Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Co warto zobaczy─ç i przeczyta─ç przez najbli┼╝sze dwa tygodnie

Tym razem przeniesiemy si─Ö do Wroc┼éawia. Sprawdzimy, na jakim etapie s─ů przygotowania do obchod├│w Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku i zaprosimy na wystaw─Ö o wroc┼éawskiej awangardzie w warszawskiej Zach─Öcie.

materiały prasowe

materiały prasowe


ÔÇ×Dzikie pola. Historia awangardowego Wroc┼éawiaÔÇŁ, komisarz: Dorota Monkiewicz, Zach─Öta ÔÇô Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie
Wroc┼éaw zosta┼é prawie doszcz─Ötnie zniszczony podczas II wojny ┼Ťwiatowej. Tu┼╝ po niej┬ádo miasta ÔÇ×dzikich p├│lÔÇŁ przyjechali mieszka┼äcy innych cz─Ö┼Ťci Polski. Ziemie odzyskane sta┼éy si─Ö na powr├│t cz─Ö┼Ťci─ů macierzy. Ta to┼╝samo┼Ť─ç, po┼é─ůczona z tymi piastowskimi, niemieckimi czy ┼Ťl─ůskimi korzeniami miasta, jest ci─ůgle ┼╝ywa w stolicy Dolnego ┼Ül─ůska. Wystawa przybli┼╝aj─ůca histori─Ö awangardowego Wroc┼éawia wychodzi od tych historycznych, powojennych przemian. Kuratorzy pokazuj─ů, jak w miejscu ÔÇ×poniemieckimÔÇŁ nadpisano fascynuj─ůcy rozdzia┼é sztuki wizualnej, filmu, muzyki i teatru.
Zanim jednak o wystawie, kilka s┼é├│w o ziemiach odzyskanych. 70 lat temu przyjechali tutaj pierwsi polscy osadnicy. Zostawiaj─ůc swoje domy, gospodarstwa i groby ÔÇô┬ágroby s─ů jednym z najwa┼╝niejszych czynnik├│w buduj─ůcych to┼╝samo┼Ť─ç Polak├│w ÔÇô┬ájechali w nieznane. Magdalena Grzeba┼ékowska w swojej ksi─ů┼╝ce ÔÇ×1945. Wojna i pok├│jÔÇŁ cz─Östo przywo┼éuje elementy propagandy m┼éodego pa┼ästwa, kt├│re zachwala┼éo stare/nowe polskie ziemie. Pisano wtedy o murowanych i solidnych domach, wysokiej jako┼Ťci sanitariacie czy opuszczonych zak┼éadach rzemie┼Ťlniczych, kt├│re mo┼╝na by┼éo od razu zajmowa─ç. Dzi─Öki zmianom granic wiele rodzin awansowa┼éo w hierarchii klasowej. Nie tylko ze wzgl─Ödu na powojenny, narodowy program walki z analfabetyzmem, ale r├│wnie┼╝ dzi─Öki radykalnej zmianie warunk├│w ┼╝ycia. Znamienne jest, ┼╝e wielu Polak├│w by┼éo zdziwionych obecno┼Ťci─ů toalet w domach. Zmitologizowane kresy (zwracam uwag─Ö na post-kolonialny charakter tego s┼éowa) by┼éy krain─ů biedy, pa┼äszczyzny i antysemityzmu. Jan Sowa w ÔÇ×Innej Rzeczpospolitej…ÔÇŁ zwraca uwag─Ö na modernizacyjny wp┼éyw zabor├│w. Bez ryzyka warto rozszerzy─ç t─Ö tez─Ö na powojenne przesiedlenia.
Nowi mieszka┼äcy starej/nowej Polski musieli szybko wyznaczy─ç zasady wsp├│┼é┼╝ycia. Co ciekawe zachodni pas ziem odzyskanych to jedyny obszar wsp├│┼éczesnej Polski, na kt├│rym nie wyst─Öpuj─ů dialekty czy gwary (nie licz─ůc wiosek ┼éemkowskich). M├│wiono tam po polsku ÔÇô┬áinaczej setki tysi─Öcy ludzi nie mog┼éyby si─Ö dogada─ç. W procesie ustalania nowych zasad tkwi jak s─ůdz─Ö klucz do zagadki awangardowego Wroc┼éawia. Wroc┼éaw nie tylko by┼é ÔÇ×dzikim polemÔÇŁ, ale te┼╝ Le Corbusierowsko ÔÇ×pustymÔÇŁ, ÔÇ×wyczyszczonymÔÇŁ.
Jak reagowa┼éa na to sztuka? Dorota Monkiewicz w jednym z tekst├│w opublikowanych w katalogu zwraca uwag─Ö, ┼╝e ziemie zachodnie w czasach PRL-u by┼éy laboratorium nowych nurt├│w w sztukach wizualnych. Najwa┼╝niejsze plenery, omawiane dzisiaj jako historyczne, odbywa┼éy si─Ö w Osiekach ko┼éo Koszalina, Elbl─ůgu i Zielonej G├│rze ÔÇô czyli miejscowo┼Ťciach niegdy┼Ť niemieckich. ÔÇ×W┼éadze partyjne wspiera┼éy finansowo nowoczesn─ů, awangardow─ů i niespecjalnie akceptowan─ů przy innych okazjach sztuk─Ö, tak bowiem tworzy┼éa si─Ö nowa polska historia tych ┬źziem bez historii┬╗ (skoro niemiecka przesz┼éo┼Ť─ç mia┼éa by─ç tu na zawsze zatarta)ÔÇŁ.
Ojcem-za┼éo┼╝ycielem wroc┼éawskiej awangardy jest Jerzy Ludwi┼äski. Od 1967 do 1971 roku prowadzi┼é Galeri─Ö pod Mon─ů Lis─ů. By┼éo to najwa┼╝niejsze miejsce pokaz├│w artystycznych, w kluczowym dla sztuki momencie ÔÇ×przej┼Ťcia od zainteresowania obrazem i rze┼║b─ů w stron─Ö procesu i dzia┼éania konceptualnegoÔÇŁ. Na wystawie w Zach─Öcie widzimy wi─Öc wiele realizacji z tamtego okresu, kiedy Ludwi┼äski wciela┼é w ┼╝ycie za┼éo┼╝enia Muzeum Sztuki Aktualnej. To pionierskie rozwi─ůzanie instytucjonalne ÔÇô┬ámuzeum jako czu┼éy sejsmograf zmian, prowokuj─ůce fakty artystyczne, pozbawione sta┼éej kolekcji ÔÇô┬ániestety nigdy nie zosta┼éo w pe┼éni zrealizowane. W Galerii mo┼╝na by┼éo zobaczy─ç instalacje Natalii LL (ÔÇ×List go┼äczyÔÇŁ), Jaros┼éawa Koz┼éowskiego czy Wies┼éawa Borowskiego. Ten ostatni w 1968 roku poprosi┼é Ludwi┼äskiego o przeczytanie podczas wernisa┼╝u listu do publiczno┼Ťci. W tym samym czasie Tadeusz Rolke fotografowa┼é go┼Ťci. Kolejne portrety na bie┼╝─ůco wieszano na ┼Ťcianach. Borowski przechadza┼é si─Ö wtedy ulicami Wroc┼éawia.
Dla ┼Ťrodowiska skupionego wok├│┼é Ludwi┼äskiego wa┼╝nym punktem by┼éo pismo literackie ÔÇ×OdraÔÇŁ. To na jego ┼éamach przed ka┼╝dym wernisa┼╝em publikowano dwug┼éos kuratora i prezentowanego artysty. Przenikanie si─Ö r├│┼╝nych ┼Ťrodowisk doskonale pokazano na warszawskiej wystawie. Ju┼╝ samo skupienie w jednym miejscu i podobnym czasie takich postaci czy zjawisk jak Ludwi┼äski, Jerzy Grotowski, Bogus┼éaw Litwiniec (tw├│rca teatru Kalambur), Natalia LL, Jazz nad Odr─ů, Wytw├│rnia Film├│w Fabularnych czy Muzeum Architektury mo┼╝e by─ç trudne do ogarni─Öcia. Na wystawie widzimy wi─Öc archiwalne nagrania z dzia┼éa┼ä teatralnych Jerzego Grotowskiego, kadry z film├│w Andrzeja Wajdy i Wojciecha Jerzego Hasa, plakaty do kolejnych edycji Jazzu nad Odr─ů czy dokumentacj─Ö zesp├│┼é├│w muzycznych ko┼äca lat 80. Tw├│rcy r├│┼╝nych dziedzin spotykali si─Ö na ÔÇ×wroc┼éawskim Rynku w Klubie Zwi─ůzk├│w Tw├│rczych, w pobliskim Klubie Dziennikarza, w Klubie Kalambur, wsp├│┼étworz─ůc barwne, kosmopolityczne ┼Ťrodowisko tego miasta o szczeg├│lnym uroku, jakim by┼é poniemiecki Wroc┼éawÔÇŁ.
25 lat od powrotu Ziem Zachodnich i Pomorza do macierzy zorganizowano Sympozjum Plastyczne Wroc┼éaw ’70. Jego oficjalnym celem by┼éa ÔÇ×pr├│ba konfrontacji r├│┼╝nych sposob├│w wsp├│┼éczesnego my┼Ťlenia plastycznego, maj─ůca doprowadzi─ç w efekcie do powstania w organizmie Wroc┼éawia wybitnych dzie┼é sztukiÔÇŁ. W 40 lokalizacjach mia┼éy powsta─ç prace Tadeusza Kantora, W┼éadys┼éawa Hasiora, Oksara Hansena czy Jerzego Roso┼éowicza. Ostatecznie 9 maja 1970 zrealizowano wy┼é─ůcznie koncepcj─Ö Henryka Sta┼╝ewskiego ÔÇ×Kompozycja pionowa nieograniczonaÔÇŁ. Sk┼éada┼éy si─Ö na ni─ů pionowe s┼éupy r├│┼╝nokolorowych ┼Ťwiate┼é. Wielu historyk├│w sztuki podkre┼Ťla, ┼╝e sympozjum by┼éo prze┼éomowym momentem w dziejach polskiej sztuki konceptualnej.
Kolejne prace prowadz─ů nas po brawurowej historii awangardy. Z niedowierzaniem widzimy wystaw─Ö ÔÇ×Sztuka kobietÔÇŁ z 1978 roku, na kt├│rej Natalia LL postanowi┼éa pokaza─ç dzie┼éa czterech artystek: Noemi Maidan, Suzy Lake, Carolee Schneemann i w┼éasne. Natalia i Andrzej Lachowiczowie, zak┼éadaj─ůc w┼éasn─ů galeri─Ö PERMAFO (dzia┼éaj─ůc─ů do 1981 roku), nie tylko tworzyli┬áÔÇ×now─ů sztuk─ÖÔÇŁ, ale te┼╝ wywo┼éali lawin─Ö dzia┼éa┼ä artystycznych zwi─ůzanych z nowymi mediami. Wtedy by┼éy to fotografia, film, wideo. Do jednych z najbardziej znanych dzia┼éa┼ä bez w─ůtpienia nale┼╝y ÔÇ×Sztuka poj─ÖciowaÔÇŁ. Na wystawie zaprezentowano koncepcj─Ö opisuj─ůc─ů zmian─Ö paradygmatu w sztuce, o kt├│rej pisa┼éem wy┼╝ej. R├│wnoprawn─ů drug─ů ods┼éon─ů wystawy by┼é rozsy┼éany poczt─ů katalog, sk┼éadaj─ůcy si─Ö z lu┼║nych kartek, dzi─Öki czemu wystawa ┼éatwo przekracza┼éa granice pa┼ästwowe. Ten pomys┼é okaza┼é si─Ö ÔÇ×generacyjnym wynalazkiem przypiecz─Ötowuj─ůcym lekko┼Ť─ç i bezpretensjonalno┼Ť─ç nowej sztuki z Wroc┼éawiaÔÇŁ. Awangarda mia┼éa te┼╝ swoje kontekstualne pole. Jan ┼Üwidzi┼äski w ÔÇ×12 punktach sztuki kontekstualnejÔÇŁ pisa┼é: ÔÇ×Ka┼╝de dzie┼éo sztuki wynika z konkretnej rzeczywisto┼ŤciÔÇŁ.
Witold Liszkowski w 1979 roku zapowiada w swojej pracy dyplomowej kres neo-awangardy wroc┼éawskiej. Zadaje ÔÇ×PytaniaÔÇŁ: czy istnieje jeszcze awangarda? czy istnieje rozw├│j w sztuce? czym jest sztuka zaanga┼╝owana spo┼éecznie? Energia ruchu wyczerpa┼éa si─Ö. Po stanie wojennym arty┼Ťci zeszli do drugiego i trzeciego obiegu. Bojkotowali publiczne instytucje wystawiennicze. Alternatyw─Ö stanowi┼éy dla nich galerie studenckie. W 1982 roku zacz─Ö┼éa dzia┼éa─ç grupa Luxus ÔÇô┬áefemeryczna, tymczasowa, wykorzystuj─ůca odpady i j─Özyk masowej ikonosfery. Lata 80. to te┼╝ roz├│wj sceny muzycznej. Powsta┼éy wtedy takie zespo┼éy jak Klaus Mitfoh, Kormorany czy Zad Gumowego Wieloryba.
Wystawa dotyka r├│wnie┼╝ wsp├│┼éczesno┼Ťci. W dw├│ch salach mo┼╝emy zobaczy─ç prace artyst├│w debiutuj─ůcych po 2000 roku.
Ca┼ée pierwsze pi─Ötro Zach─Öty, ponad 500 eksponat├│w, 350-stronicowy katalog, polscy i zagraniczni arty┼Ťci zwi─ůzani z Wroc┼éawiem, setki zdj─Ö─ç, film├│w, obraz├│w i instalacji ÔÇô┬ámusicie sobie zaplanowa─ç kilka godzin na dok┼éadne przeanalizowanie wszystkich prac i przeczytanie katalogu. Tej wystawy nie warto ogl─ůda─ç w po┼Ťpiechu. Dos┼éownie ka┼╝da praca jest wa┼╝na, a wiele wr─Öcz prze┼éomowych.
materiały prasowe

materiały prasowe


Pytania do Micha┼éa Bie┼äka, kuratora programu sztuk wizualnych Europejskiej Stolicy Kultury
Wroc┼éaw kilka lat temu wygra┼é z innymi miastami wy┼Ťcig o tytu┼é ESK 2016. I od pocz─ůtku nie mia┼é ┼éatwo. W atmosferze skandalu odchodzili kolejni kuratorzy, Komisja Europejska zwraca┼éa uwag─Ö na niepewno┼Ť─ç finansow─ů wroc┼éawskiego programu, a nast─Öpczyni Bogdana Zdrojewskiego na fotelu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego obci─Ö┼éa dotacj─Ö programow─ů. Podobno pieni─ůdze s─ů zagwarantowane w planie bud┼╝etowym, jednak nikt tak naprawd─Ö nie wie, jak do ESK podejdzie nowa prawicowa w┼éadza.
20 czerwca na stadionie miejskim we Wroc┼éawiu og┼éoszono szczeg├│┼éy programu ESK. Wydarzenie ÔÇô na trybunach zasiad┼éo ponad 20 tysi─Öcy os├│b i kolejne kilkaset tysi─Öcy przed telewizorami ÔÇô nie spe┼éni┼éo oczekiwa┼ä krytyk├│w. Festyn, patos, pusta rozrywka, ┼╝enuj─ůce piosenki i s┼éaba akustyka ÔÇô takie komentarze da┼éo si─Ö us┼éysze─ç tu┼╝ po gali. Trudno si─Ö z nimi nie zgodzi─ç. Prowadz─ůcy wiecz├│r Andrzej Seweryn wzni├│s┼é si─Ö na bezlitosne dla ucha wy┼╝yny patosu, aktorzy Teatru Kapitol wykonywali piosenki z tekstami pasuj─ůcymi raczej do przegl─ůdu piosenki aktorskiej, a gw├│┼║d┼║ programu Andrea Boccelli okaza┼é si─Ö gwo┼║dziem do trumny. Je┼╝eli jednak przeanalizowa─ç wydarzenie w kontek┼Ťcie innych podobnych imprez transmitowanych czy produkowanych przez Telewizj─Ö Polsk─ů, to sta┼éa ona na bardzo wysokim poziomie. W jakich przysz┼éo nam ┼╝y─ç czasach, kiedy ze zdziwieniem jest traktowana obecno┼Ť─ç nazwiska Jerzego Grotowskiego w najpopularniejszym pasmie antenowym publicznej telewizji? Minutowe filmy archiwalne prezentuj─ůce najwybitniejsze dokonania kulturalne Wroc┼éawia i wyst─ůpienia kurator├│w, kt├│rzy omawiali najwa┼╝niejsze punkty programu, ogl─ůda┼éo si─Ö przyjemnie. Spe┼éni┼éy r├│wnie┼╝ swoj─ů edukacyjn─ů rol─Ö. C├│┼╝ z tego, ┼╝e ostatecznie te dwa elementy uton─Ö┼éy w mizernej muzyce i pop-operze?
Pe┼ény program ESK jest ju┼╝ dost─Öpny na stronie www.wroclaw2016.pl.
Postanowi┼éem zapyta─ç Micha┼éa Bie┼äka, kuratora odpowiedzialnego za cz─Ö┼Ť─ç sztuk wizualnych, jakie s─ů jego g┼é├│wne zadania.
Jakie według pana będzie najważniejsze wydarzenie programu sztuk wizualnych Europejskiej Stolicy Kultury?
ÔÇ×Dzikie pola. Historia awangardowego Wroc┼éawiaÔÇŁ ÔÇô pierwsza tego rodzaju synteza sceny awangardowej Wroc┼éawia lat 60., 70. i 80. Wystawa rozpocz─Ö┼éa si─Ö ju┼╝ w warszawskiej Zach─Öcie, a nast─Öpnie b─Ödzie pokazana w kilku miejscach w Europie: w Niemczech, Czechach, na S┼éowacji oraz w Chorwacji.
ÔÇ×DispossessionÔÇŁ ÔÇô wroc┼éawska wystawa w ramach programu 56. Mi─Ödzynarodowego Biennale Sztuki w Wenecji. Jest to wystawa mi─Ödzynarodowa: polsko-ukrai┼äsko-niemiecka. Odwo┼éuj─ůc si─Ö do historycznej linii przesiedle┼ä Lw├│w-Wroc┼éaw-Drezno, opowiada o fenomenie Wroc┼éawia jako miasta, w kt├│rym niemal w ca┼éo┼Ťci wymieniono po wojnie populacj─Ö. Przenosi tak┼╝e temat migracji we wsp├│┼éczesno┼Ť─ç. Jest wyrazem przekonania, ┼╝e Europejska Stolica Kultury mo┼╝e by─ç tak┼╝e pretekstem do zabierania g┼éosu w wa┼╝nych, wsp├│┼éczesnych kwestiach spo┼éeczno-politycznych.
ÔÇ×Wroc┼éawska EuropaÔÇŁ ÔÇô monumentalna wystawa realizowana we wsp├│┼épracy z Muzeum Narodowym we Wroc┼éawiu, podkre┼Ťlaj─ůca znaczenie polityczne i kulturalne Wroc┼éawia i ┼Ül─ůska w I po┼é. XVII w.
Cykl wystaw i projekt├│w po┼Ťwi─Öconych wybitnym wroc┼éawskim artystom, kt├│rzy nie zostali dot─ůd wystarczaj─ůco docenieni na scenie krajowej i mi─Ödzynarodowej, na przyk┼éad monograficzna wystawa Wac┼éawa Szpakowskiego czy te┼╝ monograficzne wydawnictwo oraz wystawa prac Tadeusza Cia┼éowicza.
Projekt ÔÇ×┼Ücie┼╝ki tekstuÔÇŁ po┼Ťwi─Öcony tw├│rczo┼Ťci Stanis┼éawa Dr├│┼╝d┼╝a, polegaj─ůcy na realizacji szeregu prac artysty w przestrzeni publicznej Wroc┼éawia. Zwie┼äczeniem projektu b─Ödzie realizacja instalacji pod tytu┼éem ÔÇ×Samotno┼Ť─çÔÇŁ na placu Grunwaldzkim we Wroc┼éawiu. Instalacja ta jest opracowaniem koncepcji Dr├│┼╝d┼╝a pod tym samym tytu┼éem autorstwa Barbary Koz┼éowskiej z 1970 roku. Nie zosta┼éa dot─ůd zrealizowana.
ÔÇ×Wroc┼éaw ÔÇô wej┼Ťcie od podw├│rzaÔÇŁ ÔÇô realizacja dziesi─ůtek interwencji artystycznych w zaniedbanych zak─ůtkach Wroc┼éawia z udzia┼éem lokalnych spo┼éeczno┼Ťci, a tak┼╝e socjolog├│w i animator├│w kultury. Projekt rozpoczyna si─Ö ju┼╝ latem 2015 roku realizacj─ů instalacji ÔÇ×Niesko┼äczony zielony labirynt Adama KalinowskiegoÔÇŁ na wroc┼éawskim O┼ébinie. Na jesieni rozpocznie dzia┼éalno┼Ť─ç pierwsza z szeregu pracowni artystycznych lokowanych w pustostanach rozsianych w zaniedbanych zak─ůtkach Wroc┼éawia. Zadaniem artyst├│w b─Ödzie mi─Ödzy innymi zapraszanie do wsp├│┼épracy lokalnych artyst├│w.
Cykl wystaw wielkich tw├│rc├│w o mi─Ödzynarodowym znaczeniu. Cykl otwiera wystawa Eduardo Chillidy, najwi─Ökszego hiszpa┼äskiego rze┼║biarza II po┼é. XX wieku, pochodz─ůcego z San Sebastian. Pozosta┼ée wystawy w tym cyklu zostan─ů og┼éoszone jesieni─ů 2015 roku.
Jednym z najwa┼╝niejszych zada┼ä wroc┼éawskiej ESK jest zwi─Ökszenie liczby uczestnik├│w wydarze┼ä kulturalnych. Jak zamierza pan realizowa─ç ten cel?
Istotne, z mojego punktu widzenia, jest wspieranie inicjatyw oddolnych.
Czy mia┼é pan na uwadze te dwa czynniki podczas programowania sekcji sztuk wizualnych?
Z inicjatyw oddolnych realizujemy projekty z Fundacj─ů Dom Pokoju (prowadz─ůc─ů Infopunkt ┼üokietka 5), kt├│ra zg┼éosi┼éa dwie inicjatywy oparte na obserwacjach dzia┼éa┼ä mieszka┼äc├│w w obr─Öbie dw├│ch nadodrza┼äskich podw├│rek. Oba z przygotowanych przez fundacj─Ö projekt├│w dotycz─ů stworzenia miejskich ogrod├│w. Wszystko to w ramach programu ÔÇ×Wroc┼éaw ÔÇô wej┼Ťcie od podw├│rzaÔÇŁ.
Wi─Ökszo┼Ť─ç projekt├│w w ramach tego programu powstanie w procesie bezpo┼Ťredniego zaanga┼╝owania odbiorc├│w, zmieniaj─ůc i dostosowuj─ůc si─Ö do ich pomys┼é├│w kr─ů┼╝─ůcych wok├│┼é podw├│rka. Pomys┼éy artyst├│w maj─ů by─ç negocjowane i weryfikowane w toku wsp├│┼épracy z mieszka┼äcami podw├│rek. Dzia┼éamy w obszarach ma┼éej aktywno┼Ťci spo┼éecznej (zaniedbane podw├│rka, tak zwane ÔÇ×gorszeÔÇŁ dzielnice, na przyk┼éad O┼éawskie Przedmie┼Ťcie), dlatego te┼╝ ci─Ö┼╝ko liczy─ç na oddolne inicjatywy pojawiaj─ůce si─Ö w spos├│b naturalny ÔÇô najpierw trzeba pokaza─ç, ┼╝e takie inicjatywy w og├│le mo┼╝na mie─ç. Mamy nadziej─Ö te┼╝ na to, i┼╝ w toku dzia┼éa┼ä artyst├│w nowe pomys┼éy wyjd─ů od mieszka┼äc├│w wprost, jeste┼Ťmy na te pomys┼éy otwarci.┬áJedn─ů ze strategii wyzwalania inicjatyw s─ů dzia┼éania animacyjne w udzia┼éem socjolog├│w i animator├│w kultury, a tak┼╝e planowana sie─ç pracowni artystycznych lokowanych w pustostanach zlokalizowanych w zaniedbanych miejscach Wroc┼éawia. Arty┼Ťci dzia┼éaj─ůcy w tych lokalach b─Öd─ů zobowi─ůzani do pracy warsztatowej z lokalnymi spo┼éeczno┼Ťciami. Pierwsza z tych pracowni powstanie ju┼╝ w tym roku na O┼éawskim Przedmie┼Ťciu.
Opr├│cz tego realizujemy szereg inicjatyw we wsp├│┼épracy z lokalnym trzecim sektorem. Dobrym przyk┼éadem, je┼Ťli chodzi o projekty oddolne w tym obszarze, jest ÔÇ×Jestem sob─ůÔÇŁ ÔÇô projekt realizowany we wsp├│┼épracy z Fundacj─ů Kilo Kultury, kt├│ry polega na aktywizowaniu os├│b marginalizowanych spo┼éecznie poprzez u┼╝ycie fotografii jako narz─Ödzia tw├│rczego dzia┼éania w przedsi─Öwzi─Öciach kulturalnych.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś