Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Franciszek walczy o dusze m┼éodych

Wielokrotnie s┼éysza┼éem pytanie o to, czy Franciszek ma szans─Ö zmieni─ç spojrzenie Polak├│w ÔÇô zw┼éaszcza m┼éodych, do kt├│rych przyjecha┼é w pierwszej kolejno┼Ťci ÔÇô na wsp├│┼éczesny ┼Ťwiat i jego wyzwania. Nasuwaj─ůca si─Ö odpowied┼║ brzmi: tylko on ma na to szans─Ö.

ilustr.: Tomasz Obiński

ilustr.: Tomasz Obiński


Podczas ┼Üwiatowych Dni M┼éodzie┼╝y papie┼╝ Franciszek nawo┼éywa┼é do jedno┼Ťci, braterstwa, otwarto┼Ťci, solidarno┼Ťci, do braku l─Öku przed wielokulturowo┼Ťci─ů. Chwil─Ö po jego wyje┼║dzie, 1 sierpnia, przez Warszaw─Ö przeszed┼é marsz ONR-u, kt├│rego uczestnicy ÔÇô w sporej cz─Ö┼Ťci m┼éodzi ÔÇô krzyczeli ÔÇ×Duma, duma, narodowa dumaÔÇŁ oraz ÔÇ×Wielka Polska KatolickaÔÇŁ. Kto┼Ť tu czego┼Ť nie zrozumia┼é. Albo w og├│le nie chcia┼é s┼éucha─ç.
Frazesy kontra Ewangelia
Cz─Ö┼Ť─ç uczestnik├│w marszu zapewne w powa┼╝aniu mia┼éa s┼éowa obecnego biskupa Rzymu ÔÇô nawet je┼Ťli lubi powo┼éywa─ç si─Ö na chrze┼Ťcija┼äskie warto┼Ťci i przywi─ůzanie do Ko┼Ťcio┼éa. Znamienny jest tu przyk┼éad Roberta Winnickiego, kt├│ry ÔÇô nie widz─ůc chyba ┼Ťmieszno┼Ťci swojego zachowania ÔÇô og┼éosi┼é, ┼╝e rezygnuje ÔÇ×z przys┼éuguj─ůcego mu jako pos┼éowi miejsca na mszy papieskiejÔÇŁ. Powo┼éuj─ůc si─Ö na sw├│j katolicyzm i cz┼éonkostwo we wsp├│lnotach religijnych, przypomnia┼é, ┼╝e dogmat o papieskiej nieomylno┼Ťci ÔÇ×okre┼Ťla ┼Ťci┼Ťle, jakie warunki musi spe┼énia─ç papieska wypowied┼║, czego dotyczy─ç i w jakich okoliczno┼Ťciach by─ç wyg┼éaszan─ů, by by─ç nieomyln─ů. Papie┼╝ Franciszek z tego nie korzystaÔÇŁ.
Co prawda przedstawiciele tego samego ┼Ťrodowiska sami nie wahali si─Ö przy innych okazjach szanta┼╝owa─ç swoich przeciwnik├│w wyrwanymi z kontekstu s┼éowami prymasa Wyszy┼äskiego czy nauczaniem papie┼╝y ÔÇô to jednak bez znaczenia. Hipokryzj─Ö pos┼éa Winnickiego wida─ç bowiem najwyra┼║niej, gdy dodaje, ┼╝e ÔÇ×w ostateczno┼Ťci ÔÇô najwa┼╝niejsze dla ka┼╝dego katolika jest, by by─ç wiernym dziedzictwu Wiecznego Rzymu. Nauczanie Ko┼Ťcio┼éa to Ewangelia i 2000 lat integralnej Tradycji, jedno i drugie w r├│wnym stopniuÔÇŁ. Wygl─ůda jednak, jakby w sprawie otwarto┼Ťci na przyjmowanie uchod┼║c├│w nie zrozumia┼é ani jednego, ani drugiego.
Do┼Ť─ç mo┼╝e jednak o po┼Ťle, kt├│ry ÔÇô wymachuj─ůc krzy┼╝em i rzucaj─ůc frazesy o katolickiej Polsce ÔÇô jednocze┼Ťnie w co drugim zdaniu zaprzecza nauce Ko┼Ťcio┼éa. Niezale┼╝nie od jego si┼éy politycznej i rzeczywistego znaczenia w ┼Ťrodowiskach prawicowych, jego postawa wydaje si─Ö niestety do┼Ť─ç reprezentatywna dla przynajmniej cz─Ö┼Ťci os├│b o pogl─ůdach narodowych.
Ca┼éa nadzieja we Franciszku?
Tymczasem wr├│─çmy do Franciszka. Podczas sko┼äczonych niedawno ┼Üwiatowych Dni M┼éodzie┼╝y kilkukrotnie us┼éysza┼éem pytanie o to, czy s┼éowa, gesty i przes┼éanie papie┼╝a Franciszka co┼Ť w polskim spo┼éecze┼ästwie zmieni─ů. Czy polscy katolicy ÔÇô w wi─Ökszo┼Ťci staj─ůcy w sprawie kryzysu migracyjnego w opozycji nie tylko wobec papie┼╝a, ale r├│wnie┼╝ polskiego episkopatu ÔÇô us┼éysz─ů g┼éos papie┼╝a, tak mocno zakorzeniony w Ewangelii? Czy Franciszek ma szans─Ö zmieni─ç spojrzenie Polak├│w ÔÇô zw┼éaszcza m┼éodych, do kt├│rych przyjecha┼é w pierwszej kolejno┼Ťci ÔÇô na wsp├│┼éczesny ┼Ťwiat i jego wyzwania?
By─ç mo┼╝e odpowied┼║ brzmi: tylko on ma obecnie na to szans─Ö. Dla niekt├│rych pewnie to wniosek pesymistyczny, skoro zak┼éada pok┼éadanie nadziei w jednej tylko osobie. Dla mnie to jednak my┼Ťl w sumie optymistyczna, bo oznaczaj─ůca, ┼╝e nie wszystko jeszcze stracone. ┼╗e mamy drogowskaz, kt├│ry wskazuje nam, w jaki spos├│b m├│wi─ç mog─ů sami m┼éodzi, a tak┼╝e, w jaki spos├│b m├│wi─ç do m┼éodych i w┼Ťr├│d m┼éodych, je┼Ťli chcemy zawalczy─ç o ich przekonania. ┼╗e jest kto┼Ť, kto jest w stanie radykalizuj─ůcym si─Ö m┼éodym wskaza─ç inn─ů perspektyw─Ö, pokaza─ç nowy horyzont i zaproponowa─ç alternatywn─ů opowie┼Ť─ç o ┼Ťwiecie i ich w┼éasnym ┼╝yciu.
Tej szansy nie maj─ů politycy, sp─Ötani przez zobowi─ůzania, poparcie spo┼éeczne, a tak┼╝e niekiedy przez polityczn─ů poprawno┼Ť─ç. Nie ma jej ┼╝aden polski biskup ÔÇô bo s┼éowa ┼╝adnego z rodzimych pasterzy nie odbij─ů si─Ö takim echem jak s┼éowa papie┼╝a. Nie chce tej szansy wykorzystywa─ç szko┼éa. Nikt inny nie jest w stanie na kilka dni tak ca┼ékowicie zaw┼éadn─ů─ç oczami i uszami ca┼éego polskiego spo┼éecze┼ästwa. Oczywi┼Ťcie, wiedzeni przyk┼éadem Franciszka, sami mo┼╝emy nie┼Ť─ç to samo przes┼éanie kolejnym m┼éodym. Je┼Ťli tak si─Ö stanie, b─Ödzie to jedynie wzmocnienie wyj┼Ťciowej tezy.
We┼║ Ewangeli─Ö i czytaj
To walka o dusze m┼éodzie┼╝y ÔÇô zreszt─ů ka┼╝dej, nie tylko tej narodowej. Oto m┼éodym pe┼énym l─Öku (nie tylko przed obcym, ale tak┼╝e przed przysz┼éo┼Ťci─ů czy samym sob─ů), papie┼╝ Franciszek proponuje odwag─Ö, jaka p┼éynie z Ewangelii. M┼éodym pr├│buj─ůcym budowa─ç swoj─ů to┼╝samo┼Ť─ç w niema┼éym stopniu w kontrze (nie tylko do ciapatych, peda┼é├│w, lewak├│w czy islamist├│w, ale r├│wnie┼╝ do czarnej mafii czy ciemnogrodu), papie┼╝ przedstawia narracj─Ö afirmacji, akceptacji i jedno┼Ťci. M┼éodym poznaj─ůcym ┼Ťwiat z perspektywy monitora i internetowych mem├│w, Franciszek m├│wi: wyjd┼║ z domu, zobacz rzeczywisto┼Ť─ç tak─ů, jaka jest! M┼éodych ospa┼éych, zasiedzia┼éych, zblazowanych namawia do porzucenia wygodnej kanapy i zaanga┼╝owania na rzecz zmiany ┼Ťwiata na lepsze.
Wszystkim tym m┼éodym (bo przecie┼╝ do ma┼éo kogo odnosz─ů si─Ö wszystkie te opisy jednocze┼Ťnie) Franciszek oferuje jedno, elementarne przes┼éanie. M├│wi: istnieje alternatywa dla wszystkich twoich l─Ök├│w, uprzedze┼ä, niepewno┼Ťci czy zgnu┼Ťnienia. Jest ni─ů Jezus Chrystus. Odpowiedzi na swoje pytania znajdziesz w Ewangelii. We┼║ j─ů, czytaj i zacznij wciela─ç w ┼╝ycie. Nie wpychaj jej od razu innym ÔÇô zacznij ┼╝y─ç ni─ů w┼éa┼Ťnie ty. Dzisiaj, nie od jutra. I wyci─ůgnij z niej wnioski dla swoich wybor├│w, s┼é├│w i przekona┼ä. Nawr├│─ç je pod jej dyktando ÔÇô nie pod dyktando ideolog├│w, polityk├│w, publicyst├│w. Nie na podstawie swoich l─Ök├│w, obaw i uprzedze┼ä. Nie wymawiaj si─Ö brakiem czasu, mo┼╝liwo┼Ťci czy zewn─Ötrznymi okoliczno┼Ťciami. To dobre dla bywalc├│w kanap, a nie dla uczni├│w Chrystusa.
Czego boi si─Ö papie┼╝
To proste przes┼éanie Franciszka, w swej tre┼Ťci ca┼ékowicie nierewolucyjne, dzi─Öki charyzmie, formie przekazu, prostocie i autentyczno┼Ťci papie┼╝a mo┼╝e przynie┼Ť─ç wielkie owoce. Pewnie nie w ┼╝yciu wszystkich ÔÇô pose┼é Winnicki zdaje si─Ö by─ç impregnowany na s┼éowa obecnego biskupa Rzymu (cho─ç oczywi┼Ťcie nie nale┼╝y traci─ç nadziei: Duch wieje wszak, k─Ödy chce).
Mo┼╝e jestem naiwny. Ale m┼éodzi ludzie ÔÇô tak┼╝e Polki i Polacy ÔÇô us┼éyszeli w ostatnich dniach g┼éos pasterza nie tylko o nich zatroskanego, ale tak┼╝e przyja┼║ni─ůcego si─Ö z nimi oraz ÔÇô co jeszcze wa┼╝niejsze ÔÇô wierz─ůcego im i w nich. Czasami wydaje si─Ö, jakby Franciszek widzia┼é w m┼éodych jedyn─ů poza Bogiem nadziej─Ö na przemian─Ö tego ┼Ťwiata. Czas, by i m┼éodzi w t─Ö szans─Ö uwierzyli. Wtedy nadzieja, ┼╝e poci─ůgni─Öci s┼éowami ÔÇô a przede wszystkim ┼Ťwiadectwem ÔÇô papie┼╝a m┼éodzi zaczn─ů inaczej postrzega─ç ┼Ťwiat i drugiego cz┼éowieka, przestanie by─ç bez podstaw. Potrzeba jednak do tego odwagi, by zakwestionowa─ç dotychczasowy spos├│b ┼╝ycia, wybory, pogl─ůdy i swoich idoli. Ale czy chrze┼Ťcija┼ästwo kiedykolwiek przesta┼éo do tego wzywa─ç?
Potrzeba takiej odwagi, jak─ů ma sam Franciszek, kt├│ry nie boi si─Ö porusza─ç temat├│w trudnych. Nie boi si─Ö narazi─ç wielu osobom ÔÇô r├│wnie┼╝ w samym Ko┼Ťciele. Nie boi si─Ö proponowa─ç nieoczywistych odpowiedzi. Nie boi si─Ö blisko┼Ťci, mi┼éo┼Ťci, czu┼éo┼Ťci. Nie boi si─Ö napomina─ç, gdy jest czego┼Ť pewien, i pyta─ç, gdy sam szuka. Gdy trzeba ÔÇô nie boi si─Ö milcze─ç. Gdy warto ÔÇô grzmie─ç.
Zdaje si─Ö, ┼╝e papie┼╝ Franciszek boi si─Ö tylko jednego ÔÇô ale za to ┼Ťmiertelnie. To strach przed tym, co czeka jego samego i ca┼éy Ko┼Ťci├│┼é, gdyby przesta┼é by─ç wierny Ewangelii. Zw┼éaszcza wtedy, gdy jest ona najbardziej wymagaj─ůca, szokuj─ůca i id─ůca wbrew utartym schematom my┼Ťlenia. Franciszek nie boi si─Ö tak┼╝e dzieli─ç si─Ö tym jedynym swoim strachem z m┼éodymi. Bo wie, ┼╝e gdy dla cz┼éowieka stanie si─Ö to obawa dominuj─ůca ÔÇô wszystkie inne l─Öki strac─ů na znaczeniu.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś