Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Golgota

Po odwo艂aniu spektaklu Golgota Picnic mo偶na m贸wi膰 o zwrocie konserwatywnym, kt贸ry po偶era niezale偶ne instytucje kultury. To kolejny przypadek cenzurowania artyst贸w w Polsce i wywierania presji przez 艣rodowiska fundamentalistyczne.

malta-festival.pl


 
Po odwo艂aniu spektaklu Golgota Picnic przez dyrektora Festiwalu Malta Micha艂a Merczy艅skiego mo偶na ju偶 m贸wi膰 o zwrocie konserwatywnym, kt贸ry zaczyna po偶era膰 niezale偶ne instytucje kultury. Szczeg贸lnie, 偶e to kolejny przypadek 鈥 po Nie-boskiej komedii w Teatrze Starym w Krakowie, protestach wok贸艂 pracy Markiewicza w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, spaleniu T臋czy na Placu Zbawiciela 鈥 cenzurowania artyst贸w w Polsce i wywierania presji przez 艣rodowiska fundamentalistyczne. Prawica ju偶 nie ro艣nie 鈥 ona jest tak du偶a, 偶e mo偶e sobie pozwoli膰 na oprotestowanie ka偶dego wydarzenia. I wie, 偶e jest skuteczna.
 
1.
12 pa藕dziernika 1492: Krzysztof Kolumb przez przypadek odkrywa Ameryk臋 鈥 tak rozpoczyna sw贸j tekst kuratorski Rodrigo Garc铆a, kurator idiomu: Ameryka 艁aci艅ska. Mieszka艅cy. Zwraca uwag臋 na postkolonialn膮 atmosfer臋 panuj膮c膮 nadal w Europie: 鈥濫uropa nie mo偶e si臋 powstrzyma膰 od swojej 偶a艂osnej i paternalistycznej ingerencji: uwa偶a, 偶e jest w stanie odkry膰 po艂udniowoameryka艅skich artyst贸w niczym egzotyczne owoce, drogocenne kamienie czy te偶 niezwyk艂e ptaki. Jak偶e daleko odbiega to od rzeczywisto艣ci!鈥. Garc铆a jest jednym z najbardziej zaanga偶owanych politycznie i spo艂ecznie re偶yser贸w, za艂o偶ycielem grupy teatralnej Carnicer铆a Teatro (Teatr Rze藕nia). W Poznaniu mia艂 pokaza膰 sw贸j spektakl Golgota Picnic, kt贸rego g艂贸wnym tematem jest krytyka konsumpcyjnego stylu 偶ycia zachodniego 艣wiata.
Rodrigo Garc铆a organizuje na scenie piknik, kt贸ry jest jednocze艣nie 鈥瀘statni膮 wieczerz膮 wsp贸艂czesno艣ci鈥. Pojawiaj膮 si臋 doskonale znane obrazy o tematyce chrze艣cija艅skiej, od Goi po Rubensa, oraz obrazy zachodniego konsumpcjonizmu, takie jak fast foody czy drogie dywany. Dorota Jarecka, krytyczka sztuki 鈥濭azety Wyborczej鈥, zwraca uwag臋, 偶e Golgota picnic to sztuka 鈥瀙e艂na sarkazmu, ale nie cyniczna. Stanowi alegori臋 wsp贸艂czesnej cywilizacji stoj膮cej nad przepa艣ci膮 ekonomicznego kryzysu i katastrofy ekologicznej. W sztuce 鈥 spektakularnym teatralno-filmowym fresku 鈥 w膮tki pasyjne przeplataj膮 si臋 z apokaliptycznymi. Niejednego kaznodziej臋 bierze dzi艣 pokusa, by przedstawi膰 nasze 偶ycie nap臋dzane konsumpcj膮 i 偶膮dz膮 b艂yskawicznego zaspokojenia pragnie艅 jako karnawa艂 hedonizmu i egoizmu. Ot贸偶 鈥濭olgota Picnic鈥 ma podobne przes艂anie, tylko 鈥 o zgrozo 鈥 jest to przes艂anie 艣wieckie, cho膰 odbywa si臋 w kostiumie religijnego misterium鈥.
 
20 czerwca 2014: Rodrigo Garc铆a przez przypadek umocni艂 w Polsce fundamentalistycznego potwora. Spektakl zosta艂 kilka tygodni temu oprotestowany przez prawicowe grupy (Katolickie Stowarzyszenie M艂odzie偶y oraz Pozna艅ski Zwi膮zek Patriotyczny Wierni Polsce), parlamentarzyst贸w (Tadeusz Dziuba z PiS uzna艂 spektakl za 鈥瀉tak na ko艣ci贸艂鈥), pozna艅skich radnych, prezydenta Poznania Ryszarda Grobelnego oraz Przewodnicz膮cego Konferencji Episkopatu Polski arcybiskupa Stanis艂awa G膮deckiego. W wyniku protest贸w Micha艂 Merczy艅ski odwo艂a艂 pokazy spektaklu.
 
Szef Episkopatu Polski stwierdzi艂, 偶e 鈥瀙rzedstawienie to w opinii wielu os贸b jest wyj膮tkowo ordynarnym przedsi臋wzi臋ciem. Ukazuje Chrystusa jako degenerata, egoist臋, odpowiedzialnego za ca艂e z艂o na 艣wiecie. Spektakl obfituje w lubie偶ne sceny, a pod adresem Chrystusa padaj膮 liczne wulgaryzmy. Wyst臋puj膮cy nago aktorzy kpi膮 z M臋ki Pa艅skiej, a ca艂o艣膰 przesycona jest pornograficznymi odniesieniami do Pisma 艢wi臋tego鈥. Zasadnicze pytanie brzmi: czy G膮decki widzia艂 spektakl? Na jakiej podstawie kreuje swoje opinie? To kolejny raz, kiedy przedstawiciel Ko艣cio艂a Katolickiego zawiera nieoficjalny sojusz z prawicowymi fundamentalistami, kt贸rych taktyka opiera si臋 w g艂贸wnej mierze na stosowaniu przemocy fizycznej i s艂ownej. Polski Ko艣ci贸艂 staje za murem chrze艣cija艅skiej Europy 鈥 wyklucza si臋 z Ko艣cio艂a Franciszka, Ko艣cio艂a dialogu, zrozumienia innych pogl膮d贸w czy postaw. Co wi臋cej 鈥 notorycznie szuka problem贸w, kt贸re nie s膮 najwa偶niejsze w polskim spo艂ecze艅stwie. Odej艣cie polskiego Ko艣cio艂a od kwestii socjalnych, budowania wsp贸lnoty wok贸艂 takich warto艣ci jak szacunek czy tolerancja na rzecz walki z 鈥瀋ywilizacj膮 艣mierci鈥, spektaklami, wystawami sztuki wsp贸艂czesnej i gender odbije si臋 za chwil臋 masowym odej艣ciem wiernych. Biskupi chc膮 na si艂臋 klerykalizowa膰 wszystkie sfery 偶ycia spo艂ecznego w Polsce. Nie wiedz膮 jednak, jak bardzo s膮 oderwani od rzeczywisto艣ci.
 
Oderwany od rzeczywisto艣ci jest r贸wnie偶 Ryszard Grobelny, prezydent Poznania. W wydanym o艣wiadczeniu zwraca uwag臋, 偶e 鈥瀞pektakl godzi w tradycyjne pozna艅skie warto艣ci i odbierany jest tym samym 聽jako prowokacja鈥. Po chwili t艂umaczy, czym s膮 owe warto艣ci: bezpiecze艅stwo, miasto przyjazne sztuce i artystom, w kt贸rych poszanowanie godno艣ci cz艂owieka jest istotn膮 warto艣ci膮. Grobelny pisze r贸wnie偶, 偶e miasto nie jest w stanie zapewni膰 bezpiecze艅stwa swoim mieszka艅com. To oznacza, 偶e jest nieudolnym prezydentem, kt贸ry nie potrafi zmobilizowa膰 odpowiednich s艂u偶b. Grobelny nie jest wi臋c urz臋dnikiem pa艅stwowym. To kolejna po G膮deckim osoba, kt贸ra zawar艂a cichy sojusz ze 艣rodowiskami fundamentalistycznymi.
 
Ambiwalentn膮 postaw臋 przyj膮艂 Micha艂 Merczy艅ski, dyrektor Festiwalu Malta. W komunikacie odwo艂uj膮cym pokazy Golgoty zauwa偶a, 偶e 鈥瀗iebezpieczny spektakl nienawi艣ci do odmiennej wizji 艣wiata, jaki zaplanowali na te dni w Poznaniu protestuj膮cy, nie b臋dzie naszym udzia艂em鈥. Ot贸偶 podejmuj膮c tak膮 decyzj臋, nie tylko Merczy艅ski bierze w tym udzia艂, ale r贸wnie偶 umacnia fundamentalist膮 prawic臋.
 
2.
Pole kultury jest eksperymentem 艣rodowisk prawicowych 鈥 badaj膮 granice, obserwuj膮 zachowania urz臋dnik贸w pa艅stwowych, prezydent贸w, dyrektor贸w. Po kulturze przyszed艂 ju偶 czas na s艂u偶b臋 zdrowia, za chwil臋 opanuj膮 edukacj臋, po tym przyjdzie czas na inne dziedziny. Ten powolny marsz przez instytucje oraz media pompuje poparcie skrajnym partiom, buduje kapita艂 spo艂eczny, konsoliduje prawicowe grupy spo艂eczne. Oni si臋 ju偶 dawno temu policzyli, dawno temu zacz臋li wychodzi膰 na ulic臋, skrzykiwa膰 si臋 przez Facebooka. Oni teraz si艂膮 wprowadzaj膮 w Polsce now膮 republik臋.
 
Kolejnym problemem jest to, 偶e cenzura staje si臋 systemowym elementem zarz膮dzania 偶yciem spo艂ecznym i politycznym. Instytucje publiczne podejmuj膮ce decyzje o usuni臋ciu konkretnej pracy lub odwo艂aniu spektaklu 偶yj膮 w strachu przed cofni臋ciem dotacji od organu prowadz膮cego oraz konsekwencji politycznych niepodj臋tych krok贸w. Obraza uczu膰 religijnych sta艂a si臋 g艂贸wnym argumentem i strategi膮 prowadzenia instytucji kultury w Polsce. Debata o sztuce koncentruje si臋 wok贸艂 moralno艣ci, odsuwaj膮c na dalszy plan realne problemy: niedofinansowanie instytucji, bieda artyst贸w, brak zabezpieczenia socjalnego pracownik贸w kultury, niewystarczaj膮ce 艣rodki bud偶etu pa艅stwa przeznaczane na kultur臋, niewydolno艣膰 niekt贸rych instytucji publicznych, dzia艂anie projektowe, urynkowienie i festiwalizacja kultury.
 
3.
Z jednej strony 鈥 potrzebna jest natychmiastowa mobilizacja 艣rodowisk liberalnych i lewicowych. Czy mamy si臋 pos艂ugiwa膰 podobn膮 taktyk膮? Czy mamy od dzisiaj protestowa膰 wobec organizacji plenerowych Mszy 艢wi臋tych i festiwali katolickich? Czy formu艂a pisania list贸w otwartych jest nadal do obronienia?
 
Z drugiej 鈥 naszym celem musi by膰 wzmacnianie instytucji kultury, kt贸re do tej pory nie opiera艂y si臋 naciskom prawicy. Budowa膰 wok贸艂 nich silne 艣rodowisko, wspiera膰 we wszystkich dzia艂aniach. 25 sennych lat si臋 sko艅czy艂o. Obudzili艣my si臋 z potworem w jednym 艂贸偶ku.
 
 

Je艣li nie chc膮 Pa艅stwo przegapi膰 kolejnych wyda艅 naszego tygodnika, zach臋camy do zapisania si臋 do naszego聽newslettera.
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij