magazyn lewicy katolickiej

Faras odkryte na nowo

Nieco niezauwa┼╝one pozosta┼éo otwarcie 18 pa┼║dziernika Galerii Faras w Muzeum Narodowym ÔÇô a szkoda, bo kuratorom galerii uda┼éo si─Ö to, co cz─Östo wysuwane jest jako najwi─Ökszy zarzut wobec tw├│rc├│w ekspozycji MH┼╗P, czyli po┼é─ůczenie interaktywno┼Ťci z przekazaniem rzetelnej wiedzy historycznej.


Przez ostatnie kilka tygodni ┼╝yli┼Ťmy w Warszawie otwarciem wystawy sta┼éej w Muzeum Historii ┼╗yd├│w Polskich i wydarzeniami towarzysz─ůcymi. W efekcie nieco niezauwa┼╝one pozosta┼éo otwarcie 18 pa┼║dziernika Galerii Faras w Muzeum Narodowym ÔÇô a szkoda, bo kuratorom galerii uda┼éo si─Ö to, co cz─Östo wysuwane jest jako najwi─Ökszy zarzut wobec tw├│rc├│w ekspozycji MH┼╗P, czyli po┼é─ůczenie interaktywno┼Ťci z przekazaniem rzetelnej wiedzy historycznej.
Po ponad 40 latach od pierwszego otwarcia, Galeria zosta┼éa na nowo zaprojektowana, tak aby lepiej dociera┼éa do wsp├│┼éczesnych odbiorc├│w. W ten spos├│b sta┼éa si─Ö chyba najnowocze┼Ťniejsz─ů galeri─ů Muzeum Narodowego w Warszawie. Wykorzystuje najnowsze techniki muzealnicze: ekrany czy film 3D, jednocze┼Ťnie nie zapominaj─ůc o najwa┼╝niejszym, czyli wyeksponowaniu przepi─Öknych malowide┼é faraskich.
Galeria prezentuje unikalne na skal─Ö europejsk─ů zabytki sztuki nubijskiej z okresu chrze┼Ťcija┼äskiego. Jest to jednocze┼Ťnie najcenniejszy ze znajduj─ůcych si─Ö w Polsce zbi├│r zabytk├│w archeologicznych z wykopalisk archeologicznych poza granicami kraju. Malowid┼éa w Galerii pochodz─ů z katedry w Faras, znajduj─ůcej si─Ö na terenach dzisiejszego Sudanu (st─ůd druga cz─Ö┼Ť─ç odkopanych zabytk├│w przechowywana jest w Muzeum w Chartumie). ┼Üredniowieczna Nobadia przyj─Ö┼éa chrzest z r─ůk misjonarzy bizantyjskich ok. 548 roku i przez d┼éugi czas opiera┼éa si─Ö wp┼éywom islamskim.
Sama wystawa jest niewielka, ale bardzo dobrze zaprojektowana. Tu┼╝ przy wej┼Ťciu mo┼╝emy zobaczy─ç miniatur─Ö katedry oraz kr├│tki film o pochodzeniu faraskich zbior├│w, znajduj─ůcych si─Ö obecnie w Muzeum Narodowym, i ekspedycji Kazimierza Micha┼éowskiego, kt├│ra w latach 60. odkry┼éa je i zabezpieczy┼éa. Potem przechodzimy do cz─Ö┼Ťci interaktywnej, w kt├│rej mo┼╝emy zobaczy─ç film 3D, rekonstruuj─ůcy wn─Ötrze katedry. W sali znajduj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ ekrany, na kt├│rych mo┼╝emy przeczyta─ç kr├│tkie informacje o historii Nubii, zbiorach z Faras czy polskiej ekspedycji archeologicznej, kt├│ra pracowa┼éa w dolinie Nilu, a tak┼╝e obejrze─ç w du┼╝ym przybli┼╝eniu wszystkie malowid┼éa wraz z ich opisami. W pomieszczeniu znajdziemy r├│wnie┼╝ kilka interaktywnych gier na r├│┼╝nych poziomach trudno┼Ťci ÔÇô zainteresuj─ů zar├│wno dzieci, jak i doros┼éych. Warto zauwa┼╝y─ç, ┼╝e tw├│rcom wystawy dosy─ç dobrze uda┼éo si─Ö zachowa─ç r├│wnowag─Ö pomi─Ödzy interaktywno┼Ťci─ů a przedstawieniem wiedzy historycznej. Informacje na ekranach s─ů zwi─Öz┼ée (niekiedy zbyt zwi─Öz┼ée, je┼Ťli spojrzymy na nie okiem g┼éodnego wiedzy studenta historii) i pozwalaj─ů szybko zorientowa─ç si─Ö w historii prezentowanych zbior├│w.
W jeden z sal mo┼╝emy ogl─ůda─ç malowid┼éa ┼Ťwi─ůtynne, rozmieszczone podobnie jak w oryginalnej budowli. Podczas zwiedzania s┼éyszymy koptyjskie ┼Ťpiewy, kt├│re dodatkowo wprowadzaj─ů nas w atmosfer─Ö. Sala zaprojektowana jest w spos├│b ascetyczny, malowid┼éa s─ů dobrze wyeksponowane na tle ┼Ťcian w kolorze piaskowca, a uk┼éad pomieszczenia przypomina nawy ko┼Ťcielne. Warto rozpocz─ů─ç zwiedzanie od ekspozycji interaktywnej, a nast─Öpnie przej┼Ť─ç do cz─Ö┼Ťci z malowid┼éami, id─ůc w stron─Ö transeptu i absydy ÔÇô w ten spos├│b mo┼╝emy poczu─ç si─Ö, jakby┼Ťmy naprawd─Ö znale┼║li si─Ö na chwil─Ö w nubijskiej katedrze.
Wystawa w Muzeum Narodowym jest godna zobaczenia nie tylko dlatego, ┼╝e katedra Faras le┼╝y obecnie zatopiona na dnie jeziora Nasera i warszawskie zbiory s─ů jedyn─ů szans─ů na poznanie tej niesamowicie interesuj─ůcej kultury. Galeri─Ö Faras warto odwiedzi─ç r├│wnie┼╝ po to, aby powi─Ökszy─ç swoj─ů wiedz─Ö na temat chrze┼Ťcija┼ästwa w Afryce i tworzonej przez nie ju┼╝ na pocz─ůtku ┼Ťredniowiecza bogatej kultury. Obraz ten jest dramatycznie r├│┼╝ny od tego znanego nam dzisiaj z przekaz├│w medialnych, pokazuj─ůcych kontynent g┼é├│wnie przez pryzmat epidemii wirusa E-bola czy kolejnych misji europejskiego Ko┼Ťcio┼éa.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś