Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Igrzyska 艣mierci: W pier艣cieniu ognia

Film jest te偶 metafor膮 gigantycznego podzia艂u mi臋dzy bogatymi, a biednymi. Inspiracja kryzysem 艣wiatowym, ruchem Oburzonych jest w nim wyra藕nie widoczna.


Bior膮c pod uwag臋 sukces pierwszej cz臋艣ci oraz to, jak wielkim powodzeniem ciesz膮 si臋 ksi膮偶ki Suzanne Collins, 艣mia艂o mo偶na powiedzie膰, 偶e 鈥濱grzyska 艣mierci: W pier艣cieniu ognia” to jeden z najbardziej oczekiwanych film贸w tego roku. W zwi膮zku z nowym re偶yserem (Francis Lawrence) oraz kilkoma 艣wie偶ymi twarzami w obsadzie (przede wszystkim Philip Seymour Hoffman), uzasadnione by艂y zar贸wno obawy, jak i nadzieje. Spe艂nione zosta艂y na szcz臋艣cie te drugie 鈥 i to ca艂kowicie.
 
Film jest wiern膮 ekranizacj膮 ksi膮偶ki, wi臋c jego akcja rozpoczyna si臋 nied艂ugo po znanych nam wydarzeniach. Katniss (Jennifer Lawrence 鈥 zbie偶no艣膰 nazwisk z re偶yserem przypadkowa) nie tylko wygra艂a igrzyska 艣mierci, lecz tak偶e swoj膮 postaw膮 wyrazi艂a sprzeciw przeciwko z艂owrogiemu Kapitolowi, kt贸ry rz膮dzi pa艅stwem Panem. Podczas obowi膮zkowego tournee zwyci臋zc贸w, Katniss i Peeta (Josh Hutcherson) musz膮 przekona膰 mieszka艅c贸w wszystkich dystrykt贸w, 偶e 鈥 wbrew faktom 鈥 ich mi艂o艣膰 jest prawdziwa, a tym samym za偶egna膰 widmo buntu. Nie jest to jednak 艂atwe, gdy偶 raz rozp臋tanej rebelii nie da si臋 tak 艂atwo powstrzyma膰. By odwr贸ci膰 uwag臋 ludzi, zorganizowane zostaj膮 75-te igrzyska 艣mierci, w kt贸rych zmierz膮 si臋 zwyci臋zcy dotychczasowych edycji. Dla Katniss, cierpi膮cej z powodu koszmar贸w, oznacza to powr贸t na znienawidzon膮 aren臋.
 
Pozornie jest to typowa powt贸rka z rozrywki. Zn贸w bowiem obserwujemy przygotowania (kostiumy, telewizyjne wywiady, etc.), a w ko艅cu zmagania na 艣mier膰 i 偶ycie podczas turnieju. Co z tego, skoro po pierwsze, film nie nudzi, a po drugie, jest zupe艂nie inny od pierwszej cz臋艣ci 鈥 tak samo jak inna jest Katniss. To ju偶 nie ta sama przestraszona dziewczyna, za wszelk膮 cen臋 staraj膮ca si臋 prze偶y膰 i ochroni膰 bliskich. Fakt, 偶e jest jedn膮 z najbardziej rozpoznawalnych os贸b w kraju, na kt贸rej mn贸stwo ludzi si臋 wzoruje, powoduje, 偶e teraz nie mo偶e sobie pozwoli膰 na dzia艂anie, kt贸rego wcze艣niej nie przemy艣li. Wszystko co zrobi, mo偶e by膰 impulsem prowadz膮cym do wydarze艅, nad kt贸rymi nie b臋dzie mog艂a zapanowa膰. Zwi臋ksza si臋 presja i odpowiedzialno艣膰 鈥 to ju偶 nie jest walka o najbli偶sze osoby, tylko o przysz艂o艣膰 znanego jej 艣wiata, a tak偶e 偶ycie wielu niewinnych ludzi. Dorzu膰my do tego bolesne wspomnienia z pierwszego turnieju oraz konieczno艣膰 udawania mi艂o艣ci przed kamerami, a otrzymamy posta膰 o wiele bardziej z艂o偶on膮 ni偶 w pierwszej cz臋艣ci. Du偶a w tym tak偶e zas艂uga samej Jennifer Lawrence, kt贸ra doskonale zna swoj膮 bohaterk臋, dzi臋ki czemu wiarygodnie pokazuje jej wszystkie emocje. W ka偶dej minie, ka偶dym najdrobniejszym ge艣cie jest przekonuj膮ca. To prawdziwa przyjemno艣膰 ogl膮da膰 tak dobrze zagran膮 kobiec膮 posta膰, kt贸ra do tego jest najwa偶niejsza w filmie akcji (a to, przyznajmy, nie zdarza si臋 zbyt cz臋sto). Zreszt膮 ca艂a obsada filmu jest bez zarzutu. Cieszy zw艂aszcza obecno艣膰 Hoffmana, kt贸ry jest wielkim aktorem, tutaj za艣, chocia偶 na drugim planie, intryguje i niepokoi 鈥 jego posta膰 jest enigmatyczna, manipulatorska i nieprzewidywalna.
 
鈥濱grzyska 艣mierci: W pier艣cieniu ognia” r贸偶ni膮 si臋 od pierwszej cz臋艣ci tak偶e tym, 偶e tytu艂owy turniej wcale nie jest najwa偶niejszy. Scen na arenie jest mniej, ni偶 by si臋 mo偶na spodziewa膰 po tego typu produkcji. Znacznie istotniejsze s膮 tu problemy zwi膮zane z tyrani膮, walk膮 z systemem, d膮偶eniem ludzi do wolno艣ci. Jak dzia艂a totalitaryzm, wiadomo nie od dzi艣. Ale sceny gdy jeden prosty gest potrafi po艂膮czy膰 ludzi, wyzwoli膰 w nich pewnego rodzaju intuicyjne porozumienie, potrafi膮 naprawd臋 wzruszy膰. Najciekawsze s膮 jednak momenty, gdy osoby korzystaj膮ce z 偶ycia w luksusie, 艣lepe na to jak naprawd臋 wygl膮da rzeczywisto艣膰, zaczynaj膮 rozumie膰, co dzieje si臋 dooko艂a. Najlepszym przyk艂adem jest tu Effie (Elizabeth Banks), opiekunka Katniss i Peety, kt贸ra przywi膮zawszy si臋 do nich, cierpi z powodu ich powrotu na aren臋. Film jest te偶 metafor膮 obecnego problemu spo艂ecznego 鈥 gigantycznego podzia艂u mi臋dzy bogatymi, a biednymi. Inspiracja kryzysem 艣wiatowym, ruchem Oburzonych jest wyra藕nie widoczna. Oczywi艣cie, 鈥濱grzyska 艣mierci” nie m贸wi膮 nic nowego na ten temat, s膮 zgrabnym po艂膮czeniem znanych kulturze motyw贸w. Jest to jednak po艂膮czenie przekonuj膮ce i wci膮gaj膮ce. Tonacja filmu jest mroczniejsza ni偶 poprzednio 鈥 chocia偶 dosta艂 on kategori臋 wiekow膮 PG 12 (co oznacza, 偶e dwunastolatki mog膮 same i艣膰 do kina), jest tu kilka do艣膰 mocnych scen, pokazuj膮cych, co w艂adza potrafi robi膰 z niepokornymi obywatelami. Skupienie si臋 na g艂贸wnej bohaterce, jej poszukiwaniu to偶samo艣ci oraz rodz膮cej si臋 艣wiadomo艣ci ludzi to jedna z najwi臋kszych zalet filmu.
 
Film Francisa Lawrence’a to, w swojej kategorii oczywi艣cie, spore osi膮gni臋cie. Jest nie tylko 艣wietnie zrobiony technicznie 鈥 efekty specjalne, kostiumy, charakteryzacja stoj膮 na bardzo wysokim poziomie. To przede wszystkim ca艂kiem m膮dre, wci膮gaj膮ce kino, kt贸re dostarcza mn贸stwo doskona艂ej rozrywki. W艣r贸d hollywoodzkich hit贸w, kt贸re mia艂y w tym roku swoj膮 premier臋 z pewno艣ci膮 znajduje si臋 na podium, a mo偶e nawet na jego najwy偶szym stopniu. Powoduje to, 偶e film powinien si臋 spodoba膰 nawet tym, kt贸rzy nie przepadaj膮 za tego typu produkcjami. Ja tymczasem nie mog臋 si臋 ju偶 doczeka膰 przysz艂orocznej premiery kolejnej ods艂ony cyklu. Tym bardziej, 偶e za re偶yseri臋 zn贸w b臋dzie odpowiada膰 Lawrence, a do obsady do艂膮czy Julianne Moore.
 

 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij