Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Donoma

Film jest przede wszystkim spojrzeniem na spo艂ecze艅stwo francuskie, pe艂ne imigrant贸w, co rodzi oczywiste podzia艂y. Powracaj膮cym motywem jest te偶 nier贸wno艣膰 wynikaj膮ca z sytuacji ekonomicznej (鈥濶ale偶ymy do innych 艣wiat贸w鈥). I trzeba przyzna膰, 偶e jest to spojrzenie bardzo smutne i przygn臋biaj膮ce.

Urodzony na Haiti Djinn Carrenard to najwyra藕niej cz艂owiek-orkiestra. Nie do艣膰, 偶e do swojego debiutu filmowego, 鈥濪onomy鈥, napisa艂 scenariusz i go wyre偶yserowa艂, to jeszcze pracowa艂 przy jego produkcji, zdj臋ciach, monta偶u i d藕wi臋ku. Na przysz艂o艣膰 powinien si臋 chyba zastanowi膰, czy nie ograniczy膰 si臋 tylko do cz臋艣ci obowi膮zk贸w.

 

Fabu艂a opowiada dwie przeplataj膮ce si臋 ze sob膮 historie, dziej膮ce si臋 w Pary偶u. Jest tu nauczycielka hiszpa艅skiego, kt贸ra wdaje si臋 w romans z jednym z uczni贸w. Fotografka, kt贸ra, chc膮c przeprowadzi膰 pewien eksperyment zwi膮zany ze zwi膮zkiem mi臋dzy dwojgiem ludzi, nawi膮zuje znajomo艣膰 z przypadkowym m臋偶czyzn膮. Jest w ko艅cu dziewczyna, kt贸ra opiekuje si臋 chor膮 na bia艂aczk臋 siostr膮 i zaczyna wierzy膰 w boskie cuda.

 

Film jest przede wszystkim spojrzeniem na spo艂ecze艅stwo francuskie, pe艂ne imigrant贸w, co rodzi oczywiste podzia艂y. Powracaj膮cym motywem jest te偶 nier贸wno艣膰 wynikaj膮ca z sytuacji ekonomicznej (鈥濶ale偶ymy do innych 艣wiat贸w鈥). I trzeba przyzna膰, 偶e jest to spojrzenie bardzo smutne i przygn臋biaj膮ce. W艂a艣ciwie wszystkie postaci s膮 tu egoistami, skupionymi wy艂膮cznie na sobie osobami, kt贸re teoretycznie d膮偶膮 do szcz臋艣cia, a tak naprawd臋, gdy jest ono na wyci膮gni臋cie r臋ki, odtr膮caj膮 je. Rani膮 zar贸wno innych, jak i siebie. Owo skupienie si臋 na sobie nie dzia艂a jednak jak samokrytyka, ka偶dy ma tu pretensje do wszystkich, poza sob膮 samym.

 

Wa偶nym tematem jest te偶 B贸g, jako ostoja, kiedy pojawiaj膮 si臋 problemy, bohaterowie zwracaj膮 si臋 do Niego, w nim szukaj膮 oparcia. Jak pokazuje kilka scen 鈥 jest to ratunek pozorny. Innym wa偶nym aspektem jest rola aparatu, sporo postaci ma jaki艣 zwi膮zek, mniejszy lub wi臋kszy, z tym urz膮dzeniem. Cz臋艣膰 scen jest filmowana tak, jakby艣my obserwowali sytuacj臋 przez wizjer. Aparat s艂u偶y tu wi臋c w pewnym sensie do podgl膮dania innych, ale te偶 do utrwalania kr贸tkich chwil szcz臋艣cia, kt贸re p贸藕niej, z powodu z艂ych wybor贸w, sprawiaj膮 wra偶enie sztucznych.

 

O ile taka forma kr臋cenia niekt贸rych scen jest do艣膰 ciekawym pomys艂em, o tyle generalnie warsztat filmu, w mojej opinii, stoi na 艣rednim poziomie. Rozumiem, 偶e kamera z r臋ki ma sprawi膰, 偶e to, co ogl膮damy, odbierzemy jako bardziej autentyczne, intymne. W tym przypadku zabieg ten mnie jednak raczej irytowa艂.

 

Jakby tego by艂o ma艂o, film jest wyra藕nie za d艂ugi, a przez to po jakim艣 czasie zaczyna zwyczajnie nudzi膰. Kilka razy patrzy艂em na zegarek, przyznaj臋 si臋 bez bicia. Do tego jest w 鈥濪onomie鈥 co艣, mam wra偶enie, bardzo zimnego, opowiedziane historie ani mnie zbytnio nie ciekawi艂y, ani nie poruszy艂y. Pewnym wyja艣nieniem mo偶e by膰 fakt, i偶 historia romansu nauczycielki z uczniem to czysty schemat, w kt贸rym nie znajdziemy nic 艣wie偶ego.

 

Musz臋 przyzna膰, 偶e mam z 鈥濪onom膮鈥, a w zasadzie z jej ocen膮, pewien problem. Nie jest to film, kt贸ry mog臋 z czystym sumieniem poleci膰, ale jak na debiut 鈥 jest ca艂kiem przyzwoity. Je艣li prawd膮 jest, 偶e powsta艂 on za 150 euro, to tym bardziej tw贸rcom nale偶y si臋 szacunek. Pozostaje mie膰 nadziej臋, 偶e nast臋pny projekt Carrenarda b臋dzie znacznie bardziej udany.

 
Przeczytaj inne teksty Autora.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie - w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej Polityka prywatno艣ci zamknij