magazyn lewicy katolickiej

Cyfrowe emocje w tw├│rczo┼Ťci Weroniki Wysockiej

┼╗ycie na granicy realnego i wirtualnego powoduje dysonans poznawczy i wywo┼éuje emocje, kt├│rych nie potrafimy opisa─ç j─Özykiem dyskursywnym. Wysocka pr├│buje uj─ů─ç te uczucia i opowiada o do┼Ťwiadczeniu ┼╝ycia w ÔÇ×kapitalizmie inwigilacjiÔÇŁ, wykorzystuj─ůc j─Özyk wizualny, film i poezj─Ö.
Cyfrowe emocje w tw├│rczo┼Ťci Weroniki Wysockiej
Weronika Wysocka i Amy Muhoro, ÔÇ×... and codes that break my heart. Anyway.ÔÇŁ, 2020

Czas lockdownu zintensyfikowa┼é zale┼╝no┼Ť─ç od komunikator├│w, maili, zoom├│w. Wym├│g┼é na nas bycie ca┼é─ů dob─Ö online. Niemal wszystkie czynno┼Ťci spo┼éeczne i kulturalne znalaz┼éy swoj─ů namiastk─Ö w internecie. Razem z nim pojawi┼éy si─Ö emocje i zachowania, kt├│rych nie da si─Ö jeszcze dok┼éadnie nazwa─ç. S─ů one nowymi zjawiskami nawet w polu wsp├│┼éczesnej psychologii. Napi─Öcie pomi─Ödzy wirtualnym a rzeczywistym oraz rodz─ůce si─Ö na tym styku uczucia oraz wp┼éyw technologii na ludzkie cia┼éo bada w swoich pracach Weronika Wysocka. Jej sztuka w spos├│b intuicyjny ujmuje emocje, kt├│re pojawiaj─ů si─Ö na powierzchni ekran├│w.

Weronika Wysocka to artystka wizualna wykszta┼écona w Pracowni Dzia┼éa┼ä Przestrzennych Miros┼éawa Ba┼éki na warszawskim ASP oraz Akademii Bezalel w Jerozolimie. W swojej tw├│rczo┼Ťci ┼é─ůczy wiele medi├│w artystycznej ekspresji: wideo, instalacje, performance, dzia┼éania z j─Özykiem. Wprowadza te┼╝ zupe┼énie nowe formy wypowiedzi ÔÇô jak w projekcie ÔÇ×User XÔÇŁ, w ca┼éo┼Ťci dost─Öpnym jako konto na Instagramie i dopasowanym do tego medium. W jej pracach cz─Östo pojawiaj─ů si─Ö w─ůtki zwi─ůzane z ekologi─ů, nadprodukcj─ů, feminizmem czy agresj─ů policji. W tym tek┼Ťcie chcia┼éabym skupi─ç si─Ö na dw├│ch projektach, wspomnianym ÔÇ×User XÔÇŁ oraz ÔÇ×i kody, kt├│re ┼éami─ů mi serce. Tak czy inaczejÔÇŁ, kt├│re niczym w soczewce skupiaj─ů wiele temat├│w zwi─ůzanych z ┼╝yciem w ÔÇ×kapitalizmie inwigilacjiÔÇŁ, trafnie zdefiniowanym i opisanym przez Shoshan─Ö Zuboff w ksi─ů┼╝ce ÔÇ×Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przysz┼éo┼Ť─ç ludzko┼Ťci na nowej granicy w┼éadzyÔÇŁ.

Weronika Wysocka i Amy Muhoro, ÔÇ×ÔÇŽand codes that break my heart. AnywayÔÇŁ, 2020

Putin walk, TikTok i z┼éamane serce

ÔÇ×ÔÇŽi kody, kt├│re ┼éami─ů mi serce. Tak czy inaczejÔÇŁ to praca wykonana w duecie z Amy Muhoro, kenijsk─ů dziennikark─ů, artystk─ů i aktywistk─ů. Zosta┼éa zaprezentowana na wystawie ÔÇ×Co┼Ť wsp├│lnego. Warszawa w BudowieÔÇŁ w Muzeum Sztuki Nowoczesnej nad Wis┼é─ů jesieni─ů 2020 roku. T─Ö trzykana┼éow─ů instalacj─Ö wideo pokazano na hightechowych ekranach, przypominaj─ůcych stacj─Ö badawcz─ů w laboratorium science fiction. Muhoro i Wysocka w czasie samoizolacji latem 2020 roku postanowi┼éy przeprowadzi─ç wsp├│lnie ┼Ťledztwo internetowe. Mia┼éo ono doprowadzi─ç je do znalezienia twardych dowod├│w dotycz─ůcych nadu┼╝y─ç ze strony wielkich koncern├│w cyfrowych, takich jak Facebook czy Google. Dzia┼éo si─Ö to po ┼Ťmierci GeorgeÔÇÖa Floyda, podczas wielkich manifestacji ruchu Black Lives Matter, a tak┼╝e w czasie pierwszych protest├│w po sfa┼észowanych wyborach prezydenckich na Bia┼éorusi.

Artystki razem skrollowa┼éy i zbiera┼éy informacje dotycz─ůce skali nadu┼╝y─ç w internecie. ┼Üledzi┼éy nieetyczne zachowania korporacji, katalogowa┼éy je, zbiera┼éy screeny i posty dotycz─ůce wyklucze┼ä na tle rasistowskim, ksenofobicznym czy homofobicznym. Chcia┼éy zebra─ç materia┼é do ┼Ťledztwa, kt├│re mog┼éyby zaprezentowa─ç w formie dokumentu szerszej publiczno┼Ťci. Zale┼╝a┼éo im na pokazaniu ÔÇ×opresji algorytm├│wÔÇŁ oraz ideologii kryj─ůcej si─Ö za pozornie neutralnymi aplikacjami czy komunikatorami. Zwraca┼éy uwag─Ö szczeg├│lnie na sytuacje, w kt├│rych Facebook blokowa┼é polityk├│w czy aktywist├│w oraz ich posty. Aktywi┼Ťci lewicowi czy afroameryka┼äscy traktowani byli jak terrory┼Ťci. Artystki zbiera┼éy od znajomych informacje o usuwaniu post├│w z nago┼Ťci─ů, cielesno┼Ťci─ů, zawieraj─ůcych okre┼Ťlone haszagi (na przyk┼éad #queer) wa┼╝ne szczeg├│lnie dla os├│b walcz─ůcych ze stereotypami na temat p┼éci, rasy czy orientacji.

Wideo Muhoro i Wysockiej nie przybra┼éo jednak formy netflixowego dokumentu pokazuj─ůcego nadu┼╝ycia Facebooka, jak s┼éynny film o Cambridge Analitica czy ÔÇ×The Social DilemmaÔÇŁ. Tasiemce rozm├│w na komunikatorze pos┼éu┼╝y┼éy jako materia┼é do nagrania, kt├│re traktowa─ç mo┼╝na jako studium wsp├│┼éczesnego szale┼ästwa. Pokazuje on zaburzenia psychiczne, kt├│rych do┼Ťwiadczy┼éo wiele os├│b w czasie pandemii, ogl─ůdaj─ůc za po┼Ťrednictwem medi├│w cyfrowych i social medi├│w kryzys spo┼éeczno-ekonomiczny. W filmie duetu dominuj─ůca jest atmosfera niepokoju zwi─ůzana z poczuciem ci─ůg┼éej inwigilacji, obaw─ů przed byciem podgl─ůdanym, mapowanym. ÔÇ×┼ÜledztwoÔÇŁ prowadzi je na skraj racjonalno┼Ťci, do etapu, w kt├│rym autorki wsz─Ödzie zaczynaj─ů wyczuwa─ç spisek. W ich wypowiedziach czu─ç strach przed kierunkiem, w kt├│rym pod─ů┼╝aj─ů poszczeg├│lne kraje nara┼╝one na wojn─Ö informacyjn─ů, fake newsy czy manipulacje danymi. Si┼é─ů filmu s─ů dialogi bohaterek ÔÇô pe┼éne wykrzyknie┼ä, potocznego, ironicznego j─Özyka. Wa┼╝nym elementem tej pracy jest warstwa poetycko-literacka dyskusji. Zreszt─ů u┼╝ywanie tekstu i obrazu oraz ┼é─ůczenie ich w memiczn─ů ca┼éo┼Ť─ç jest charakterystyczne dla tw├│rczo┼Ťci Wysockiej.

Szale┼ästwo pokazane w tej pracy to tak┼╝e obawa przed utrat─ů to┼╝samo┼Ťci, w┼éasnego j─Özyka. Strach przed niemo┼╝no┼Ťci─ů zapanowania nad w┼éasnymi uczuciami i my┼Ťlami w nat┼éoku informacji przyswajanych przez social media. ÔÇ×Twoje skromne zdanie jest zmanipulowaneÔÇŁ ÔÇô taki napis pojawia si─Ö na instalacji. Przypomina widzowi, ┼╝e to, co my┼Ťli, co czuje i co wydaje mu si─Ö jego w┼éasn─ů, wypracowan─ů opini─ů, jest de facto sum─ů przeczytanych tekst├│w i obejrzanych filmik├│w. Nie jest zwykle wynikiem w┼éasnego wyszukiwania czy dog┼é─Öbnego researchu, ale raczej jest podsuwane u┼╝ytkownikowi przez algorytm znaj─ůcy jego preferencje. Sztuczna inteligencja karmiona danymi danej osoby rzadko pokazuje tre┼Ťci spoza jej ba┼äki informacyjnej. To uczucie bycia zmanipulowanym, niemo┼╝no┼Ťci dotarcia do wiarygodnych, bezstronnych informacji, staje si─Ö przyczyn─ů wewn─Ötrznego niepokoju.

Weronika Wysocka i Amy Muhoro, ÔÇ×… and codes that break my heart. Anyway.ÔÇŁ, 2020

Rozmawia┼éam z Wysock─ů dla internetowego ÔÇ×Magazynu SzumÔÇŁ jesieni─ů 2020 roku w kontek┼Ťcie Strajku Kobiet. Wtedy t┼éumy wychodzi┼éy na ulice niemal codziennie, sprzeciwiaj─ůc si─Ö decyzjom w┼éadzy, zaostrzaj─ůcym prawo aborcyjne podczas drugiej fali pandemii koronawirusa. Wiele os├│b by┼éo niesionych jak─ů┼Ť niezwyk┼é─ů energi─ů, pomieszaniem gniewu, frustracji i bezsilno┼Ťci. Rozmawia┼éy┼Ťmy o momentach wzmo┼╝onej aktywno┼Ťci, bycia ÔÇ×nakr─ÖconymÔÇŁ, informowania innych, dzielenia si─Ö postami, relacjami, namawiania innych do wsp├│lnego dzia┼éania. Zauwa┼╝y┼éy┼Ťmy te┼╝, ┼╝e pojawia┼éy si─Ö dni, kiedy wszyscy milczeli, mieli energetyczny ÔÇ×zjazdÔÇŁ, pozostawali w domach, by odpoczywa─ç. Te fazy przypomina┼éy zaburzenia psychotyczne. Wysocka uwa┼╝a, ┼╝e to nie jest przypadkowe. Przetwarzanie tych samych tre┼Ťci w social mediach niejako spowodowa┼éo synchronizacj─Ö w odczuwaniu tych samych silnych emocji, kt├│re popycha┼éy ludzi do dzia┼éania i wyj┼Ťcia na ulice. Protesty w 2020 roku w Indiach, Bia┼éorusi, Stanach Zjednoczonych czy Polsce nie osi─ůgn─Ö┼éyby takiej skali bez viralowej i emocjonalnej mocy social medi├│w.

ÔÇ×Jeste┼Ťmy zsynchronizowane przez algorytmyÔÇŁ ÔÇô to odwa┼╝na teza postawiona przez artystk─Ö. Podwa┼╝a bowiem dominuj─ůce w┼Ťr├│d os├│b m┼éodych mniemanie o w┼éasnej jednostkowo┼Ťci i wyj─ůtkowo┼Ťci. Millenialsom wychowanym w kulturze skrajnej indywidualizacji zapewne trudno jest pogodzi─ç si─Ö z faktem, ┼╝e ich my┼Ťli i uczucia nie pochodz─ů od nich samych, ale mog─ů by─ç zinternalizowanymi bod┼║cami z zewn─ůtrz. W interesuj─ůcy spos├│b o wsp├│┼éczesnych emocjach pisze Karolina Wigura w eseju w marcowym wydaniu ÔÇ×Pisma. Magazynu OpiniiÔÇŁ:

ÔÇ×Nasze emocje pochodz─ů z medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, z dwudziestoczterogodzinnej telewizji: m├│wi─ůc og├│lnie, pochodz─ů z trend├│w Google. Jeste┼Ťmy przekonani, ┼╝e s─ů nasze w┼éasne, lecz w istocie s─ů tylko imitacj─ů sygna┼é├│w, kt├│re wysy┼éaj─ů nam inni u┼╝ytkownicy sieci i algorytmy zarz─ůdzaj─ůce prezentacj─ů informacji internautomÔÇŁ. To mniemanie o w┼éasnej wyj─ůtkowo┼Ťci i nieomylno┼Ťci, posiadanie przez ka┼╝dego ÔÇ×skromnego zdaniaÔÇŁ po┼é─ůczone z zapo┼Ťredniczeniem wiedzy o ┼Ťwiecie przez social media, tworzy przedziwny paradoks.

Weronika Wysocka i Amy Muhoro, ÔÇ×… and codes that break my heart. Anyway.ÔÇŁ, 2020

Analizuj─ůc wideo Muhoro i Wysockiej, warto zwr├│ci─ç uwag─Ö na form─Ö tej pracy. Androgeniczna dziewczyna, ubrana w za du┼╝y bia┼éy t-shirt i klapki Crocsy, spaceruje po monumentalnych korytarzach klasycystycznego budynku, kt├│ry warszawiacy mog─ů zidentyfikowa─ç jako wn─Ötrza Politechniki. Obraz jest stale przetwarzany, tak ┼╝e dziewczyna zdaje si─Ö rozci─ůgni─Öta i skr├│cona do formatu telewizora. Jej ch├│d imituje m─Ösk─ů pewno┼Ť─ç siebie i jest skontrastowany z emocjonalnym j─Özykiem wypowiedzi.

Wszystkie te elementy razem ze specyficzn─ů muzyk─ů to cytaty z filmik├│w ÔÇ×Putin walkÔÇŁ. Ta popularna nak┼éadka na TikToka ewoluowa┼éa w miliony mem├│w. Jej ┼║r├│d┼éem jest film propagandowy z rosyjskiej telewizji. Przyw├│dca Rosji przechadza si─Ö pewny siebie i u┼Ťmiechni─Öty po Pa┼éacu Kremlowskim, id─ůc na zaprzysi─Ö┼╝enie prezydenckie, kt├│re odda mu w┼éadz─Ö na kolejne sze┼Ť─ç lat. Memiczny wizerunek Putina nie jest przypadkowy. Mo┼╝na pod┼Ťmiewywa─ç si─Ö z nad─Ötej pewno┼Ťci siebie, z rosyjskiego przyw├│dcy z go┼é─ů klat─ů, je┼╝d┼╝─ůcego na nied┼║wiedziu, pokazanego ze strzelb─ů na polowaniu. Niemniej dominuj─ůcy przekaz jest jeden. To informacja o sile, pot─Ödze i nieusuwalno┼Ťci. Tysi─ůce ludzi odgrywaj─ůce ÔÇ×Putin walkÔÇŁ na swoim TikToku tylko pozornie na┼Ťmiewaj─ů si─Ö z tego przyw├│dcy. Tak naprawd─Ö powielaj─ů jego wizerunek jako dyktatora, na kt├│rego nie wp┼éywaj─ů ┼╝adne sankcje, kt├│ry mo┼╝e bezkarnie prowadzi─ç wojn─Ö na obrze┼╝ach Europy czy bombardowa─ç ludno┼Ť─ç cywiln─ů w Syrii. Artystki w swoim wideo nie bez powodu nawi─ůza┼éy do Rosji ÔÇô gdy bada si─Ö kwestie zwi─ůzane z manipulacj─ů, fake newsami czy farmami trolli, wiele poszlak prowadzi w┼éa┼Ťnie na Kreml, kt├│ry ┼Ťwietnie opanowa┼é metody wojny informacyjnej i hybrydowej. Fantastycznie pisze o tym fenomenie Peter Pomerantsev w ksi─ů┼╝ce ÔÇ×To nie jest propaganda. Przygody na wojnie z rzeczywisto┼Ťci─ůÔÇŁ.

Emocje na powierzchni ekran├│w

Z kolei ÔÇ×User XÔÇŁ to projekt z 2019 roku, kt├│ry Wysocka stworzy┼éa we wsp├│┼épracy z Zach─Öt─ů ÔÇô Narodow─ů Galeri─ů Sztuki. Sk┼éada┼é si─Ö z wielu dzia┼éa┼ä wykonanych g┼é├│wnie w przestrzeni wirtualnej na profilach w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych instytucji. Artystka w spos├│b wizualny bada┼éa zjawiska pojawiaj─ůce si─Ö na styku ┼Ťwiata rzeczywistego oraz wirtualnego: cia┼éa i interfejsu smartfona. Wynika┼éo to z jej osobistego do┼Ťwiadczenia prekarnej pracy jako managerki social medi├│w. Zaj─Öcie to wymaga┼éo od niej sta┼éego bycia online, interakcji w wieloma osobami, odbierania du┼╝ej liczby powiadomie┼ä czy wiadomo┼Ťci. Wsp├│┼écze┼Ťnie wiemy, ┼╝e taka praca ma negatywne skutki dla zdrowia psychicznego. Jeszcze kilka lat temu konsekwencje bycia ca┼éy czas w pogotowiu w social mediach nie by┼éy znane, a samo zaj─Öcie nie do ko┼äca traktowane by┼éo jako praca.

Artystk─Ö interesowa┼éy takie poj─Öcia jak UI (user interface), UX (user experience), attention span (d┼éugo┼Ť─ç koncentracji uwagi), Global Positioning System (GPS) czy problematic social media. Na to ostatnie sk┼éada┼éy si─Ö wszelkie formy problematycznego korzystania z medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych lub ich nadu┼╝ywania. Prowadz─ů one do zaburze┼ä opartych na uzale┼╝nieniu od medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, kt├│re przypomina uzale┼╝nienie od gier, internetu i innych medi├│w cyfrowych.

Podczas pandemii wiele os├│b zacz─Ö┼éo mie─ç problemy z zasypianiem, skupieniem, b├│le brzucha, g┼éowy i inne somatyczne objawy stresu zwi─ůzanego z byciem online. Nie chodzi tutaj tylko o dzia┼éanie w przestrzeni wirtualnej, ale tak┼╝e o spos├│b podania informacji, mieszaj─ůcy r├│┼╝ne porz─ůdki rzeczywisto┼Ťci, o kt├│rym Pomerantsev pisze w nast─Öpuj─ůcy spos├│b: ÔÇ×Forma medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych zaburza czas, miejsce, proporcje: ataki terrorystyczne wy┼Ťwietlaj─ů si─Ö obok kocich psot; najnowsze ┼╝arty wyp┼éywaj─ů wraz ze starymi zdj─Öciami rodzinnymi. W rezultacie wszystko si─Ö sp┼éaszcza, jakby znika┼é dystans mi─Ödzy przesz┼éo┼Ťci─ů a tera┼║niejszo┼Ťci─ůÔÇŁ. Sfery naszego ┼╝ycia, niegdy┼Ť uporz─ůdkowane i ustrukturyzowane (pracaÔÇôdom, prywatneÔÇôpubliczne, zabawaÔÇôpowaga, informacjaÔÇôrozrywka i tak dalej) rozmywaj─ů si─Ö, co mo┼╝e powodowa─ç r├│┼╝ne zaburzenia.

Projekt ÔÇ×User XÔÇŁ w ca┼éo┼Ťci przygotowany by┼é z my┼Ťl─ů o interfejsie Instagrama. Sk┼éada si─Ö z kr├│tkich filmik├│w oraz zdj─Ö─ç umieszczonych w feedzie profilu oraz w tak zwanych liveÔÇÖach. Pozornie wygl─ůdaj─ů na przypadkowe filmiki, pokazuj─ůce ludzkie cia┼éa w codziennych czynno┼Ťciach ÔÇô jak jazda autobusem, spotkanie z przyjaci├│┼émi, praca za biurkiem czy ogl─ůdanie wystawy. Kontrastuj─ů przez to z tre┼Ťciami, kt├│re zwykle ogl─ůda si─Ö w tym medium, czyli perfekcyjnymi uj─Öciami ludzi i przedmiot├│w niczym z reklam w ┼╝urnalach. Filmy s─ů zupe┼énie niewyre┼╝yserowane, niezbyt starannie wykadrowane, fragmentaryczne. Czasem tematem tych obraz├│w s─ů tak┼╝e przestrzenie ÔÇô heterotypiczne, dystopijne, pozbawione ludzi, prezentuj─ůce puste ulice, magazyny czy sale galeryjne. Cz─Östo s─ů to te┼╝ przedstawienia interfejs├│w powszechnie znanych aplikacji, ikonek z powiadomieniami, stoper├│w odliczaj─ůcych czas, aplikacji mierz─ůcych warto┼Ťci zwi─ůzane ze wszelkimi aspektami naszego ┼╝ycia. W ko┼äcu sp─Ödzamy kilka godzin dziennie, patrz─ůc na migaj─ůce wy┼Ťwietlacze.

Tym obrazom towarzysz─ů ┼╝├│┼éte napisy w j─Özyku angielskim, czytane na g┼éos przez artystk─Ö jak komentarze do zdj─Ö─ç. Przypominaj─ů swoim charakterem wsp├│┼éczesne memy, jednak pozbawione s─ů ironii czy humoru, kluczowych dla tego gatunku internetowej wypowiedzi. Przywo┼éuj─ů na my┼Ťl emocjonaln─ů poezj─Ö. Maj─ů struktur─Ö wierszy z rymami i rytmem. Artystka ┼é─ůczy j─Özyk nacechowany uczuciami z nowomow─ů zwi─ůzan─ů z aktywno┼Ťciami online. Oto kilka przyk┼éad├│w:

Weronika Wysocka, ÔÇ×User XÔÇŁ, 2019ÔÇô2020

Weronika Wysocka, ÔÇ×User XÔÇŁ, 2019ÔÇô2020

Weronika Wysocka, ÔÇ×User XÔÇŁ, 2019ÔÇô2020

Weronika Wysocka, ÔÇ×User XÔÇŁ, 2019ÔÇô2020

Weronika Wysocka, ÔÇ×User XÔÇŁ, 2019ÔÇô2020

Weronika Wysocka, ÔÇ×User XÔÇŁ, 2019ÔÇô2020

Weronika Wysocka, ÔÇ×User XÔÇŁ, 2019ÔÇô2020

Weronika Wysocka, ÔÇ×User XÔÇŁ, 2019ÔÇô2020

Wysocka bada emocje, kt├│re powstaj─ů na granicy ludzkiego cia┼éa i ekranu. Wirtualne zdarzenia zwi─ůzane z naszymi internetowymi awatarami w grach czy social mediach powoduj─ů prawdziwe emocje, kt├│re maj─ů swoje skutki tak┼╝e w sferze somatycznej, w naszych cia┼éach. Kto z nas nie pami─Öta nieprzespanej nocy po stresie zwi─ůzanym z prac─ů online? Komu nigdy nie ┼Ťni┼éo si─Ö uploadowanie tre┼Ťci, skrollowanie Facebooka? Kto nie sprawdza┼é nigdy kompulsywnie liczby lajk├│w oraz informacji, kto i w jakim tempie wy┼Ťwietli┼é jego stories? Kto nie prze┼╝ywa┼é FOMO, odrzucenia, zazdro┼Ťci, uczucia z┼éamanego serca przed ekranem komputera?

To podw├│jne ┼╝ycie, na granicy realnego i wirtualnego, powoduje dysonans poznawczy i wywo┼éuje nowe emocje i zachowania, kt├│rych nie potrafimy jeszcze opisa─ç j─Özykiem dyskursywnym. Wysocka pr├│buje uj─ů─ç te uczucia zwi─ůzane z byciem ÔÇ×zainstalowanymÔÇŁ przed komputerem, laptopem czy tabletem. Wsp├│┼éczesne l─Öki i niepokoje pokazuje, wykorzystuj─ůc j─Özyk wizualny, film, poezj─Ö i te same narz─Ödzia, kt├│re je powoduj─ů ÔÇô Facebooka, Instagrama czy TikToka. Opowiada o nowym do┼Ťwiadczeniu ┼╝ycia w ÔÇ×kapitalizmie inwigilacjiÔÇŁ, w social mediach, w ┼Ťwiecie zapo┼Ťredniczonym cyfrowo ÔÇô i robi to w spos├│b niezwykle emocjonalny i poetycki.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś