Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Co warto zobaczy─ç i przeczyta─ç przez najbli┼╝sze dwa tygodnie

Tym razem pytamy w naszej sta┼éej rubryce o dalsze losy warszawskiego Programu Rozwoju Kultury i polecamy najnowszy numer ÔÇ×Magazynu SZUMÔÇŁ.

logo3

materiały prasowe


Trzy pytania do
Nowy cykl w mojej sta┼éej rubryce. Co dwa tygodnie b─Öd─Ö zadawa┼é trzy pytania do os├│b zwi─ůzanych z sektorem kultury. Jako pierwszy ÔÇô Tomasz Thun-Janowski, dyrektor Biura Kultury m.st. Warszawa. Pytam o Program Rozwoju Kultury, kt├│ry jest pierwszym tego typu dokumentem w Warszawie. Wyznacza kierunek rozwoju kultury, wskazuje jej najwa┼╝niejsze obszary i precyzyjnie okre┼Ťla, jak b─Ödzie funkcjonowa┼éa w 2020 roku . A co najwa┼╝niejsze ÔÇô zosta┼é napisany przez aktywist├│w kulturalnych. Kilka tygodni temu zast─Öpca prezydent Warszawy Jaros┼éaw J├│┼║wiak w wywiadzie dla ÔÇ×Gazety Sto┼éecznejÔÇŁ wspomnia┼é, ┼╝e nad drugim etapem wdra┼╝ania PRK pracuj─ů dwa zespo┼éy ÔÇô prof. Jerzego Hausnera i Edwina Bendyka. Postanowi┼éem wi─Öc sprawdzi─ç,┬á co dzieje si─Ö z naszym programem. PRK mo┼╝ecie przeczyta─ç w ca┼éo┼Ťci tutaj.
1. Co z Programem Rozwoju Kultury? Na jakim etapie jego wdra┼╝ania jeste┼Ťmy?
2. Nad czym pracuj─ů zespo┼éy prof. Hausnera i Bendyka?
W zesz┼éym roku Zesp├│┼é Steruj─ůcy podj─ů┼é decyzj─Ö o skupieniu si─Ö na 3 obszarach opisanych w PRK ┬áÔÇô Kreacja, Zarz─ůdzanie i Ludzie. Do opracowania program├│w operacyjnych w obszarze Kreacji zaprosili┼Ťmy zesp├│┼é badawczy Edwina Bendyka, a Zarz─ůdzania ÔÇô┬ázesp├│┼é prof. Jerzego Hausera.
Zesp├│┼é Edwina Bendyka skupia si─Ö na identyfikacji warszawskiego pola tw├│rczo┼Ťci, jego diagnozie oraz na wypracowaniu za┼éo┼╝e┼ä i instrument├│w, kt├│re pozwol─ů na systemowe wspieranie potencja┼éu tw├│rczego i samych tw├│rc├│w w stolicy.
Zesp├│┼é badawczy pod nadzorem prof. Jerzego Hausera realizuje badania, kt├│re pozwol─ů sformu┼éowa─ç diagnoz─Ö g┼é├│wnych obszar├│w problemowych dotycz─ůcych warszawskich instytucji kultury oraz wypracowa─ç kompleksowe w tym obszarze zalecenia dla Biura Kultury.
W zwi─ůzku z wdra┼╝aniem zapis├│w PRK w obszarze Ludzie Biuro Kultury rozpocz─Ö┼éo szereg dzia┼éa┼ä zwi─ůzanych z tematyk─ů dotycz─ůc─ů rozwoju widowni. Mi─Ödzy innymi razem z Polsk─ů Rad─ů Muzyczn─ů zorganizowali┼Ťmy mi─Ödzynarodow─ů konferencj─Ö po┼Ťwi─Öcon─ů temu zagadnieniu. Udzia┼é w niej wzi─Öli przedstawiciele warszawskich instytucji kultury. W┼é─ůczyli┼Ťmy si─Ö r├│wnie┼╝ do europejskiego programu ADESTE (Audience Developer: Skills and Learning in Europe), w ramach kt├│rego szkolimy trener├│w. B─Öd─ů oni wspiera─ç warszawskie instytucje kultury przy tworzeniu strategii rozwoju publiczno┼Ťci.
3. Ponad rok temu obradowa┼é zesp├│┼é ds. reformy sto┼éecznych teatr├│w. Kiedy poznamy efekty jego prac?
Zesp├│┼é opracowa┼é projekt kwestionariusza oceny oferty teatr├│w, kt├│ry pos┼éu┼╝y stworzeniu kompleksowej bazy danych na temat warszawskich teatr├│w. W zesz┼éym roku zosta┼éa przeprowadzona pilota┼╝owa wersja projektu. W tej chwili, po serii analiz i konsultacji, przygotowujemy wersj─Ö elektroniczn─ů kwestionariusza, kt├│ra zostanie wprowadzona na sta┼ée. Realne efekty pracy otrzymamy po d┼éu┼╝szym czasie, kiedy gromadzone wyniki b─Ödziemy mogli ze sob─ů por├│wnywa─ç i zestawia─ç, a w rezultacie kompleksowo ocenia─ç dzia┼éalno┼Ť─ç teatr├│w, obserwowa─ç trendy i planowa─ç dzia┼éania.
10955652_520316724773402_4744376068440611152_o

materiały prasowe


Czasopisma kulturalne: ÔÇ×Magazyn SZUMÔÇŁ, red. Jakub Banasiak i Adam Mazur, nr 8
Jaki┼Ť czas temu prezentowa┼éem na tych ┼éamach ÔÇ×Notes.na.6.tygodniÔÇŁ (kt├│rego 100 numer uka┼╝e si─Ö niebawem ÔÇô serdecznie gratulujemy i pozdrawiamy!). Teraz przysz┼éa pora na nieco innego zawodnika ÔÇô ÔÇ×Magazyn SZUMÔÇŁ. To za┼éo┼╝one przez Jakuba Banasiaka ÔÇô krytyka, kuratora, wydawc─Ö ÔÇô i Adama Mazura ÔÇô krytyka, kuratora, autora popularnych ksi─ů┼╝ek o fotografii ÔÇô pismo stawia sobie za cel o┼╝ywienie rodzimej krytyki sztuki. W ÔÇ×SZUMIEÔÇŁ znajdziemy wi─Öc recenzje najwa┼╝niejszych wystaw, wywiady, teksty krytyczne i przekrojowe. Ka┼╝dy numer prezentuje te┼╝ jeden g┼é├│wny, ok┼éadkowy temat. Do tej pory by┼éy to instytucje, m┼éodzi arty┼Ťci, akademia, rynek,┬á a teraz redaktorzy zajmuj─ů si─Ö drugim kanonem.
ÔÇ×Nietrudno zauwa┼╝y─ç, ┼╝e spos├│b formowania polskiego kanonu po 1989 roku by┼é specyficzny. Odwrotnie ni┼╝ w przypadku scen zachodnich nie dokonywa┼é si─Ö bowiem w stabilnym otoczeniu instytucjonalnym (muzea, rynek, prasa bran┼╝owa), lecz by┼é chaotyczny, a przede wszystkim ┼Ťci┼Ťle powi─ůzany z procesami transformacji ustrojowejÔÇŁ. Jakub Banasiak zadaje wa┼╝ne pytanie o mechanizm kszta┼étowania kanonu sztuki wsp├│┼éczesne po 1989 roku. I proponuje autorskie uzupe┼énienie. Stawia r├│wnie┼╝ ┼Ťmia┼é─ů tez─Ö, ┼╝e ÔÇ×trafia┼éy do niego [kanonu] prace niewybitne, cho─ç wa┼╝ne jako ┼Ťwiadectwo przeobra┼╝e┼ä wewn─ůtrz pola ÔÇô tu najbardziej znamienny wydaje si─Ö przyk┼éad ÔÇ×PasjiÔÇŁ Doroty Nieznalskiej. W pierwszej dekadzie transformacji sztuk─Ö krytyczn─ů cz─Östo trzeba by┼éo os┼éania─ç na zasadzie: tak, wiemy, ┼╝e to umiarkowane dzie┼éo, ale nie mo┼╝emy go krytykowa─ç, bo damy do r─Öki argumenty prawicyÔÇŁ. Sami przyznacie, ┼╝e brzmi to jak teoria spiskowa, ale Banasiak na kilku kolejnych stronach rozwija rzucone na pocz─ůtku zdanie. Redaktor opisuje mechanizmy instytucjonalnego stwarzania kanonu. To ciekawe dla badaczy lat 90. i pocz─ůtku lat 2000. Obecnie sytuacja jest nieco bardziej ustabilizowana ÔÇô zaplecze instytucjonalne jest bardzo silne, ale te┼╝ rynek galerii komercyjnych jest ju┼╝ rozwini─Öty. Mamy te┼╝ pisma i krytyk├│w oraz precyzyjny system grat├│w i stypendi├│w Ministra Kultury. W takim krajobrazie kanon mo┼╝e by─ç bardziej zr├│┼╝nicowany, bo dzia┼éaj─ůcy na wielu polach.
W kolejnych tekstach Rene Wawrzkiewicz por├│wnuje identyfikacje wizualne pierwszej i drugiej linii warszawskiego metra. T─Ö drug─ů, m├│wi─ů delikatnie, masakruje, chocia┼╝ ÔÇô do czego przyznaje si─Ö dopiero na ko┼äcu tekstu ÔÇô stacji jeszcze nie widzia┼é, bo tekst pisze sprzed otwarcia drugiej nitki! Nie wie wi─Öc, jak nowa identyfikacja zadzia┼éa┼éa w rzeczywisto┼Ťci, co podwa┼╝a jego radykalne oceny. Dalej Piotr S┼éodkowski recenzuje wystaw─Ö prac Andrzeja Wr├│blewskiego ÔÇ×Recto/VersoÔÇŁ. Pisze, ┼╝e ÔÇ×to dobrze przemy┼Ťlana i wizualnie zachwycaj─ůca ekspozycja,┬á (ÔÇŽ) cz─Ö┼Ť─ç wi─Ökszej ca┼éo┼Ťci, konstelacja wielu proces├│w o kr├│tszym lub d┼éu┼╝szym trwaniu. Wystawa jest wa┼╝na dlatego, ┼╝e pokazuje, jak d┼éug─ů drog─Ö przesz┼éo nasze my┼Ťlenie o sztuceÔÇŁ. S┼éodkowski pokazuje kolejne etapy odkrywania tw├│rczo┼Ťci Wr├│blewskiego, czego nast─Öpstwem by┼éa wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Pisze te┼╝ o g┼é├│wnym pomy┼Ťle kuratorskim. Przypomn─Ö tylko, ┼╝e Eric de Chassey wybra┼é dwa etapy ┼╝ycia malarza ÔÇô 1948-49 i 1956-57. Chodzi┼éo o pokazanie momentu tworzenia ÔÇ×od zeraÔÇŁ: tu┼╝ po apokalipsie wojny i po terrorze socrealizmu.
Polecam te┼╝ waszej uwadze wywiad ze Stanis┼éawem Ruksz─ů, dyrektorem bytomskiej galerii Kronika. W biograficznej rozmowie Adam Mazur wyci─ůga ze swojego rozm├│wcy najwa┼╝niejsze szczeg├│┼éy ┼╝ycia. A na koniec zerknijcie do tekstu o nowych pracach Karola Radziszewskiego. Magda Szcze┼Ťniak pisze o Radziszewskim jako o tw├│rcy badaj─ůcym mechanizmy pami─Öci, modele pisania historii i sposoby funkcjonowania peryferyjnych to┼╝samo┼Ťci (homoseksualnych, kobiecych i wschodnioeuropejskich).
ÔÇ×SzumÔÇŁ, mimo ┼╝e jest typowym bran┼╝owym pismem, w swoich tekstach nie jest hermetyczny. Niezainteresowany sztuk─ů wsp├│┼éczesn─ů czytelnik bez trudu odnajdzie si─Ö w szumie tekst├│w. A ┼Ťwietny projekt graficzny magazynu t─Ö przyjemno┼Ť─ç podbije.
materiały prasowe

materiały prasowe

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś