Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Dziurawy płaszczyk pozornej troski

W pewnym sensie dobrze si─Ö sta┼éo, ┼╝e biskupi opublikowali sw├│j g┼éos dotycz─ůcy ÔÇ×Karty LGBT+ÔÇŁ. Uwa┼╝na lektura ich stanowiska pozwala dostrzec, ┼╝e wbrew deklaracjom nie kieruje nimi ÔÇ×troska o wsp├│lne dobro ca┼éego spo┼éecze┼ästwaÔÇŁ. Biskupi przekonuj─ů, ┼╝e ich celem nie jest nagonka na osoby LGBT+, ale nie potrafi─ů ukry─ç swoich uprzedze┼ä do ludzi o nieheteroseksualnej orientacji.
Dziurawy płaszczyk pozornej troski
ilustr.: Ada Wr─Öga

Od kilku tygodni trwa nagonka polityk├│w partii rz─ůdz─ůcej i sympatyzuj─ůcych z ni─ů medi├│w na naszych wsp├│┼éobywateli o nienormatywnej orientacji seksualnej (a tak┼╝e to┼╝samo┼Ťci, jak w przypadku os├│b transp┼éciowych ÔÇô niemniej ataki zwi─ůzane s─ů g┼é├│wnie z orientacj─ů). W ramach partyjnej wojenki i dla dora┼║nych cel├│w politycznych po raz kolejny szczuje si─Ö na defaworyzowan─ů grup─Ö spo┼éeczn─ů, kt├│rej i przed tym bezpardonowym atakiem by┼éo ci─Ö┼╝ko ze wzgl─Ödu na cz─Öste przejawy ÔÇ×nies┼éusznej dyskryminacjiÔÇŁ (KKK 2358). Dlatego jestem w┼Ťciek┼éy na rz─ůdz─ůcych.

Jeszcze bardziej w┼Ťcieka mnie reakcja Konferencji Episkopatu Polski, kt├│ra ÔÇô zamiast zgodnie z wezwaniem Ewangelii stan─ů─ç po stronie najs┼éabszych ÔÇô przy┼é─ůcza si─Ö do szczujni. Pisz─ůc ten tekst, w pierwszej kolejno┼Ťci chc─Ö wyrazi─ç solidarno┼Ť─ç z ofiarami tej nagonki: wierz─ůcymi i niewierz─ůcymi osobami nieheteroseksualnymi oraz organizacjami broni─ůcymi ich praw. W szczeg├│lno┼Ťci za┼Ť chc─Ö wyrazi─ç podziw i bezgraniczn─ů wdzi─Öczno┼Ť─ç wobec chrze┼Ťcijan LGBT+ zjednoczonych mi─Ödzy innymi wok├│┼é Fundacji ÔÇ×Wiara i T─ÖczaÔÇŁ za pi─Ökne ┼Ťwiadectwo przywi─ůzania do Ko┼Ťcio┼éa ÔÇ×pomimo wszystkoÔÇŁ. Byli┼Ťcie, jeste┼Ťcie i zawsze b─Ödziecie dla mnie inspiracj─ů.

Teraz, gdy emocje ju┼╝ nieco opad┼éy, poza wyrazem z┼éo┼Ťci mo┼╝na spojrze─ç na spraw─Ö z nieco wi─Ökszym dystansem. Wbrew obrazowi, kt├│ry pr├│buj─ů stworzy─ç zar├│wno rz─ůdz─ůcy politycy, jak i przedstawiciele Ko┼Ťcio┼éa, to nie oni s─ů w defensywie wobec realizuj─ůcego rewolucj─Ö kulturaln─ů i domagaj─ůcego si─Ö kolejnych ÔÇ×przywilej├│wÔÇŁ coraz pot─Ö┼╝niejszego lobby LGBT+. Wystarczy chwila namys┼éu, by dostrzec, jak tak naprawd─Ö rozk┼éada si─Ö stosunek si┼é. Po jednej stronie mamy parti─Ö skupiaj─ůc─ů w r─Ökach w┼éadz─Ö ustawodawcz─ů, wykonawcz─ů i w pewnym stopniu (wbrew prawu) s─ůdownicz─ů, a tak┼╝e nadal wp┼éywow─ů instytucj─Ö Ko┼Ťcio┼éa; po drugiej stronie ÔÇô przedstawicieli mniejszo┼Ťci: przewa┼╝nie zwyczajnych ludzi, kt├│rych od wi─Ökszo┼Ťci odr├│┼╝nia g┼é├│wnie bolesne do┼Ťwiadczenie dyskryminacji. ┼Üwiadomo┼Ť─ç tego kontekstu zmienia perspektyw─Ö i impregnuje na niedorzeczne argumenty prawicy.

Nie zamierzam wi─Öc polemizowa─ç z mia┼ékimi argumentami przytaczanymi przez szczuj─ůcych (przewa┼╝nie zreszt─ů nie ma z czym dyskutowa─ç) ani z empati─ů ws┼éuchiwa─ç si─Ö w l─Öki, na kt├│rych graj─ů. Wol─Ö na ch┼éodno przeanalizowa─ç ÔÇ×Stanowisko Konferencji Episkopatu Polski w sprawie tak zwanej [sic!] Karty LGBTÔÇŁ, co pozwala lepiej rozpozna─ç motywacje, kt├│re sk┼éoni┼éy biskup├│w do zabrania g┼éosu. Bynajmniej nie prowadzi to do optymistycznych wniosk├│w.

W pewnym sensie dobrze si─Ö sta┼éo, ┼╝e biskupi opublikowali sw├│j g┼éos dotycz─ůcy ÔÇ×Karty LGBT+ÔÇŁ. Uwa┼╝na lektura ich stanowiska pozwala dostrzec, ┼╝e wbrew deklaracjom nie kieruje nimi ÔÇ×troska o wsp├│lne dobro ca┼éego spo┼éecze┼ästwaÔÇŁ. Dokument zaczyna si─Ö wprawdzie grzeczno┼Ťciow─ů formu┼é─ů, jakoby u podstaw stanowiska KEP nie sta┼é ÔÇ×brak szacunku dla godno┼Ťci wy┼╝ej wymienionych os├│b [o orientacji homoseksualnej]ÔÇŁ, jednak kolejne fragmenty nie pozostawiaj─ů z┼éudze┼ä, ┼╝e to wy┼é─ůcznie kunktatorstwo. Biskupi przekonuj─ů, ┼╝e ich celem nie jest nagonka na osoby LGBT+, ale nie potrafi─ů ukry─ç swoich uprzedze┼ä do ludzi o nieheteroseksualnej orientacji. Ju┼╝ w drugim akapicie deklaruj─ů, ┼╝e ÔÇ×Ko┼Ťci├│┼é nie u┼╝ywa nazwy LGBT, poniewa┼╝ w niej samej zawarte jest zakwestionowanie chrze┼Ťcija┼äskiej wizji cz┼éowiekaÔÇŁ oraz ┼╝e ÔÇ×proponowane alternatywne wizje cz┼éowieka nie licz─ů si─Ö z prawd─ů o ludzkiej naturze, a odwo┼éuj─ů si─Ö jedynie do wymy┼Ťlonych ideologicznych wyobra┼╝e┼äÔÇŁ. W przekonaniu KEP orientacje inne ni┼╝ heteroseksualna stanowi─ů wymys┼é ideologiczny ÔÇô fanaberi─Ö raczej ni┼╝ realne do┼Ťwiadczenie du┼╝ej grupy ludzi. To zdecydowany krok wstecz wzgl─Ödem nauczania Katechizmu Ko┼Ťcio┼éa Katolickiego, ┼╝e ÔÇ×psychiczna geneza [homoseksualizmu] pozostaje w du┼╝ej cz─Ö┼Ťci niewyja┼ŤnionaÔÇŁ (KKK 2357). Z takim nastawieniem trudno o zrozumienie dramatycznej sytuacji os├│b LGBT+ padaj─ůcych ofiar─ů dyskryminacji w ┼╝yciu spo┼éecznym (w szkole, w miejscu pracy, cz─Östo w rodzinie, czy na jakichkolwiek polach, na kt├│rych codziennie spotykaj─ů si─Ö z homofobi─ů).

Dalej nasi biskupi wzywaj─ů do ÔÇ×poszanowania praw rodzic├│w i dzieciÔÇŁ. To kolejny poz├│r maj─ůcy na celu zaw┼éadni─Öcie wyobra┼║ni─ů wiernych. W rzeczywisto┼Ťci wprowadzenie rozwi─ůza┼ä zaproponowanych w ÔÇ×Karcie LGBT+ÔÇŁ nie uderza w ÔÇ×nasze dzieciÔÇŁ, a wr─Öcz przeciwnie, s┼éu┼╝y ich ochronie. Po pierwsze, wiele z nich to w┼éa┼Ťnie m┼éode osoby odkrywaj─ůce swoj─ů nieheteronormatywn─ů orientacj─Ö seksualn─ů. Wi─Ökszo┼Ť─ç nie ma jeszcze wok├│┼é siebie sieci ludzi w podobnej sytuacji, kt├│rzy mogliby wesprze─ç ich emocjonalnie i u┼Ťwiadomi─ç, ┼╝e niezale┼╝nie od orientacji zas┼éuguj─ů na mi┼éo┼Ť─ç i szacunek bli┼║nich (to cz─Östo w┼éa┼Ťnie ┼Ťrodowisko LGBT+ najskuteczniej pomaga tym m┼éodym ludziom w odnalezieniu w┼éasnej drogi). Dlatego wielu z nich w osamotnieniu musi radzi─ç sobie zar├│wno z poszukiwaniem swojej to┼╝samo┼Ťci, jak i z opresj─ů ze strony otoczenia. Cz─Östo nie maj─ů jeszcze odporno┼Ťci psychicznej, kt├│ra przychodzi wraz z wiekiem. St─ůd a┼╝ 63% ankietowanych nastolatk├│w LGBT+ w badaniu Kampanii Przeciw Homofobii miewa┼éo my┼Ťli samob├│jcze, mi─Ödzy innymi ze wzgl─Ödu na prze┼Ťladowanie przez r├│wie┼Ťnik├│w, kt├│re niekiedy (jak w przypadku Dominika z Bie┼╝unia czy Kacpra z Gorczyna) ma dramatyczny fina┼é.

Po drugie, wiele spo┼Ťr├│d ÔÇ×naszych dzieciÔÇŁ to w istocie dzieci os├│b LGBT+, poniewa┼╝ znaczna liczba par jednop┼éciowych, w wi─Ökszo┼Ťci lesbijskich, wsp├│lnie wychowuje potomstwo jednej z partnerek. W tym kontek┼Ťcie has┼éo ÔÇ×r─Öce precz od naszych dzieciÔÇŁ wykrzyczane na konwencji PiS przez Jaros┼éawa Kaczy┼äskiego nabiera wr─Öcz karykaturalnego charakteru. Dzieci wychowywane przez pary jednop┼éciowe niejednokrotnie s─ů nara┼╝one na dyskryminacj─Ö ze strony r├│wie┼Ťnik├│w, a tak┼╝e same cierpi─ů, gdy zaszczuwani s─ů ich rodzice, kt├│rym odmawia si─Ö kompetencji rodzicielskich. Dlatego budowa otwartej szko┼éy, wychowanie uczni├│w w duchu tolerancji oraz uwra┼╝liwianie nauczycieli na sytuacj─Ö i potrzeby dzieci o orientacji homoseksualnej (do czego wzywa ÔÇ×Karta LGBT+ÔÇŁ) ┬ástanowi─ů wyraz autentycznej troski o uczni├│w. Cho─ç KEP pr├│buje si─Ö uwiarygodni─ç przez wej┼Ťcie w rol─Ö ich rzecznika, w praktyce d─ů┼╝y do tego, by nadal by┼éy nara┼╝one na dyskryminacj─Ö w ┼Ťrodowisku szkolnym.

Biskupi odwo┼éuj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ do tych punkt├│w ÔÇ×Karty LGBT+ÔÇŁ, kt├│re dotycz─ů ochrony os├│b o nieheteroseksualnej orientacji w miejscu pracy. Prezydent Warszawy zobowi─ůzuje si─Ö do r├│wnego traktowania pracownik├│w urz─Ödu (w zakresie ÔÇ×przeciwdzia┼éania mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy, zapewnienia r├│wno┼Ťci w zakresie wynagrodzenia, dost─Öpu do pracy, awans├│w i szkole┼äÔÇŁ) oraz ÔÇ×wsp├│┼épracy z pracodawcami i aktywnego zach─Öcania ich do tworzenia dobrego klimatu dla os├│b LGBT+ wewn─ůtrz przedsi─ÖbiorstwÔÇŁ. Jakie jest stanowisko KEP wobec tych ÔÇô jak┼╝e skromnych ÔÇô pr├│b zwalczenia objaw├│w ÔÇ×nies┼éusznej dyskryminacjiÔÇŁ na rynku pracy? Biskup├│w nape┼éniaj─ů niepokojem takie ÔÇ×pr├│by wykluczenia z grona kontrahent├│w wszystkich przedsi─Öbiorc├│w podejrzanych o brak tolerancjiÔÇŁ. Okazuje si─Ö zatem, ┼╝e dla KEP wolno┼Ť─ç pracodawc├│w do homofobii jest wa┼╝niejsza ni┼╝ wolno┼Ť─ç os├│b LGBT+ od niesprawiedliwego traktowania w miejscu zatrudnienia.

Wobec powy┼╝szego naprawd─Ö ci─Ö┼╝ko dostrzec w stanowisku KEP mi┼éo┼Ť─ç bli┼║niego i trosk─Ö o dobro wsp├│lne. Pod takim p┼éaszczykiem skrywaj─ů si─Ö przede wszystkim g┼é─Öbokie i nieuzasadnione uprzedzenia wobec os├│b LGBT+. Uwa┼╝na lektura ÔÇ×StanowiskaÔÇŁ ods┼éania, jak bardzo p┼éaszczyk ten jest dziurawy.

Kiedy w 2016 rok razem z zaprzyja┼║nionymi redakcjami ÔÇ×Wi─ÖziÔÇŁ, ÔÇ×ZnakuÔÇŁ i ÔÇ×Tygodnika PowszechnegoÔÇŁ wzi─Öli┼Ťmy udzia┼é w kampanii ÔÇ×Przeka┼╝my sobie znak pokojuÔÇŁ, Prezydium Konferencji Episkopatu Polski upomnia┼éo nas w swoim komunikacie. Cho─ç do dzi┼Ť nie zgadzam si─Ö z tamtym stanowiskiem, ze strony biskup├│w pad┼éy wtedy wa┼╝ne s┼éowa. Za papie┼╝em Franciszkiem deklarowali, ┼╝e ÔÇ×Ko┼Ťci├│┼é nigdy nie dzieli ludzi wed┼éug orientacji seksualnej, ale u┼Ťwiadamia wszystkim, ┼╝e jako stworzeni na obraz i podobie┼ästwo Boga, s─ů ukochanymi dzie─çmi Bo┼╝ymi ÔÇô siostrami i bra─çmi w Chrystusie ÔÇô i st─ůd ciesz─ů si─Ö r├│wn─ů godno┼Ťci─ů. Dlatego ÔÇô razem z Ojcem ┼Üwi─Ötym Franciszkiem ÔÇô chcemy przede wszystkim potwierdzi─ç, ┼╝e ka┼╝da osoba, niezale┼╝nie od swojej sk┼éonno┼Ťci seksualnej, musi by─ç szanowana w swej godno┼Ťci i przyj─Öta z szacunkiem, z trosk─ů, by unikn─ů─ç ┬źjakichkolwiek oznak nies┼éusznej dyskryminacji┬╗, a zw┼éaszcza wszelkich form agresji i przemocyÔÇŁ. Pozostaj─ůc wiernym swojej deklaracji sprzed trzech lat, Episkopat powinien stan─ů─ç w obronie mniejszo┼Ťci atakowanej ze wzgl─Ödu na orientacj─Ö seksualn─ů. Biskupi twierdzili wtedy, ┼╝e ÔÇ×Ko┼Ťci├│┼é jest jedyn─ů instytucj─ů, kt├│ra od dw├│ch tysi─Öcy lat niestrudzenie g┼éosi godno┼Ť─ç ka┼╝dej osoby ludzkiej bez wyj─ůtkuÔÇŁ. Wygl─ůda zatem na to, ┼╝e KEP sprzeniewierzy┼é si─Ö nie tylko w┼éasnym s┼éowom, ale r├│wnie┼╝ zreferowanej przez siebie tradycji Ko┼Ťcio┼éa. Panowie, jest mi za Was wstyd.

***

Dobry tekst? Pom├│┼╝ nam pisa─ç wi─Öcej! Dzia┼éalno┼Ť─ç Kontaktu mo┼╝na wspiera─ç finansowo w┬áserwisie┬áPatronite.

Pozosta┼ée teksty z┬ábie┼╝─ůcego numeru dwutygodnika ÔÇ×KontaktÔÇŁ mo┼╝na znale┼║─ç┬átutaj.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś