Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Gwiazdy na czeskim niebie. Karlowe Wary

Wczoraj rozpocz─ů┼é si─Ö 48. Mi─Ödzynarodowy Festiwal Filmowy w Karlowych Warach ÔÇô jedna z najstarszych tego typu imprez na ┼Ťwiecie. A filmowa oferta tegorocznego festiwalu w Karlowych Warach jest tak bogata, ┼╝e polskie produkcje mog─ů przepa┼Ť─ç w t┼éumie innych hit├│w.

Źrodło: www.kviff.com

Wczoraj rozpocz─ů┼é si─Ö 48. Mi─Ödzynarodowy Festiwal Filmowy w Karlowych Warach ÔÇô jedna z najstarszych tego typu imprez na ┼Ťwiecie.

 

Czeski, a w┼éa┼Ťciwie przez wi─Ökszo┼Ť─ç lat czechos┼éowacki Festiwal zorganizowano po raz pierwszy w 1946 roku (pierwsze dwie edycje bez konkursu, wi─Öc pierwszego zwyci─Özc─Ö wy┼éoniono w 1948 r.). Odbywa┼é si─Ö nieprzerwanie przez ponad 40 lat, a┼╝ nast─ůpi┼é roz┼éam Czechos┼éowacji, w zwi─ůzku z kt├│rym o imprezie na kilka lat zapomniano. W 1994 Ji┼Ö├ş Barto┼íka i Eva Zaoralov├í postanowili j─ů reaktywowa─ç, a efekty pracy ich oraz ich zespo┼éu widzimy dzisiaj. Festiwal w Karlowych Warach uwa┼╝a si─Ö za najwi─Ökszy i najwa┼╝niejszy w centralnej i wschodniej Europie. W ci─ůgu dziewi─Öciu dni filmy ogl─ůda tu ponad 700 dziennikarzy, ponad 850 dystrybutor├│w, producent├│w i agent├│w sprzeda┼╝y. Publiczno┼Ť─ç rokrocznie liczy ponad 11000 widz├│w, a liczba sprzedanych bilet├│w oscyluje wok├│┼é 120000. W tym roku ceremoni─Ö otwarcia u┼Ťwietni┼éo wiele gwiazd europejskiej i ┼Ťwiatowej kinematografii, a w┼Ťr├│d nich John Travolta, Lou Castel, Vojt─Ťch Jasn├Ż, Kl├íra Issov├í czy przewodnicz─ůca jury konkursu g┼é├│wnego, Agnieszka Holland. Imprezie towarzyszy┼é specjalny pokaz filmu ÔÇ×Mood IndigoÔÇŁ (ÔÇ×L’├ëcume des joursÔÇŁ) Michela GondryÔÇÖego, kt├│ry wraz z re┼╝yserem mia┼éa prezentowa─ç odtw├│rczyni g┼é├│wnej roli, Audrey Tautou, jednak gwiazda w ostatniej chwili odwo┼éa┼éa sw├│j przyjazd. Jakby komu┼Ť brakowa┼éo postaci z filmowego firmamentu, w pi─ůtek do Karlowych War├│w ma przyby─ç Oliver Stone, a swoje filmy prezentuj─ů tu osobi┼Ťcie r├│wnie┼╝ m.in. Paolo Sorrentino i Valeria Golino.

Na organizowanym tak blisko Polski festiwalu nie mog┼éo oczywi┼Ťcie zabrakn─ů─ç polskich akcent├│w. I nie idzie tu wy┼é─ůcznie o presti┼╝ow─ů funkcj─Ö, jak─ů pe┼éni Agnieszka Holland. Przewodnicz─ůcym jury konkursu film├│w dokumentalnych jest szef Krakowskiego Festiwalu Filmowego, Krzysztof Gierat, a w┼Ťr├│d cz┼éonk├│w jury drugiej najwa┼╝niejszej po g┼é├│wnym konkursie sekcji ÔÇô East of the West ÔÇô znajduje si─Ö polski re┼╝yser i producent, Piotr Mularuk.

 

Widzowie festiwalu mog─ů r├│wnie┼╝ obejrze─ç polskie filmy ÔÇô w sekcjach pobocznych pokazane zostan─ů ÔÇ×Drog├│wkaÔÇŁ Wojtka Smarzowskiego, ÔÇ×Jeste┼Ť BogiemÔÇŁ Leszka Dawida, ÔÇ×KamczatkaÔÇŁ Jerzego Kowyni i trzycz─Ö┼Ťciowy ÔÇ×Gorej─ůcy krzewÔÇŁ Agnieszki Holland; w konkursie dokumentalnym o zwyci─Östwo walcz─ů ÔÇ×RogalikÔÇŁ Paw┼éa Ziemilskiego oraz ÔÇ×The Man Who Made Angels FlyÔÇŁ Wiktorii Szyma┼äskiej; a w sekcji East of the West (debiuty i drugie filmy re┼╝yser├│w z Europy ┼Ürodkowej i Wschodniej) ÔÇ×Dziewczyna z szafyÔÇŁ Bodo Koksa i ÔÇ×P┼éyn─ůce wie┼╝owceÔÇŁ Tomasza Wasilewskiego. Najwi─Öksze nadzieje pok┼éada si─Ö jednak w zg┼éoszonej do walki o laur w konkursie g┼é├│wnym ÔÇ×PapuszyÔÇŁ Krzysztofa Krauze i Joanny Kos-Krauze, kt├│rzy w 2005 roku wygrali festiwal w Karlowych Warach z filmem ÔÇ×M├│j NikiforÔÇŁ. Przed nim tylko jeden polski film zdoby┼é Kryszta┼éowy Globus ÔÇô ÔÇ×Ostatni etapÔÇŁ Wandy Jakubowskiej w 1948 roku. By┼é to pierwszy w historii zwyci─Özca tego festiwalu.

Filmowa oferta tegorocznego festiwalu w Karlowych Warach jest jednak tak bogata, ┼╝e polskie produkcje mog─ů przepa┼Ť─ç w t┼éumie innych hit├│w. Poza wspomnianym filmem otwarcia (ÔÇ×Mood IndigoÔÇŁ Michela GondryÔÇÖego) oraz wymienionymi ÔÇ×The Great BeautyÔÇŁ (ÔÇ×La grande bellezzaÔÇŁ) Paola Sorrentino oraz ÔÇ×MieleÔÇŁ Valerii Golino zaprezentowane zostan─ů m.in. ÔÇ×Phil SpectorÔÇŁ Davida Mameta z Alem Pacino w roli tytu┼éowej, ÔÇ×Killing SeasonÔÇŁ Marka Stevena Johnsona z Johnem Travolt─ů w g┼é├│wnej roli czy ÔÇ×Behind the CandelabraÔÇŁ Stevena Soderberga z powracaj─ůcym do wielkiego aktorstwa po walce stoczonej z nowotworem Michaelem Douglasem w roli g┼é├│wnej. Nie brakuje r├│wnie┼╝ oczekiwanych premier w konkursie g┼é├│wnym, jak cho─çby ÔÇ×HoneymoonÔÇŁ (ÔÇ×L├şb├ínkyÔÇŁ) Jana H┼Öebejka, ÔÇ×BluebirdÔÇŁ LanceÔÇÖs Edmandsa czy ÔÇ×Sources of LifeÔÇŁ (ÔÇ×Quellen des LebensÔÇŁ) Oskara Roehlera, a tak┼╝e film├│w, o kt├│rych by┼éo g┼éo┼Ťno podczas poprzednich festiwali, m.in. w Cannes (ÔÇ×HeliÔÇŁ Amata Escalante, ÔÇ×The CongressÔÇŁ Ariego Folmana) czy Berlinie (ÔÇ×Pozycja dzieckaÔÇŁ C─âlina Petera Netzera, ÔÇ×Epizod z ┼╝ycia zbieracza z┼éomuÔÇŁ Danisa Tanovicia czy ÔÇ×GloriaÔÇŁ Sebasti├ín Lelio).

 

Jako ┼╝e pierwszego dnia festiwalu nie ma jeszcze projekcji z konkursu g┼é├│wnego, a uwaga wszystkich skupia si─Ö na oficjalnym otwarciu i przybywaj─ůcych na nie gwiazdach, obejrza┼éem dwa filmy z innych sekcji. Pierwszym by┼é zakwalifikowany do sekcji Horizon kazachsko-niemiecko-francuski obraz Emira Baigazina ÔÇ×Harmony LessonsÔÇŁ (ÔÇ×Uroki harmoniiÔÇŁ). Film opowiada o m┼éodych ch┼éopcach gn─Öbionych w szkole przez agresywnego r├│wie┼Ťnika, przyw├│dc─Ö m┼éodocianej, przest─Öpczej bandy. Gdy oprawca zostaje zamordowany, podejrzenia padaj─ů w┼éa┼Ťnie na nich, poniewa┼╝ mieli motyw, a ┼╝aden z nich nie ma alibi. Policjanci pr├│buj─ů wymusi─ç na ka┼╝dym z nich przyznanie si─Ö do winy lub obarczenie ni─ů gn─Öbionego przyjaciela, by samemu unikn─ů─ç odpowiedzialno┼Ťci. Mimo ciekawego pomys┼éu i poruszanego przez tw├│rc├│w wa┼╝kiego problemu wsp├│┼éczesnego ┼Ťwiata, w kt├│rym uczciwi p┼éac─ů za winy niegodziwc├│w, film nie odciska pi─Ötna na widzu, co mog┼éaby sugerowa─ç przedstawiana w nim historia. Wci─ůgaj─ůce i efektowne momenty s─ů przeplatane seriami d┼éugich uj─Ö─ç, podczas kt├│rych z ekranu wieje nud─ů, a zako┼äczenie zupe┼énie niepotrzebnie nadaje dziwny, nieco oniryczny, a mo┼╝e raczej metafizyczny wyd┼║wi─Ök ca┼éej historii. Film pozostawia wra┼╝enie niedosytu, odczucie zmarnowania potencja┼éu, kt├│ry drzema┼é w scenariuszu.

Drugim filmem by┼é rosyjski obraz ÔÇ×Intimate PartsÔÇŁ (ÔÇ×Intimnye mestaÔÇŁ) Natashy Merkulovej i Alexeya Chupova, bior─ůcy udzia┼é w konkursie East of the West. W filmie tym im dalej posuwamy si─Ö z histori─ů do przodu, tym robi si─Ö dziwniej. Autorzy przedstawili r├│wnolegle biegn─ůce losy kilkorga bohater├│w, kt├│rych ┼é─ůcz─ů jedynie perwersyjne dewiacje seksualne (przyk┼éadowo jeden z bohater├│w traci poci─ůg do ┼╝ony i zaczynaj─ů mu si─Ö podoba─ç najbrzydsze kobiety, jakie spostrze┼╝e; inny bohater u┼Ťwiadamia sobie, ┼╝e jest gejem, a obiekt jego uczy─ç okazuje si─Ö kochankiem jego ci─Ö┼╝arnej ┼╝ony). Mimo ┼╝e obraz ma ciekawe momenty, czasem ┼Ťmieszne, a czasem g┼é─Öbsze, to ca┼éokszta┼ét nie rzuci nikogo na kolana. Re┼╝yserzy przedstawiaj─ů widzom katalog dewiacji, lecz nie podaj─ů przyczyn, nie stosuj─ů ┼╝adnego kryterium wyboru i nie puentuj─ů zaistnia┼éych sytuacji. W efekcie dostajemy wyrywek z chaosu ┼╝ycia zwie┼äczony chwytem w stylu deus ex machina. Wydaje si─Ö, ┼╝e tw├│rcom zabrak┼éo gatunkowej konsekwencji i re┼╝yserskiego pazura. By─ç mo┼╝e gdyby trzymali si─Ö na przyk┼éad komedii lub pog┼é─Öbili wi─Öcej scen i stworzyli dramat psychologiczny, a do tego zr─Öcznie zako┼äczyli ca┼éo┼Ť─ç, m├│g┼éby powsta─ç przyzwoity film. Powsta┼éo za┼Ť dzie┼éo nieprzemy┼Ťlane z paroma ciekawymi konceptami i zabawnymi momentami. Szkoda. Ale to dopiero pocz─ůtek festiwalu, a na objawienie trzeba czasem czeka─ç do samego ko┼äca.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś