Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Feminizm w krzywym zwierciadle. List otwarty do redakcji miesi─Öcznika ÔÇ×W DrodzeÔÇŁ

W marcu 2019 roku prowincja dominikan├│w wyda┼éa numer miesi─Öcznika ÔÇ×W DrodzeÔÇŁ, kt├│rego temat ok┼éadkowy to ÔÇ×Ko┼Ťci├│┼é kobiet, kobiety w Ko┼Ťciele. Feminizm, dyskryminacja, szacunekÔÇŁ. Ku naszemu zdziwieniu przedstawia on feminizm w krzywym zwierciadle i jako rodzaj wypaczenia.
Feminizm w krzywym zwierciadle. List otwarty do redakcji miesi─Öcznika ÔÇ×W DrodzeÔÇŁ

Publikujemy nades┼éany list otwarty do redakcji miesi─Öcznika┬áÔÇ×W DrodzeÔÇŁ.

Szanowni Ojcowie Dominikanie, Szanowna Redakcjo,
Szanowne Zainteresowane, Szanowni Zainteresowani

W marcu 2019 roku prowincja dominikan├│w wyda┼éa numer miesi─Öcznika ÔÇ×W DrodzeÔÇŁ, kt├│rego temat ok┼éadkowy to ÔÇ×Ko┼Ťci├│┼é kobiet, kobiety w Ko┼Ťciele. Feminizm, dyskryminacja, szacunekÔÇŁ. Ku naszemu zdziwieniu przedstawia on feminizm w krzywym zwierciadle i jako rodzaj wypaczenia, insynuuj─ůc jednocze┼Ťnie, ┼╝e jest to odg├│rnie sterowany i finansowany ruch, kt├│ry wnosi do debaty publicznej wyimaginowane postulaty.

Opisana w niniejszym li┼Ťcie publikacja jest odbierana przez nas, polskie katoliczki, feministki, katolik├│w i feminist├│w oraz osoby uto┼╝samiaj─ůce si─Ö z Ko┼Ťcio┼éem katolickim, jako dyskryminuj─ůca, przeinaczaj─ůca fakty oraz manipuluj─ůca nimi w spos├│b niedopuszczalny dla katolickiego miesi─Öcznika.

Omawiany numer czasopisma zawiera cztery teksty dotycz─ůce kwestii obecno┼Ťci i miejsca kobiet w Ko┼Ťciele katolickim:

ÔÇö wywiad z francusk─ů dziennikark─ů Eug├ęnie Basti├ę zatytu┼éowany ÔÇ×Wolno┼Ť─ç, r├│wno┼Ť─çÔÇŽ siostrze┼ästwo? ÔÇô nowy i stary feminizmÔÇŁ,
ÔÇö esej s. Anny Marii Pude┼éko AP ÔÇ×Jestem kobiet─ů ÔÇô jak ksi─Ö┼╝a traktuj─ů siostry zakonneÔÇŁ,
ÔÇö esej Danuty Piekarz ÔÇ×On i one ÔÇô o relacjach JezusaÔÇŁ,
ÔÇö┬áwywiad z ks. Grzegorzem Strzelczykiem ÔÇ×Wy┼Ťwi─Ö─çmy, tylko co dalej ÔÇô kap┼éa┼ästwo dla wszystkich?ÔÇŁ.

Nie znalaz┼éy si─Ö w nim g┼éosy ani polskich, ani pochodz─ůcych z innych kraj├│w najbardziej znacz─ůcych postaci teologii feministycznej. Jedyn─ů ┼Ťwieck─ů kobiet─ů wypowiadaj─ůc─ů si─Ö w numerze na temat feminizmu jest Eug├ęnie Basti├ę, francuska dziennikarka, kt├│ra nie kryje swojej niech─Öci do tego ruchu. Wywiad przeprowadzony z ni─ů przez brata Dominika Jarczewskiego OP lansuje wiele nieprawdziwych tez i ra┼╝─ůcych uproszcze┼ä. Prezentuje skrajnie konserwatywne i ultrakonserwatywne pogl─ůdy na rol─Ö i miejsce kobiet w spo┼éecze┼ästwie.

W cz─Ö┼Ťci ko┼äcowej listu przedstawiamy wybrane cytaty z tego wywiadu wraz z naszymi komentarzami. Ten tekst budzi najwi─Ökszy sprzeciw i jako taki zostaje tutaj om├│wiony dok┼éadniej. Jednak zar├│wno ta, jak i pozosta┼ée publikacje tego bloku tematycznego, ze wzgl─Ödu na znaczn─ů ilo┼Ť─ç zamieszczonych w nich przeinacze┼ä i uproszcze┼ä, mog┼éyby sta─ç si─Ö materia┼éem na osobny tekst polemiczny.

My, ni┼╝ej podpisane i podpisani, jeste┼Ťmy g┼é─Öboko rozczarowane i rozczarowani.

Stanowczo sprzeciwiamy si─Ö, aby katolicki miesi─Öcznik o zasi─Ögu og├│lnopolskim publikowa┼é takie tre┼Ťci w imieniu Ko┼Ťcio┼éa katolickiego, a wi─Öc tak┼╝e katoliczek i katolik├│w, reprezentuj─ůcych r├│┼╝ne przekonania polityczne, zatem maj─ůcych r├│┼╝ne pogl─ůdy na temat feminizmu i miejsca kobiet w Ko┼Ťciele katolickim. Nie zgadzamy si─Ö, aby takie tezy i twierdzenia ukazywa┼éy si─Ö bez jasnego komentarza, kt├│ry pozwoli┼éby zorientowa─ç si─Ö, ┼╝e jest to tylko jeden z wielu r├│┼╝norodnych punkt├│w widzenia.

Nie godzimy si─Ö r├│wnie┼╝ na taki spos├│b (nie-)prowadzenia debaty na ten, jak┼╝e wa┼╝ny obecnie, temat.
Zamiast otwiera─ç i wspiera─ç dyskusj─Ö Redakcja miesi─Öcznika zdecydowa┼éa si─Ö bowiem opublikowa─ç teksty zawieraj─ůce du┼╝─ů ilo┼Ť─ç tre┼Ťci rani─ůcych i obra┼║liwych dla rzeszy wiernych, a w szczeg├│lno┼Ťci tych, kt├│re i kt├│rzy uto┼╝samiaj─ů si─Ö z feminizmem.
Pragniemy zatem zwr├│ci─ç uwag─Ö Redakcji, ┼╝e o feminizmie mo┼╝na pisa─ç, niekoniecznie przyjmuj─ůc polityczny punkt widzenia. My przyjmujemy przede wszystkim perspektyw─Ö chrze┼Ťcija┼äsk─ů, w ramach kt├│rej ka┼╝dy cz┼éowiek jest ukochanym stworzeniem Boga i jako takiemu nale┼╝y mu si─Ö szacunek. W naszej opinii w niekt├│rych fragmentach bloku o kobietach w marcowym ÔÇ×W DrodzeÔÇŁ tego szacunku zabrak┼éo.

Pragniemy wyra┼║nie zaznaczy─ç, ┼╝e niedopuszczalne jest odmawianie g┼éosu osobom my┼Ťl─ůcym w inny spos├│b, niezaproszenie do rozmowy polskich katoliczek ┼Ťwieckich, niezaproszenie polskich teolo┼╝ek reprezentuj─ůcych nurt teologii feministycznej i niezaproszenie ┼╝adnej osoby, kt├│ra uznawa┼éaby si─Ö za feministk─Ö lub feminist─Ö.

My, ni┼╝ej podpisane i podpisani, nie umiemy dopatrze─ç si─Ö w tym dzia┼éaniu ┼╝adnej ch─Öci dowiedzenia si─Ö, czym feminizm jest naprawd─Ö. Widzimy tu raczej pr├│b─Ö przekazania b─ůd┼║ utrwalenia konserwatywnego i ultrakonserwatywnego ┼Ťwiatopogl─ůdu ÔÇô w dodatku, ze wzgl─Ödu na swoj─ů nierzetelno┼Ť─ç, w─ůtpliw─ů z merytorycznego i moralnego punktu widzenia.

Ko┼Ťci├│┼é katolicki nigdy nie by┼é i nie b─Ödzie monolitem ÔÇô w jego progach mieszcz─ů si─Ö osoby o bardzo r├│┼╝nych drogach ┼╝yciowych, o bardzo r├│┼╝nych do┼Ťwiadczeniach i pogl─ůdach, kt├│rych nie wolno sprowadza─ç do jednowymiarowego g┼éosu. Jako wsp├│lnota ochrzczonych czujemy si─Ö odpowiedzialne i odpowiedzialni za przekaz, jaki p┼éynie z katolickiego miesi─Öcznika.

Apelujemy o wyra┼║ne stanowisko Redakcji czasopisma ÔÇ×W DrodzeÔÇŁ w sprawach poruszonych w naszym li┼Ťcie oraz o opublikowanie na ┼éamach miesi─Öcznika tekst├│w mog─ůcych by─ç przeciwwag─ů dla marcowego bloku tematycznego. Chcemy m├│c przeczyta─ç wypowiedzi zach─Öcaj─ůce do uczciwej i pog┼é─Öbionej dyskusji opartej na faktach. Chcemy, aby Redakcja pokaza┼éa polskiej publiczno┼Ťci katolickiej r├│┼╝norodne punkty widzenia, a nade wszystko ÔÇô aktualny stan wiedzy na temat postulat├│w feminizmu.
Poni┼╝ej cytujemy fragmenty wywiadu z francusk─ů dziennikark─ů Eug├ęnie Basti├ę zatytu┼éowanego ÔÇ×Wolno┼Ť─ç, r├│wno┼Ť─çÔÇŽ siostrze┼ästwo? ÔÇô nowy i stary feminizmÔÇŁ, zamieszczonego we ÔÇ×W DrodzeÔÇŁ, nr 3/2019 (547). Do┼é─ůczamy do nich nasze zastrze┼╝enia.

1. M─Ö┼╝czyzna┬áÔÇô wr├│g feministki? Sk─ůd takie za┼éo┼╝enie?

Cytaty:
[EB]: ÔÇ×Niezwykle silny jest dzi┼Ť pr─ůd, kt├│ry postawi┼é sobie za cel walk─Ö z bia┼éym, heteroseksualnym m─Ö┼╝czyzn─ůÔÇŁ.
[DJ]: ÔÇ×Ja jestem wrogiem. Tak przynajmniej m├│wi─ů niekt├│re feministki. Jestem bia┼éym m─Ö┼╝czyzn─ů, katolikiem, ksi─Ödzem, o pogl─ůdach raczej konserwatywnych, a do tego przestrzegam zasad etykiety: przepuszczam kobiety przodem, p┼éac─Ö rachunek w restauracji i przywi─ůzuj─Ö wag─Ö do gest├│w grzeczno┼Ťciowych. Zatem z co najmniej pi─Öciu powod├│w przys┼éuguje mi tytu┼é wroga kobietÔÇŁ.
[EB]: ÔÇ×[ÔÇŽ] [T]rzeba walczy─ç o to, aby owo d─ů┼╝enie [feministyczna walka o r├│wno┼Ť─ç praw] odpowiedzia┼éo na prawdziwe, a nie wymy┼Ťlone potrzeby kobiet. [ÔÇŽ] [D]ominuj─ůcy feminizm jest bardzo dobrze zorganizowany. To silne lobby finansowane z bud┼╝etu pa┼ästwaÔÇŁ.
[EB]: ÔÇ×We wsp├│┼éczesnym feminizmie istniej─ů┬ádwie g┼é├│wne tendencje. Z jednej strony mamy feminizm z czas├│w rewolucji seksualnej [ÔÇŽ] [kt├│ry] nazwa┼éabym libertaria┼äskim. Z drugiej strony istnieje feminizm egalitarystyczny, kt├│ry broni absolutnej r├│wno┼Ťci [ÔÇŽ] [i kt├│ry walczy] o ca┼ékowite zamazanie wszelkich r├│┼╝nic mi─Ödzy kobiet─ů a m─Ö┼╝czyzn─ů. [ÔÇŽ] Mieli┼Ťmy feminizm libertaria┼äski i egalitarystyczny. Pora na feminizm braterskiÔÇŁ.
[EB]: ÔÇ×Problem wsp├│┼éczesnego feminizmu polega na tym, ┼╝e dekonstruuje przedmiot, kt├│rego chce broni─ç. M├│wi, ┼╝e broni kobiet, a jednocze┼Ťnie si─Ö okazuje, ┼╝e kobieta nie istnieje. Kobiety maj─ů zasiada─ç w parlamencie, w zarz─ůdzie, w trybuna┼éach, w mediach, ale je┼Ťli si─Ö spyta, kim jest kobieta: matk─ů, siostr─ů itp., us┼éyszymy odpowied┼║, ┼╝e de facto kobieta nie istniejeÔÇŁ.

Nasz komentarz:
Najnowsza i funkcjonuj─ůca ju┼╝ od dekad fala feminizmu, w najbardziej og├│lnych s┼éowach (dostrzegamy jego z┼éo┼╝ono┼Ť─ç oraz r├│┼╝ne odmiany), nie chce walczy─ç z m─Ö┼╝czyznami (ani bia┼éymi, ani heteroseksualnymi, ani┬á┼╝adnymi innymi), ale chce pokaza─ç i zdekonstruowa─ç nier├│wno┼Ťci spo┼éeczne i symboliczne, kt├│re, ze wzgl─Ödu na p┼ée─ç, upo┼Ťledzaj─ů kobiety (r├│wnie┼╝ niebia┼ée, starsze, wykluczone ekonomicznie, borykaj─ůce si─Ö z chorobami czy niepe┼énosprawno┼Ťci─ů) na r├│┼╝nych obszarach ich ┼╝ycia. W najwi─Ökszym mo┼╝liwym skr├│cie mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e feminizm zauwa┼╝a, i┼╝ ┼Ťwiat w kt├│rym ┼╝yjemy, to ┼Ťwiat r├│┼╝norodnych nier├│wno┼Ťci, kt├│re odbieraj─ů pe┼éni─Ö ┼╝ycia i do┼Ťwiadcze┼ä zar├│wno kobietom, jak i m─Ö┼╝czyznom. Ruch feministyczny postuluje mi─Ödzy innymi wspieranie kobiet w d─ů┼╝eniach do r├│wnego podzia┼éu prac domowych i zajmowania si─Ö potomstwem, wypracowanie systemowych rozwi─ůza┼ä umo┼╝liwiaj─ůcych obojgu rodzic├│w pogodzenie pracy zawodowej i opieki nad dzie─çmi, wyr├│wnanie p┼éac dla kobiet i m─Ö┼╝czyzn wykonuj─ůcych t─Ö┬ásam─ů┬áprac─Ö. Optuje za nadaniem podmiotowo┼Ťci kobietom oraz dostrzeganiem szerszych mechanizm├│w, kt├│re sprawiaj─ů, ┼╝e niezwykle cz─Östo padaj─ů one ofiar─ů przemocy, tak┼╝e seksualnej, zar├│wno w domu, jak i w miejscu pracy. Opowiada si─Ö┬áza wspieraniem i umo┼╝liwianiem dost─Öpu do dobrej edukacji (tak┼╝e wy┼╝szej) dla dziewczynek i kobiet pochodz─ůcych ze wszystkich warstw spo┼éecznych. Dostrzega i pr├│buje zmniejsza─ç dyskryminacj─Ö os├│b niepe┼énosprawnych fizycznie czy intelektualnie, mniejszo┼Ťci etnicznych i seksualnych. Feminizm odpowiada na autentyczne potrzeby grup najs┼éabiej s┼éyszalnych w dyskursie publicznym, staraj─ůc si─Ö zrozumie─ç r├│┼╝norodno┼Ť─ç uwarunkowa┼ä, jakie skazuj─ů je na gorsze ┼╝ycie.
Cytaty z punktu 1. pokazuj─ů, ┼╝e udzielaj─ůca wywiadu dziennikarka stworzy┼éa z feminizmu wyimaginowany tw├│r, kt├│ry jest bardziej ÔÇ×chocho┼éemÔÇŁ ni┼╝ realnym ruchem spo┼éecznym. Jest to dow├│d na jej brak szacunku oraz niepowa┼╝ne traktowanie g┼éosu os├│b zwi─ůzanych z feminizmem. Eug├ęnie Basti├ę przypisa┼éa feminizmowi postulaty, kt├│rych ten nie stawia, oraz wykaza┼éa g┼é─Öboki brak zrozumienia tych, kt├│re stawia rzeczywi┼Ťcie. Upro┼Ťci┼éa te┼╝ feministyczn─ů krytyk─Ö rzeczywisto┼Ťci do prze┼Ťwiadczenia, ┼╝e chodzi jedynie o to, ┼╝eby ÔÇ×przesta─ç przepuszcza─ç kobiety w drzwiachÔÇŁ.

2. Odpowiedzialno┼Ť─ç kobiety i m─Ö┼╝czyzny za wychowanie dzieci

Cytaty:
[EB]: ÔÇ×Przecie┼╝ praca kobiety w domu wytwarza co┼Ť niezwykle wa┼╝nego, cho─ç niewidzialnego: wychowanie dzieci. […] Nie ┼éud┼║my si─Ö! Je┼Ťli kobieta idzie do pracy, m─Ö┼╝czyzna nie b─Ödzie sp─Ödza┼é wi─Öcej czasu z dzie─çmi. Oboje rodzice opuszczaj─ů dom i dzieci s─ů zostawione same sobie. Nikt nie przypilnuje, czy odrobi─ů prac─Ö domow─ů, nie m├│wi─ůc ju┼╝ o wsp├│lnej nauce czy czytaniu. B─Öd─ů siedzia┼éy ca┼éy dzie┼ä przed ekranem komputera. Dopiero na przyk┼éadzie tego kryzysu okaza┼éo si─Ö, jak wa┼╝n─ů rol─Ö spo┼éeczn─ů odgrywa┼éy matki w domachÔÇŁ.
[EB]: ÔÇ×[ÔÇŽ] R├│┼╝nica na rynku pracy jest dzi┼Ť spowodowana macierzy┼ästwem. Je┼Ťli kobieta chce mie─ç dziecko, musi na jaki┼Ť czas zastopowa─ç, wzi─ů─ç urlop. ┼╗eby ca┼ékowicie wyeliminowa─ç te nier├│wno┼Ťci, trzeba, ┼╝eby kobiety przesta┼éy rodzi─ç dzieci, na przyk┼éad wprowadzi─ç sztuczn─ů macic─Ö, co zreszt─ů jest postulatem niekt├│rych feministekÔÇŁ.

Nasz komentarz:
Cytaty pokazuj─ů mechanizm odbierania ojcom odpowiedzialno┼Ťci za rodzicielstwo oraz usprawiedliwianie ich nieobecno┼Ťci w domu i w trakcie wychowania w┼éasnych dzieci.

Wskazane fragmenty lansuj─ů konserwatywne przekonanie, ┼╝e jedynie kobiety powinny by─ç odpowiedzialne za wychowanie dzieci, poniewa┼╝ ÔÇ×w naturalny spos├│bÔÇŁ nale┼╝─ů one jedynie do swoich matek. Je┼Ťli kobiety te zdecyduj─ů si─Ö na prac─Ö zawodow─ů, to automatycznie zaniedbuj─ů swoje potomstwo. Francuzka twierdzi, ┼╝e feminizm ÔÇ×zabieraÔÇŁ matki dzieciom, zapomina natomiast doda─ç, ┼╝e feminizm postuluje wspieranie kobiet na rynku pracy oraz wzmacnianie m─ůdrej reorganizacji opieki rodzicielskiej w taki spos├│b, aby zar├│wno ojcowie, jak i matki mogli i mog┼éy wybra─ç takie rozwi─ůzania, jakie s─ů dla nich najbardziej odpowiednie.

3. ┼╗arty z seksizmu ÔÇô bagatelizacja i uproszczenie zjawiska

Cytaty:
[EB]: ÔÇ×Ma ojciec na my┼Ťli ostatni raport Wysokiej Rady ds. R├│wno┼Ťci Kobiet i M─Ö┼╝czyzn? […] Ze wspomnianego raportu mogli┼Ťmy si─Ö dowiedzie─ç, ┼╝e francuski podatnik sfinansowa┼é badanie tre┼Ťci komediowych we francuskim radiu i telewizji pod wzgl─Ödem seksizmu. Komicy cz─Östo opowiadaj─ů dowcipy na temat kobiet. Zgadzam si─Ö, ┼╝e niekt├│re ┼╝arty s─ů nieprzyzwoite, niegodne i wulgarne. Sama nie znosz─Ö m─Ö┼╝czyzn, kt├│rzy zachowuj─ů si─Ö chamsko. Ale dzia┼éania, kt├│re rekomenduje Rada ds. R├│wno┼Ťci, nie s─ů niczym innym jak wprowadzeniem policji my┼Ťli, policji humoru. Nie broni─Ö ┼Ťwintuszenia, ale z drugiej strony traktowanie tego jak zbrodni to przesadaÔÇŁ.

Nasz komentarz:
W tym punkcie nast─Öpuje krytyka┬átak zwanej poprawno┼Ťci politycznej, kt├│r─ů my, sygnatariuszki i sygnatariusze niniejszego listu, rozumiemy jako postaw─Ö szacunku dla wspomnianych w komentarzu do punktu 1. mniejszo┼Ťci oraz brak przyzwolenia na obra┼╝anie lub atakowanie ludzi o innych pogl─ůdach, kondycji fizycznej i psychicznej. Nast─Öpuje tu r├│wnie┼╝ bagatelizowanie wagi zjawiska, w ramach kt├│rego tworzy si─Ö┬ádyskursy przyzwalaj─ůce na przemoc, co, jak uwa┼╝amy, prowadzi─ç mo┼╝e do wzmacniania zachowa┼ä przemocowych.

4. Praca zawodowa┬áÔÇô zagro┼╝enie dla kobiet i rodzin?

Cytaty:
[EB]: ÔÇ×Na przyk┼éad, kiedy m├│wimy o r├│┼╝nicach zarobk├│w kobiet i m─Ö┼╝czyzn, to mo┼╝na odnie┼Ť─ç wra┼╝enie, ┼╝e problem spad┼é z nieba albo jest efektem spisku m─Ö┼╝czyzn, kt├│rzy si─Ö um├│wili, ┼╝e b─Öd─ů p┼éaci─ç mniej kobietom, poniewa┼╝ nie s─ů tak kompetentne jak oni. Tymczasem ta r├│┼╝nica na rynku pracy jest dzi┼Ť spowodowana macierzy┼ästwem. Je┼Ťli kobieta chce mie─ç dziecko, musi na jaki┼Ť czas zastopowa─ç, wzi─ů─ç urlop. ┼╗eby ca┼ékowicie wyeliminowa─ç te nier├│wno┼Ťci, trzeba, ┼╝eby kobiety przesta┼éy rodzi─ç dzieci, na przyk┼éad wprowadzi─ç sztuczn─ů macic─Ö, co zreszt─ů jest postulatem niekt├│rych feministek. Powiem co┼Ť, co zabrzmi szokuj─ůco: Z ekonomicznego punktu widzenia kobiety s─ů mniej produktywne. Nie dlatego, ┼╝e s─ů mniej wydajne ÔÇô cz─Östo przewy┼╝szaj─ů tutaj m─Ö┼╝czyzn ÔÇô ale dlatego, ┼╝e s─ů zmuszone wzi─ů─ç urlop w okresie kluczowym dla najwa┼╝niejszych posad, czyli mi─Ödzy 30. a 40. rokiem ┼╝yciaÔÇŁ.
[EB]: ÔÇ×[ÔÇŽ] [Chesterton] pisa┼é, ┼╝e feministki my┼Ťl─ů, i┼╝ kobieta jest wolna, kiedy s┼éu┼╝y pracodawcy, a jest niewolnic─ů, kiedy s┼éu┼╝y m─Ö┼╝owi. [ÔÇŽ] [┼╗ona] sp─Ödza ca┼éy dzie┼ä w domu, otoczona nowoczesnym sprz─Ötem AGD, kt├│ry de facto czyni j─ů┬ábezu┼╝yteczn─ůÔÇŁ.
[EB]: ÔÇ×Najpopularniejszy w┼Ťr├│d kobiet zaw├│d we Francji to sprz─ůtaczka. Czy kto┼Ť┬ározs─ůdny b─Ödzie utrzymywa┼é, ┼╝e te kobiety wybra┼éy t─Ö prac─Ö i w ten spos├│b si─Ö realizuj─ů? ┼╗e s─ů┬ászcz─Ö┼Ťliwsze, ni┼╝ gdyby mog┼éy zajmowa─ç si─Ö domem i dzie─çmi?ÔÇŁ.
[DJ]: ÔÇ×[ÔÇŽ] Bogaci mog─ů wybra─ç: kariera albo dom. Biedni chcieliby zosta─ç w domu, ale musz─ů pracowa─çÔÇŁ.

Nasz komentarz:
Zauwa┼╝ono tu, co prawda, nier├│wno┼Ťci na rynku pracy, jednak przy jednoczesnej wyra┼║nej niech─Öci do zrobienia czegokolwiek w celu ich zmniejszenia. Jest to postawa, kt├│r─ů mo┼╝na stre┼Ťci─ç w stwierdzeniu: ÔÇ×Nie wprowadzajmy ┼╝adnych polityk polepszaj─ůcych sytuacj─Ö kobiet, niech wybieraj─ů: macierzy┼ästwo albo pracaÔÇŁ. Eug├ęnie Basti├ę lansuje tutaj konserwatywne przekonanie, ┼╝e kobiety ÔÇ×z naturyÔÇŁ przypisane s─ů do domu i domowych obowi─ůzk├│w, a praca zawodowa im nie s┼éu┼╝y, r├│wnie┼╝ dlatego, ┼╝e mog─ů pracowa─ç jedynie w ma┼éo presti┼╝owych zawodach.

W naszej opinii jest to sugestia ca┼ékowicie sprzeczna z rozpoznaniem i postulatami feministycznymi (patrz r├│wnie┼╝: wyja┼Ťnienie do punktu 1.). Nast─Öpuje tu g┼é─Öbokie uproszczenie oraz brak rozpoznania przez dziennikark─Ö istoty problemu: kobiety rzeczywi┼Ťcie cz─Östo pracuj─ů w ma┼éo presti┼╝owych i s┼éabo p┼éatnych zawodach, ale najcz─Ö┼Ťciej jest to wyb├│r podyktowany okoliczno┼Ťciami rozpoznawanymi i problematyzowanymi przez ruchy feministyczne jako okoliczno┼Ťci dyskryminuj─ůce kobiety. Nale┼╝─ů do nich (cz─Östo silne)┬áspo┼éeczne przekonania,┬ána przyk┼éad ┼╝e domen─ů kobiet s─ů prace s┼éu┼╝ebne, zwi─ůzane z opiek─ů, sprz─ůtaniem, gotowaniem, ┼╝e kobiety nie nadaj─ů si─Ö┬ádo wykonywania zawod├│w naukowych i/lub zwi─ůzanych z w┼éadz─ů czy przyw├│dztwem ÔÇô co cz─Östo wi─ů┼╝e si─Ö ze zniech─Öcaniem ich lub z niedostatecznym wspieraniem podejmowania nauki w tych kierunkach. Mo┼╝na tu wskaza─ç r├│wnie┼╝ przekonanie, ┼╝e studia wy┼╝sze nie s─ů kobietom tak bardzo (jak m─Ö┼╝czyznom) w ┼╝yciu potrzebne. Przytaczamy tu tylko kilka z wielu podobnych uprzedze┼ä.

5. ┼╗e┼äskie ko┼äc├│wki aÔÇŽ totalitaryzm?

Cytaty:
[EB]: ÔÇ×Jest w tym co┼Ť z my┼Ťlenia totalitarnego. Zmiana j─Özyka ma stanowi─ç ┼Ťrodek w in┼╝ynierii spo┼éecznej. Jednak to nie j─Özyk zmienia obyczaje, ale obyczaje zmieniaj─ů j─Özyk. […] Jest w tym co┼Ť jednocze┼Ťnie ┼Ťmiesznego i niebezpiecznego, bo to otwiera przed nami mechanizmy in┼╝ynierii spo┼éecznej, kt├│ra godzi w nasz─ů wolno┼Ť─çÔÇŁ.
[EB]: ÔÇ×Niekt├│rym si─Ö wydaje, ┼╝e je┼Ťli utworzymy ┼╝e┼äskie nazwy zawod├│w, to nagle zapewnimy r├│wne zatrudnienie kobiet w tych dziedzinach. [ÔÇŽ] Je┼Ťli pewnego dnia pojawi─ů si─Ö hydrauliczki, b─Ödziemy m├│wi─ç o hydrauliczkachÔÇŁ.

Nasz komentarz:
Lansowana jest tu ÔÇô jako obiektywna prawda ÔÇô autorska hipoteza Eug├ęnie Basti├ę, ┼╝e reprezentacja na poziomie j─Özykowym (u┼╝ywanie ┼╝e┼äskich ko┼äc├│wek, feminatyw├│w ÔÇô ┼╝e┼äskich form rzeczownik├│w,┬ána przyk┼éad nazw zawod├│w) ma mie─ç w sobie co┼Ť z my┼Ťlenia totalitarnego. Dziennikarka i prowadz─ůcy z ni─ů wywiad dominikanin sprowadzaj─ů problematyk─Ö j─Özyka inkluzywnego do kategorii ┼╝artu poprzez manipulowanie feministycznymi argumentami: feminizm wskazuje, ┼╝e kobiety pracuj─ůce aktualnie w zawodach uwa┼╝anych za ÔÇ×typowo m─ÖskieÔÇŁ (lub pos┼éuguj─ůce si─Ö nazwami zawod├│w w rodzaju m─Öskim) mog─ů i potrzebuj─ů┬áu┼╝ywa─ç ┼╝e┼äskich form nazw tych zawod├│w (na przyk┼éad ÔÇ×lekarkaÔÇŁ, ÔÇ×pisarkaÔÇŁ, ÔÇ×archeolo┼╝kaÔÇŁ, ÔÇ×pedago┼╝kaÔÇŁ, ÔÇ×polityczkaÔÇŁ, ÔÇ×prezydentkaÔÇŁ et cetera) i wcale nie ujmuje im to presti┼╝u, natomiast tutaj nast─Öpuje odwr├│cenie sytuacji ÔÇô rzekomo wymusza si─Ö tworzenie ┼╝e┼äskich form dla zawod├│w, w kt├│rych (wed┼éug Eug├ęnie Basti├ę i Dominika Jarczewskiego) kobiety nie pracuj─ů i pracowa─ç nie b─Öd─ů.

6. Relatywizowanie i upraszczanie seksistowskiego podej┼Ťcia do kobiet i wynikaj─ůcej z niego przemocy

Cytaty:
[EB]: ÔÇ×Pi─Ö─çdziesi─ůt procent kobiet przyzna┼éo, ┼╝e by┼éo ofiarami agresji seksualnej. Jednak kiedy przyjrzymy si─Ö szczeg├│┼éom, oka┼╝e si─Ö, ┼╝e wymieszano przypadki obelg, uwag z podtekstem erotycznym, dotykania, gwa┼ét├│w itp. To bardzo niebezpieczna droga. Wymy┼Ťla si─Ö nowe zbrodnie, a nie karze prawdziwych przest─Öpc├│wÔÇŁ.
[EB]: ÔÇ×[ÔÇŽ] Obawiam si─Ö, ┼╝e w og├│lnym kszta┼écie pozosta┼é on [ruch #MeeToo] jednak na poziomie problem├│w ludzi bogatychÔÇŁ.
[DJ]: ÔÇ×[ÔÇŽ] Kiedy wszystko staje si─Ö┬áprzemoc─ů, zbrodni─ů, w├│wczas banalizujemy prawdziw─ů przemoc i nie pomagamy kobietom, kt├│re naprawd─Ö tego potrzebuj─ů.
[EB]: To bardzo gro┼║ne relatywizowanie z┼éa. Stawianie na r├│wni ofiar gwa┼étu i seksistowskich uwagÔÇŁ.

Nasz komentarz:
Eug├ęnie Basti├ę relatywizuje zachowania seksistowskie, sugeruje, ┼╝e istnieje seksizm ÔÇ×niegro┼║nyÔÇŁ oraz ÔÇ×gro┼║nyÔÇŁ. Nie przyznaje r├│wnie┼╝ prawa do g┼éosu osobom, kt├│re osobi┼Ťcie do┼Ťwiadczy┼éy dyskryminacji o takim zabarwieniu lub napa┼Ťci seksualnej.
W naszym odczuciu nie trzeba nawet przyznawa─ç┬ási─Ö┬ádo feminizmu, aby dostrzec z┼éo tkwi─ůce w przedmiotowym traktowaniu innego cz┼éowieka, zar├│wno poprzez u┼╝ywanie j─Özyka czyni─ůcego z tego drugiego obiekt ┼╝art├│w o pod┼éo┼╝u seksualnym, jak i wszelkich rodzaj├│w przemocy fizycznej. Tego aspektu rozm├│wcy wywiadu zdaj─ů si─Ö┬ázupe┼énie nie zauwa┼╝a─ç.

Francuska dziennikarka pr├│buje odmalowa─ç feminizm jako ruch, kt├│ry nie czyni absolutnie ┼╝adnych rozr├│┼╝nie┼ä pomi─Ödzy na przyk┼éad seksistowsk─ů uwag─ů/┼╝artem a gwa┼étem. Tymczasem feminizm (w tym tak┼╝e ruch #MeeToo) pr├│buje przede wszystkim pokaza─ç, ┼╝e tak r├│┼╝ne z pozoru zachowania nale┼╝─ů do tej samej przestrzeni dyskryminacji kobiet, gdzie traktowane s─ů one jak obiekty m─Öskich komentarzy, ┼╝art├│w i dzia┼éa┼ä maj─ůcych podtekst seksualny. Seksistowskie zachowania mog─ů prowadzi─ç do normalizacji przemocy ÔÇô dokonywane gwa┼éty wyp┼éywaj─ů cz─Östo w┼éa┼Ťnie z przekona┼ä umacnianych przez codzienne do┼Ťwiadczenie.

Sygnatariuszki i sygnatariusze listu

  1. Marta Apelska, piel─Ögniarka
  2. Alicja Baranowska, urz─Ödniczka, cz┼éonkini WomenÔÇÖs Ordination Worldwide
  3. Justyna Barańska, historyczka, działaczka społeczna
  4. Daniel Borek, doktorant Uniwersytetu Gandawskiego
  5. Tomasz Borkowski, emeryt, niezale┼╝ny dziennikarz
  6. Anna (Zygalska-) Cannon, fitoterapeutka, t┼éumaczka, cz┼éonkini mi─Ödzynarodowej grupy macierzystej ÔÇ×G┼éosu KatoliczekÔÇŁ: ÔÇ×Catholic Women SpeakÔÇŁ
  7. Agnieszka D─ůbrowska, socjolo┼╝ka
  8. Karolina Drobotowicz, studentka interakcji cz┼éowiek-komputer, in┼╝ynier automatyki i robotyki, (niestety zawiedziona) czytelniczka ÔÇ×W DrodzeÔÇŁ
  9. Natalia Dr├│┼╝d┼╝, studentka socjologii
  10. Beata Dzietczyk, psycholo┼╝ka, terapeutka, ┼╝ona i matka
  11. Piotr Dziewulski, europeista, student teologii i historii, instruktor Zwi─ůzku Harcerstwa Polskiego
  12. Jolanta Elkan-Wykurz, uko┼äczy┼éa pedagogik─Ö i filozofi─Ö, autorka ewangeliarzy na stronie Klub├│w Tygodnika Powszechnego
  13. Weronika Felcis, socjolo┼╝ka
  14. Aleksandra Grzeszak, ┼╝ona, matka, psycholo┼╝ka
  15. Dominika Hudzik, pracownica administracji państwowej, samodzielna mama
  16. Marzena Jaworska, przedsiębiorczyni, ekonomistka, tłumaczka
  17. Małgorzata Jończyk, klarnecistka, nauczycielka
  18. Dorota Kaiper, społeczniczka
  19. Barbara Kapturkiewicz (nieformalnie: Artur), lekarz medycyny, dzia┼éacz Fundacji Wiara i T─Öcza
  20. Małgorzata Kaliciak-Niedźwiedź
  21. Aleksandra Kope, redaktorka
  22. Paweł Kowalewski, muzyk
  23. Maria Krzywak, nauczycielka religii
  24. Marta Kubacka, przedsi─Öbiorczyni, wsp├│┼éw┼éa┼Ťcicielka piekarni
  25. Paulina Kuntze, aktywistka spo┼éeczna, wierz─ůca
  26. Aleksandra Lewandowska, doktorantka Uniwersytetu Gandawskiego i Vrije Universiteit Brussel
  27. Gra┼╝yna Lyska, nauczycielka, specjalistka w zakresie logopedii, terapii i praktyki pedagogicznej, autorka programu ÔÇ×RegionalizmÔÇŁ, ┼╝ona, matka, babcia, redaktorka gazetki parafialnej
  28. Agata Łazor, wolontariuszka, przedsiębiorczyni, nauczycielka języka norweskiego
  29. Joanna Martynuska, pediatra, ┼╝ona i matka
  30. Katarzyna Martynuska, ikonopisarka, muzyczka, członkini Catholic Women Speak
  31. Paweł Mostek, lekarz, organista
  32. Dorota Ogrodzka, kulturoznawczyni, re┼╝yserka, pedago┼╝ka teatru, matka
  33. Paweł Ogrodzki, fotograf, socjolog, ojciec
  34. Paulina Osińska, hebraistka, tłumaczka audiowizualna, była katoliczka
  35. Bo┼╝ena Ostrowska, katoliczka
  36. Anna Pawlak, filolo┼╝ka, animatorka kulturalna
  37. Uschi Pawlik, t┼éumaczka, Fundacja Wiara i T─Öcza
  38. Agata Pietruczuk, przyszła lekarka
  39. Joanna Pyszna
  40. Joanna R├│zga, aktywistka spo┼éeczna, matka tr├│jki dzieci, w tym dw├│ch c├│rek
  41. Klara Sielicka-Baryłka, antropolożka kultury, wikipedystka, matka, rodzic dziecka LGBT
  42. Agnieszka Smarzewska, copywriter
  43. Magdalena St─Öpie┼ä, od czasu do czasu czytelniczka ÔÇ×W drodzeÔÇŁ
  44. Angelika Szel─ůgowska-Mironiuk, psycholo┼╝ka, psychoterapeutka, nauczycielka akademicka, autorka bloga ÔÇ×Katolwica & M─ů┼╝ÔÇŁ, ┼╝ona i matka
  45. Jola Szymańska-Koperniak, youtuberka
  46. Maja Szwedzinska-Sikorska, prawniczka, trenerka biznesu, radna miejska, katolicka feministka, matka c├│rki i trzech syn├│w, Warszawa-Piaseczno
  47. Anna G. Tarnowska, tłumaczka, redaktorka
  48. Barbara Tarnowska, matematyczka, nauczycielka, matka
  49. Bartosz Tarnowski, nauczyciel retoryki
  50. Magdalena Turkowska, artystka
  51. Agnieszka Urbańczyk, kulturoznawczyni, doktorantka Uniwersytetu Jagiellońskiego
  52. Justyna Zielińska, socjolożka, matka
  53. Helena ┼╗├│┼étowska, studentka psychologii, wolontariuszka w grupie Klubu Inteligencji Katolickiej
Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś