Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Franciszek nie zrobi r贸偶nicy

鈥濨y艂em przybyszem, a przyj臋li艣cie mnie鈥 鈥 prosta i jednoznaczna wyk艂adnia Ewangelii, a jednak w chwili pr贸by napotykaj膮ca u wielu wiernych na ogromny op贸r. Spotka艂em w Krakowie m艂odych, kt贸rzy 鈥 urzeczeni obrazowo艣ci膮 s艂贸w Franciszka o zej艣ciu z kanapy czy papiesk膮 katechez膮 o 偶yciu ma艂偶e艅skim wyg艂oszon膮 z okna kurii przy Franciszka艅skiej 鈥 na nauk臋 dotycz膮c膮 chrze艣cija艅skiej postawy wobec uchod藕c贸w reagowali kompletnym niezrozumieniem. 鈥濸apie偶 ma z艂ych doradc贸w鈥 鈥 us艂ysza艂em od jednego z uczestnik贸w 艢DM okre艣laj膮cego siebie jako osob臋 o pogl膮dach prawicowych.

ilustr.: Kolarstwo

ilustr.: Kolarstwo


Daleki jestem na og贸艂 od popadania w nastroje defetystyczne. Pomimo tego, a tak偶e pomimo szacunku jakim darz臋 publicystyk臋 鈥濳ontaktu鈥 oraz Ignacego Dudkiewicza, trudno mi zrozumie膰 optymizm, jakiemu da艂 wyraz na tych 艂amach przed dwoma tygodniami. Czy Franciszek ma szans臋 zmieni膰 spojrzenie m艂odych Polak贸w na wyzwania wsp贸艂czesnego 艣wiata? Z pewno艣ci膮 nie w takim stopniu, w jakim chcia艂by i w jakim my by艣my tego oczekiwali.
Byli艣my podczas 艢wiatowych Dni M艂odzie偶y 艣wiadkami rzeczy pi臋knych. 鈥濬ajnie sobie popatrze膰 na te rozradowane grupy pielgrzym贸w na mie艣cie. Na t臋 masow膮 pr贸b臋 zara偶ania naszych ulic entuzjazmem. Na t臋 r贸偶norodno艣膰 rasow膮 i narodowo艣ciow膮, chwilowo upi臋kszaj膮c膮 nasz膮 skostnia艂膮 polsk膮 homogeni臋 i homogeniczn膮 polsko艣膰. Na to wykl臋te multi-kulti w praktyce. Na t臋 teraz naprawd臋 namacaln膮 powszechno艣膰 Ko艣cio艂a. Na to, co chyba najlepiej wyrazi艂 艣wi臋ty Pawe艂 s艂owami: 芦Nie ma ju偶 Greka ani 呕yda, obrzezania ani nieobrzezania, barbarzy艅cy, Scyty, niewolnika, wolnego, ale wszystkim we wszystkich jest Chrystus禄. Na to wszystko, czego obserwacja we mnie wywo艂uje niekontrolowany u艣miech, a o czym pochlebne komentarze wys艂uchuj臋 od swoich niewierz膮cych przyjaci贸艂 i znajomych. Fajnie jest!鈥澛犫撀爌isa艂em na Facebooku, obserwuj膮c przyby艂ych do Wroc艂awia uczestnik贸w dni w diecezjach. Kilka dni p贸藕niej w Krakowie ten obraz by艂 jeszcze bardziej wyra藕ny, wielobarwny i imponuj膮cy. Doskonale wi臋c rozumiem to poczucie rozd藕wi臋ku pomi臋dzy widokiem na Krak贸w ostatnich dni lipca a scenami obserwowanymi 1 sierpnia w Warszawie podczas marszu maj膮cego rzekomo upami臋tni膰 rocznic臋 zrywu 1944 roku, kt贸ry 鈥 do czego zd膮偶yli nas ju偶 przyzwyczai膰 organizatorzy 鈥 sta艂 si臋 kolejn膮 okazj膮 manifestacji nienawi艣ci.
鈥濪zisiaj rano spotka艂em ch艂opca w kurtce z God艂em Polski i z napisem: 芦艢mier膰 wrogom ojczyzny禄. Zapyta艂em, jacy ci wrogowie. Nie wiedzia艂. Zawo艂a艂 koleg贸w i przepi臋kn膮 kole偶ank臋 鈥 rzecznik (p)rasow膮. Ch艂opcy w liczbie kilkunastu nie mieli argument贸w, opr贸cz argumentu 芦zaje*a膰 lewaka禄. Pani Rzecznik jednak pr贸bowa艂a. Dowiedzia艂em si臋 na przyk艂ad, 偶e by艂a na 艢DM. Tam Franciszek 鈥 wed艂ug niej 鈥 zach臋ca艂 do pomagania ludziom w Aleppo, a nie przyjmowania ich w Europie. 艢wiadectwa dziewczyny z Aleppo nie s艂ysza艂a. Drogi Krzy偶owej te偶. A Jezus 鈥 芦my艣la艂 racjonalnie i kaza艂 walczy膰 i zabija膰禄鈥 鈥 pisa艂 p贸藕niej na Facebooku ks. Bartek Rajewski.
Przytaczam te s艂owa, 偶eby pokaza膰, 偶e te z pozoru dwa kontrastuj膮ce ze sob膮 艣wiaty, dwie zbiorowo艣ci 鈥 jedna, uto偶samiana z chrze艣cija艅sk膮 ide膮 mi艂o艣ci bli藕niego, i druga, sprawiaj膮ca wra偶enie jej kompletnego wypaczenia i zaprzeczenia, w pewnym miejscu si臋 spotykaj膮; 偶e s膮 ludzie, kt贸rzy z w艂asnej woli i z przekonaniem znale藕li si臋 w obu tych miejscach albo przynajmniej nie widzieliby w tym 偶adnej sprzeczno艣ci. Jako 偶ywo przywo艂uje to we mnie obraz znany z kart Ewangelii 鈥 t艂um witaj膮cy wje偶d偶aj膮cego na osio艂ku do Jerozolimy Chrystusa entuzjastycznym okrzykiem 鈥濰osanna鈥, a po kilku dniach skanduj膮cy 鈥濽krzy偶uj鈥, kiedy mia艂 zapa艣膰 wyrok skazuj膮cy go na 艣mier膰 m臋cze艅sk膮. W obu przypadkach 鈥 tym wsp贸艂czesnym i tym sprzed dw贸ch tysi臋cy lat 鈥 trudno oszacowa膰, w jakim stopniu dwie odmienne zbiorowo艣ci okaza艂y si臋 to偶same, ale z pewno艣ci膮 tu i tam znalaz艂a si臋 nieokre艣lona cz臋艣膰 wsp贸lna. Jest to rzeczywisto艣膰 trudna i niezrozumia艂a, ale z pewno艣ci膮 musimy si臋 z ni膮 zmierzy膰.
By艂y tymczasem 艢wiatowe Dni M艂odzie偶y w Krakowie 艣wiatowymi dniami mi艂osierdzia. Nie ze wzgl臋du na hymn, silne eksponowanie postaci 艣w. Faustyny i Jana Paw艂a II czy kontekst roku jubileuszowego 鈥 albo nie przede wszystkim dlatego. To mi艂osierdzie by艂o tam wida膰. To mi艂osierdzie wybrzmiewa艂o w ka偶dym przem贸wieniu Franciszka, kt贸ry z ogromnym zaanga偶owaniem pokazywa艂 nam jego wielowymiarowo艣膰. 鈥濵i艂osierdzie jako uporczywy refren鈥, jak to okre艣li艂 Jan Turnau. Mi艂osierdzie, kt贸re realizowa膰 si臋 musi w ka偶dej najdrobniejszej sytuacji, ale przecie偶 jak偶e konieczne jest osadzenie go r贸wnie偶 w kontek艣cie globalnym. A tutaj, w 艣wiecie coraz bardziej brutalnym, w 艣wiecie wojen i prze艣ladowa艅, mi艂osierdzie to tak偶e, a mo偶e przede wszystkim, otwarta postawa wobec uchod藕c贸w, o co Franciszek mniej lub bardziej stanowczo dopomina艂 si臋 w ka偶dym w zasadzie z przem贸wie艅 na naszej ziemi.
鈥濨y艂em przybyszem, a przyj臋li艣cie mnie鈥 鈥 prosta i jednoznaczna wyk艂adnia Ewangelii, a jednak w chwili pr贸by napotykaj膮ca u wielu wiernych na ogromny op贸r. Spotka艂em w Krakowie m艂odych, kt贸rzy 鈥 urzeczeni obrazowo艣ci膮 s艂贸w Franciszka o zej艣ciu z kanapy czy papiesk膮 katechez膮 o 偶yciu ma艂偶e艅skim wyg艂oszon膮 z okna kurii przy Franciszka艅skiej 鈥 na nauk臋 dotycz膮c膮 chrze艣cija艅skiej postawy wobec uchod藕c贸w reagowali kompletnym niezrozumieniem. 鈥濸apie偶 ma z艂ych doradc贸w鈥 鈥 us艂ysza艂em od jednego z uczestnik贸w 艢DM okre艣laj膮cego siebie jako osob臋 o pogl膮dach prawicowych.
鈥濲este艣my powo艂ani, aby s艂u偶y膰 Jezusowi ukrzy偶owanemu w ka偶dej osobie zepchni臋tej na margines, by dotkn膮膰 jego b艂ogos艂awionego cia艂a w cz艂owieku wykluczonym, g艂odnym, spragnionym, nagim, uwi臋zionym, chorym, bezrobotnym, prze艣ladowanym, uchod藕cy, imigrancie. Tam znajdziemy naszego Boga, tam mo偶emy dotyka膰 Pana鈥 鈥 m贸wi艂 Franciszek w p艂omiennym wyst膮pieniu wie艅cz膮cym pi膮tkow膮 Drog臋 Krzy偶ow膮 na B艂oniach. W chorym? Owszem. W uwi臋zionym? Mo偶e jeszcze. Ale w uchod藕cy? W imigrancie? Boga? Ja widzia艂em, co oni wyprawiaj膮 na Zachodzie i jaki jest ich ostateczny cel 鈥 islamizacja naszego tradycyjnie chrze艣cija艅skiego kontynentu! Tak my艣li znaczna cz臋艣膰 m艂odzie偶y. Tak my艣li r贸wnie偶 m艂odzie偶 uczestnicz膮ca w spotkaniach z papie偶em. Nie ca艂a, rzecz jasna, ale cz臋艣膰 zdecydowanie tak. Musimy zdawa膰 sobie z tego spraw臋.
Jeste艣my 艣wiadkami wzrostu prawicowych nastroj贸w w艣r贸d polskiej m艂odzie偶y. Wykazuj膮 to badania socjologiczne, wyniki kolejnych wybor贸w, znajduje to wyraz w has艂ach i symbolice, kt贸ra coraz cz臋艣ciej go艣ci na ulicach naszych miast. 鈥濶ikt inny [jak Franciszek] nie jest w聽stanie na kilka dni tak ca艂kowicie zaw艂adn膮膰 oczami i聽uszami ca艂ego polskiego spo艂ecze艅stwa鈥 鈥 pisze z nadziej膮 Ignacy Dudkiewicz. Te kilka dni wydaj膮 si臋 niczym w zestawieniu z regularn膮 antyuchod藕cz膮 nagonk膮, kt贸r膮 karmieni s膮 m艂odzi ludzie ka偶dego dnia. Tej walki o dusze nie wygrywa p贸ki co papie偶 Franciszek, ale Korwin-Mikke, Kaczy艅ski, Winnicki, Lisicki, Kolonko czy Warzecha, kt贸rych g艂os jest dla wielu cenniejszy od s艂贸w Ojca 艢wi臋tego. Mniej lub bardziej jaskrawe odcienie prawicowo艣ci staj膮 si臋 wa偶niejsze od Ewangelii. Uprzedzenie – wi臋ksze od odwagi. Dobra Nowina wypierana jest przez z艂膮 nowin膮.
鈥濪zisiaj my, doro艣li, potrzebujemy was, by艣cie nas nauczyli 偶y膰 razem w r贸偶norodno艣ci, w dialogu, w dzieleniu wielokulturowo艣ci nie jako zagro偶enia, ale jako szansy: miejcie odwag臋 nauczy膰 nas, 偶e 艂atwiej jest budowa膰 mosty, ni偶 wznosi膰 mury!鈥 鈥 wo艂a Franciszek, oczekuj膮c od m艂odych tego, z czym wielu z nich ma problem. Trudno te偶 oczekiwa膰, 偶e zrobi to papie偶, je艣li u cz臋艣ci z adresat贸w swych s艂贸w mo偶e liczy膰 jedynie na oboj臋tno艣膰, niech臋膰 czy nienawi艣膰 (wiemy przecie偶, 偶e s膮 katolicy, kt贸rzy uwa偶aj膮 go za wykl臋tego lewaka i 偶ycz膮 艣mierci). Dzi臋kujmy Bogu za Franciszka. S艂uchajmy go. S艂owem i czynem propagujmy jego my艣l. R贸bmy to, co mo偶emy. A to, co wygl膮da na niewykonalne, powierzmy Opatrzno艣ci. W niekt贸rych miejscach tylko Ona mo偶e jeszcze co艣 zdzia艂a膰.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij