Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Droga na p├│┼énoc

Fi┼äski film w re┼╝yserii Miki Kaurism├Ąkiego to typowe kino drogi. Bezbolesne, ale te┼╝ nie wnosz─ůce niczego nowego ÔÇô ot, mo┼╝na obejrze─ç, ale konieczno┼Ťci nie ma.

Fi┼äski film w re┼╝yserii Miki Kaurism├Ąkiego to typowe kino drogi. Bezbolesne, ale te┼╝ nie wnosz─ůce niczego nowego ÔÇô ot, mo┼╝na obejrze─ç, ale konieczno┼Ťci nie ma.

 

Timo Porola (Samuli Edelmann) to na pierwszy rzut oka cz┼éowiek szcz─Ö┼Ťliwy. Odnosi niew─ůtpliwe sukcesy w pracy (jest cenionym pianist─ů), w mi─Ödzyczasie urz─ůdzaj─ůc mieszkanie i czekaj─ůc na przyjazd ┼╝ony z c├│rk─ů. Jak si─Ö jednak okazuje to tylko pozory. W rzeczywisto┼Ťci jego rodzina porzuci┼éa go, jemu za┼Ť zosta┼éa tylko kariera. Tak b─Ödzie do czasu, a┼╝ pod drzwiami spotka swojego ojca, Leo (Vesa-Matti Lori), kt├│rego nigdy nie widzia┼é. B─Ödzie on chcia┼é nam├│wi─ç go na odwiedzenie siostry, o kt├│rej istnieniu Timo dot─ůd nie wiedzia┼é.Zgodnie z regu┼éami gatunku, Timo pocz─ůtkowo jest bardzo niech─Ötny wyjazdowi (w ko┼äcu ma czterdzie┼Ťci lat, a dopiero co pozna┼é ojca). Kiedy ju┼╝ jednak wyrusz─ů w podr├│┼╝, g┼é├│wnym celem b─Ödzie stopniowe poznawanie si─Ö, nabieranie zaufania i leczenie ran. Przy okazji jednak Timo nauczy si─Ö od Leo wielu rzeczy o ┼╝yciu ÔÇô m.in., ┼╝e praca to nie wszystko, ┼╝e spontaniczno┼Ť─ç to nie tylko dobra, ale i potrzebna rzecz.

 

Oczywistym jest, ┼╝e przy tego typu historii wa┼╝ne jest aktorstwo. I na szcz─Ö┼Ťcie stoi ono na dobrym poziomie. Edelmann jako robi─ůcy karier─Ö, ale tak naprawd─Ö mocno nieszcz─Ö┼Ťliwy i wiod─ůcy puste ┼╝ycie cz┼éowiek jest przekonuj─ůcy. Tak samo pokazanie przemiany, jaka zachodzi w jego bohaterze nie stanowi dla niego problemu. Lori z kolei ┼Ťwietnie sprawdza si─Ö jako cz─Östo irytuj─ůcy, nie rozumiej─ůcy wielu rzeczy, a jednocze┼Ťnie odznaczaj─ůcy si─Ö pewn─ů ┼╝yciow─ů m─ůdro┼Ťci─ů ojciec. To, z czym mam problem przy filmie Kaurism├Ąkiego (poza schematyczno┼Ťci─ů), to fakt, i┼╝ jest on przeci─ůgni─Öty, momentami nudny i pozbawiony pewnej lekko┼Ťci (ma┼éo jest tu chocia┼╝by humoru). A to ostatnie bardzo si─Ö przydaje w tego typu produkcjach. Szkoda tak┼╝e, ┼╝e jest tu tak ma┼éo muzyki, co dziwi tym bardziej, ┼╝e obaj g┼é├│wni bohaterowie s─ů utalentowanymi muzykami.

 

Podsumowuj─ůc, „Droga na p├│┼énoc” to film, kt├│ry ani nie odkrywa Ameryki, ani nie zachwyca. To kameralna, bezbolesna produkcja, kt├│r─ů obejrze─ç mo┼╝na, jak akurat nie ma nic innego pod r─Ök─ů. Mo┼╝na wi─Öc wybra─ç si─Ö do kina, ale konieczno┼Ťci z pewno┼Ťci─ů nie ma.

Przeczytaj inne teksty autora.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś