Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Inny Ko┼Ťci├│┼é ju┼╝ istnieje. Wok├│┼é ksi─ů┼╝ki ÔÇ×Raban! O Ko┼Ťciele nie z tej ziemiÔÇŁ

Ksi─ů┼╝ka Miros┼éawa Wlek┼éego wydana zosta┼éa w idealnym momencie. Potrzebujemy ┼Ťwie┼╝ego spojrzenia na Ko┼Ťci├│┼é, rol─Ö ┼Ťwieckich w nim oraz jego zaanga┼╝owanie w debat─Ö publiczn─ů. A tak┼╝e spuszczenia powietrza z rozd─Ötego balonu pychy i samozadowolenia, kt├│re ka┼╝─ů wielu z nas s─ůdzi─ç, ┼╝e polska wersja katolicyzmu jest jedyn─ů mo┼╝liw─ů. Nie jest.

Raban
Par─Ö miesi─Öcy temu do Warszawy przyjecha┼éy misjonarki z Brazylii. Korzystaj─ůc z go┼Ťciny ksi─Ödza Tadeusza Drozdowicza z ko┼Ťcio┼éa w Lasku Biela┼äskim, rozdawa┼éy Komuni─Ö ┼Üwi─Öt─ů podczas jednej z mszy niedzielnych. Zgod─Ö na pe┼énienie tej pos┼éugi otrzyma┼éy od biskupa brazylijskiej diecezji, z kt├│rej pochodz─ů.
Owszem, w my┼Ťl Kodeksu Prawa Kanonicznego ta zgoda w Polsce nie ma si┼éy sprawczej ÔÇô przyje┼╝d┼╝aj─ůc do Warszawy, zacz─Ö┼éy podlega─ç pod jurysdykcj─Ö miejscowego ordynariusza. Ale rozwa┼╝ania prawne maj─ů drugorz─Ödne znaczenie. Nawet gdyby wszystko odby┼éo si─Ö lege artis, nie powstrzyma┼éoby to licznych polskich katolik├│w i katoliczek przed wyra┼╝eniem g┼éo┼Ťnego sprzeciwu. Burza, kt├│ra przetoczy┼éa si─Ö przez polski ÔÇ×katointernetÔÇŁ, tylko w cz─Ö┼Ťci dotyczy┼éa wszak zgodno┼Ťci z przepisami. W wi─Ökszo┼Ťci skupia┼éa si─Ö po prostu na p┼éci szafarek Komunii. Pada┼éy s┼éowa o blu┼║nierstwie, ┼Ťwi─Ötokradztwie, hucpie, gro┼║nej rewolucji i zgorszeniu. Niekt├│rzy deklarowali wr─Öcz, ┼╝e z kobiecej r─Öki nie przyj─Öliby Komunii nawet w obliczu ┼Ťmierci. Pada┼éy oskar┼╝enia o sprzeniewierzanie si─Ö katolickiej nauce.
Ciekawe, co poczuliby polscy katolicy i katoliczki oburzaj─ůcy si─Ö rozdzielaniem Komunii ┼Üwi─Ötej przez kobiety, gdyby trafili do rzeczonej Brazylii, z kt├│rej pochodzi┼éy wspomniane misjonarki. Jak zareagowaliby, gdyby zobaczyli, ┼╝e w rzymskokatolickiej ┼Ťwi─ůtyni, za wiedz─ů i zgod─ů miejscowego biskupa, kobiety nie tylko rozdaj─ů Komuni─Ö, ale r├│wnie┼╝ przewodnicz─ů liturgii. To prawda ÔÇô nie Mszy ┼Üwi─Ötej, ale celebracji, kt├│ra t─Ö Msz─Ö zast─Öpuje w tych miejscach, w kt├│rych brakuje ksi─Ö┼╝y: z liturgi─ů s┼éowa, nauczaniem, ┼Ťpiewami, rozdzielaniem Komunii. Zdarza si─Ö, ┼╝e robi─ů to ┼╝onaci m─Ö┼╝czy┼║ni, niekiedy liderkami wsp├│lnoty s─ů kobiety.
Ilu osobom w Polsce po us┼éyszeniu o tym zapali si─Ö lampka z napisem: ÔÇ×to nie po katolickuÔÇŁ? A jednak po katolicku.
Tęczowe nabożeństwa
Przykłady można mnożyć.
Gdy w samym Ko┼Ťciele w Polsce dyskusja o celibacie jest raczej cicha i niemrawa, w Ameryce Po┼éudniowej od dekad powa┼╝nie rozmawia si─Ö o wy┼Ťwi─Öcaniu na ksi─Ö┼╝y ┼╝onatych m─Ö┼╝czyzn ÔÇô wydaje si─Ö zreszt─ů, ┼╝e ju┼╝ niebawem do tego dojdzie. Zreszt─ů ÔÇô o czym wiele os├│b w Polsce mog┼éo nie s┼éysze─ç ÔÇô ┼╝onatych kap┼éan├│w jest na ┼Ťwiecie ca┼ékiem sporo. To g┼é├│wnie duchowni protestanccy po konwersji na katolicyzm. Gdy w Polsce niekt├│rzy wci─ů┼╝ patrz─ů podejrzliwie na pe┼énoprawne wsp├│lnoty katolickie dzia┼éaj─ůce bez ksi─Ödza w roli lidera, w wielu miejscach na ┼Ťwiecie funkcjonuj─ů one bez ┼╝adnych kontrowersji ÔÇô z konieczno┼Ťci lub z przekonania.
Gdy w Polsce kruszy si─Ö kopie o t─Öczow─ů aureol─Ö Matki Bo┼╝ej, w Wielkiej Brytanii powa┼╝nie ÔÇô cho─ç, to jasne, nie bez emocji ÔÇô dyskutuje si─Ö o duszpasterskich propozycjach dla os├│b LGBT. Gdy u nas w ┼Ťrodowiskach LGBT potrafi si─Ö upatrywa─ç ┼║r├│d┼éa wszelkiego z┼éa, w Londynie odbywaj─ů si─Ö regularne nabo┼╝e┼ästwa skierowane do ich przedstawicieli i przedstawicielek. Gdy nawet Instytut My┼Ťli J├│zefa Tischnera jako pe┼énoprawnego uczestnika dyskusji zaprasza ksi─Ödza Oko, kt├│ry ws┼éawi┼é si─Ö wielokrotnymi k┼éamstwami na temat os├│b LGBT, na niemal ka┼╝dym wspomnianym nabo┼╝e┼ästwie pojawia si─Ö przedstawiciel prymasa Anglii, a niekiedy on sam we w┼éasnej osobie, by swoim autorytetem chroni─ç spo┼éeczno┼Ť─ç wierz─ůcych os├│b nieheteronormatywnych przed agresj─ů i wykluczeniem. Kogo to oburza, niech daruje sobie pisanie skarg do Watykanu ÔÇô wystarczaj─ůco wiele ich ju┼╝ wp┼éyn─Ö┼éo, by za┼éo┼╝y─ç, ┼╝e Stolica Apostolska zdaje sobie spraw─Ö z tego, co te┼╝ si─Ö w Londynie ÔÇ×wyrabiaÔÇŁ.
Ko┼Ťci├│┼é walcz─ůcy o prawa cz┼éowieka
R├│┼╝nice wida─ç nie tylko w podej┼Ťciu do spraw ÔÇ×obyczajowychÔÇŁ, doktrynalnych czy liturgicznych, kt├│re wielu katolikom i katoliczkom w Polsce wydaj─ů si─Ö najwa┼╝niejsze. Tak przynajmniej mo┼╝na wnioskowa─ç po zaanga┼╝owaniu w dyskusje w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, a tak┼╝e aktywno┼Ťci biskup├│w oraz szybko┼Ťci i stanowczo┼Ťci ich reakcji na rozmaite wydarzenia spo┼éeczne. Wy┼Ťciubienie nosa poza Polsk─Ö ÔÇô niekiedy ca┼ékiem blisko, czasem sporo dalej ÔÇô pozwala zobaczy─ç Ko┼Ťci├│┼é nie tylko ze ┼Ťwieckimi odpowiedzialnymi za wsp├│lnot─Ö czy otwarty na osoby LGBT, ale r├│wnie┼╝ przepe┼éniony zaanga┼╝owaniem spo┼éecznym. Ko┼Ťci├│┼é, kt├│ry priorytety dla swoich dzia┼éa┼ä wybiera pod┼éug bodaj najistotniejszego z punktu widzenia Ewangelii czynnika ÔÇô tego, kto si─Ö ┼║le ma i komu trzeba pom├│c, nios─ůc mu trosk─Ö, mi┼éo┼Ť─ç i opiek─Ö. Tym za┼Ť, kt├│rzy nastaj─ů na jego godno┼Ť─ç, trzeba nie┼Ť─ç gniew i sprzeciw.
Ci─ůgnijmy wi─Öc wyliczank─Ö. Gdy nie brakuje podstaw, by s─ůdzi─ç, ┼╝e polscy biskupi zapomnieli o wspania┼éej tradycji upominania si─Ö przez Ko┼Ťci├│┼é o prawa ludzi pracy, na Dominikanie ksi─Ö┼╝a nios─ů pomoc prawn─ů i broni─ů praw wykorzystywanych na plantacjach banan├│w Haita┼äczyk├│w. Gdy polski episkopat przez kilka lat nie jest w stanie wyda─ç z siebie mocnego i jednoznacznego g┼éosu w sprawie uchod┼║c├│w i uchod┼║czy┼ä, a niekt├│rzy ksi─Ö┼╝a jawnie siej─ů nienawi┼Ť─ç wobec nich, w Libanie ÔÇô pa┼ästwie rzeczywi┼Ťcie mierz─ůcym si─Ö z wielkim wyzwaniem, jakim jest milionowa migracja z Syrii ÔÇô chrze┼Ťcija┼äscy aktywi┼Ťci nios─ů im pomoc. Gdy w Polsce z Bogiem na ustach mo┼╝na k┼éama─ç o ÔÇ×strefach no-goÔÇŁ czy ÔÇ×szariacie w BelgiiÔÇŁ, kongijski ksi─ůdz w ubogiej dzielnicy Brukseli szuka pojednania mi─Ödzy ateistami, katolikami i muzu┼émanami, zapraszaj─ůc ich na wsp├│ln─ů wieczerz─Ö wigilijn─ů. Gdy rz─ůdz─ůcy Polsk─ů politycy ÔÇô ciesz─ůcy si─Ö poparciem niema┼éej cz─Ö┼Ťci kleru i hierarchii ÔÇô neguj─ů istnienie i wag─Ö zmian klimatycznych, biskup w Mjanmie grzmi o ÔÇ×ekologicznym ludob├│jstwieÔÇŁ. Bo widzi na w┼éasne oczy to, co nas dopiero czeka: masow─ů ┼Ťmier─ç ludzi w wyniku kl─Ösk ┼╝ywio┼éowych, zatrute wody i brak dost─Öpu do po┼╝ywienia.
Rycerze papie┼╝a Franciszka
We wszystkich tych miejscach spotkani ksi─Ö┼╝a i ┼Ťwieccy jako sw├│j autorytet i przewodnika wskazuj─ů tego, kt├│rego w Polsce wielu oddanych katolik├│w i katoliczek nie chce s┼éucha─ç zbyt uwa┼╝nie ÔÇô papie┼╝a Franciszka. Niekt├│rzy nazywaj─ů si─Ö wr─Öcz jego rycerzami. Inspiruj─ů si─Ö tym, co robi, co m├│wi, jak ┼╝yje. Id─ů za jego przyk┼éadem. Odwo┼éuj─ů si─Ö do jego s┼é├│w. Dzi─Ökuj─ů Bogu za niego i jego pos┼éug─Ö. Na serio bior─ů jego marzenie, by Ko┼Ťci├│┼é wychodzi┼é na ulic─Ö, na peryferie, do wszystkich zranionych i odrzucanych. By stanowi┼é szpital polowy dla wszystkich, a nie twierdz─Ö dla nieskazitelnych. Zaufali swojemu duchowemu przyw├│dcy, nie zra┼╝aj─ůc si─Ö jego niekonwencjonalnym sposobem pos┼éugi czy wypowiedziami. Zgodzili si─Ö, ┼╝e najwy┼╝szym prawem jest mi┼éo┼Ť─ç, a nie Kodeks Prawa Kanonicznego. ┼╗e tym, kt├│rym jej brakuje, w pierwszej kolejno┼Ťci trzeba okaza─ç blisko┼Ť─ç i konkretne wsparcie, a nie moralny rygoryzm. ┼╗e rzeczywisto┼Ť─ç nie zawsze da si─Ö upchn─ů─ç w ramy prostych pyta┼ä i jeszcze prostszych, bo wyuczonych na blach─Ö odpowiedzi.
Mo┼╝e wi─Öc tak┼╝e w Polsce powinni┼Ťmy jednak nieco ┼╝yczliwiej i uwa┼╝niej s┼éucha─ç tego, kt├│ry fascynuje tak wielu na ┼Ťwiecie i popycha ich do tak wspania┼éych dzie┼é? Nie po to, by kopiowa─ç je jeden do jednego ÔÇô to bez sensu. Ale po to, by ÔÇô zainspirowawszy si─Ö ÔÇô rozpocz─ů─ç w┼éasne, odpowiadaj─ůce na lokalne potrzeby i wyzwania.
Te wszystkie przyk┼éady nie zosta┼éy znalezione przeze mnie. Zrobi┼é to Miros┼éaw Wlek┼éy, reporter, kt├│ry przemierzy┼é kawa┼é ┼Ťwiata, by pokaza─ç nam w Polsce, ┼╝e Ko┼Ťci├│┼é katolicki jest ┼╝ywy nie tylko u nas. ┼╗e ÔÇô wbrew rojeniom cz─Ö┼Ťci konserwatywnych publicyst├│w ÔÇô nie jeste┼Ťmy wcale jedyn─ů nadziej─ů na ocalenie chrze┼Ťcija┼äskiej cywilizacji. Co wi─Öcej: ┼╝e ┼╝ycie Ko┼Ťcio┼éa, jego zaanga┼╝owanie, jego oblicze i priorytety naprawd─Ö mog─ů by─ç inne ni┼╝ w naszym Ko┼Ťciele lokalnym ÔÇô przyzwyczajonym do swojej pozycji spo┼éecznej, ekonomicznej i politycznej. Ko┼Ťciele, kt├│ry obr├│s┼é w pi├│rka samozadowolenia i pychy. Wpad┼é w rutyn─Ö, kt├│ra nie pozwala zobaczy─ç nowych dr├│g, nowych wyzwa┼ä i nowych rozwi─ůza┼ä.
Podejrzewam, ┼╝e zobaczenie innego oblicza olbrzymiej katolickiej wsp├│lnoty na ┼Ťwiecie by┼éo dla Wlek┼éego jak ┼éyk ┼Ťwie┼╝ego powietrza. Jak otwarcie okna, by zobaczy─ç, jak wielka jest r├│┼╝norodno┼Ť─ç form ┼╝ycia katolickiego. W Polsce w zbyt du┼╝ej mierze postanowili┼Ťmy zamkn─ů─ç je w klatce tradycji i konwenansu. Zazdroszcz─Ö tego do┼Ťwiadczenia Wlek┼éemu. Na szcz─Ö┼Ťcie podzieli┼é si─Ö nim z nami; sama lektura jego ksi─ů┼╝ki r├│wnie┼╝ daje nadziej─Ö. Dowodzi, ┼╝e ÔÇô jak przekonywali┼Ťmy zreszt─ů w ostatnim numerze ÔÇ×KontaktuÔÇŁ ÔÇô inny Ko┼Ťci├│┼é naprawd─Ö jest mo┼╝liwy. Wi─Öcej, on ju┼╝ istnieje. Nawet je┼Ťli jeszcze nie tu, to przecie┼╝ ca┼ékiem blisko. To w ko┼äcu ten sam Ko┼Ťci├│┼é.

***

Dzia┼éalno┼Ť─ç Kontaktu mo┼╝na wspiera─ç finansowo w┬áserwisie┬áPatronite.

Pozosta┼ée teksty z┬ábie┼╝─ůcego┬áinternetowego wydania┬áKontaktu mo┼╝na znale┼║─ç┬átutaj.

***

Polecamy tak┼╝e:

Dlaczego wci─ů┼╝ jeste┼Ťmy w Ko┼Ťciele?

Inny Ko┼Ťci├│┼é jest mo┼╝liwy

Z nich za┼Ť najwi─Öksza jest mi┼éo┼Ť─ç

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś