Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Czy jeste艣my gotowi na przyj臋cie cyfrowych imigrant贸w

W czasie pandemii wiele seniorek po raz pierwszy decyduje si臋 zajrze膰 do sieci przez okno przegl膮darki. Jakie widoki je czekaj膮? G膮szcz pop-up贸w, samow艂膮czaj膮ce si臋 wideo, nieczytelne uk艂ady tre艣ci i upchni臋te w ka偶d膮 woln膮 przestrze艅 reklamy Google.
Czy jeste艣my gotowi na przyj臋cie cyfrowych imigrant贸w
ilustr.: Maciej Bykowski

Migracje spowodowane kryzysami znajduj膮 si臋 w centrum debaty publicznej. Konflikty zbrojne, za艂amania gospodarcze, zmiany klimatyczne powoduj膮, 偶e wiele os贸b postanawia 鈥 z konieczno艣ci, potrzeby, kieruj膮c si臋 strachem czy nadziej膮 鈥 zmieni膰 miejsce sta艂ego pobytu, odnale藕膰 now膮 przestrze艅 do 偶ycia. Czy do grona kryzys贸w wywo艂uj膮cych migracje mo偶na r贸wnie偶 zaliczy膰 obecn膮 pandemi臋? Wprowadzane na 艣wiecie ograniczenia mo偶liwo艣ci przemieszczania si臋 przynosz膮 raczej odwrotny skutek. Skala migracji s艂abnie w Ameryce Centralnej, w Wielkiej Brytanii mierz膮cej si臋 z problemem braku przyjezdnej si艂y roboczej czy te偶 w rejonie Morza 艢r贸dziemnego, gdzie W艂ochy i Malta oskar偶ane s膮 o wykorzystywanie pandemii jako pretekstu, by utrudnia膰 dzia艂ania w艂a艣cicielom prywatnych 艂odzi ratuj膮cych migrant贸w.

Niewidzialna migracja

Co jednak, je艣li globalna migracja w zwi膮zku pandemi膮 dzieje si臋 poza zasi臋giem wzroku, w innej ni偶 materialna rzeczywisto艣ci? Na pocz膮tku XXI wieku Marc Prensky wprowadzi艂聽podzia艂 na 鈥瀋yfrowych tubylc贸w鈥 i 鈥瀋yfrowych imigrant贸w鈥. Pierwsz膮 z tych grup scharakteryzowa膰 mo偶na s艂owami Piotra Czerskiego: 鈥濪orastali艣my z sieci膮. [鈥 My nie surfujemy, a sie膰 nie jest dla nas miejscem czy wirtualn膮 przestrzeni膮. Sie膰 nie jest dla nas czym艣 zewn臋trznym wobec rzeczywisto艣ci, ale jej elementem. My nie korzystamy z sieci, my w niej i z ni膮 偶yjemy鈥. Z kolei cyfrowi imigranci w sieci znale藕li si臋 dopiero w pewnym momencie 偶ycia 鈥 na przyk艂ad szukaj膮c sposob贸w utrzymania kontaktu z bliskimi podczas kwarantanny lub za艂atwiaj膮c z konieczno艣ci zdalnie sprawy urz臋dowe.

Oczywi艣cie grupa ta wraz z nast臋pstwem pokole艅 kurczy si臋. W niedalekiej przysz艂o艣ci 鈥瀢ychowanie z internetem鈥 przestanie by膰 kryterium dziel膮cym spo艂ecze艅stwo. Zobrazowa膰 to mo偶na na przyk艂ad danymi G艂贸wnego Urz臋du Statystycznego na temat odsetka os贸b korzystaj膮cych regularnie z sieci w r贸偶nych grupach wiekowych. Wraz ze starzeniem si臋 cyfrowych tubylc贸w i zmianami zachowa艅 cyfrowych migrant贸w odsetek ten w kolejnych pokoleniach przekracza pr贸g 50 procent. Koniec migracji jest wi臋c coraz bli偶ej, ale tu i teraz wci膮偶 stanowi ona istotny problem 鈥 szczeg贸lnie 偶e wiek nie jest, oczywi艣cie, jedyn膮 cech膮 dziel膮c膮 spo艂ecze艅stwo na korzystaj膮cych i niekorzystaj膮cych regularnie z internetu.

Jak wskazuj膮 eksperci Centrum Analiz Ekonomicznych, w 2018 roku w Polsce niemal 330 tysi臋cy uczni贸w nie posiada艂o komputera z dost臋pem do sieci w swoim gospodarstwie domowym. Problem ten dotyka najmocniej rodzin w najtrudniejszej sytuacji finansowej, w艣r贸d kt贸rych boryka si臋聽z nim co dziesi膮te gospodarstwo domowe. Globalnie nier贸wno艣ci w dost臋pie do internetu zwi膮zane s膮 tak偶e z p艂ci膮. Wed艂ug Mi臋dzynarodowego Zwi膮zku Telekomunikacyjnego z sieci nie korzysta a偶 o 10 punkt贸w procentowych wi臋cej kobiet ni偶 m臋偶czyzn. Rozwa偶aj膮c temat wzrostu sieciowej aktywno艣ci senior贸w, warto mie膰 w pami臋ci, 偶e nie stanowi膮 jedynej grupy, w kt贸rej wiele os贸b pozostaje offline 鈥 nie tylko ze wzgl臋du na obrany styl 偶ycia, ale przede wszystkim przez ekonomiczne czy kulturowe bariery.

殴r贸d艂o: raporty GUS z cyklu 鈥濻po艂ecze艅stwo informacyjne w Polsce鈥, opracowanie w艂asne

Istniej膮 przes艂anki do stwierdzenia, 偶e cyfrowa migracja os贸b starszych przybiera na sile. Wed艂ug raportu agencji kreatywnej We Are Social, kt贸ry dotyczy aktywno艣ci w mediach spo艂eczno艣ciowych, osoby w wieku od 54 do 64 lat sp臋dza艂y tam w kwietniu o 32 procent wi臋cej czasu ni偶 w poprzednich miesi膮cach. Cz臋艣ci膮 tego trendu 鈥瀢irtualizowania鈥 偶ycia s膮 kampanie spo艂eczne oraz akcje marketingowe zach臋caj膮ce osoby starsze do korzystania z dobrodziejstw internetu, a tym samym przyczyniaj膮ce si臋 do ich migracji. Korzystania z sieci chc膮 uczy膰 senior贸w mi臋dzy innymi operatorzy telefoniczni PlayMobile Viking czy te偶 banki PekaoING. Z kolei Ministerstwo Cyfryzacji publikuje materia艂y, kt贸re maj膮 pom贸c w ograniczeniu wychodzenia z domu i za艂atwiania spraw administracyjnych przez internet, w ramach akcji 鈥瀍-Polak potrafi鈥.

Powstaj膮 te偶 inicjatywy lokalne, jak pozna艅ski Telefon Porad Cyfrowych dla senior贸w. Aleksandra Gracjasz z Centrum Inicjatyw Senioralnych tak komentuje jego uruchomienie: 鈥濸otrzeba podnoszenia kompetencji cyfrowych w艣r贸d senior贸w jest ogromna. Wychodzimy jej naprzeciw od lat, prowadz膮c w Centrum indywidualne konsultacje cyfrowe i kursy komputerowe. Pandemia sprawi艂a, 偶e musia艂y zosta膰 zawieszone, st膮d pomys艂 uruchomienia Telefonu Porad Cyfrowych. Jednak ta sytuacja u艣wiadomi艂a nam jeszcze bardziej, 偶e w sytuacji kryzysowej jeste艣my zdani na nowe technologie, wi臋c tym bardziej ich oswajanie wydaje si臋 teraz bardzo istotne z perspektywy 偶ycia i bezpiecze艅stwa senior贸w. Jeste艣my przekonani, 偶e tego typu inicjatywy b臋d膮 kontynuowane i rozbudowywane w odpowiedzi na zmieniaj膮ce si臋 potrzeby senior贸w鈥.

Post臋puj膮ca kolonizacja 偶ycia codziennego przez internetowe portale i aplikacje, rozmywaj膮ca granice mi臋dzy 艣wiatem materialnym a wirtualnym i splataj膮ca je w onlife 鈥 stan ci膮g艂ego pod艂膮czenia do sieci 鈥 przyspieszy艂a w czasie pandemii. Niemal z dnia na dzie艅 dziesi膮tki tysi臋cy os贸b przekona艂y si臋, 偶e narz臋dzia do wideokonferencji stanowi膰 mog膮 wystarczaj膮cy ersatz gro藕nych dla zdrowia spotka艅 twarz膮 w twarz. Serwisy streamingowe sta艂y si臋 przystani膮 dla wysokobud偶etowych produkcji, zacz臋艂y te偶 oferowa膰 mo偶liwo艣膰 organizacji grupowych wieczor贸w filmowych. Sw贸j wielki moment prze偶ywa tak偶e handel elektronczny, od lat staraj膮cy si臋 nie tylko odtworzy膰 w sieci do艣wiadczenie robienia zakup贸w w sklepie, ale wr臋cz pog艂臋bi膰 je z pomoc膮 technologicznych wodotrysk贸w.

Do tej rzeczywisto艣ci, kierowani r贸偶nymi powodami, wci膮偶 przybywaj膮 kolejni migranci. Zaw臋偶anie si臋 cyfrowej przepa艣ci jest na r臋k臋 wielu grupom, cz臋sto o sprzecznych interesach. Dla rz膮d贸w mo偶liwo艣膰 elektronicznego administrowania pa艅stwem oznacza oszcz臋dno艣ci, a w przypadku pa艅stw o autorytarnych zakusach obecno艣膰 wszystkich obywateli sieci to krok na drodze ku ich pe艂niejszej kontroli. Kapita艂 we w艂膮czaniu kolejnych grup spo艂ecznych w szeregi internaut贸w widzi zwykle szans臋, aby 艂atwiej uczyni膰 z nich cyfrowych konsument贸w dzi臋ki rozwini臋tej machinie sieciowego marketingu.

D膮偶enie do zwi臋kszenia skali cyfrowej migracji mo偶e te偶 wynika膰 ze szlachetnych pobudek. Organizacja Web Foundation, kt贸rej wsp贸艂za艂o偶ycielem jest jeden z tw贸rc贸w wsp贸艂czesnego internetu Tim Berners-Lee, dzia艂a na rzecz upowszechnienia dost臋pu do internetu, gdy偶 uznaje to za prawo cz艂owieka, w samej sieci widzi za艣 nie tylko zagro偶enia, ale przede wszystkim narz臋dzie do walki z materialnymi nier贸wno艣ciami.

Migracja: za prac膮, za praktyk膮, za ambicj膮

Jakie pobudki kieruj膮 samymi cyfrowymi migrantami? Co motywuje ich do wej艣cia do sieci? Joanna Zalewska, kt贸ra bada艂a wykluczenie cyfrowe os贸b starszych, jako jeden z kluczowych czynnik贸w podaje potrzeb臋 rozwoju zawodowego, spe艂niania nowych wymaga艅, ale i l臋k przed wypadni臋ciem z rynku pracy. Podobne wnioski odnale藕膰 mo偶na w raporcie koalicji 鈥濪ojrz@艂o艣膰 w sieci鈥 z 2011 roku pod tytu艂em 鈥濱nternet wzbogaci艂 moje 偶ycie鈥. Praca daje mo偶liwo艣膰 podejrzenia, jak inni korzystaj膮 z internetu, a tak偶e samodzielnego nabycia kompetencji cyfrowych przez praktyk臋, obserwacj臋 wsp贸艂pracownik贸w i zorganizowane kursy. Cyfrowa migracja za prac膮 bywa jednak 鈥 podobnie jak tradycyjna emigracja zarobkowa 鈥 tymczasowa, podejmowana z za艂o偶eniem, 偶e kiedy艣 nast膮pi powr贸t. Cytuj膮c jednego z respondent贸w Joanny Zalewskiej: 鈥瀃鈥 mo偶na by powiedzie膰, 偶e takim pewnym progiem by艂o odej艣cie na emerytur臋. Bo jak pracowa艂em, no to, to by艂o to cz臋sto potrzebne w pracy, a jak ju偶 zawodowo przesta艂em pracowa膰, to ju偶 mniej potrzeba tych nowo艣ci鈥.

Badaczka jako jeden ze sposob贸w pokonania progu wej艣cia wskazuje wplatanie aktywno艣ci internetowych w codzienne, prywatne praktyki. Korzystanie z internetu przy okazji uprawiania hobby, za艂atwiania spraw urz臋dowych, podtrzymywania kontakt贸w rodzinnych jest naturalnym sposobem rozwijania kompetencji cyfrowych. To podej艣cie widoczne jest tak偶e w polityce unijnej. Najnowszemu raportowi 鈥濪igComp 2.0鈥 prezentuj膮cemu Ram臋 Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli towarzyszy艂 podr臋cznik opisuj膮cy sposoby wykorzystania tych kompetencji w codziennych praktykach czy te偶 przyk艂ady narz臋dzi, kt贸re s艂u偶膮 skuteczniejszemu uczeniu dzieci i doros艂ych korzystania z sieci. To istotne refleksje w kontek艣cie migracji cyfrowej podczas pandemii. Nie wystarczy zaproszenie os贸b wykluczonych cyfrowo do sieci i zapewnienie im dost臋pu do niej. Kluczowe wydaje si臋聽raczej wskazanie takich zastosowa艅 technologii, kt贸re odpowiadaj膮 rzeczywistym potrzebom: kontaktu z rodzin膮, zam贸wienia lek贸w bez wychodzenia z domu, rozliczenia PIT-u, ale te偶 rozm贸w ze zwolennikami preferowanej opcji politycznej czy szukania informacji o przyczynach pandemii.

Jeszcze inne motywacje cyfrowych imigrant贸w wskazywa艂 Marc Prensky. Charakteryzowa艂 ich jako fascynat贸w technologii chc膮cych zrozumie膰 cyfrowych tubylc贸w, by lepiej si臋 z nimi porozumiewa膰. Podobne pragnienia odnale藕膰 mo偶na w wielu wypowiedziach os贸b 50+ w raporcie 鈥濱nternet wzbogaci艂 moje 偶ycie鈥. Jako przyczyny swojej aktywno艣ci internetowej badani wskazywali mi臋dzy innymi ch臋膰 鈥瀊ycia na czasie鈥, prze艂amania stereotyp贸w dotycz膮cych ich grupy wiekowej, tworzenia wizerunku siebie jako osoby aktywnej, wci膮偶 ciekawej 艣wiata. O ile cyfrowi tubylcy potrzeby zwi膮zane z dobrostanem psychicznym realizuj膮 zwykle przez internet, traktuj膮c go po prostu jako jedn膮 z p艂aszczyzn 偶ycia, o tyle dla cyfrowych migrant贸w ju偶 samo wej艣cie do sieci, samodzielne jej u偶ywanie bywa 藕r贸d艂em satysfakcji. Wybrzmiewa ona wyra藕nie w wypowiedzi m臋偶czyzny zapytanego o powody korzystania z sieci: 鈥濲ak to powiedzie膰? Ambicjonalne, znaczy w stosunku do siebie chcia艂em pokaza膰, 偶e jeszcze potrafi臋, wie pani, co艣 nowego, czego艣 nowego si臋 nauczy膰鈥.

Witamy was cookiesamibreadcrumbsami

A co czeka cyfrowych migrant贸w za granic膮 materialnego i wirtualnego? Jakie widoki zobacz膮 przez okno przegl膮darki? Z du偶ym prawdopodobie艅stwem stwierdzi膰 mo偶na, 偶e nieprzyjemne. Tubylcy i 偶yj膮cy od d艂u偶szego czasu w sieci imigranci maj膮 odruchy i narz臋dzia u艂atwiaj膮ce przedzieranie si臋 przez g膮szcz pop-up贸w, samow艂膮czaj膮cych si臋 wideo, nieczytelnych uk艂ad贸w tre艣ci, upchni臋tych w ka偶d膮 woln膮 przestrze艅 kontener贸w reklamowych sprzedawanych przez Google. Do艣wiadczeni internauci zwykle wyrabiaj膮 w sobie 艣lepot臋 banerow膮, cz臋sto te偶 poprawiaj膮 swoje do艣wiadczenie korzystania z sieci, blokuj膮c nachalne skrypty i elementy interfejsu wtyczkami do przegl膮darki. Jednak im r贸wnie偶 grozi zagubienie si臋 w 鈥瀖rocznych schematach鈥 鈥 zwodniczych mechanizmach maj膮cych na przyk艂ad odwie艣膰 u偶ytkowniczk臋 od usuni臋cia konta czy sk艂oni膰 do wyra偶enia zgody na materia艂y reklamowe. Skoro nawet najm艂odsze pokolenie tubylc贸w czuje si臋 przeci膮偶one szumem informacyjnym w sieci (wed艂ug raportu 鈥濵艂odzi Cyfrowi鈥 z pa藕dziernika 2019 roku problem ten dostrzega u siebie co czwarty nastolatek), to o ile powa偶niejszym wyzwaniem mo偶e on by膰 dla os贸b zupe艂nie z ni膮 nieoswojonych.

Tych, kt贸rzy internet traktuj膮 jak swoj膮 ojczyzn臋, cyfrowa migracja mo偶e zach臋ci膰 do pr贸b posprz膮tania wirtualnej przestrzeni. Jak pisali pod koniec ubieg艂ego roku autorzy analizy przysz艂ych trend贸w w projektowaniu UX (do艣wiadczenia u偶ytkownika) z bran偶owego portalu uxdesign.cc: 鈥濻zybkie poruszanie si臋 narobi艂o sporo ba艂aganu鈥. Cytat ten stanowi nawi膮zanie do wewn臋trznego motto Facebooka, u偶ywanego przez firm臋 do 2014 roku, brzmi膮cego Move fast and break things. Podej艣cie to, kt贸rym do dzi艣 inspiruje si臋 wiele przedsi臋biorstw internetowych, usprawiedliwia cz臋sto przedk艂adanie szybko艣ci rozwoju sieci nad jego jako艣膰. U偶ytkownik贸w za艣 pozostawia z nieprzemy艣lanymi stronami czy aplikacjami, tworzonymi bez planu, bez refleksji nad 艂atwo艣ci膮 dost臋pu do kluczowych informacji czy u偶yteczno艣ci膮 oferowanych funkcji.

Szybko rozrastaj膮cy si臋 internet nie jest te偶 dobrze przystosowany do potrzeb os贸b z niepe艂nosprawno艣ciami, w tym cz臋sto ludzi starszych. Od podmiot贸w prywatnych mo偶na jedynie oczekiwa膰, 偶e zadbaj膮 o zgodno艣膰 swoich cyfrowych produkt贸w z wytycznymi World Wide Web Consortium. Od podmiot贸w publicznych jednak powinno si臋 tego 偶膮da膰. Na szcz臋艣cie, jak twierdz膮 autorzy najnowszego Raportu Dost臋pno艣ci przygotowanego przez Fundacj臋 Widzialni.org, sytuacja poprawia si臋. Obecnie ponad 60 procent serwis贸w administracji publicznej uzna膰 mo偶na za dost臋pne, podczas gdy w 2013 roku odsetek ten wynosi艂 jedynie 1,7 procent.

Optymizm studz膮 jednak wyniki audytu e-us艂ug oraz aplikacji mobilnych. Spo艣r贸d tych pierwszych a偶 5 na 9 badanych by艂o niedost臋pnych dla niewidomego konsultanta, w艣r贸d drugich za艣 wersje na urz膮dzenia marki Apple okaza艂y si臋 mie膰 wiele b艂臋d贸w. Szczeg贸lnie istotne jest to w kontek艣cie plan贸w wprowadzenia przez Ministerstwo Cyfryzacji aplikacji ProteGO, kt贸ra pomaga膰 ma w kontrolowaniu rozprzestrzeniania si臋 choroby. Na szcz臋艣cie jej tw贸rcy ju偶 zainteresowali si臋 t膮 kwesti膮, wersja 1.1 oznaczona jest jako dost臋pna dla os贸b z niepe艂nosprawno艣ciami, niemniej z ostatecznym werdyktem nale偶a艂oby poczeka膰 na audyt zewn臋trznych podmiot贸w zajmuj膮cych si臋 problematyk膮 dost臋pno艣ci.

Kultura zamkni臋cia w otwartym internecie

Pod wzgl臋dem technicznym internet da si臋 otworzy膰 na cyfrowych imigrant贸w. Przy odpowiednim nak艂adzie pracy, finansowaniu oraz woli kluczowych podmiot贸w mo偶na pr贸bowa膰 go poprawi膰, przeprojektowa膰, niekt贸re rozwi膮zania wymy艣li膰 od zera. Kultury internetu nie da si臋 jednak tak 艂atwo zmieni膰 鈥 a stanowi przecie偶 kluczowy problem. W艂a艣ciwie ca艂膮 sie膰 problem贸w.

Za przyk艂ad wzi膮膰 mo偶na g艂o艣ne w ostatnich tygodniach zjawisko infodemii. WHO okre艣li艂o tak 鈥瀙andemi臋 informacji鈥, w du偶ej mierze fa艂szywych, wywo艂an膮 nadprodukcj膮 tre艣ci po艣wi臋conych wirusowi. Infodemia nie stanowi zagro偶enia wy艂膮cznie dla cyfrowych imigrant贸w, jednak tak samo jak w przypadku wirusowej pandemii to oni stanowi膮 g艂贸wn膮 grup臋 ryzyka. Wed艂ug opublikowanego w ubieg艂ym roku w magazynie 鈥濻cience Advances鈥 badania osoby powy偶ej 65 roku 偶ycia udost臋pniaj膮 艣rednio na Facebooku a偶 siedem razy wi臋cej tre艣ci z portali dezinformacyjnych ni偶 osoby w wieku 18鈥29 lat. Tez臋 o wi臋kszej podatno艣ci os贸b starszych na nieprawdziwe tre艣ci potwierdza tak偶e metaanaliza bada艅 nad efektem dezinformacji z 2014 roku. Wiele wskazuje wi臋c na to, 偶e nasilaj膮cy si臋 od lat problem nasycenia internetu fa艂szywymi informacjami mo偶e by膰 przez cyfrow膮 imigracj臋 wzmacniany.

Inn膮 trudno艣膰 w integracji z wieloma zaanga偶owanymi u偶ytkowniczkami internetu stanowi sieciowy 偶argon i autotematyczny humor. Zrozumienie, o czym dyskutuj膮 internauci, kiedy 偶artuj膮, a kiedy s膮 powa偶ni, mo偶e by膰 powa偶nym problemem. Co gorsza, o ile imigranci w 艣wiecie materialnym liczy膰 mog膮 cho膰by na pomoc glottodydaktyk贸w, o tyle w 艣wiecie wirtualnym ci臋偶ko jest podobnego wsparcia szuka膰. Okazjonalne inicjatywy przegrywaj膮 zwykle z tempem przemian kultury sieciowej, przekazywana w ich ramach wiedza szybko si臋聽dezaktualizuje. Wida膰 to cho膰by po regularnie organizowanym plebiscycie na M艂odzie偶owe S艂owo Roku. Upowszechniaj膮c najnowsz膮 polszczyzn臋, sprawia on, 偶e jej 鈥瀟ubylczy鈥 u偶ytkownicy szybko porzucaj膮 nagrodzone wyrazy. Jak zwraca uwag臋 badaczka internetu Magdalena Kami艅ska: 鈥濻poro jest mem贸w 艣mieszkuj膮cych z plebiscytu na m艂odzie偶owe s艂owo roku, kt贸ry zreszt膮 przez internaut贸w mo偶e by膰 tak zmanipulowany, by wygra艂o to, kt贸rego sobie 偶ycz膮. Na drugi dzie艅 wszystkie marki u偶ywaj膮 tego s艂owa w spos贸b nie maj膮cy nic wsp贸lnego z intersubiektywnym znaczeniem, pozostaj膮 poza t膮 sfer膮 znaczeniow膮, kulturow膮, komunikacyjn膮鈥.

Kto艣 m贸g艂by powiedzie膰, 偶e problem ten dotyczy膰 b臋dzie jedynie os贸b chc膮cych korzysta膰 z internetu intensywniej, anga偶owa膰 si臋聽w sieci spo艂eczno艣ciowe lub poznawa膰 wirtualny folklor. Do korzystania z us艂ug e-administracji czy kontaktu ze znanymi ze 艣wiata materialnego osobami nie potrzeba dodatkowych kompetencji j臋zykowych. Wszystko to nie zmienia jednak faktu, i偶 bariera komunikacyjna mi臋dzy wirtualnymi tubylcami i imigrantami pozostaje wyzwaniem.

Internet jaki jest, ka偶dy widzi

W grudniu 2018 roku na 艂amach 鈥濳ontaktu鈥 Hanna Frejlak i Pawe艂 Cywi艅ski tak pisali o stosunku pa艅stwa polskiego do imigrant贸w: 鈥濻kuteczna i uczciwa wobec przyjezdnych polityka migracyjna nie mo偶e by膰 relacj膮 jednostronn膮, opart膮 wy艂膮cznie na katalogu cel贸w i zysk贸w pa艅stwa przyjmuj膮cego. Nie zapominaj膮c o tych warto艣ciach, nale偶y otwarcie wyj艣膰 naprzeciw migrantom, sprawiaj膮c, aby ich nowe miejsce do 偶ycia sta艂o si臋 ich miejscem ulubionym. Przyjezdni, kt贸rzy poczuj膮 si臋 tu u siebie, wezm膮 za swoje otoczenie odpowiedzialno艣膰 i zaczn膮 razem z dotychczasowymi mieszka艅cami tworzy膰 silniejsze spo艂ecze艅stwo鈥. Te same cele przy艣wieca膰 powinny dzia艂aniom na rzecz u艂atwienia migracji osobom, kt贸re chc膮 zacz膮膰 regularnie korzysta膰 z internetu. Patrz膮c przez pryzmat ich codziennych praktyk i potrzeb, dostrzec mo偶na te wyzwania i szanse dawane przez sie膰, kt贸re znikn臋艂y z pola widzenia ludzi 偶yj膮cych onlife.

Tak jak rozmowy z imigrantami w 艣wiecie materialnym daj膮 nowy ogl膮d w艂asnego kraju, miasta, w艂asnej kultury czy j臋zyka, tak zwr贸cenie si臋 ku cyfrowym imigrantom jest szans膮 na 艣wie偶e, 艣cieraj膮ce patyn臋 przyzwyczaje艅 i oczywisto艣ci, spojrzenie na sie膰. W ostatnich latach prowadzone na lewicy rozwa偶ania na temat gotowo艣ci Polski do przyj臋cia uchod藕c贸w z Bliskiego Wschodu i Afryki, czy te偶 kwestii integracji imigrant贸w z Ukrainy, stanowi艂y wielokrotnie okazj臋 do refleksji nad stanem krajowych instytucji, wyznawanymi przez spo艂ecze艅stwo warto艣ciami, problemami gospodarczymi. Cyfrowa imigracja mo偶e natomiast sta膰 si臋 zach臋t膮 do otwarcia nowych w膮tk贸w w debacie o spo艂ecze艅stwie informacyjnym. Je艣li nie zostan膮 podj臋te przez osoby widz膮ce w imigrantach przede wszystkim drugiego cz艂owieka, mog膮 oni 艂atwo pa艣膰 ofiar膮 tych, kt贸rzy patrz膮 na nich jak na worki z pieni臋dzmi. Albo m贸zgi do wyprania.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij