Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Hayes, Burton: Chcemy, 偶eby socjalizm by艂 popularny

Gdy robimy nasze filmy, pracujemy z lud藕mi, kt贸rych do艣wiadczenie pochodzi po prostu z ich pracy. Nie potrzebujesz doktoratu, 偶eby zrozumie膰 艣wiat, musisz tylko na niego spojrze膰 i uczciwie o nim porozmawia膰.
Hayes, Burton: Chcemy, 偶eby socjalizm by艂 popularny

Z Nickiem Hayesem i Naomi Burton, tw贸rcami聽socjalistycznej telewizji internetowej Means TV, rozmawia Jan J臋cz. Wywiad聽prze艂o偶y艂 Hubert Walczy艅ski.

JAN J臉CZ: Rozmawiamy 1 maja, w dniu 艢wi臋ta Pracy. Niebawem minie rok od waszego filmowego debiutu 鈥 spotu wyborczego dla Alexandrii Ocasio-Cortez. To by艂 wiral. Wiele os贸b dzi臋ki niemu j膮 pozna艂o, nie tylko w Stanach, ale te偶 w Polsce. Jak wydaje si臋 wam z perspektywy czasu: jakie by艂y najwa偶niejsze powody sukcesu tego spotu? Co sprawi艂o, 偶e by艂 tak mocny i zosta艂 tak dobrze odebrany zar贸wno w Ameryce, jak i za granic膮?

NICK HAYES:聽Zawsze m贸wimy, 偶e g艂贸wna przyczyna sukcesu by艂a taka, 偶e to by艂 film o socjalizmie, ale pokazywa艂 kandydatk臋 klasy pracuj膮cej, kt贸ra naprawd臋 reprezentowa艂a okr臋g, w jakim startowa艂a. Spot 艂膮czy艂 wszystko to, czego demokraci od lat u偶ywali jako broni 鈥 kwestie rasowe, p艂ciowe czy to偶samo艣ciowe 鈥 i pokazywa艂 to jako polityczn膮 warto艣膰, a jednocze艣nie pozostawa艂 szczerym antykapitalistycznym przekazem. Tego chce klasa pracuj膮ca. Wyborcy czuli si臋 reprezentowani tak w zakresie tradycyjnych dla demokrat贸w warto艣ci to偶samo艣ciowych, jak i socjalistycznych pogl膮d贸w politycznych Ocasio-Cortez. Chodzi艂o w艂a艣nie o to po艂膮czenie. Poza tym 鈥 nie nagrali艣my tego w standardowym stylu, z ca艂owaniem dzieci na jarmarku stanowym i klepaniem wyborc贸w po plecach. To by艂o o walce, o wi膮zaniu ko艅ca z ko艅cem, tego rodzaju codziennych do艣wiadczeniach.

NAOMI BURTON:聽Kr臋cimy filmy, kt贸re sami chcemy ogl膮da膰. Wi臋c zrobili艣my to tak, 偶eby ludzie chcieli to obejrze膰, od pocz膮tku do ko艅ca, bez frazes贸w i pustos艂owia. Chcieli艣my takich scen i takiego otoczenia, kt贸re b臋d膮 dla ludzi znajome, kt贸re maj膮 zwi膮zek z ich 偶yciem. A Ocasio-Cortez m贸wi艂a jak normalny cz艂owiek, nie jak polityczka.

Wysz艂o wam bardzo autentycznie i my艣l臋, 偶e to jest wasz znak rozpoznawczy. Mo偶ecie powiedzie膰 mi o innych politykach i organizacjach, z kt贸rymi pracowali艣cie?

NB:聽Wsp贸艂pracowali艣my z Mattem Brownem, kt贸ry kandydowa艂 na gubernatora Rhode Island, pracowali艣my dla Julii Salazar, kt贸ra wygra艂a w wyborach do senatu stanu Nowy Jork. Pracowali艣my dla Progressive International, projektu DiEM 25 i Sanders Institute, gdzie by艂a mowa o projekcie mi臋dzynarodowego socjalizmu i o tym, jak m贸g艂by wygl膮da膰.

NH:聽Ten rok produkcji i reklam to by艂a dobra zabawa. Przyjechali艣my z Hawaj贸w do Nowego Jorku i zobaczyli艣my, 偶e w Stanach wszystkie te spo艂eczno艣ci mierz膮 si臋 z takimi samymi problemami.

Wiem, 偶e ostatnio zajmowali艣cie si臋聽strajkami Stop&Shop. Strajki zwi膮zk贸w zawodowych s膮 w Polsce ostatnio gor膮cym tematem. Mieli艣my niedawno strajk nauczycieli, kt贸ry trwa艂 ponad dwa tygodnie. Niestety, nie sko艅czy艂 si臋 sukcesem, ale s膮 plany, 偶eby podj膮膰 go jeszcze raz. Z perspektywy ma艂ej socjalistycznej sp贸艂ki mediowej 鈥 jak wam si臋 wydaje, w jaki spos贸b media powinny m贸wi膰 o strajkach? Co powinny podkre艣la膰, 偶eby naprawd臋 pom贸c strajkuj膮cym?

NH:聽Chyba najwa偶niejsze jest to, 偶e wszystkie media powinny by膰 w posiadaniu pracownik贸w. W贸wczas relacje ze strajk贸w by艂yby takie, jakie by膰聽powinny 鈥 wyja艣nia艂yby, 偶e inni pracownicy domagaj膮 si臋 tego i tego, bo ich korporacyjne szefostwo jest chciwe i g贸wniane. W dodatku pokazywa艂oby to, 偶e ju偶 samo istnienie zwi膮zk贸w zawodowych 艣wiadczy o pewnych problemach 鈥 musimy po prostu zarz膮dza膰 korporacjami, w kt贸rych pracujemy. W艂a艣ciciele korporacji maj膮 wi臋ksze zasoby kapita艂u i zawsze maj膮 przewag臋, nawet nad dobrze zorganizowanym zwi膮zkiem zawodowym. W艂a艣nie dlatego za ka偶dym razem, gdy robimy materia艂 o zwi膮zkach zawodowych, m贸wimy o tym, o co walcz膮 pracownicy, ale te偶 wskazujemy, 偶e walka zwi膮zkowa ma swoje ograniczenia, 偶e powinni艣my by膰聽w艂a艣cicielami tych firm 鈥 albo jako demokratyczny rz膮d, albo po prostu jako my, pracownicy.

NB:聽Wszystkie tradycyjne media m贸wi膮 o strajkach 鈥 je艣li w og贸le m贸wi膮 鈥 z perspektywy korporacji. Pisz膮 na przyk艂ad: 鈥濸racownicy nie pracuj膮 i przez to w Walmarcie s膮 d艂ugie kolejki鈥.

NH:聽I robi膮 wywiady z szefami korporacji. A mnie g贸wno obchodzi, co maj膮聽do powiedzenia szefowie korporacji.

NB:聽Wi臋c my pokazujemy wszystko ze strony pracownic, dajemy kontekst i wnioski: 鈥濿alczymy o to i o to, tego si臋聽domagamy, to trzeba zrobi膰鈥, a nie tylko pokazujemy uj臋cia ze strajku.

Wierzycie w to, 偶e dzi臋ki sile internetu praca niezale偶nych filmowc贸w czy dziennikarek mo偶e naprawd臋 zmieni膰聽narracj臋 mainstreamowych medi贸w?

NH:聽My艣l臋, 偶e w pojedynk臋 filmowcom czy dziennikarzom bardzo trudno jest rzeczywi艣cie co艣 zmieni膰. Nasz sukces z Ocasio-Cortez to by艂 du偶y fart, to by艂o troch臋 sprawdzanie, czy filmowcy mog膮 robi膰 w ten spos贸b spoty wyborcze. Spodziewam si臋 偶e w kolejnych wyborach zobaczymy du偶o wi臋cej niezale偶nych, niskobud偶etowych produkcji, kt贸re b臋d膮 pr贸bowa艂y si臋 sta膰 wiralami. Zasadniczo pr贸bujemy wykorzysta膰 nasz sukces do tego, 偶eby zbudowa膰 sie膰, pewnego rodzaju infrastruktur臋, w kt贸rej poszczeg贸lne osoby b臋d膮 wsp贸艂pracowa膰 i osi膮gn膮 wi臋ksz膮 skuteczno艣膰. Powiedzia艂bym wi臋c, 偶e jednemu filmowcowi bardzo ci臋偶ko jest cokolwiek zmieni膰, w og贸le si臋 wybi膰, nawet sprawi膰, 偶e ktokolwiek zobaczy to, co nakr臋ci艂e艣. Wi臋c budujemy platform臋, kt贸rej si艂a b臋dzie wi臋ksza ni偶 sumy jej sk艂adowych.

I tak przechodzimy do tematu Means TV, kt贸ry nazwali艣cie 鈥濧ntykapitalistycznym serwisem streamingowym鈥. Zacz臋li艣cie ten projekt, bo mieli艣cie poczucie, 偶e pracownicy medi贸w, dziennikarki, tw贸rcy potrzebuj膮 wsp贸lnoty? To du偶o, du偶o bardziej ambitne ni偶 samo robienie reklam dla polityk贸w czy organizacji.

NB:聽Na przestrzeni wybor贸w w 2018 roku zorientowali艣my si臋, 偶e potrzebujemy w艂asnych instytucji i platform. Zrozumieli艣my, 偶e te, kt贸re mamy, zar贸wno cyfrowe, jak i tradycyjne, funkcjonuj膮 w logice kapitalizmu i zawsze b臋d膮 nas ogranicza膰. Za to tworzenie w艂asnych instytucji pozwala nam budowa膰聽w艂asn膮 widowni臋, budowa膰 si艂臋, zarabia膰 pieni膮dze i sprawia膰, 偶e to wszystko mo偶e si臋 kr臋ci膰.

NH:聽To wszystko dzia艂o si臋 w czasie, gdy lewicowe podcasty i dziennikarstwo zacz臋艂y w Stanach odnosi膰 sukcesy 鈥 jak 鈥濩hapo Trap House鈥, 鈥濻treet Fight Radio鈥 czy 鈥濲acobin Magazine鈥. Wi臋c to by艂o troch臋 na zasadzie: 鈥濼e tre艣ci naprawd臋 maj膮 odbiorc贸w, ale to nie jest jeszcze mainstream. To jak te osobne, rozdzielone media mog膮聽wej艣膰 do mainstreamu i zbudowa膰聽szersze zasi臋gi?鈥. A najbardziej rynkowym mainstreamowym medium, jakie mamy, jest film. St膮d pomys艂 by艂聽taki, 偶e zrobimy platform臋, na kt贸rej to wszystko mo偶e by膰 razem i wsp贸艂tworzy膰 to medium. I to pozwoli nam konkurowa膰聽z Fox News czy prawic膮 youtube鈥檕w膮.

A w艂a艣ciwie dlaczego nie u偶yli艣cie kt贸rej艣 z ju偶 dost臋pnych platform? Publikuj膮c materia艂y na YouTube albo Netfliksie, mogliby艣cie pewnie uzyska膰 szersze zasi臋gi o wiele szybciej. Czemu te tradycyjne platformy nie wystarczaj膮 do rozpowszechniania propracowniczego i antykapitalistycznego przekazu? Dlaczego czuli艣cie potrzeb臋 stworzenia w艂asnej platformy, a nie skolonizowania kt贸rej艣 z istniej膮cych?

NH:聽Jeste艣my na YouTube, na Twitterze, jeste艣my na Facebooku. Ale te platformy s膮 w艂asno艣ci膮 garstki kosmicznie bogatych udzia艂owc贸w, w ka偶dej chwili nasze materia艂y mog膮聽zosta膰 zdj臋te i mo偶na nas usun膮膰. Poza tym spora cz臋艣膰 z tych stron jest dzisiaj w bardzo dobrych relacjach z prawic膮, bo ta swoim przekazem du偶o bardziej odpowiada ich korporacyjnym potrzebom 鈥 utrzymania wysokich st贸p zysku czy nier贸wno艣ci spo艂ecznych 鈥 i przez to pomaga im dalej robi膰 biznes. Czyli chyba najwa偶niejszym powodem, dla kt贸rego chcieli艣my zrobi膰 w艂asn膮 platform臋, jest to, 偶e gdy spojrzymy na przyk艂ad na Netflixa, Hulu czy Amazona, to Amazon nigdy nie wyda filmu dokumentalnego albo skeczu komediowego o tym, jak straszne s膮 warunki pracy w jego magazynach. Netflix robi film z Barackiem Obam膮 i Michelle Obam膮 o tym, jak niebezpieczna jest walka z biurokracj膮. Musimy si臋 zorientowa膰, 偶e to g艂upsze platformy, ni偶 nam si臋 wydaje. Bo my s膮dzimy, 偶e s膮聽w tej chwili narz臋dziem rozrywki, ale prawda jest taka, 偶e s膮 do艣膰 durne i wypuszczaj膮 sporo szmiry, wydaj膮c na to zdecydowanie zbyt du偶o pieni臋dzy.

NB:聽Wydaje mi si臋 te偶, 偶e cz臋sto my艣limy, 偶e platformy takie jak YouTube czy Netflix s膮 apolityczne, podczas gdy s膮 polityczne do b贸lu. CEO Netflixa jest radykalnym zwolennikiem prywatyzacji szk贸艂 publicznych i robi wszystko co si臋 da, wydaje ca艂膮 kas臋, jak膮 zarabia na Netfliksie, 偶eby sprywatyzowa膰聽system szkolnictwa w Los Angeles. Nasze pieni膮dze gdzie艣 trafiaj膮, to wszystko jest polityczne, wi臋c dlaczego by nie zrobi膰 czego艣, co nie b臋dzie przeciw pracownikom? Wiemy, 偶e b臋dziemy musieli korzysta膰 z narz臋dzi dost臋pnych w kapitalistycznej gospodarce, aby dotrze膰聽do szerszej widowni i sprowadzi膰 j膮 na nasz膮 platform臋.

NH:聽Skoro bogaci akcjonariusze tych sp贸艂ek u偶ywaj膮 swoich pieni臋dzy dla cel贸w politycznych, my chcemy zrobi膰聽to samo. Musimy stworzy膰 przynosz膮c膮 zysk platform臋, kt贸ra pozostanie w r臋kach pracownik贸w i b臋dzie demokratycznie zarz膮dzana. W Ameryce, tak jak w bardzo wielu innych krajach, pieni膮dze to polityczna w艂adza, wi臋c lewica powinna wreszcie si臋, kurwa, ogarn膮膰聽i pomy艣le膰, jak te pieni膮dze zarobi膰.

M贸wicie, 偶e platformy medialne nie s膮 zbyt przyjazne dla lewicowego przekazu. Ale maj膮 przynajmniej jedn膮 rzecz, o kt贸r膮 pewnie warto walczy膰 鈥 widowni臋, kt贸r膮 zebra艂y. Mam wra偶enie, 偶e w tym momencie do odbiorc贸w YouTube trafia g艂贸wnie prawicowa propaganda, i cho膰 s膮 pojedyncze osoby, kt贸re pr贸buj膮 to prze艂ama膰, jak ContraPoints, to zdaj膮 si臋 samotne w walce. Zamierzacie walczy膰 o to, 偶eby ci widzowie przenie艣li si臋 z YouTube czy Facebooka na Means TV?

NB:聽To jest dla nas naprawd臋 wa偶ne. Na YouTube w k贸艂ko dostajemy Jordana Petersona na zmian臋 z Joe Roganem. Ci膮gle trafiamy na prawicowe tre艣ci, mimo 偶e jeste艣my socjalistami. Widz膮c, jak prawica u偶ywa tych portali, chcieli艣my si臋 w to zaanga偶owa膰. Nasza kole偶anka Sara June stworzy艂a Nyan Cata i ma kana艂 na YouTube ze 127 000 subskrybent贸w. Teraz my z niego korzystamy, 偶eby wypuszcza膰 wszelkiego rodzaju tre艣ci 鈥 komediowe, edukacyjne聽鈥 i b臋dziemy to robi膰,聽r贸wnolegle buduj膮c serwis streamingowy. B臋dziemy za darmo wrzuca膰 nasze filmy na YouTube i inne media spo艂eczno艣ciowe, 偶eby przyci膮gn膮膰 ludzi.

NH:聽Means TV ma by膰 platform膮聽streamingow膮 podobn膮 do Netflixa, ale chcemy te偶 produkowa膰聽sporo w艂asnych tre艣ci. Planujemy robi膰 r贸偶ne formaty film贸w 鈥 komediowy szkolny humor, dokumenty w stylu Vice 鈥 i w ten spos贸b pokazywa膰, 偶e nie jest trudno robi膰 zabawne czy poruszaj膮ce materia艂y. Mamy scenopisarzy, mamy umiej臋tno艣ci i narz臋dzia, 偶eby to zrobi膰. Pomys艂 jest taki, 偶eby przyci膮gn膮膰聽ludzi do socjalizmu za pomoc膮 tych r贸偶norodnych format贸w. Chcemy robi膰 filmy zwi膮zane z grami, sportem, wszystkie takie rzeczy, aby przyci膮gn膮膰 r贸偶nego rodzaju widz贸w poszukuj膮cych r贸偶nych tre艣ci.

Means TV to projekt crowdfundingowy. Jaki jest cel waszej kampanii i jak wam idzie?

NB:聽Idzie nam 艣wietnie, mamy tysi膮ce ma艂ych wp艂at z ca艂ego 艣wiata, mamy ponad milion obejrze艅 film贸w, kt贸re opublikowali艣my w ci膮gu naszej kampanii. Celem jest nie tylko sfinansowanie platformy, zbudowanie jej, op艂acenie pierwszego roku dzia艂ania i produkcji, ale te偶 u艣wiadomienie ludziom, czym w og贸le jest przemys艂 rozrywkowy w antykapitalistycznym wydaniu. Wiedzieli艣my, 偶e ludzie to polubi膮, ale nie do ko艅ca wiedzieli艣my, jak zareaguj膮. Teraz sporo z naszych film贸w okaza艂o si臋 wiralami, byli艣my w Fox News, pu艣cili tam jeden z naszych film贸w o tym, czym jest kapitalizm 鈥 zrobili o tym nawet ca艂y artyku艂. Wi臋c straszymy kogo trzeba i 艣ci膮gamy nowych widz贸w.

NH:聽Kampania fundraisingowa mia艂a pokaza膰, czy ten pomys艂 ma sens. My po prostu chcieli艣my zapyta膰 ludzi: 鈥濩zy nie by艂oby fajnie, gdyby tw贸j feed by艂 pe艂ny dobrych film贸w, takich jak ten? Na to w艂a艣nie zbieramy pieni膮dze鈥. W przysz艂o艣ci chcemy by膰 serwisem opartym na subskrypcjach. Za dziesi臋膰 dolar贸w miesi臋cznie b臋dzie mo偶na mie膰 dost臋p do wszystkich naszych tre艣ci: film贸w, program贸w telewizyjnych, dost臋p do forum, gdzie b臋dzie mo偶na rozmawia膰 o rzeczach zwi膮zanych z Means TV. Nigdy nie b臋dzie u nas reklam, ale raz na jaki艣 czas b臋dziemy prosi膰 o wp艂aty czy tworzy膰 oferty specjalne.

W artykule dla 鈥濼he Intercept鈥 m贸wili艣cie, 偶e g艂贸wnym celem platformy jest 鈥瀙omoc w tworzeniu kulturowych podstaw i praktyk potrzebnych do budowy socjalizmu w Stanach Zjednoczonych鈥. Jednocze艣nie wielu socjalist贸w odrzuca takie podej艣cie, twierdz膮c, 偶e koncentrujecie si臋 tylko na przekszta艂caniu nadbudowy, a nie bazy. Jak waszym zdaniem tw贸rcy, szczeg贸lnie internetowi, mog膮 wnie艣膰 co艣 w spraw臋 walki z kapitalizmem?

NH:聽To dobre pytanie. Wydaje mi si臋, 偶e s膮 dwie rzeczy, kt贸re chcemy osi膮gn膮膰 za pomoc膮 naszych tre艣ci w warstwie kulturowej. Po pierwsze, chcemy podnie艣膰 og贸lny poziom 艣wiadomo艣ci klasowej. Chcemy, by ludzie rozumieli, 偶e s膮 klas膮 pracuj膮c膮 albo posiadaj膮c膮 i 偶e istnieje nierozerwalne napi臋cie pomi臋dzy tymi klasami, kt贸rego nigdy nie uda si臋 znie艣膰 bez politycznej rewolucji. Po drugie, co bardzo istotne dla USA, cho膰 mo偶e tak samo dla innych kraj贸w, chcemy rozwin膮膰 pewien rodzaj sceptycyzmu wzgl臋dem instytucji. Wiele os贸b s膮dzi, 偶e mo偶emy co艣 zreformowa膰, co艣 zmieni膰, ale musi sta膰 si臋 jasne, 偶e nie mamy w Stanach prawdziwej demokracji. Chcemy, 偶eby ludzie odrzucili istniej膮cy system, 偶eby si臋 buntowali, strajkowali, budowali solidarno艣膰 w miejscu pracy 鈥 i chcemy ich w tym wspiera膰.

Co do twojego pytania o marksistowsk膮 analiz臋 kultury, kt贸ra mia艂aby by膰 wt贸rna wzgl臋dem ekonomicznych i politycznych fundament贸w spo艂ecze艅stwa 鈥 wydaje mi si臋, 偶e w swoich czasach by艂a to prawda. Ale mamy dzi艣 media masowe, zar贸wno w formie telewizji kablowej, jak i internetu, mamy du偶o bardziej ujednolicon膮 kultur臋 ni偶 kiedykolwiek wcze艣niej. To daje nowe mo偶liwo艣ci, pozwala promowa膰 rzeczy, z kt贸rymi ludzie b臋d膮 mogli si臋 identyfikowa膰. Dla przyk艂adu, w Ameryce wi臋kszo艣膰 ludzi popiera Medicare for All, ale po艣r贸d wybranych polityk贸w 鈥 tylko mniejszo艣膰. Dyskurs jest tak daleko od tego, gdzie jest baza, 偶e poprzez pokazywanie klasowej perspektywy pracownik贸w mo偶na budowa膰 si艂臋.

NB:聽Patrz膮c na prac臋 AOC, widzieli艣my, 偶e ona ma taka si艂臋, poniewa偶 jest w stanie przekroczy膰 przestrze艅 kulturow膮 i w rezultacie przesun膮膰 okno Overtona. Prawica ju偶 przejmuje kultur臋 i jest tu przestrze艅 do zdobycia w艂adzy. My chcemy, tak naprawd臋, 偶eby ludzie otwarcie zacz臋li m贸wi膰 鈥濸ierdol swojego szefa鈥.

Wasza kampania marketingowa nazywa si臋 Bread+Roses, co symbolizuje po艂膮czenie materia艂贸w edukacyjnych i rozrywkowych. Mo偶ecie mi powiedzie膰 co艣 wi臋cej o tym pomy艣le?

NH:聽W socjalizmie musisz po艂膮czy膰 podstawowe potrzeby 偶yciowe z przyjemno艣ci膮, rado艣ci膮, wykraczaniem poza to, co niezb臋dne do 偶ycia. S膮dz臋, 偶e to silny przekaz, i dlatego 鈥濩hleba i r贸偶鈥 to fraza, kt贸rej ci膮gle u偶ywamy na lewicy. Wykorzystali艣my j膮, 偶eby w prosty spos贸b wyja艣ni膰 ludziom, dlaczego ka偶dego tygodnia b臋d膮 dostawa膰 tre艣ci edukacyjne, ale i komediowe; jedne i drugie s膮 warto艣ciowe, tylko w inny spos贸b. Poza tym, wiesz, pracujemy w marketingu. Musieli艣my mie膰 co艣, co brzmi dobrze.

NB:聽Zwykle interesuj膮 nas bardziej r贸偶e. Ale wi臋kszo艣膰 ludzi nie wie nawet, czym jest kapitalizm, nie rozumie relacji w艂adzy, w du偶ym stopniu dlatego, 偶e media g艂贸wnego nurtu bardzo rzadko podnosz膮 te tematy. Musimy zbudowa膰 podstawy, 偶eby ludzie mogli zrozumie膰, sk膮d te r贸偶e si臋 w og贸le bior膮.

NH:聽Czasami traktujemy tre艣ci jak po偶ywienie, pytamy: 鈥濩o jest dla mnie naprawd臋 dobre, a na co po prostu mam ochot臋? Co jest warzywami, a co cukierkiem?鈥. Mam poczucie 偶e nasze tre艣ci edukacyjne, chocia偶 maj膮 przede wszystkim przekazywa膰 wiedz臋, s膮 troch臋 jak cukierki, 艂atwo si臋 je konsumuje. Pr贸bujemy przemyci膰 warzywa w przebraniu, na przyk艂ad gdy w skeczach komediowych mocno punktowany jest ameryka艅ski imperializm.

My艣licie, 偶e tre艣ci kreowane przez lewic臋 s膮 zwykle zbyt hermetyczne?

NH:聽My艣l臋 偶e nigdy tak naprawd臋 nie by艂o wielu lewicowych film贸w. Filmy s膮 niedorzecznie sprawne w przekazywaniu idei i zaszczepianiu ich w naszych g艂owach. To ma ogromny potencja艂. My艣l臋 te偶, 偶e znaczna wi臋kszo艣膰 tego, co si臋 robi na lewicy, to praca reporterska czy dziennikarska. Bardzo uwa偶nie 艣ledzi艂em ameryka艅skie dziennikarstwo w 2016 roku i nie pok艂adam w nim ju偶 szczeg贸lnej wiary. Nie s膮dz臋, aby by艂o dzi艣 w stanie poci膮ga膰 do odpowiedzialno艣ci ludzi u w艂adzy, szczeg贸lnie gdy w Stanach w艂a艣cicielami najwi臋kszych medi贸w s膮 miliarderzy tacy jak Bezos, Murdoch czy Bill Gates. Chcieli艣my zrobi膰 co艣 fajniejszego. Katastrofa klimatyczna i tak prawdopodobnie zniszczy wi臋kszo艣膰 naszej cywilizacji, wi臋c niech chocia偶 b臋dzie fajnie przez ostatnich kilka lat, dop贸ki nie utoniemy.

NB:聽Chcemy, 偶eby socjalizm by艂 popularny. Je艣li chcemy, 偶eby ludzie nas rozumieli, musimy im go wyja艣ni膰. Gdy robimy nasze filmy edukacyjne, pracujemy z lud藕mi, kt贸rych do艣wiadczenie pochodzi po prostu z ich pracy. Nie potrzebujesz doktoratu, 偶eby zrozumie膰 艣wiat, musisz tylko na niego spojrze膰 i uczciwie o nim porozmawia膰. Ja nie lubi臋 czyta膰 ton ksi膮偶ek i zawsze czu艂am si臋 g艂upia, gdy wchodzi艂am do pokoju pe艂nego debatuj膮cych marksist贸w, zawsze czu艂am, 偶e nie do ko艅ca wiem, o co chodzi. Ale w rzeczywisto艣ci to nie jest tak skomplikowane. Musimy tylko znale藕膰 inne sposoby rozmawiania o tym z lud藕mi.

Czyje prace najbardziej was inspiruj膮 i z jakimi tw贸rcami chcieliby艣cie pracowa膰?

NH:聽Zdecydowanie ContraPoints, Chapo Trap House, Sarah June, Adam Curtis. Wszystkie te osoby robi膮 niesamowite rzeczy, tyle 偶e niezale偶nie od siebie. Jest bardzo wielu ludzi robi膮cych naprawd臋 dobr膮 robot臋, musimy znale藕膰 drog臋, 偶eby budowa膰 na ich sukcesie, 偶eby ich widownie si臋 ze sob膮 zaz臋bia艂y, 偶eby znale藕膰 fundusze na finansowanie projekt贸w. Kiedy kto艣 ma pomys艂 na wa偶ny film dokumentalny, powinien istnie膰 spos贸b, aby po prostu zacz膮膰 to robi膰.

Rozmawiali艣my du偶o o tym, czym jest Means TV, ale chcia艂bym te偶 zapyta膰 o wasze osobiste do艣wiadczenia z tym projektem. Wiem, 偶e oboje pracowali艣cie w korporacjach, w marketingu i PR. Jak opisaliby艣cie drog臋 od tej pracy do bycia pe艂noetatowymi socjalistycznymi filmowcami? Macie jakie艣 porady dla os贸b, kt贸re chcia艂yby p贸j艣膰 t膮 艣cie偶k膮? Mo偶e s膮 gdzie艣 wypaleni pracownicy korporacji czytaj膮cy to w open space鈥檃ch, rozwa偶aj膮cy rzucenie pracy w korporacji i u偶ycie swoich umiej臋tno艣ci w szczytnych celach.

NH:聽Wa偶ne by艂o zorientowanie si臋, 偶e ja robi臋 filmy, kt贸re Naomi szeruje鈥

NB:聽Tak. Spotkali艣my si臋 na naszym pierwszym zje藕dzie Demokratycznych Socjalist贸w Ameryki i byli艣my tam w艂a艣ciwie jedynymi m艂odymi lud藕mi, bo grupa tradycyjnie by艂a raczej wiekowa, przynajmniej przed kandydatur膮 Berniego Sandersa. Nick by艂 filmowcem-freelancerem, ja pracowa艂am w agencji PR, kt贸ra obs艂ugiwa艂a najwi臋ksze korporacje i po偶era艂a moj膮 dusz臋. Generalnie on tworzy艂 reklamy samochod贸w, wok贸艂 kt贸rych ja pracowa艂am w mediach spo艂eczno艣ciowych鈥 To by艂o piek艂o, szczeg贸lnie gdy zacz臋li艣my mie膰 艣wiadomo艣膰 klasow膮 i orientowa膰 si臋, 偶e generujemy mn贸stwo warto艣ci dla tych korporacji. Zacz臋li艣my si臋 zastanawia膰: 鈥濩o, je艣li wzi臋liby艣my to wszystko, nie brali korporacyjnych pieni臋dzy, tylko zobaczyli, co mo偶emy zrobi膰 z filmami w przestrzeni wyborczej i politycznej鈥. Chyba zwyczajnie zdali艣my sobie spraw臋, 偶e tworzymy ogromn膮 warto艣膰 dla firm i 偶e mo偶emy zacz膮膰 tworzy膰 j膮 na zewn膮trz, produkuj膮c wysokiej jako艣ci filmy.

NH:聽Ludzie musz膮 sobie u艣wiadomi膰, 偶e gdy gdzie艣 pracuj膮, to wytwarzaj膮 dla firmy dochody kilkukrotnie wy偶sze ni偶 ich zarobki. Na tym polega praca w kapitalizmie. Dostajesz mniej, ni偶 zas艂ugujesz. Najlepsze, co mo偶esz zrobi膰 鈥 zw艂aszcza gdy 偶yjesz w kraju, gdzie jest publiczna s艂u偶ba zdrowia, co daje pewn膮 wolno艣膰 鈥 to pomy艣le膰, jakie masz umiej臋tno艣ci i czego w tej chwili brakuje ruchom, kt贸re s膮 ci bliskie. Spr贸buj聽pomy艣le膰 bardziej o grupie ni偶 o samym sobie. O tym, jak mo偶esz pracowa膰 z innymi, pom贸c im by膰 lepszymi.

NB:聽Wiem 偶e mo偶liwo艣膰 rzucenia pracy to przywilej. W przeciwie艅stwie do Nicka, kt贸ry by艂 freelancerem, ja pracowa艂am na etacie. Rzucenie pracy by艂o tak wyzwalaj膮ce dla mojego my艣lenia! Wreszcie u艣wiadomi艂am sobie, w czym jestem dobra, bo przez d艂ugi czas by艂am odizolowana od warto艣ci, kt贸r膮 tworzy艂am. To mo偶e by膰 straszne, dla nas by艂o, nie mieli艣my poj臋cia czy to wypali, ale je偶eli mo偶esz 鈥 rzu膰 prac臋. Po艣wi臋膰 troch臋聽czasu na przemy艣lenie spraw, to naprawd臋 mo偶e zadzia艂a膰.

NH:聽Oczywi艣cie, trudno m贸wi膰 ludziom dos艂ownie: 鈥濺zu膰 prac臋!鈥. Nasz przekaz 鈥 cho膰聽mo偶e to brzmi g艂upio 鈥 jest raczej taki: 鈥濸rawdopodobnie robisz co艣 bardzo dobrze. Uwierz w siebie鈥. Wszystkim nam m贸wi si臋, 偶e jeste艣my g艂upi, 偶e niczego nie osi膮gniemy鈥

NB:聽A w szczeg贸lno艣ci nasi pracodawcy pr贸buj膮 nas przekona膰, 偶e to, co robimy, nie jest przesadnie warto艣ciowe.

NH:聽Tak, to bardzo wa偶ne. Ca艂y dzie艅 siedzisz w pracy, w kt贸rej ludzie m贸wi膮 ci: 鈥濵usisz tylko klika膰 ten przycisk鈥. A mo偶esz robi膰 o wiele wi臋cej.

Pewnie sporo z rzeczy, o kt贸rych m贸wicie, mo偶na nazwa膰 alienacj膮. Wiele os贸b wierzy, 偶e internet i tak zwana ekonomia wsp贸艂dzielenia mog膮 pom贸c to zwalczy膰, bo ich celem 鈥 przynajmniej na papierze 鈥 jest 艂膮czenie ludzi. My艣licie, 偶e 艂atwiej walczy膰 z kapitalizmem w erze cyfrowej, czy mo偶e raczej sytuacja pracownik贸w jest gorsza?

NH:聽Cyfrowa gospodarka to po prostu kolejna etap kapitalizmu. B臋dzie gorzej, b臋dzie trudniej dla pracownik贸w. Praca staje si臋 coraz mniej stabilna. W Ameryce jest tak, 偶e je艣li pracujesz w mediach cyfrowych albo jeste艣 na zleceniach, masz inn膮聽prac臋 ka偶dego roku, albo co p贸艂 roku. Nie ma ju偶 bezpiecze艅stwa zatrudnienia, ludzie s膮 nieustannie zmuszani do uczenia si臋 nowych rzeczy, do zmiany zaj臋cia. To ich wzburza i w ko艅cu si臋 zbuntuj膮. Mieszkamy w Detroit. Tutaj, w 艣rodkowo-zachodniej cz臋艣ci Stan贸w, ludzie z trudem wi膮偶膮 koniec z ko艅cem. Ledwo wystarcza im na 偶ycie, wszystko dro偶eje, pensje stoj膮 w miejscu. Gdy przyjdzie kolejny kryzys, kt贸ry jest nieuchronny, w ko艅cu b臋dziemy musieli na to odpowiedzie膰. Nie mamy nic wi臋cej do stracenia, wi臋c b臋dzie wrza艂o.

NB:聽Internet do pewnego stopnia pomaga w organizowaniu ludzi, bez niego my nigdy nie mieliby艣my z tob膮 kontaktu. Ale mo偶e te偶 izolowa膰.

Malujecie przysz艂o艣膰 w ciemnych barwach. Wiele os贸b twierdzi, zar贸wno w Stanach jak i w Polsce, 偶e kolejne wybory zadecyduj膮 o przysz艂o艣ci. Nasze kraje s膮 w po艂owie kampanii politycznej, w powietrzu czu膰 i nadziej臋, i strach. Macie przekonanie, 偶e wybory i polityka parlamentarna mog膮 co艣 zmieni膰?

NH:聽My zawsze m贸wimy ludziom, 偶e nikt nas nie uratuje. Na pewno jest nadzieja w polityce parlamentarnej, wi臋c musimy budowa膰聽ruch, organizowa膰 ludzi. Amerykanie przyk艂adaj膮 mn贸stwo uwagi do polityki parlamentarnej i to jeden z powod贸w, dla kt贸rych jest tak wa偶na. Ale jedn膮 z przyczyn, dla kt贸rych stworzyli艣my Means TV jest to, 偶e cho膰 chcieli艣my robi膰 tradycyjn膮 polityk臋 i nie odmawiamy jej znaczenia, to nie wierzymy, 偶e ocali nas przed katastrof膮 klimatyczn膮. Ameryka艅skie wojsko jest jednym z najwi臋kszych na 艣wiecie emitent贸w zanieczyszcze艅, a nie rozwi膮偶emy go narz臋dziami demokratycznymi. Panele s艂oneczne s膮 w Ameryce produkowane dzi臋ki niewolniczej pracy wi臋藕ni贸w. B臋dziemy zmierza膰 w stron臋 globalnej katastrofy klimatycznej, z wielu r贸偶nych powod贸w, tak d艂ugo, jak d艂ugo b臋dziemy funkcjonowa膰 w warunkach tej ponurej zglobalizowanej gospodarki.

NB:聽Ale te偶 pierwszy raz od dekad mamy kandydata na prezydenta, kt贸ry jest socjalist膮. Okno Overtona w kontek艣cie nadchodz膮cych wybor贸w jest bardzo szerokie, skupia sporo uwagi i mo偶na jeszcze wiele ugra膰. Oczywi艣cie, to ruchy spo艂eczne b臋d膮 nap臋dza膰 zmian臋, ale mamy tutaj realny wp艂yw na rzeczywisto艣膰. Rok 2020 b臋dzie bardzo ciekawym punktem zwrotnym. Je偶eli b臋dziemy wybiera膰 pomi臋dzy Trumpem a kt贸rym艣 z socjalist贸w, b臋d膮 to bardzo interesuj膮ce wybory i stworz膮 przestrze艅 do rozmowy o sprawach takich jak bezwarunkowy doch贸d podstawowy lub publiczna s艂u偶ba zdrowia 鈥 kt贸ra ju偶 teraz jest tematem podnoszonym przez centryst贸w, co nigdy dot膮d nie mia艂o miejsca. Mam wi臋cej nadziei ni偶 Nick.

NH:聽Ja jestem bardziej cyniczny, ale jestem z pokolenia Z, Naomi jest milenialsem. Moje pokolenie du偶o bardziej cynicznie podchodzi do polityki, dlatego r贸wnie偶 nasz humor jest tak cyniczny. My艣l臋, 偶e nie b臋d臋 mia艂 normalnego 偶ycia ze wzgl臋du na katastrof臋 klimatyczn膮, wi臋c czuj臋, 偶e musz臋 z tego 偶artowa膰.

Macie mniejsz膮 lub wi臋ksz膮 nadziej臋 i wiar臋 w polityk臋 wyborcz膮. Czy jako praktycy zajmuj膮cy si臋聽marketingiem politycznym mieliby艣cie jakie艣 rady dla ludzi, kt贸rzy chc膮 t膮 drog膮 podwa偶a膰聽status quo? Szczeg贸lnie dla tych na lewicy, kt贸rzy czuj膮, 偶e maj膮 przekonuj膮cy przekaz, ale cz臋sto walcz膮 z przeciwnikiem maj膮cym wi臋cej pieni臋dzy i ch臋tniej pokazywanym przez media.

NB:聽Mam par臋 spostrze偶e艅. Korzystanie z darmowych narz臋dzi, kt贸re trafiaj膮 do wielu os贸b, to dobry start. Ale je偶eli chodzi o przekaz, to dla mnie rzecz膮, kt贸ra jest bardzo istotna, a niedost臋pna dla prawicy, by艂oby opowiadanie o 艣wiecie, w kt贸rym chcieliby艣my 偶y膰 i kt贸ry jak najbardziej mo偶na stworzy膰. S膮dz臋, 偶e teraz nawet lewica nie najlepiej radzi sobie z m贸wieniem takich rzeczy: 鈥濵o偶emy mie膰 wspania艂y, pe艂en pokoju 艣wiat, gdzie ludzie 偶yj膮 z godno艣ci膮 鈥 i nie chodzi tu nawet o chodzenie do fajnej pracy ka偶dego dnia, chodzi o brak konieczno艣ci pracy i robienie tego, na co ma si臋 ochot臋!鈥. Mo偶emy zrobi膰 bardzo du偶o dla naszej wyobra藕ni i kreatywno艣ci, tak 偶eby ludzie nie reagowali ci膮g艂ym 鈥濶ie, to niemo偶liwe鈥. Rozmawiajmy o przysz艂o艣ci tak, 偶eby ludzie nie mogli si臋 jej doczeka膰. To jest to, co pobudza mnie do dzia艂ania. Ja pragn臋 艣wiata, w kt贸rym naprawd臋 mo偶emy聽偶y膰.

NH:聽A druga rzecz jest taka: wybadaj swoich przeciwnik贸w i zobacz, gdzie mo偶esz uderzy膰; zobacz, co sprawi, 偶e ludzie nie b臋d膮 mogli ich znie艣膰. Praktycznie ka偶da kampania potrzebuje聽dobrego聽i z艂ego聽bohatera. Je偶eli jeste艣 w gorszej sytuacji, poka偶 swojego przeciwnika jako wampira korporacyjnego albo co艣 w tym rodzaju. Udane historie zwykle maj膮 posta膰 pozytywn膮 i czarny charakter 鈥 a twoi przeciwnicy to s膮 czarne charaktery, wi臋c opowiedzenie tej historii nie powinno by膰 takie trudne.

T艂umaczy艂 Hubert Walczy艅ski. Zapis rozmowy w j臋zyku angielskim dost臋pny jest聽tutaj.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij