Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Czerwona pigu┼éka? Nie, po prostu manipulacje!

Czy lewica faktycznie zamyka si─Ö tylko w ÔÇ×bezpiecznych przestrzeniachÔÇŁ, a polityczna poprawno┼Ť─ç jest ci─Ö┼╝arem, kt├│ry doprowadzi jedynie do jej dezintegracji? Krytyczne spojrzenie na argumenty Karola Jaroszewskiego.

ilust.: Zuzia Wicha

ilustr.: Zuzia Wicha


W 191. wydaniu naszego internetowego dwutygodnika opublikowali┼Ťmy tekst Karola Jaroszewskiego┬áÔÇ×Czerwona pigu┼éka politycznej niepoprawno┼ŤciÔÇŁ, kt├│ry spotka┼é si─Ö z wieloma krytycznymi komentarzami. Przed Pa┼ästwem jeden z nich┬áÔÇô polemika nades┼éana przez Macieja Rutkowskiego.┬á
***
Debata tocz─ůca si─Ö wok├│┼é ruchu alt-right wywo┼éuje wiele emocji i, podobnie jak sam ten ruch, nie jest wolna od uproszcze┼ä i manipulacji. Te nietrudno by┼éo dostrzec w tek┼Ťcie Karola Jaroszewskiego, b─Öd─ůcego odpowiedzi─ů na pr├│b─Ö przedstawienia zjawiska alternatywnej prawicy przez Mari─Ö Ro┼Ťciszewsk─ů. Unikaj─ůc dalszego wst─Öpu, trzeba przej┼Ť─ç do szeregu argument├│w i ich egzemplifikacji przedstawionych w┬áÔÇ×Czerwonej pigu┼éce politycznej niepoprawno┼ŤciÔÇŁ.
Przyk┼éadem dzia┼éa┼ä histerycznej i irracjonalnej lewicy ma by─ç ÔÇ×delegalizowanie mem├│wÔÇŁ: autor wspomina o ┼╝abie Pepe, internetowym memie, z kt├│rego alternatywna prawica uczyni┼éa swoj─ů maskotk─Ö i element komunikacji zarazem. Anti-Defamation League rzeczywi┼Ťcie zaliczy┼éa j─ů do symboli nienawi┼Ťci,┬ápodkre┼Ťlaj─ůc┬ázarazem, ┼╝e ÔÇ×poniewa┼╝ tak wiele mem├│w z ┼╝ab─ů Pepe nie jest bigoteryjnych z natury, wa┼╝ne jest, by przygl─ůda─ç si─Ö u┼╝yciu mema wy┼é─ůcznie w danym kontek┼ŤcieÔÇŁ. Jakby tego by┼éo ma┼éo, ADL wspar┼éa tw├│rc─Ö mema w akcji┬á#savePepe, maj─ůcej na celu odebranie s┼éynnej ┼╝aby rasistom. Gdzie w tym wszystkim d─ů┼╝enie do delegalizacji samego mema?
Jaroszewski krytykuje polityk─Ö ÔÇ×no platformÔÇŁ, czyli dzia┼éania maj─ůce na celu powstrzymanie os├│b o rasistowskich, seksistowskich czy homofobicznych pogl─ůdach od ich g┼éoszenia w miejscach publicznych. Trudno m├│wi─ç tu, zw┼éaszcza w kontek┼Ťcie Yiannopoulosa, o ÔÇ×niedopuszczaniu do g┼éosu os├│b o odmiennych pogl─ůdachÔÇŁ, jak gdyby wyrazem zwyczajnie odmiennego pogl─ůdu mia┼éoby by─ç┬ádr─Öczenie os├│b transp┼éciowych czy┬áupublicznianie danych i wy┼Ťwietlanie zdj─Ö─ç imigranckich student├│w.
Protesty wobec tego rodzaju wyst─ůpie┼ä mog─ů si─Ö wydawa─ç egzotyczne u nas, gdzie zak┼é├│ca si─Ö nie nacjonalistyczne, antysemickie czy homofobiczne wyk┼éady, a raczej odwrotnie. W ko┼äcu to w trakcie wyk┼éadu profesor Magdaleny ┼Ürody wyrwano drzwi na Uniwersytecie Warszawskim, to profesor Bauman us┼éysza┼é we Wroc┼éawiu, ┼╝e ma ÔÇ×wypierdala─çÔÇŁ. To u nas blokuje si─Ö spektakle, koncerty ÔÇ×niepoprawnychÔÇŁ zespo┼é├│w (na przyk┼éad Behemotha), to tutaj d─ů┼╝y si─Ö do wycofania ksi─ů┼╝ek o ÔÇ×wywrotowymÔÇŁ charakterze ÔÇô niezgodnym z konserwatywn─ů wizj─ů ┼Ťwiata ÔÇô a ludzie otwarcie powo┼éuj─ůcy si─Ö na pseudonauk─Ö cz─Östo goszcz─ů w telewizyjnym studiu. Polityczna poprawno┼Ť─ç, na kt├│r─ů stale w Polsce narzekamy, albo jeszcze si─Ö u nas nie pojawi┼éa, albo ma charakter katolicko-tradycjonalistyczny. To, co wykluczone w naszej debacie publicznej, to przecie┼╝ nie homofobia, transfobia, czy rasizm, a raczej krytyczne wobec tej narodowo-katolickiej opowie┼Ťci o historii Polski. Wystarczy wspomnie─ç dyskusj─Ö tocz─ůc─ů si─Ö wobec zbrodni w Jedwabnem, lecz przecie┼╝ przyk┼éad├│w jest wiele wi─Öcej.
Jaroszewski, staraj─ůc si─Ö udowodni─ç korelacj─Ö mi─Ödzy cenzorsk─ů postaw─ů dzisiejszej lewicy, powinien zada─ç pytanie: co z rodzim─ů cenzorsk─ů prawic─ů? Czy safe space i dobre samopoczucie prawicowc├│w nie wykroczy┼éy ju┼╝ jaki┼Ť czas temu poza uniwersytety? A skoro tak, to mo┼╝e jednak powodem s┼éabni─Öcia ameryka┼äskiej lewicy, kt├│r─ů w artykule przedstawiaj─ů i libera┼éowie, i MTV, nie s─ů pojedyncze blokady, a co┼Ť g┼é─Öbszego? To kolejny problem, jaki wywo┼éuje ilo┼Ť─ç uog├│lnie┼ä w tek┼Ťcie Jaroszewskiego. Je┼Ťli m├│wimy o lewicy jako ruchu mniej lub bardziej antykapitalistycznym, wydaje si─Ö, ┼╝e obudzi┼é si─Ö on w takiej formie po ostatnich wyborach, a m┼éodzi ludzie coraz przychylniej patrz─ů na socjalizm i komunizm. I to w┼éa┼Ťnie m┼éodzi ludzie, neguj─ůcy polityk─Ö Demokrat├│w, organizuj─ů te blokady. Anarchi┼Ťci, marksi┼Ťci, radykalni lewicowcy.
Autor poddaje w w─ůtpliwo┼Ť─ç ÔÇ×teori─ÖÔÇŁ kultury gwa┼étu (ÔÇ×wed┼éug tej teorii jedna na pi─Ö─ç studentek na ameryka┼äskich kampusach pada ofiar─ů gwa┼étuÔÇŁ), co uzasadnia statystykami Federalnego Biura ┼Üledczego, kt├│re z t─ů ÔÇ×teori─ůÔÇŁ si─Ö nie pokrywaj─ů. Problem w tym, ┼╝e┬áwi─Ökszo┼Ť─ç gwa┼ét├│w nie jest nigdzie zg┼éaszana. To, co ma by─ç argumentem na bezzasadno┼Ť─ç twierdze┼ä feministek, jest w zasadzie jedynie potwierdzeniem istnienia kultury gwa┼étu. Dysproporcja mi─Ödzy udokumentowanymi gwa┼étami a realn─ů ich liczb─ů dowodzi jedynie, ┼╝e jest sporo do zrobienia w zakresie walki z przemoc─ů seksualn─ů i poczuciem bezpiecze┼ästwa w┼Ťr├│d ofiar.
Nast─Öpnie Jaroszewski wymienia rzekomo lewicowych tw├│rc├│w┬áÔÇ×zwracaj─ůcych si─Ö przeciwko poprawno┼Ťci politycznej i ┬źbojownikom o sprawiedliwo┼Ť─ç spo┼éeczn─ů┬╗ÔÇŁ. Problem w tym, ┼╝e cz─Ö┼Ť─ç wymienionych przez niego YouTuber├│w okre┼Ťla si─Ö mianem klasycznych libera┼é├│w. Rzeczywi┼Ťcie, ruch alt-left┬áÔÇô maj─ůcy by─ç ┼Ťrodowiskiem lewicy niedbaj─ůcej o kwestie to┼╝samo┼Ťciowe ÔÇô powoli kie┼ékuje, jednak jest on na tyle marginalny, ┼╝e trudno przytoczy─ç jakichkolwiek jego przedstawicieli. Autor powo┼éuje si─Ö wi─Öc na vloger├│w, kt├│rzy nawet deklaratywnie z lewic─ů maj─ů niewiele wsp├│lnego.
I tak, przyk┼éadem zdroworozs─ůdkowego podej┼Ťcia jest homofobia DaveÔÇÖa Rubina, kt├│rego tezy ma uwiarygodni─ç jego w┼éasny homoseksualizm (tu ju┼╝ autorowi pos┼éugiwanie si─Ö identyfikacj─ů jako argumentem w dyskusji nie przeszkadza), pomimo kt├│rego ÔÇ×jest przeciwnikiem ingerowania pa┼ästwa w sfer─Ö obyczajow─ů, odnosz─ůc si─Ö do decyzji S─ůdu Najwy┼╝szego w Stanach Zjednoczonych wprowadzaj─ůcej ma┼é┼╝e┼ästwa homoseksualne we wszystkich stanachÔÇŁ. Rozumiem, ┼╝e sankcjonowanie ma┼é┼╝e┼ästw heteroseksualnych ju┼╝ nie jest ingerowaniem pa┼ästwa w sfer─Ö obyczajow─ů?
Na ko┼äcu dowiadujemy si─Ö, ┼╝e ÔÇ×Trump, poprzez wymuszenie na firmie Carrier pozostawienia na terenie Stan├│w Zjednoczonych fabryki klimatyzator├│w, kt├│ra mia┼éa zosta─ç przeniesiona do Meksyku, uratowa┼é tysi─ůc os├│b przed utrat─ů pracyÔÇŁ┬áÔÇô co r├│wnie┼╝ nie jest prawd─ů. Jak podaje bowiem The Washington Post: ÔÇ×do wymienionych 1,100 stanowisk pracy Trump zalicza 300 stanowisk, kt├│re nigdy nie mia┼éy znale┼║─ç si─Ö w MeksykuÔÇŁ.
Nie jest zatem tak, ┼╝e prawica tak dobrze sobie ostatnio radzi przez rozhisteryzowanie przewra┼╝liwionej lewicy. Mo┼╝e po prostu jest bardziej odporna na fakty, dzi─Öki czemu ┼éatwiej jest jej budowa─ç prosty w odbiorze przekaz? Nie mo┼╝na zapomnie─ç o bardzo prostej przewadze alt-rightu, jak─ů s─ů stoj─ůce za ni─ů, a wi─Öc i za botami szerz─ůcymi fa┼észywe wiadomo┼Ťci, miliony dolar├│w.
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś