Polski?
Mo┼╝na wyr├│┼╝ni─ç kilka grup. Pierwsz─ů ÔÇô migrant├│w dobrowolnych, kt├│rzy przyje┼╝d┼╝aj─ů do Polski w konkretnym celu, na przyk┼éad migracji zarobkowej, studi├│w czy cudzoziemc├│w, kt├│rzy wi─ů┼╝─ů si─Ö z obywatelami polskimi. Drug─ů s─ů cudzoziemcy, kt├│rzy maj─ů┬ápolskie pochodzenie i zamierzaj─ů osiedli─ç si─Ö na sta┼ée w Polsce. Trzeci─ů mo┼╝na okre┼Ťli─ç jako migrant├│w przymusowych ÔÇô uchod┼║c├│w, kt├│rych kraje ogarni─Öte s─ů wojn─ů lub gro┼╝─ů im tam prze┼Ťladowania ÔÇô ci przyje┼╝d┼╝aj─ů┬ádo Polski w celu uzyskania statusu uchod┼║cy.
To ostatnia grupa to tak zwani nielegalni imigranci?
Staramy si─Ö wymaza─ç to sformu┼éowanie ze s┼éownika. To okre┼Ťlenie jest mocno stygmatyzuj─ůce. Nielegalny mo┼╝e by─ç czyn, nie cz┼éowiek. Dlatego m├│wimy, ┼╝e s─ů nieudokumentowanymi migrantami, czyli nie maj─ů dokumentu pozwalaj─ůcego na pobyt w Polsce. Ich przyjazd tutaj, nawet bez dokument├│w i wiz, jest legalny, co wynika z Konwencji Genewskiej.
Za┼é├│┼╝my, ┼╝e cz┼éowiek poszukuj─ůcy ochrony mi─Ödzynarodowej przekracza nasz─ů granic─Ö. Co si─Ö z nim dalej dzieje?
Osoba taka, przekraczaj─ůc granic─Ö, na samym wst─Öpie deklaruje, ┼╝e jest uchod┼║c─ů i chce si─Ö┬áubiega─ç┬áo przyznanie ochrony mi─Ödzynarodowej. Drugim krokiem jest wype┼énienie wniosku o przyznanie jej tego statusu, kt├│ry Stra┼╝ Graniczna przesy┼éa do Szefa Urz─Ödu ds. Cudzoziemc├│w. W trzecim kroku informuje si─Ö j─ů o jej prawach i obowi─ůzkach. Na tym etapie cz─Östo pojawiaj─ů si─Ö problemy ÔÇô g┼é├│wnie j─Özykowe. Funkcjonariusze Stra┼╝y Granicznej cz─Östo nie s─ů w stanie skomunikowa─ç si─Ö z osobami, kt├│re nie m├│wi─ů┬ápo polsku, rosyjsku czy angielsku. Dlatego bardzo wa┼╝ne jest, ┼╝eby funkcjonariusze byli dobrze wyszkoleni lub mieli do pomocy t┼éumaczy.
Nast─Öpnie uchod┼║ca trafia do jednego z 12 o┼Ťrodk├│w dla cudzoziemc├│w. Tam czeka na rozpatrzenie wniosku.
Ile ┼Ťrednio trwa post─Öpowanie?
Wed┼éug przepis├│w powinno trwa─ç do 6 miesi─Öcy, w praktyce mo┼╝e niestety latami. Szcz─Ö┼Ťcie w nieszcz─Ö┼Ťciu jest takie, ┼╝e po tych 6 miesi─ůcach osoba, kt├│ra ubiega si─Ö o przyznanie statusu uchod┼║cy, mo┼╝e ÔÇô je┼╝eli przed┼éu┼╝enie post─Öpowania nie wynika z jej winy ÔÇô zacz─ů─ç legalnie pracowa─ç.
Je┼Ťli migrant nie mieszka w o┼Ťrodku dla cudzoziemc├│w, mo┼╝e wnioskowa─ç do Urz─Ödu ds. Cudzoziemc├│w o ┼Ťrodki na samodzielne utrzymanie poza o┼Ťrodkiem. ┼Üwiadczenia nie s─ů wysokie, bo dla czteroosobowej i wi─Ökszej rodziny jest to oko┼éo 375 z┼é miesi─Öcznie na osob─Ö. Za tego rz─Ödu pieni─ůdze rodzina musi wynaj─ů─ç mieszkanie na wolnym rynku i samodzielnie si─Ö utrzyma─ç. A nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e ci ludzie przyje┼╝d┼╝aj─ů tutaj bez ┼╝adnych rzeczy ani oszcz─Ödno┼Ťci.
Co mo┼╝na robi─ç w czasie pobytu w takim otwartym o┼Ťrodku dla cudzoziemc├│w?
Z opowie┼Ťci cudzoziemc├│w, z kt├│rymi si─Ö spotka┼éam, wiem, ┼╝e to jest dla nich do┼Ť─ç ci─Ö┼╝ki czas. Wi─Ökszo┼Ť─ç o┼Ťrodk├│w znajduje si─Ö na obrze┼╝ach miast lub w lasach, wi─Öc samo ich po┼éo┼╝enie wyklucza mo┼╝liwo┼Ť─ç jakiejkolwiek integracji z Polakami. Poza tym s─ů one do┼Ť─ç mocno zinstytucjonalizowane ÔÇô cz─Östo trzeba przestrzega─ç restrykcyjnego regulaminu, na przyk┼éad ogranicze┼ä w zapraszaniu go┼Ťci do o┼Ťrodka, okre┼Ťlonych godzin przebywania poza o┼Ťrodkiem czy pory posi┼ék├│w. W sytuacjach zwi─Ökszonego nap┼éywu uchod┼║c├│w o┼Ťrodki bywaj─ů przeludnione, a cudzoziemcy pochodz─ůcy z r├│┼╝nych kultur, maj─ůcy inne zwyczaje, cz─Östo po bardzo traumatycznych do┼Ťwiadczeniach, musz─ů ze sob─ů koegzystowa─ç na mocno ograniczonej przestrzeni.
Ze wzgl─Ödu na obowi─ůzek szkolny dzieci posy┼éane s─ů do lokalnych szk├│┼é. W o┼Ťrodkach zasadniczo odbywaj─ů si─Ö lekcje j─Özyka polskiego. Przy tej okazji pojawiaj─ů si─Ö k┼éopoty wynikaj─ůce z odmienno┼Ťci kulturowej. Zdarza si─Ö, ┼╝e zaj─Öcia prowadzone s─ů w jednej grupie, a w przypadku na przyk┼éad os├│b pochodz─ůcych z Czeczenii powinien by─ç zachowany podzia┼é na kobiety i m─Ö┼╝czyzn. Cz─Östo istnieje tylko jedna grupa, w kt├│rej ucz─ů si─Ö wszyscy, niezale┼╝nie od poziomu znajomo┼Ťci j─Özyka, co powoduje, ┼╝e starsze dzieci nudz─ů si─Ö i rozpraszaj─ů innych. Niekiedy sam poziom zaj─Ö─ç pozostawia wiele do ┼╝yczenia.
W o┼Ťrodku na Targ├│wku w Warszawie prowadzone s─ů r├│┼╝ne aktywno┼Ťci kulturalne, ale ich animatorami s─ů organizacje pozarz─ůdowe. Je┼╝eli ich brakuje, jak na przyk┼éad w Lininie za G├│r─ů Kalwari─ů, to bardzo ma┼éo si─Ö dzieje. Wychodzi si─Ö z za┼éo┼╝enia, ┼╝e skoro nie wiadomo, czy oni dostan─ů status uchod┼║cy czy nie, to nie warto wydawa─ç pieni─Ödzy na jakie┼Ť sensowne dzia┼éania aktywizuj─ůce.
Je┼Ťli ju┼╝ kto┼Ť dostanie status uchod┼║cy, co si─Ö z nim dalej dzieje?
Mo┼╝e wyst─ůpi─ç o indywidualny program integracyjny (IPI). Program ten trwa 12 miesi─Öcy. IPI rodzi obowi─ůzki i prawa po obu stronach ÔÇô pracownika socjalnego i uchod┼║c├│w. Uchod┼║cy musz─ů si─Ö zarejestrowa─ç w urz─Ödzie pracy, aktywnie poszukiwa─ç pracy, uczestniczy─ç w kursach j─Özyka polskiego i regularnie ÔÇô minimum dwa razy w miesi─ůcu ÔÇô kontaktowa─ç si─Ö z pracownikiem socjalnym. W zamian za to uzyskuj─ů ┼Ťrodki finansowe na ┼╝ycie. Teraz jest do 1200 z┼éotych miesi─Öcznie na osob─Ö samotnie gospodaruj─ůc─ů i do 630 z┼é na osob─Ö w rodzinie 4-osobowej i wi─Ökszej.
Za┼éo┼╝eniem IPI jest to, ┼╝eby cudzoziemiec po tych 12 miesi─ůcach by┼é ca┼ékowicie zintegrowany ÔÇô m├│wi┼é po polsku, znalaz┼é prac─Ö, czyli by┼é samodzielny ekonomicznie, zintegrowa┼é si─Ö kulturalnie i spo┼éecznie w swoim ┼Ťrodowisku, ┼╝eby zna┼é swoje prawa i obowi─ůzki w Polsce. Po tych 12 miesi─ůcach cudzoziemiec nadal mo┼╝e korzysta─ç z pomocy spo┼éecznej, ale ju┼╝ na og├│lnych zasadach.
A jak to wygl─ůda w praktyce?
W praktyce ten program najcz─Ö┼Ťciej nie jest wystarczaj─ůco zindywidualizowany i trwa zdecydowanie za kr├│tko, ┼╝eby przynie┼Ť─ç za┼éo┼╝one efekty ÔÇô cudzoziemiec po jego zako┼äczeniu nie jest w stanie jeszcze poradzi─ç sobie samodzielnie, ale ju┼╝ jest zdany sam na siebie. IPI, ┼╝eby by┼éo skuteczne, powinno trwa─ç optymalnie trzy lata (tak wynika mi─Ödzy innymi z do┼Ťwiadcze┼ä pa┼ästw skandynawskich) i dawa─ç wi─Öcej indywidualnego wsparcia cudzoziemcowi, r├│wnocze┼Ťnie motywuj─ůc go do podejmowania dzia┼éa┼ä. Cudzoziemiec, kt├│ry okre┼Ťli swoje potrzeby i cele oraz dostanie wi─Öcej pomocy na starcie, b─Ödzie si─Ö potem lepiej integrowa─ç i szybciej si─Ö usamodzielni. Niestety polscy decydenci zdaj─ů si─Ö wci─ů┼╝ tego nie rozumie─ç.
Brak zindywidualizowania IPI wynika te┼╝ z tego, ┼╝e jest za ma┼éo pracownik├│w socjalnych i nie mog─ů po┼Ťwi─Öci─ç wystarczaj─ůco du┼╝o czasu danej rodzinie, ograniczaj─ůc program do regularnej wyp┼éaty pieni─Ödzy.
Wa┼╝n─ů rol─Ö odgrywaj─ů w praktyce organizacje pozarz─ůdowe, bo za przyznane w IPI pieni─ůdze trzeba mi─Ödzy innymi op┼éaci─ç nauk─Ö j─Özyka polskiego. W Warszawie to funkcjonuje o tyle dobrze, ┼╝e jest wiele organizacji, kt├│re organizuj─ů darmowe kursy polskiego. Pieni─ůdze z IPI s─ů wi─Öc bardziej ÔÇ×na prze┼╝ycieÔÇŁ ni┼╝ na nauk─Ö j─Özyka polskiego, ale na przyk┼éad w mniejszych miastach taki kurs bywa bardzo drogi, a i tak trzeba na niego ucz─Öszcza─ç.
Jakie inne role spe┼éniaj─ů w ┼╝yciu migrant├│w organizacje pozarz─ůdowe? Jak si─Ö rozk┼éada podzia┼é mi─Ödzy programami pa┼ästwowymi a trzecim sektorem, je┼Ťli chodzi o ca┼éo┼Ťciow─ů opiek─Ö nad uchod┼║cami, kt├│rzy przyje┼╝d┼╝aj─ů do Polski?
Na organizacje pozarz─ůdowe spada na przyk┼éad konieczno┼Ť─ç poinformowania cudzoziemca w spos├│b dla niego zrozumia┼éy o jego prawach i obowi─ůzkach. Istnieje taki obowi─ůzek prawny dla instytucji pa┼ästwowych, ale gorzej z jego wykonywaniem. Gdyby uchod┼║cy nie trafiali do organizacji pozarz─ůdowych, chocia┼╝by takiej jak nasza, nie wiedzieliby, co robi─ç, jak wygl─ůda post─Öpowanie o nadanie statusu uchod┼║cy, jak przygotowa─ç si─Ö do wywiadu statusowego i tak dalej. Zreszt─ů wielu z nich nie od razu do nas trafia, przychodz─ů na og├│┼é wtedy, gdy ju┼╝ dostali decyzj─Ö odmown─ů i zaczynaj─ů si─Ö problemy.
Brakuje te┼╝ zinstytucjonalizowanej pomocy t┼éumaczeniowej ÔÇô tu znowu wa┼╝n─ů rol─Ö odgrywaj─ů organizacje pozarz─ůdowe. Nasi wolontariusze chodz─ů z uchod┼║cami do przychodni i szpitali, t┼éumacz─ů w trakcie wizyt lekarskich.
Wiele NGO-s├│w pomaga w sytuacjach ┼╝ycia codziennego, na przyk┼éad w zapisaniu dzieci do szko┼éy, w znalezieniu mieszkania i pracy. One te┼╝ organizuj─ů kursy j─Özykowe, zawodowe, wydarzenia integracyjne maj─ůce na celu wzajemne poznanie cudzoziemc├│w i Polak├│w. Staraj─ů si─Ö w ka┼╝dy mo┼╝liwy spos├│b zapewni─ç pomoc.
Sk─ůd bior─ů na to wszystko pieni─ůdze?
Funkcjonuj─ů┬ádzi─Öki ┼Ťrodkom unijnym i grantom. ┼Ürodki te nie s─ů┬ána trwale wpisane do program├│w maj─ůcych za cel pomoc cudzoziemcom. Niedawno rz─ůd polski z op├│┼║nieniem wdro┼╝y┼é fundusz na ten cel, co bezpo┼Ťrednio prze┼éo┼╝y┼éo si─Ö na brak mo┼╝liwo┼Ťci kontynuowania wielu projekt├│w przez niekt├│re organizacje, a zatem odbi┼éo si─Ö negatywnie na sytuacji migrant├│w.
A co z mniejszymi miastami, gdzie nie ma takich organizacji?
Niekt├│re organizacje udzielaj─ů pomocy prawnej przez telefon albo drog─ů mailow─ů, ale to te┼╝ jest forma wykluczenia, bo nie wszyscy maj─ů r├│wny dost─Öp do tych ┼Ťrodk├│w komunikacji. Bardzo cz─Östo uchod┼║cy po prostu przyje┼╝d┼╝aj─ů do nas z innych miast. Niekt├│re organizacje z kolei specjalnie planuj─ů dzia┼éania wyjazdowe, by pomoc─ů obj─ů─ç osoby z oddalonych miejscowo┼Ťci. Wyra┼║nym u┼éatwieniem jest jednak to, ┼╝e uchod┼║cy gromadz─ů si─Ö w wi─Ökszych miastach
Z jakich pa┼ästw przyje┼╝d┼╝aj─ů do Polski najwi─Öksze grupy uchod┼║c├│w?
W latach 2000-2013 najwi─Öksz─ů grup─ů os├│b ubiegaj─ůcych si─Ö o status uchod┼║cy byli Czeczeni. Obecnie s─ů to obywatele Ukrainy. Z tym ┼╝e w ci─ůgu ostatnich dw├│ch lat tylko jeden z nich dosta┼é status uchod┼║cy, by┼éo to w 2013 roku.
Ilu Ukrai┼äc├│w z┼éo┼╝y┼éo wnioski o przyznanie statusu uchod┼║cy?
W 2014 roku o status uchod┼║cy ubiega┼éy si─Ö 2253 osoby. 6 osobom przyznano ochron─Ö uzupe┼éniaj─ůc─ů, a 11 os├│b uzyska┼éo pobyt tolerowany. Statusu uchod┼║cy nie otrzyma┼é nikt.
Od czasu konfliktu na wschodzie Ukrainy fala os├│b przyje┼╝d┼╝aj─ůcych stamt─ůd do Polski zwi─Ökszy┼éa si─Ö o 300%. Z jednej strony m├│wi si─Ö, ┼╝e nie chcemy przyjmowa─ç uchod┼║c├│w z Syrii, poniewa┼╝ zalewaj─ů nas migranci z Ukrainy, ale jest to u┼éamek prawdy, poniewa┼╝ niemal w 100% przypadk├│w odsy┼éamy ich z powrotem.
Czy osoba, kt├│rej odm├│wiono statusu uchod┼║cy, musi wyjecha─ç?
Tak, je┼Ťli nie dostanie statusu uchod┼║cy lub ochrony uzupe┼éniaj─ůcej (inna forma ochrony mi─Ödzynarodowej), to nie mo┼╝e w ┼╝aden inny spos├│b zalegalizowa─ç swojego pobytu w Polsce. Chyba ┼╝e w mi─Ödzyczasie po┼Ťlubi obywatela/obywatelk─Ö RP.
Nawet je┼Ťli taka osoba zosta┼éaby zatrudniona i chcia┼éaby tutaj dalej pracowa─ç, to niestety nie mo┼╝e tego zrobi─ç. Jest zobowi─ůzana opu┼Ťci─ç terytorium Polski w ci─ůgu 30 dni od ostatecznej decyzji urz─Ödu.
Jakie s─ů powody decyzji odmawiaj─ůcych przyznawania Ukrai┼äcom statusu uchod┼║cy?
W ich przypadku najcz─Östszym powodem jest to, ┼╝e wojna nie toczy si─Ö na terenie ca┼éej Ukrainy. Co ciekawe nawet uchod┼║cy z Krymu nie dostaj─ů statusu. Uzasadnienia decyzji s─ů┬ábardzo podobne, Szef Urz─Ödu ds. Cudzoziemc├│w twierdzi, ┼╝e Ukraina jest w stanie zapewni─ç bezpiecze┼ästwo i pomoc wszystkim swoim obywatelom. Jednak z relacji naszych klient├│w Ukrai┼äc├│w, jak i na przyk┼éad raport├│w UNHCR, wynika, ┼╝e sytuacja ekonomiczna i spo┼éeczna jest tam bardzo ci─Ö┼╝ka i Kij├│w nie jest w stanie zapewni─ç pomocy wewn─Ötrznym przesiedle┼äcom.
W jakich kontekstach m├│wi si─Ö o imigrantach w naszych mediach?
Niestety temat migrant├│w pojawia si─Ö wtedy, kiedy ma miejsce tragedia. W 2013 roku m├│wiono g┼éo┼Ťno o katastrofie na Lampedusie. Od tamtej tragedii min─Ö┼éy dwa lata, w trakcie kt├│rych temat migrant├│w nie by┼é, z ma┼éymi wyj─ůtkami, w og├│le podnoszony w debacie publicznej. Dopiero po kolejnej ogromnej katastrofie podniesiono temat migrant├│w przymusowych.
Niepokoj─ůce jest przedstawianie migrant├│w jako ÔÇ×fali zagro┼╝eniaÔÇŁ czy ÔÇ×tych, na kt├│rych trzeba p┼éaci─çÔÇŁ. Przecie┼╝ sama migracja to nie zbrodnia. Miliony os├│b na przestrzeni wiek├│w migrowa┼éo┬ázar├│wno w celach ekonomicznych, jak i w poszukiwaniu schronienia. Tak samo my w pewnych historycznych okresach szukali┼Ťmy schronienia na uchod┼║ctwie.
Od niedawna tematem coraz cz─Ö┼Ťciej pojawiaj─ůcym si─Ö┬áw mediach jest pytanie o to, czy i jak Polska przyjmie uchod┼║c├│w, kt├│rzy obecnie znajduj─ů si─Ö we W┼éoszech i Grecji.
Chodzi o pomys┼é Komisji Europejskiej o rozdzielaniu migrant├│w mi─Ödzy Pa┼ästwa Cz┼éonkowskie?
Tak, Unia Europejska stoi przed migracyjnym wyzwaniem w obliczu wielkiego kryzysu humanitarnego. Wydaj─Ö mi si─Ö, ┼╝e Komisja Europejska zda┼éa sobie spraw─Ö, ┼╝e pomimo wybudowania fortyfikacji na granicach unijnych (na przyk┼éad grecko-tureckiej) czy wydawania wi─Ökszych ┼Ťrodk├│w na dzia┼éania FRONTEXU ludzi si─Ö nie zatrzyma. Syryjczycy, Erytrejczycy czy Somalijczycy s─ů zdeterminowani, by ucieka─ç ze swoich kraj├│w, bo pozostanie tam jest dla nich r├│wnoznaczne ze ┼Ťmierci─ů.
Komisja Europejska proponuje wdro┼╝y─ç program relokacji migrant├│w. Relokacja to przeniesienie cudzoziemca z┬ápa┼ästwa cz┼éonkowskiego UE, w kt├│rym si─Ö on znajduje, do innego pa┼ästwa unijnego. Jest to proces wewn─ůtrzunijny, b─Öd─ůcy wyrazem solidarno┼Ťci pomi─Ödzy pa┼ästwami. Komisja chce wprowadzi─ç┬áten program na podstawie art. 78 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, kt├│ry stanowi, ┼╝e gdy jedno lub wi─Öcej pa┼ästw cz┼éonkowskich znajdzie si─Ö w nadzwyczajnej sytuacji charakteryzuj─ůcej si─Ö nag┼éym nap┼éywem obywateli pa┼ästw trzecich, Rada Europejska mo┼╝e wprowadzi─ç┬átymczasowe rozwi─ůzania maj─ůce na celu odci─ů┼╝enie jednego z pa┼ästw cz┼éonkowskich.
Warto r├│wnie┼╝┬ádoda─ç, ┼╝e nie wszyscy migranci, kt├│rzy dostali si─Ö do wybrze┼╝y W┼éoch, b─Öd─ů relokowani. Przesiedleni zostan─ů┬áobywatele pa┼ästw, z kt├│rych uciekinierzy w ci─ůgu ostatnich lat uzyskiwali ochron─Ö mi─Ödzynarodow─ů w Europie. B─Öd─ů to prawdopodobnie tylko Syryjczycy i Erytrejczycy, czyli uchod┼║cy, kt├│rzy potrzebuj─ů┬árealnej pomocy, kt├│rych ┼╝ycie znajduje si─Ö w zagro┼╝eniu, a nie jak twierdz─ů niekt├│rzy sceptycy ÔÇô migranci ekonomiczni.
Wielu ekspert├│w jest zgodnych co do tego, ┼╝e liczba migrant├│w b─Ödzie u nas ros┼éa. Czy podejmujemy jakie┼Ť kroki, aby si─Ö na to przygotowa─ç?
W 2012 roku rz─ůd polski przyj─ů┼é dokument, kt├│ry nazywa si─Ö ÔÇ×Polityka migracyjna PolskiÔÇŁ. Wyznacza on kierunki kszta┼étowania polityki wzgl─Ödem zjawisk migracyjnych, niekt├│re z jego za┼éo┼╝e┼ä s─ů ca┼ékiem sensowne. Tak┼╝e z jednej strony w tym dokumencie podnosi si─Ö┬ákwestie zmniejszania si─Ö si┼éy roboczej i ni┼╝u demograficznego, ale z drugiej nasze migracyjne prawo wcale nie odpowiada na te problemy. A mog┼éoby.
Badania Organizacji Wsp├│┼épracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) z 2014 roku wskazuj─ů, ┼╝e ze zjawisk migracyjnych pa┼ästwa zazwyczaj czerpi─ů┬ákorzy┼Ťci. Znaczy to w du┼╝ym skr├│cie tyle, ┼╝e dla pa┼ästwa migracja powoduje wi─Öcej przychod├│w ni┼╝ koszt├│w.
Polska jest krajem o ujemnym saldzie migracji, wi─Öcej os├│b z naszego kraju wyje┼╝d┼╝a, ni┼╝┬áprzyje┼╝d┼╝a. Obecnie migranci stanowi─ů mniej ni┼╝ 1% naszej populacji. Dodatkowo wed┼éug prognoz demograficznych GUS mamy do czynienia ze zjawiskiem depopulacji.
Wyci─ůgaj─ůc wnioski z takich rokowa┼ä, warto zatroszczy─ç si─Ö o to, aby imigranci, kt├│rzy mogliby u nas zosta─ç, zrobili to i mieli szans─Ö sta─ç si─Ö pe┼énoprawnymi mieszka┼äcami Polski.
W jaki spos├│b mo┼╝emy si─Ö o to stara─ç?
Bardzo wa┼╝ne jest anga┼╝owanie cudzoziemc├│w w ┼╝ycie publiczne i zach─Öcanie ich do partycypacji politycznej w Polsce.
Dla przyk┼éadu rezydenci d┼éugoterminowi czy osoby z pobytem sta┼éym, kt├│re mieszkaj─ů tutaj po kilkana┼Ťcie, kilkadziesi─ůt lat, maj─ů takie same obowi─ůzki ÔÇô jak polscy obywatele p┼éac─ů podatki, pracuj─ů, nie maj─ů jednak mo┼╝liwo┼Ťci realnego wp┼éywu na w┼éadze nawet na szczeblu lokalnym. Nadanie takim cudzoziemcom praw wyborczych w wyborach samorz─ůdowych wp┼éynie na ich szybsz─ů i skuteczniejsz─ů┬áintegracj─Ö.
Przede wszystkim jednak nale┼╝y tworzy─ç dobr─ů polityk─Ö┬ámigracyjn─ů i integracyjn─ů, kt├│ra powinna sk┼éada─ç┬ási─Ö┬áz dw├│ch komplementarnych element├│w, to znaczy dzia┼éa┼ä na rzecz integracji migrant├│w, ale i wprowadzaniu wszelkich rozwi─ůza┼ä maj─ůcych na celu tworzenie sp├│jno┼Ťci spo┼éecznej, przeciwdzia┼éaniu tworzeniu si─Ö zjawiska wykluczenia, w tym wykluczenia obcokrajowc├│w.
Joanna Subko jest┬áabsolwentk─ů prawa na Uniwersytecie Warszawskim oraz prawa biznesowego na Uniwersytecie w Poitiers. Obecnie pracuje jako prawniczka w Stowarzyszeniu Interwencji Prawnej.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś