Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Gra (nie)towarzyska

Od trzech lat聽 trwa konflikt w Fundacji 艣w. Jana Jerozolimskiego. My艣la艂am, 偶e jest moj膮 prywatn膮 spraw膮. Prywatn膮, ale te偶 i zawodow膮, bo by艂am wieloletnim dyrektorem i tw贸rc膮 dziennych dom贸w dla dzieci. Mia艂am nadzieje, 偶e sama zdo艂am ud藕wign膮膰 ci臋偶ar konfliktu, chc膮c ochroni膰 podopiecznych oraz wszystkie osoby przez lata dzia艂aj膮ce na rzecz Fundacji przed jego destrukcyjnym wp艂ywem.

ilustr.: Marta Basak

ilustr.: Marta Basak


Teraz jednak czuj臋, 偶e jako osoba osiemna艣cie lat prowadz膮ca Fundacj臋 stan臋艂am pod 艣cian膮, a w艂a艣ciwie murem. Zda艂am sobie spraw臋, 偶e sama si臋 przez ten mur nie przebij臋. U艣wiadomi艂am sobie, 偶e nie nale偶y tego konfliktu traktowa膰 w kategoriach gry politycznej, lecz wr臋cz przeciwnie, jest to sp贸r o warto艣ci. St膮d moja potrzeba publicznego zabrania g艂osu.
Od pocz膮tku dzia艂a艅 Fundacji 艣w. Jana Jerozolimskiego, od roku 1990, by艂am z ni膮 zwi膮zana. Najpierw jako d艂ugoletni wolontariusz, p贸藕niej prezes, a teraz jako jej dyrektor. Zawsze mia艂am potrzeb臋 konkretnego i praktycznego dzia艂ania, pomocy innym. W latach 90. wsp贸lnie z wolontariuszami prowadzi艂am akcj臋 zbi贸rki i dystrybucji dar贸w dla najbardziej potrzebuj膮cych, zbiera艂am fundusze i organizowa艂am spotkania dla dzieci, w latach 2000鈥2015 otworzy艂am cztery dzienne domy dla dzieci i m艂odzie偶y. Pracowa艂am tak偶e przy budowie Kuchni 艣w. Jana oraz prowadzonej wsp贸lnie z podopieczn膮聽 m艂odzie偶膮 kawiarni Aldona 13, Ma艂ego Sklepiku z Wielkimi Rzeczami oraz przy 鈥瀝ozkr臋caniu鈥 ostatniego pomys艂u, czyli 艢wietlicy dla Doros艂ych.
Od zawsze bardzo wa偶ny by艂 dla mnie bliski kontakt z dzie膰mi, a tak偶e podopiecznymi rodzinami, chocia偶 cz臋sto by艂am 艣wiadkiem rodzinnej przemocy. Widzia艂am na plecach siedmioletniego Czarka krwawi膮ce 艣lady klamry od paska ojca, widzia艂am Klaudi臋, ukrywaj膮c膮 si臋 pod sto艂em przed pijanymi rodzicami, widzia艂am w spazmach krzycz膮c膮 And偶elik臋, kt贸ra ba艂a si臋 wr贸ci膰 do domu, widzia艂am Przemka, kt贸ry uciek艂 z domu, widzia艂am pijanych rodzic贸w, kt贸rzy szarpali i poniewierali swoje dzie膰mi… Cz臋sto odwiedza艂am i odwiedzam naszych podopiecznych w ich domach. Moje rodzone dzieci by艂y 艣wiadkami, wsp贸艂uczestnikami tego, co si臋 dzia艂o w Fundacji. Mi臋dzy innymi dzi臋ki temu 艣wietnie wiedz膮, jak wa偶ne s膮 warto艣ci. My艣l臋, 偶e to by艂 dla nich wa偶ny przekaz: potrzeba konkretnego i praktycznego dzia艂ania na rzecz innych os贸b sta艂a si臋 moj膮 codzienno艣ci膮. W moim domu rodzinnym zosta艂am nauczona, 偶e wielk膮 warto艣ci膮 jest 鈥瀔ocha膰 bli藕niego swego jak siebie samego鈥. Kieruj臋 si臋 t膮 zasad膮 na co dzie艅. Prawda, pok贸j, wolno艣膰, tolerancja, sprawiedliwo艣膰 oraz mi艂o艣膰 to s膮 warto艣ci, dzi臋ki kt贸rym uczy艂am si臋 odr贸偶nia膰 dobro od z艂a. Warto艣ci wa偶ne nie tylko dla mnie, ale 鈥撀爉am nadziej臋 鈥撀燿la ca艂ego chrze艣cija艅skiego 艣rodowiska
Ze swoim Fundacyjnym zespo艂em pracujemy z rado艣ci膮, skutecznie, prowadz膮c domy z rodzinn膮 atmosfer膮, gdzie ka偶dy szanuje ka偶dego, ka偶dy z ka偶dym umie rozmawia膰, ka偶dy czuje si臋 bezpiecznie. Za swoj膮 prac臋, ku naszemu zaskoczeniu, otrzymali艣my liczne nagrody i wyr贸偶nienia. Dzi艣 istnienie tych dom贸w jest zagro偶one.
GRA.
Konflikt trwa trzy lata. Polega na r贸偶nicach w podej艣ciu do 艣wiata oraz pracy dobroczynnej, kt贸re zaistnia艂y mi臋dzy kilkorgiem cz艂onk贸w Rady Fundacji oraz mn膮 i moim zespo艂em. Rozpocz膮艂 si臋 nagle, z zaskoczenia i do dzi艣 nie wiem dlaczego. Wi臋kszo艣膰 Rady stanowi膮 osoby ze sob膮 spokrewnione lub spowinowacone b膮d藕 te偶 鈥瀗amaszczone鈥 przez Zwi膮zek Polskich Kawaler贸w Malta艅skich. Najcz臋艣ciej osoby powszechnie znane i cenione. Nie by艂oby w tym nic z艂ego, gdyby nie fakt, 偶e dzia艂aj膮 w przys艂owiowych 鈥瀊ia艂ych r臋kawiczkach鈥. Cz臋艣膰 cz艂onk贸w Rady z Adamem Zamoyskim聽 na czele nie wspiera fundacyjnych dzia艂a艅. Przy podejmowaniu decyzji personalnych i strategicznych dotycz膮cych Fundacji, spotykam聽 si臋 z ich lekcewa偶eniem i, jak to odczuwam, n臋kaniem mnie jako dyrektora. Prezes Fundacji, kt贸rym obecnie jest Magdalena Kry艅ska, po zrelacjonowaniu bie偶膮cych dzia艂a艅 Fundacji jest wypraszana z zebra艅. Proponowa艂am przyj臋cie nowych cz艂onk贸w do Rady, os贸b kompetentnych, konkretnie dzia艂aj膮cych, oddanych. Jednak cz艂onkami Rady staj膮 si臋 osoby wy艂膮cznie polecane przez nich samych. Rada, podwa偶aj膮c nasz autorytet, omawia i umawia si臋 na wsp贸lne cele z przedstawicielami Zwi膮zku Kawaler贸w Malta艅skich, kt贸rzy maj膮 sk艂onno艣ci do dzia艂ania bardzo interesownie i na pokaz. Chc膮 sta膰 si臋 rozpoznawaln膮 mark膮, licz膮c na presti偶 i pieni膮dze. Dobrze znam to 艣rodowisko i ich spos贸b dzia艂ania. W czerwcu tego roku zorganizowali艣my uroczyste obchody dwudziestopi臋ciolecia dzia艂a艅 Fundacji 艢w. Jana Jerozolimskiego. Uroczysto艣膰 nie mia艂a na celu jedynie fetowania jubileuszu. Przy okazji zbierali艣my 艣rodki na wakacyjny wyjazd naszych dzieci. Cz艂onkowie Rady zostali zawiadomieni i zaproszeni. W pa藕dzierniku 2015 z powod贸w niezrozumia艂ych dla mnie oraz moich pracownik贸w zorganizowali kolejn膮 uroczysto艣膰 zwi膮zan膮 z obchodami tej samej rocznicy. Msza w Katedrze 艢w. Jana, cocktail w Zamku Kr贸lewskim… Na uroczysto艣膰 zapomnieli zaprosi膰 dyrektora Fundacji 艢w. Jana Jerozolimskiego, czyli mnie. Zosta艂am mailowo przeproszona za to 鈥瀗iedopatrzenie organizacyjne鈥. Sta艂o si臋, przykro. Niestety Rada dalej ukrywa swoje cele i tylko pozornie jest zainteresowana dzia艂aniami na rzecz podopiecznych. Od trzech lat spotkania Rady odbywaj膮 si臋 poza siedzib膮 Fundacji i konkretne sprawy zwi膮zane z praktyk膮 dnia codziennego, czyli pomoc podopiecznym dzieciom, nie s膮 ich prawdziwym celem. Zamiast pomocy i m膮drej rady doznaj臋 fa艂szu, kt贸ry jest odleg艂y od prawdziwej praktyki chrze艣cija艅skiego dzia艂ania na rzecz drugiego cz艂owieka. Sytuacja ma destrukcyjny wp艂yw na codzienne dzia艂anie Fundacji.
Zwi膮zek Polskich Kawaler贸w Malta艅skich聽 by艂 wsp贸艂za艂o偶ycielem Fundacji 艢w. Jana Jerozolimskiego. Jednak ju偶 na samym pocz膮tku wsp贸lnej drogi okaza艂o si臋, 偶e Fundacja ma zupe艂nie inne pryncypia ni偶 arystokratyczny Zwi膮zek. Nasze drogi rozesz艂y si臋, a ka偶da organizacja jest do dzisiaj niezale偶nym podmiotem prawnym.聽Nie wyobra偶am sobie jakiejkolwiek wsp贸艂pracy. Od dawna ka偶dy idzie inn膮 drog膮. I niech tak pozostanie.
Od roku 2012 rozpocz臋艂y si臋 鈥瀟owarzyskie gierki鈥.
Gra聽 odbywa艂a si臋 w r贸偶nych odst臋pach czasowych. Czasami cz臋艣ciej, a czasami rzadziej. Raz na miesi膮c. Raz na p贸艂 roku. Graczami s膮 niekt贸rzy cz艂onkowie Rady Fundacji oraz zapraszani do gry wybrani malta艅czycy. Gra odbywa艂a si臋 i odbywa zawsze poza mn膮. Rozgrywaj膮, omawiaj膮, ustalaj膮. Intuicyjnie od dawna czuj臋, 偶e Malta艅czycy 鈥瀖aj膮 chrapk臋鈥 na Fundacj臋, a w艂a艣ciwie na jej siedzib臋 przy ulicy Kr贸lowej Aldony 13. Siedzib臋 znajduj膮c膮 si臋 na warszawskiej Saskiej K臋pie, czyli otwarcie m贸wi膮c: posiad艂o艣膰 wartej du偶o pieni臋dzy.
29 pa藕dziernika 2015 roku wystosowa艂am do p.o. przewodnicz膮cej Rady Fundacji e-mail. Zatytu艂owa艂am go 鈥濿yra偶am sprzeciw鈥. W tek艣cie napisa艂am, 偶e od dzisiaj planuj臋 m贸wi膰 o konflikcie otwarcie, opowiadaj膮c i wyra偶aj膮c wsz臋dzie, gdzie tylko b臋d臋 mog艂a, moje zdanie, niezgod臋 oraz oburzenie.
Po wys艂aniu maila szybko zosta艂am zaproszona przez Rad臋 na nieformalne spotkanie do mieszkania聽 jednego z cz艂onk贸w. Okazuje si臋, 偶e dla niekt贸rych cz艂onk贸w Rady zacz臋艂o by膰 wa偶ne, co my艣l臋 i co m贸wi臋. W odpowiedzi przeczyta艂am: 鈥濨ardzo chcemy w tej rozmowie uwzgl臋dni膰 Tw贸j punkt widzenia 聽na dalsze dzia艂ania i rozw贸j Fundacji鈥. Na spotkanie p贸jd臋. Po spotkaniu dalej planuj臋 m贸wi膰 otwarcie, opowiada膰 i wyra偶a膰 swoje zdanie. Ch臋tnie podziel臋 si臋 tak偶e dalszymi wiadomo艣ciami z czytelnikami 鈥濳ontaktu鈥.
Nie chcia艂abym traktowa膰聽 tego konfliktu personalnie czy politycznie. Pytanie o pryncypia wydaj膮 mi si臋 jednak wa偶ne dla nas wszystkich. Na naszych oczach wydarza si臋 fundacyjny konflikt na niewielk膮 skal臋, w Warszawie, dalej 鈥撀爊a skal臋 zupe艂nie niepor贸wnywaln膮 na samym szczycie, w Watykanie.
 
Przemy艣la艂a, opisa艂a i wyrazi艂a聽 swoje osobiste zdanie Joanna Radziwi艂艂.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij