Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Co warto zobaczy─ç i przeczyta─ç przez najbli┼╝sze dwa tygodnie

Wystawy Natalii LL ÔÇ×Secretum et tremorÔÇŁ i Katarzyny J├│zefowicz ÔÇ×HabitatÔÇŁ; Galeria Raster; Format P#10.

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Ta jedna z najwa┼╝niejszych i najwi─Ökszych instytucji wystawienniczych w Polsce przechodzi ostatnio zmiany. Po wyka┼äczaj─ůcym konflikcie pracownik├│w z Fabio Cavaluccim, poprzednim dyrektorem CSW, przys┼éana na odsiecz z ┼üodzi Ma┼égorzata Ludwisiak pr├│buje opanowa─ç sytuacj─Ö. Warszawa to jednak nie ┼ü├│d┼║ i nawet konferencja prasowa ze ┼Ťciank─ů, na kt├│rej s─ů wypisane jakie┼Ť zdania o zmianie, nie u┼Ťpi czujno┼Ťci sto┼éecznych bywalc├│w. Na spotkaniu prasowym nie mo┼╝na by┼éo zadawa─ç publicznie pyta┼ä. Dozwolone by┼éy wy┼é─ůcznie zdj─Öcia na tle ZMIANY. Widocznie Ludwisiak uwa┼╝a, ┼╝e Zamek obroni si─Ö wystawami i programem artystycznym. Oby.
Pierwszymi du┼╝ymi wystawami nowej dyrektor s─ů ÔÇ×Secretum et tremorÔÇŁ, czyli retrospektywa Natalii LL, oraz ÔÇ×HabitatÔÇŁ Katarzyny J├│zefowicz.
natalia ll
Wystawa Natalii LL to jeszcze spadek po poprzedniej dyrekcji. Ludwisiak nie mia┼éa wi─Öc za du┼╝o do gadania, wystaw─Ö musia┼éa otworzy─ç. Je┼╝eli mo┼╝na w skr├│cie opisa─ç to, co na niej jest, wystarczy u┼╝y─ç jednego s┼éowa: ÔÇ×bananÔÇŁ. Natalia LL s┼éynie z jednej pracy, mianowicie ÔÇ×Sztuki konsumpcyjnejÔÇŁ z 1972 roku. Praca pokazywana wsz─Ödzie, znana przeci─Ötnemu widzowi polskich muze├│w, na sta┼ée wesz┼éa do kanonu sztuki wsp├│┼éczesnej. Na fotografiach m┼éoda modelka zmys┼éowo je banana, produkt bardzo po┼╝─ůdany w czasach PRL-u. Krytycy pokazuj─ů kilka trop├│w interpretacyjnych: kobiecej zmys┼éowo┼Ťci, renegocjacji p┼éci, aluzji do sztuki pornograficznej czy komentarza do deficytu d├│br konsumpcyjnych. Zdj─Öcia umieszczone na samym pocz─ůtku wystawy robi─ů piorunuj─ůce wra┼╝enie.
Jednak p├│┼║niej zagubiony widz przechodzi przez kolejne sale, w kt├│rych nie wida─ç ju┼╝ ┼╝adnego sensu. Cykl zdj─Ö─ç z Odynem ÔÇô dosy─ç ciekawa praca obna┼╝aj─ůca stare cia┼éo ÔÇô jest rozci─ůgni─Öty w dw├│ch pomieszczeniach. Nast─Öpnie przechodzi si─Ö do sali, w kt├│rej wy┼Ťwietlany jest film Menego odnosz─ůcy si─Ö do powodzi stulecia i wst─Öpuje si─Ö do lo┼╝y oblepionej pomniejszonymi zdj─Öciami z pierwszej sali. Nast─Öpnie mija si─Ö ÔÇ×Ptaki wolno┼ŤciÔÇŁ, inspirowane atakami na WTC i ko┼äczy na pracach z lat 60. i 70.
habitat
ÔÇ×HabitatÔÇŁ zachwyca. ┼Üwietnie zaprojektowana, wspaniale o┼Ťwietlona wystawa powala od wej┼Ťcia. Katarzyna J├│zefowicz jest znana w ┼Ťwiecie sztuki wizualnej z instalacji wykonanych z papieru ÔÇô pieczo┼éowicie wycinanych pojedynczych element├│w: liter, twarzy, zda┼ä, budowania mikroskopijnych rega┼é├│w na ksi─ů┼╝ki czy domk├│w. Na wystawie widzimy wi─Öc jej najwa┼╝niejsze prace, nad kt├│rymi nieraz pracowa┼éa po kilka lat.
Widzimy wi─Öc chaotycznie porozrzucane rega┼éy, obrus z liter, paj─Öczyn─Ö czy tysi─ůce twarzy wyci─Ötych z gazet. Marek Go┼║dziewski, kurator wystawy, pisze we wst─Öpie o w─Ödr├│wce jako g┼é├│wnym tropie interpretacyjnym prac J├│zefowicz, ÔÇ×kt├│rej pocz─ůtkiem by┼éo opuszczenie rodzinnego domu, studia i zamieszkiwanie w akademikach, podj─Öcie pracy i zamieszkiwanie w wynaj─Ötych mieszkaniach, w tym przez pewien czas w posocjalistycznych, nape┼éniaj─ůcych przera┼╝eniem blokach i blokowiskach, p├│┼║niej w wynaj─Ötych mieszkaniach, a kt├│rej zako┼äczeniem by┼éo wybudowanie w┼éasnego domu i zamieszkanie w nim ze swoj─ů rodzin─ůÔÇŁ.
Galeria Raster
pindor
Micha┼é Kaczy┼äski i ┼üukasz Gorczyca zapraszaj─ů na wystaw─Ö fotografii B┼éa┼╝eja Pindora, kt├│ry wykona┼é seri─Ö zdj─Ö─ç Pa┼éacu Kultury i Nauki. W galerii na ulicy Wsp├│lnej mo┼╝na nie tylko obejrze─ç 12 wydrukowanych prac, ale r├│wnie┼╝ kupi─ç imponuj─ůc─ů ksi─ů┼╝k─Ö-album prof. Waldemara Baraniewskiego ÔÇ×Pa┼éac w WarszawieÔÇŁ z dziewi─Ö─çdziesi─Öcioma zdj─Öciami Pindora.
Punktem wyj┼Ťcia dla Pindora by┼éy fotografie z lat 50. XX wieku, autorstwa Zbyszko Siemaszki i Zdzis┼éawa Wdowi┼äskiego, kt├│re ÔÇô dystrybuowane w serwisach agencji fotograficznych i na poczt├│wkach, w czasopismach czy albumach krajoznawczych ÔÇô ustanowi┼éy na kilkadziesi─ůt lat kanon obrazowania architektury. Do tych klasycznych uj─Ö─ç Pindor nawi─ůzuje pos┼éuguj─ůc si─Ö zbli┼╝on─ů technik─ů ÔÇô zdj─Öcia powsta┼éy na czarno-bia┼éych negatywach w formacie 4├Ś5 cali.
Format P #10
Kolejny numer eksperymentalnego pisma humanistycznego wydawanego przez Fundacj─Ö B─Öc Zmiana. Do tej pory redaktorzy, z Sebastianem Cichockim i Bogn─ů ┼Üwi─ůtkowsk─ů na czele, zajmowali si─Ö manifestami, sztuk─ů ziemi, kolekcj─ů publiczn─ů dzie┼é sztuki, kt├│ra nale┼╝y do miasta sto┼éecznego Warszawy, wystawami m├│wionymi, niepos┼éusze┼ästwem czy nowym leksykonem sztuki wsp├│┼éczesnej. Tym razem Pawe┼é Krzaczkowski, filozof, krytyk architektury zwi─ůzany z magazynem ÔÇ×Recykling ideiÔÇŁ, wzi─ů┼é na warsztat podziemia.
W┼Ťr├│d autor├│w mo┼╝na znale┼║─ç Antoniego Michnika, Paw┼éa Dunina-W─ůsowicza pisz─ůcego o podziemiach Warszawy w literaturze s-f, Ann─Ö Cymer prezentuj─ůc─ů katalog podziemnej architektury, eseje Jana Topolskiego i Kuby Mikrudy oraz tekst Jacka Schodowskiego ÔÇ×Polska Ludowa idzie na wojn─ÖÔÇŁ.
ÔÇ×Redaktor i pomys┼éodawca numeru Pawe┼é Krzaczkowski, analizuj─ůc historyczne przyk┼éady wykorzystania tego, co pod powierzchni─ů┬áÔÇô od jaski┼ä, grobowc├│w, piramid, przez wykopy, schrony, tunele, a┼╝ po podziemne miasta┬áÔÇô snuje wizj─Ö na temat podziemnego cz┼éowieka przysz┼éo┼Ťci, dla kt├│rego jedynym nowoczesnym mitem b─Ödzie mit zombieÔÇŁ.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś