fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Czechowska: TikTok i ChatGPT? Nauczyciel musi i┼Ť─ç z duchem czasu

Tematu nowoczesnych technologii nie nale┼╝y zamiata─ç pod dywan czy bezsensownie krytykowa─ç, ale raczej pozna─ç i zg┼é─Öbi─ç ÔÇô a potem umiej─Ötnie wykorzysta─ç.
Czechowska: TikTok i ChatGPT? Nauczyciel musi i┼Ť─ç z duchem czasu
ilustr.: Agnieszka Probola

┬áZ Zyt─ů Czechowsk─ů rozmawia Maria Ro┼Ťciszewska

Czy nauczyciele powinni u┼╝ywa─ç TikToka i ChatGPT na swoich lekcjach?

Wszystko zale┼╝y od tego, w jakiej klasie pracuj─ů, z jakimi uczniami, jakiego ucz─ů przedmiotu i jaki cel chc─ů osi─ůgn─ů─ç poprzez metody, kt├│rych u┼╝ywaj─ů. Nie ma z┼éych narz─Ödzi ÔÇô je┼Ťli nauczyciel b─Ödzie wiedzia┼é, w jaki spos├│b wykorzysta─ç je na swoich zaj─Öciach i b─Ödzie robi┼é to w spos├│b przemy┼Ťlany, kt├│ry rzeczywi┼Ťcie przyniesie zamierzone efekty, to jak najbardziej tak: TikTok i Chat GPT mog─ů si─Ö sprawdzi─ç.

Nauczyciel powinien zna─ç TikToka, chocia┼╝by w minimalnym stopniu, by zrozumie─ç, co sprawia, ┼╝e uczniowie i uczennice sp─Ödzaj─ů na nim tyle czasu. Jest tam te┼╝ du┼╝o ciekawych tre┼Ťci, kt├│re przekazuj─ů inni nauczyciele ÔÇô mam na my┼Ťli mi─Ödzy innymi profil Pan Belfer z Internetu, Agnieszk─Ö Jankowiak-Maik, program Asy Internetu realizowany przez Fundacj─Ö Szko┼éa z Klas─ů lub Adama Mirka, m┼éodego ÔÇ×szalonego naukowcaÔÇŁ, doktoranta, kt├│ry w genialny i bardzo prosty spos├│b pokazuje zagadnienia z dziedziny nauki. Tak ┼╝e TikTok mo┼╝e by─ç inspiruj─ůcy i je┼Ťli u┼╝ywa si─Ö go rozs─ůdnie i w konkretnym celu ÔÇô edukacyjnym czy wychowawczym ÔÇô to z pewno┼Ťci─ů mo┼╝e by─ç przydatny.

ChatGPT to co┼Ť nowszego, a to zawsze budzi wi─Öksze kontrowersje ÔÇô wydaje nam si─Ö dzi┼Ť, ┼╝e to b─Ödzie rewolucja, ale po jakim┼Ť czasie, gdy si─Ö z tym oswoimy, b─Ödziemy mogli to wykorzysta─ç efektywnie w codzienno┼Ťci szkolnej. Oczywi┼Ťcie znajdzie si─Ö kto┼Ť, kto b─Ödzie chcia┼é tego u┼╝ywa─ç w nieodpowiedni spos├│b, ale po to jeste┼Ťmy my, nauczyciele, by uczy─ç pracy z narz─Ödziem, by pokazywa─ç jego warto┼Ť─ç i mocne strony. Boimy si─Ö, ┼╝e uczniowie b─Öd─ů wykorzystywa─ç aplikacje do rozwi─ůzywania zada┼ä ÔÇô ale przecie┼╝ w edukacji nie chodzi tylko o wynik, ale o umiej─Ötno┼Ťci.

Nauczycielom nale┼╝y si─Ö porz─ůdna wiedza: szkolenia i materia┼éy, kt├│re pomog─ů zrozumie─ç istot─Ö dzia┼éania Chatu GPT, tak zwanej ÔÇ×sztucznej inteligencjiÔÇŁ i w og├│le nowoczesnej technologii. Nie nale┼╝y zamiata─ç tematu pod dywan, bezsensownie krytykowa─ç, ale raczej pozna─ç i zg┼é─Öbi─ç ÔÇô chocia┼╝by po to, by podyskutowa─ç na ten temat z uczniami, pokaza─ç plusy i minusy tego zjawiska, bo ono ju┼╝ nie zniknie. My, nauczyciele, musimy i┼Ť─ç z duchem czasu.

A jak ten duch czasu i zmieniaj─ůcy si─Ö ┼Ťwiat wp┼éywaj─ů na szko┼é─Ö? Jakie umiej─Ötno┼Ťci w zwi─ůzku z tymi zmianami nauczyciele powinni wzmacnia─ç i rozwija─ç w uczniach?

Du┼╝y wp┼éyw na szko┼é─Ö i spo┼éecze┼ästwo mia┼éa pandemia ÔÇô pokaza┼éa nam wszystkim zar├│wno to, w jakim kierunku powinni┼Ťmy i┼Ť─ç, jak i to, jak s┼éabe mamy jeszcze kompetencje w r├│┼╝nych obszarach. Zobaczyli┼Ťmy, ┼╝e metody podaj─ůce i wyk┼éadowe w ┼╝aden spos├│b nie s─ů efektywne, a uczniowie, maj─ůc do dyspozycji tyle tre┼Ťci w Internecie, zasob├│w i gotowych ju┼╝ materia┼é├│w, powinni rozwija─ç umiej─Ötno┼Ť─ç poszukiwania i weryfikowania informacji. Dzi┼Ť nauczyciele powinni rozwija─ç w uczniach umiej─Ötno┼Ťci oddzielania prawdy od fake news├│w i krytycznego my┼Ťlenia. Powinni┼Ťmy odgrywa─ç rol─Ö przewodnik├│w, pe┼éni─ç funkcj─Ö wspieraj─ůc─ů, a nie podaj─ůc─ů.

Zauwa┼╝yli┼Ťmy w czasie pandemii, ┼╝e nasi uczniowie nie potrafi─ů samodzielnie pracowa─ç, nie maj─ů wykszta┼éconych technik uczenia si─Ö i czekaj─ů na gotowe informacje. P├│┼║niej niekoniecznie wiedz─ů, w jaki spos├│b opracowa─ç t─Ö wiedz─Ö i oddzieli─ç to, co wa┼╝ne, od tego, co niekoniecznie. Zobaczyli┼Ťmy te┼╝, jak mocno prze┼éadowana jest podstawa programowa i jak wiele zagadnie┼ä w niej jest ju┼╝ nieaktualnych. Niepotrzebnie uczymy si─Ö ich na pami─Ö─ç, poniewa┼╝ mo┼╝emy dos┼éownie kilkoma klikni─Öciami je odnale┼║─ç i zweryfikowa─ç w sieci. Widzimy te┼╝, jak wa┼╝ne s─ů kompetencje cyfrowe nauczycieli ÔÇô czasem niezb─Ödne, by uatrakcyjnia─ç przekaz, urozmaica─ç lekcje czy nawi─ůza─ç bardziej ludzkie relacje z uczniami. Nowoczesne technologie mog─ů by─ç bardzo pomocne nie tylko w dydaktyce, lecz r├│wnie┼╝ w rozwijaniu wi─Özi mi─Ödzy uczniami i klasami ÔÇô ucz─ů nas wsp├│┼épracy, pomagaj─ů nawi─ůzywa─ç i wzmacnia─ç przyja┼║nie. Pandemia pokaza┼éa nam, ┼╝e bezpo┼Ťrednie relacje spo┼éeczne s─ů niezwykle wa┼╝ne i istotne ÔÇô bez nich nie da si─Ö dobrze funkcjonowa─ç.

W jaki spos├│b kszta┼éci─ç nauczycieli, by byli w stanie adekwatnie wspiera─ç te umiej─Ötno┼Ťci i odchodzi─ç od starego, wyk┼éadowego modelu przekazywania wiedzy?

Nale┼╝y zacz─ů─ç od pocz─ůtku, czyli od kszta┼écenia student├│w, przysz┼éych nauczycieli. Warto by┼éoby przeorganizowa─ç program ju┼╝ na uniwersytecie ÔÇô coraz wi─Öcej uczelni oferuje przedmiot typu ÔÇ×Multimedia w edukacjiÔÇŁ czy ÔÇ×Nowe technologie w edukacjiÔÇŁ. Nie chodzi przy tym o to, by nauczy─ç obs┼éugiwania komputera czy smartfona, tylko o to, by pokazywa─ç, jak mo┼╝na samemu tworzy─ç zasoby w Internecie, gdzie ich szuka─ç i jak wykorzystywa─ç tre┼Ťci zwi─ůzane z edukacj─ů, wplataj─ůc je w codzienno┼Ť─ç szkoln─ů. Potem potrzebne s─ů odpowiednie ┼Ťrodki na to, by dyrektorzy mogli zapewnia─ç szkolenia dla nauczycieli w tym zakresie. Niekt├│rym si─Ö wydaje, ┼╝e wystarczy raz zorganizowa─ç warsztaty, na kt├│rych zaprezentuje si─Ö r├│┼╝ne aplikacje, programy czy te┼╝ platformy, kt├│re mo┼╝na wykorzysta─ç w edukacji ÔÇô i w zasadzie nauczyciele s─ů ju┼╝ przeszkoleni. Ale to nie o to chodzi.

Wydaje mi si─Ö, ┼╝e brakuje nam w┼éa┼Ťnie umiej─Ötno┼Ťci metodycznych ÔÇô czyli tego, w jaki spos├│b dan─ů aplikacj─Ö, platform─Ö czy chocia┼╝by ten ChatGPT wykorzysta─ç ju┼╝ stricte merytorycznie i metodycznie podczas zaj─Ö─ç przy realizacji konkretnego tematu na poszczeg├│lnych przedmiotach. My, nauczyciele, dyrektorzy, powinni┼Ťmy skupi─ç si─Ö w┼éa┼Ťnie na tym ÔÇô by mie─ç podstawow─ů wiedz─Ö, jak z tych zasob├│w korzysta─ç. Nie chodzi o to, by prze┼Ťciga─ç si─Ö w tym, ile aplikacji czy program├│w znam, rozpoznaj─Ö czy potrafi─Ö co┼Ť w nich stworzy─ç ÔÇô tylko o to, jak rzetelnie i rzeczywi┼Ťcie kreatywnie b─Öd─Ö umia┼éa dane zasoby, strony czy platformy wykorzysta─ç podczas zaj─Ö─ç.

I nie tylko podczas zaj─Ö─ç! Stawiajmy te┼╝ na ÔÇ×odwr├│con─ů lekcj─ÖÔÇŁ ÔÇô by uczniowie potrafili poza lekcjami, samodzielnie w domu wykorzysta─ç dane zasoby, tre┼Ťci, to, co si─Ö znajduje w Internecie. A p├│┼║niej, ju┼╝ podczas tych kr├│tkich jednostek lekcyjnych, weryfikujmy razem to, czego si─Ö nauczyli, jak─ů wiedz─Ö zdobyli, co przeczytali, rozwi─ůzali, stworzyli, skonstruowali. Bo o to chyba w edukacji powinno chodzi─ç. Lekcja nie powinna by─ç wykorzystywana na podawanie wiedzy, tylko na tworzenie i konstruowanie. Ale niestety jeszcze nie do ko┼äca potrafimy to robi─ç.

***

Materia┼é powsta┼é we wsp├│┼épracy z Fundacj─ů Orange.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy ┼Ťrodowisko zaanga┼╝owane w walk─Ö z podzia┼éami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi─Öki Waszemu wsparciu!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś