Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Czas wsp贸lny

R贸wnie偶 organizacje pozarz膮dowe b臋d膮 musia艂y zmieni膰 swoje has艂a, chc膮c trafi膰 do potencjalnych darczy艅c贸w lub 鈥瀙rzekazywaczy鈥 1%, mniej podkre艣laj膮c przewag臋 materialn膮 czy, jak niestety zdaj膮 si臋 sugerowa膰 niekt贸re plakaty, moraln膮 pomagaj膮cego nad tym, kt贸remu pomoc jest udzielana, a bardziej wsp贸lnot臋 og贸lnoludzk膮.

Ilustr.: Klara Jankiewicz


R贸wnie偶 organizacje pozarz膮dowe b臋d膮 musia艂y zmieni膰 swoje has艂a, chc膮c trafi膰 do potencjalnych darczy艅c贸w lub 鈥瀙rzekazywaczy鈥 1%, mniej podkre艣laj膮c przewag臋 materialn膮 czy, jak niestety zdaj膮 si臋 sugerowa膰 niekt贸re plakaty, moraln膮 pomagaj膮cego nad tym, kt贸remu pomoc jest udzielana, a bardziej wsp贸lnot臋 og贸lnoludzk膮 i zwyk艂膮 solidarno艣膰 jednych z drugimi.
 
Kwiecie艅 si臋 sko艅czy艂. Kto nie wyrobi艂 si臋 ze z艂o偶eniem PIT-u, ma teraz nielichy k艂opot. Wi臋kszo艣膰 pewnie zd膮偶y艂a jednak w terminie i kolejny raz mog艂a zdecydowa膰, jakiej organizacji przekaza膰 1% swojego podatku. Rok w rok to samo. Jedyna zmiana, jak膮 zaobserwowa艂em, to ta, 偶e Polsat zrezygnowa艂 ju偶 z promowania refleksyjnego przekazywania 1%, co czyni艂 rok temu, wracaj膮c do ordynarnego reklamowania swojej korporacyjnej fundacji, deklasuj膮c ju偶 na starcie organizacje niemaj膮ce podobnej medialnej tuby. Konkurencja z TVN-em w ko艅cu zobowi膮zuje.
Zn贸w wi臋c w czo艂贸wce ranking贸w znajdziemy te same nazwy 鈥 zwi膮zane z biznesem lub powa偶anymi i popularnymi postaciami 偶ycia kulturalnego i publicznego. Co z tego, 偶e wykorzystywanie medialnych platform przez korporacyjne fundacje ma op艂akane konsekwencje dla ca艂ego mechanizmu i spo艂ecznej 艣wiadomo艣ci. Zn贸w olbrzymie pieni膮dze pop艂yn膮 r贸wnie偶 na subkonta konkretnych chorych. Niewa偶ne, 偶e to mechanizm sprzeczny z ide膮 po偶ytku publicznego. Wreszcie: zn贸w t艂umy Polak贸w uznaj膮, 偶e wype艂nili ju偶 powinno艣膰 wsparcia potrzebuj膮cych za ca艂y rok. Mniejsza przecie偶 o to, 偶e 1% to mechanizm partycypacyjny, a nie charytatywny 鈥 zewsz膮d wszak bombarduj膮 nas has艂a, w kt贸rych s艂owa 鈥瀙omoc鈥 i 鈥瀌ar serca鈥 odmieniane s膮 przez wszystkie przypadki. Po jakim艣 czasie idzie nawet uwierzy膰, 偶e przekazanie 1% to wielkie po艣wi臋cenie, na kt贸re sta膰 nielicznych.
 
Mo偶na o tym pisa膰 i rozmawia膰 do znudzenia 鈥 ja znudzi艂em si臋 tym ju偶 rok temu. A kto si臋 nie znudzi艂, niech si臋 nie martwi 鈥 za rok powt贸rka pewna jak 鈥濳evin sam w domu鈥 w polsatowskiej ram贸wce. Tym razem nie o tym. Kampanie dotycz膮ce 1% mog膮 by膰 bowiem przyczynkiem do zupe艂nie innej refleksji: dotycz膮cej hase艂, z jakimi mamy na co dzie艅 do czynienia 鈥 w reklamach, w kampaniach spo艂ecznych i kampaniach organizacji pozarz膮dowych. Nie wiem, czy ktokolwiek wymy艣li jeszcze has艂o na miar臋 fenomenalnego 鈥濰ospicjum to te偶 偶ycie鈥, a wi臋c mieszcz膮ce w sobie wszystko, co najwa偶niejsze do powiedzenia o danym problemie, nieskandalizuj膮ce, nieceluj膮ce w niskie emocje, a jednak poruszaj膮ce. Gdy w tym roku widzia艂em wielkie plakaty, z kt贸rych atakowa艂o mnie nowe has艂o Warszawskiego Hospicjum dla Dzieci (sk膮din膮d fantastycznej organizacji, 偶eby by艂a jasno艣膰), 鈥濨o jutro mnie nie b臋dzie鈥, mia艂em same kompromituj膮ce mnie my艣li, kt贸rymi dzieli膰 si臋 z czytelnikami by艂oby mi wstyd (cho膰 do艣膰 艂atwo mo偶na spr贸bowa膰 je odgadn膮膰).
Mo偶e to tylko nieuzasadnione wra偶enie, a mo偶e komu艣 te偶 si臋 wydaje, 偶e coraz wi臋cej reklam (wi臋cej ni偶 jeszcze par臋 lat temu) odwo艂uje si臋 do wsp贸lnoty budowanej nie tylko wok贸艂 danego produktu (w czym od zawsze celowa艂y zw艂aszcza telefonie kom贸rkowe), ale wsp贸lnoty og贸lnoludzkiej, a przynajmniej opartej na emocjach lub warto艣ciach. I nie chodzi tu tylko o ca艂膮 kampani臋 Milki o fioletowej krowie, kt贸ra uczy ludzi czu艂o艣ci i blisko艣ci. Nie chodzi tu te偶 tylko o nad臋te i nie do zniesienia pretensjonalne reklamy samochod贸w, jad膮c kt贸rymi rozpoznajemy si臋 na kilometr, bo jedziemy tym samym modelem, co znaczy pono膰, 偶e wierzymy w tego samego bo偶ka 鈥 wolno艣膰, swobod臋, bezpiecze艅stwo czy niezawodno艣膰.
 
Nie pr贸buj臋 sugerowa膰, jakoby marketingowcy wielkich korporacji zechcieli nagle wychowywa膰 czy wpaja膰 dobre nawyki przez reklamy. Nikt chyba nie ma w膮tpliwo艣ci, 偶e, chcemy tego czy nie chcemy, chodzi o zysk. Tyle tylko, 偶e w przypadku wielkich kampanii reklamowych nikt nie robi ich ju偶 na czuja, wedle widzimisi臋 szalonego pijarowca. Skoro wi臋c reklamy odwo艂uj膮 si臋 coraz mniej do pragnienia indywidualnego sukcesu, osobistej satysfakcji, a coraz cz臋艣ciej do wsp贸lnoty i mi臋dzyludzkich relacji, to mo偶emy mie膰 pewno艣膰, 偶e wypuszczenie ka偶dego spotu poprzedzi艂y obszerne badania spo艂eczne. A nu偶 wi臋c mo偶e by膰 to prognostyk zmian 鈥 jask贸艂ka wiosny?
Nie ma co ukrywa膰, 偶e wszystkie powy偶sze tezy s膮 podpartym jedynie wra偶eniami chciejstwem. Ale je艣li racj臋 maj膮 ci, kt贸rzy przekonuj膮, 偶e trwaj膮cy obecnie kryzys jest zarzewiem czego艣 nowego, kszta艂tu czego do ko艅ca odgadn膮膰 nie umie nikt; je艣li przyjrzymy si臋 nowym ruchom spo艂ecznym, od Occupy Wall Street poczynaj膮c, na ruchach miejskich ko艅cz膮c; je艣li uwierzymy, 偶e mo偶na o 艣wiecie my艣le膰 inaczej, ni偶 w kategoriach indywidualistycznych, to zacznie nam si臋 to uk艂ada膰 w 艂adnie wygl膮daj膮cy koncept domoros艂ego publicysty, maj膮cy w sobie mo偶e co nieco trafnej intuicji. A je艣li tak, to r贸wnie偶 organizacje pozarz膮dowe b臋d膮 by膰 mo偶e musia艂y zmieni膰 swoje has艂a, chc膮c trafi膰 do potencjalnych darczy艅c贸w lub 鈥瀙rzekazywaczy鈥 1%, mniej podkre艣laj膮c przewag臋 materialn膮 czy, jak niestety zdaj膮 si臋 sugerowa膰 niekt贸re plakaty, moraln膮 pomagaj膮cego nad tym, kt贸remu pomoc jest udzielana, a bardziej wsp贸lnot臋 og贸lnoludzk膮 i zwyk艂膮 solidarno艣膰 jednych z drugimi, bez paternalizmu, ewentualnie wsp贸ln膮 odpowiedzialno艣膰 za spraw臋 nas wszystkich: jak w niez艂ym, cho膰 nieco przyd艂ugim, ha艣le tegorocznej kampanii WWF – 鈥濼ylko jeden gatunek mo偶e uratowa膰 wszystkie鈥. Ale, jak wi臋kszo艣膰 rzeczy, mo偶e to zrobi膰 tylko razem. 呕yjemy w ciekawych czasach, w kt贸rych, by膰 mo偶e, zaczniemy to coraz cz臋艣ciej dostrzega膰.
 
Swoj膮 drog膮, ca艂kiem na koniec: 鈥濳ontakt鈥 to dobra nazwa do podobnych hase艂. Og艂aszam wi臋c konkurs. A nu偶 komu艣 przyjdzie do g艂owy co艣 ciekawego?
 
Przeczytaj inne teksty Autora.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij