fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Droga na p贸艂noc

Fi艅ski film w re偶yserii Miki Kaurism盲kiego to typowe kino drogi. Bezbolesne, ale te偶 nie wnosz膮ce niczego nowego 鈥 ot, mo偶na obejrze膰, ale konieczno艣ci nie ma.

Fi艅ski film w re偶yserii Miki Kaurism盲kiego to typowe kino drogi. Bezbolesne, ale te偶 nie wnosz膮ce niczego nowego 鈥 ot, mo偶na obejrze膰, ale konieczno艣ci nie ma.

 

Timo Porola (Samuli Edelmann) to na pierwszy rzut oka cz艂owiek szcz臋艣liwy. Odnosi niew膮tpliwe sukcesy w pracy (jest cenionym pianist膮), w mi臋dzyczasie urz膮dzaj膮c mieszkanie i czekaj膮c na przyjazd 偶ony z c贸rk膮. Jak si臋 jednak okazuje to tylko pozory. W rzeczywisto艣ci jego rodzina porzuci艂a go, jemu za艣 zosta艂a tylko kariera. Tak b臋dzie do czasu, a偶 pod drzwiami spotka swojego ojca, Leo (Vesa-Matti Lori), kt贸rego nigdy nie widzia艂. B臋dzie on chcia艂 nam贸wi膰 go na odwiedzenie siostry, o kt贸rej istnieniu Timo dot膮d nie wiedzia艂.Zgodnie z regu艂ami gatunku, Timo pocz膮tkowo jest bardzo niech臋tny wyjazdowi (w ko艅cu ma czterdzie艣ci lat, a dopiero co pozna艂 ojca). Kiedy ju偶 jednak wyrusz膮 w podr贸偶, g艂贸wnym celem b臋dzie stopniowe poznawanie si臋, nabieranie zaufania i leczenie ran. Przy okazji jednak Timo nauczy si臋 od Leo wielu rzeczy o 偶yciu 鈥 m.in., 偶e praca to nie wszystko, 偶e spontaniczno艣膰 to nie tylko dobra, ale i potrzebna rzecz.

 

Oczywistym jest, 偶e przy tego typu historii wa偶ne jest aktorstwo. I na szcz臋艣cie stoi ono na dobrym poziomie. Edelmann jako robi膮cy karier臋, ale tak naprawd臋 mocno nieszcz臋艣liwy i wiod膮cy puste 偶ycie cz艂owiek jest przekonuj膮cy. Tak samo pokazanie przemiany, jaka zachodzi w jego bohaterze nie stanowi dla niego problemu. Lori z kolei 艣wietnie sprawdza si臋 jako cz臋sto irytuj膮cy, nie rozumiej膮cy wielu rzeczy, a jednocze艣nie odznaczaj膮cy si臋 pewn膮 偶yciow膮 m膮dro艣ci膮 ojciec. To, z czym mam problem przy filmie Kaurism盲kiego (poza schematyczno艣ci膮), to fakt, i偶 jest on przeci膮gni臋ty, momentami nudny i pozbawiony pewnej lekko艣ci (ma艂o jest tu chocia偶by humoru). A to ostatnie bardzo si臋 przydaje w tego typu produkcjach. Szkoda tak偶e, 偶e jest tu tak ma艂o muzyki, co dziwi tym bardziej, 偶e obaj g艂贸wni bohaterowie s膮 utalentowanymi muzykami.

 

Podsumowuj膮c, „Droga na p贸艂noc” to film, kt贸ry ani nie odkrywa Ameryki, ani nie zachwyca. To kameralna, bezbolesna produkcja, kt贸r膮 obejrze膰 mo偶na, jak akurat nie ma nic innego pod r臋k膮. Mo偶na wi臋c wybra膰 si臋 do kina, ale konieczno艣ci z pewno艣ci膮 nie ma.

Przeczytaj inne teksty autora.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy 艣rodowisko zaanga偶owane w walk臋 z podzia艂ami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi臋ki Waszemu wsparciu!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij