Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Co warto zobaczy─ç i przeczyta─ç przez najbli┼╝sze dwa tygodnie

Strajk w instytucjach kultury, ÔÇ×Notes.na.6.tygodniÔÇŁ i wystawa ÔÇ×Sprawa jest w za┼éatwianiuÔÇŁ ÔÇô to warto zobaczy─ç i przeczyta─ç przez najbli┼╝sze dwa tygodnie

IMG_4955

materiały prasowe


Strajk w instytucjach kultury
Obchodzone w pi─ůtek ┼Üwi─Öto Pracy ka┼╝e zwr├│ci─ç uwag─Ö na kilka wydarze┼ä z instytucjonalnego ┼╝ycia polskiej kultury ostatnich kilku tygodni.
Zacz─Ö┼éo si─Ö od gro┼║by strajku pracownik├│w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e muzycy zarabiaj─ů poni┼╝ej ┼Ťredniej krajowej. Przypomnijmy ÔÇô wed┼éug ostatnich danych ┼Ťrednia p┼éaca w Polsce wynosi 3981,75 z┼é (2840 z┼é netto ÔÇô dane za luty 2015), a pensja minimalna od stycznia tego roku to 1740 z┼é (1240 z┼é netto). Muzycy s─ů zmuszeni do dorabiania ÔÇô jeden z nich do┼é─ůczy┼é do korporacji taks├│wkarskiej Uber. Przewozi pasa┼╝er├│w po odwiezieniu c├│rki do szko┼éy, w przerwie obiadowej i wieczorami. Zarabia drug─ů pensj─Ö, a nieraz ÔÇô nawet wi─Öcej. ÔÇ×Przez dziesi─Ö─ç lat podwy┼╝ki nie przekroczy┼éy 350 z┼é brutto. Pracownik Biedronki po 2 latach pracy mo┼╝e liczy─ç na podwy┼╝k─Ö 600 z┼é. Szeregowy muzyk FN zarabia dzi┼Ť nie wi─Öcej ni┼╝ 3,7 tys. z┼é brutto, natomiast kierownik w Biedronce ÔÇô┬áponad 4 tys. z┼é brutto. I po dw├│ch latach wynagrodzenie tego ostatniego wzrasta do 5,9 tys. z┼é brutto. Tyle nie zarabia w filharmonii nawet koncertmistrz (4,5 tys. z┼é), kt├│ry do ka┼╝dego koncertu musi si─Ö uczy─ç trudnych partii solowych. Pracownik sklepu wymaga kilkutygodniowego szkolenia, a muzyk filharmonii ÔÇô┬á18 lat przygotowania zawodowego i ci─ůg┼éych ─çwicze┼äÔÇŁ ÔÇô pisa┼éa o sprawie ÔÇ×Gazeta WyborczaÔÇŁ. Co prawda por├│wnywanie muzyk├│w do pracownik├│w supermarket├│w jest niedorzeczne ÔÇô buduje niepotrzebne konflikty klasowe i antagonizuje spo┼éecze┼ästwo. Trzeba jednak przyzna─ç, ┼╝e filharmonicy s─ů niedoceniani.
Podobna sytuacja panuje w Muzeum Narodowym w Krakowie. Pracownicy skupieni w zwi─ůzku zawodowym weszli w zbiorowy sp├│r z dyrekcj─ů plac├│wki. Domagaj─ů si─Ö 1522 z┼éotych podwy┼╝ki. Ciekawe, ┼╝e strajk popar┼éo 80 procent za┼éogi. Przed podj─Öciem decyzji o prote┼Ťcie zorganizowano referendum, za kt├│rym opowiedzia┼éo si─Ö 482 z 604 pracownik├│w. Dyrekcja nie widzi rozwi─ůzania konfliktu. Powodem jest brak ┼Ťrodk├│w na podwy┼╝ki. Krakowskie media donosi┼éy, ┼╝e ÔÇ×bezpo┼Ťrednim impulsem do dzia┼éania by┼éa wypowied┼║ by┼éego ministra kultury Bogdana Zdrojewskiego, kt├│ry oceni┼é ┼Ťrednie zarobki w podleg┼éych ministerstwu instytucjach kultury na 4597 z┼é brutto. Tymczasem w MNK, najwi─Ökszej plac├│wce muzealnej w Polsce, ┼Ťrednia zarobk├│w wynosi 3075 z┼é ÔÇô┬áz uwzgl─Ödnieniem pensji dyrekcji i dodatk├│w za realizacj─Ö projekt├│wÔÇŁ.
W─ůtki ekonomiczne polskiego ┼Ťrodowiska sztuk wizualnych zosta┼éy ostatnio zbadane przez Wolny Uniwersytet Warszawy. To nieformalna grupa naukowc├│w ÔÇô ekonomist├│w, filozof├│w, socjolog├│w i teoretyk├│w sztuki ÔÇô kt├│rzy od kilku lat zajmuj─ů si─Ö badaniem napi─Ö─ç ekonomicznych panuj─ůcych w ┼Ťwiecie polskiej sztuki. Cz┼éonkami-za┼éo┼╝ycielami WUWu s─ů Jan Sowa, Kuba Szreder i Micha┼é Koz┼éowski. Przez dwa lata badali przedstawicieli polskiego pola sztuk wizualnych. Wyniki s─ů zatrwa┼╝aj─ůce ÔÇô opr├│cz obserwacji, ┼╝e rynek sztuki nie dzia┼éa (blisko 70 procent artyst├│w i artystek nie dostaje z rynku wi─Öcej ni┼╝ 10 procent swoich zarobk├│w), to jednym z najwa┼╝niejszych wniosk├│w jest to, ┼╝e arty┼Ťci nie s─ů zazwyczaj w og├│le op┼éacani. ÔÇ×Ich satysfakcja z pracy jest niezale┼╝na od obiektywnych czynnik├│w ekonomicznych takich jak zarobki. Pracuj─ů z mi┼éo┼Ťci dla sztukiÔÇŁ. Skutkuje to nie tylko permanentnym brakiem niepewno┼Ťci ÔÇô zwi─ůzanej tak┼╝e z prekarno┼Ťci─ů zawodu artysty ÔÇô ale r├│wnie┼╝ konieczno┼Ťci─ů korzystania z pomocy rodziny. Arty┼Ťci w Polsce nie rodz─ů dzieci. Nie sta─ç ich na nie.
Badania dotyczy┼éy co prawda ┼Ťrodowiska sztuk wizualnych, ale mo┼╝na je ┼éatwo przenie┼Ť─ç na muzyk├│w, aktor├│w, re┼╝yser├│w czy tancerzy. Z jedn─ů podstawow─ů uwag─ů ÔÇô arty┼Ťci sztuk wizualnych nie mog─ů liczy─ç na etat.
Jakie s─ů rekomendacje? Obywatele Kultury domagali si─Ö zwi─Ökszenia nak┼éad├│w na kultur─Ö z bud┼╝etu pa┼ästwa. Obywatelskie Forum Sztuki Wsp├│┼éczesnej podpisuje kontrakty z instytucjami, w kt├│rych zapisane zostaj─ů minimalne wynagrodzenia artyst├│w bior─ůcych udzia┼é w wystawach (jeszcze do niedawna brak honorarium za udzia┼é w wystawie zbiorowej by┼é tolerowan─ů praktyk─ů). Aktywi┼Ťci z OFSW wynegocjowali r├│wnie┼╝ obowi─ůzek uwzgl─Ödniania honorarium artysty w projektach dotowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. To te┼╝ nie by┼éo norm─ů. Potrzebny jest nacisk na reform─Ö systemu, kt├│ry nie dzia┼éa przede wszystkim na poziomie samorz─ůdowym i ministerialnym. Trzeba to powiedzie─ç g┼éo┼Ťno ÔÇô instytucje w Polsce s─ů przero┼Ťni─Öte, s┼éabo finansowane i ┼║le zarz─ůdzane. Czas na zmiany. Lub strajk.
1973808_10153300839859642_8927349935190972346_o
Czasopisma kulturalne: ÔÇ×Notes.na.6.tygodniÔÇŁ
ÔÇ×Notes.na.6.tygodniÔÇŁ to najlepszy magazyn o dizajnie, sztukach wizualnych i architekturze w Polsce ÔÇô tak mog┼éoby brzmie─ç pierwsze zdanie tego tekstu, ale nie mo┼╝e, poniewa┼╝ przez ponad trzy lata by┼éem cz┼éonkiem jego redakcji i kto┼Ť jeszcze m├│g┼éby mnie oskar┼╝y─ç o brak obiektywizmu. Napisz─Ö wi─Öc, ┼╝e ÔÇ×Notes.na.6.tygodniÔÇŁ to jeden z najciekawszych magazyn├│w o dizajnie, sztukach wizualnych i architekturze w Polsce.
Stali czytelnicy mojej rubryki mog─ů zauwa┼╝y─ç perwersyjne wspominanie przy oboj─Ötnie jakiej okazji postaci Bogny ┼Üwi─ůtkowskiej. A to zrecenzuj─Ö jej wystaw─Ö, a to w tek┼Ťcie o innej wystawie wspomn─Ö jej nazwisko, a nawet napisz─Ö tekst, w kt├│rym nie padnie jej nazwisko, a jednak b─Ödzie wiadomo, o kogo chodzi. Zauwa┼╝aj─ůc ten objaw, obiecuj─Ö, ┼╝e od przysz┼éego ÔÇ×Co wartoÔÇŽÔÇŁ znajd─Ö sobie inn─ů ofiar─Ö.
Jednak kiedy ju┼╝ wspominamy o Bognie ┼Üwi─ůtkowskiej, warto napisa─ç, ┼╝e to ona za┼éo┼╝y┼éa, a nawet wymy┼Ťli┼éa, ÔÇ×NotesÔÇŁ. W czasach przed Smole┼äskiem, a si─Ögaj─ůc jeszcze g┼é─Öbiej ÔÇô przed wybuchem Afery Rywina, matka chrzestna polskiego hip-hopu po┼╝egna┼éa si─Ö z redakcj─ů ÔÇ×PrzekrojuÔÇŁ (ehh, gdzie te czasy, kiedy bieg┼éo si─Ö do kiosku po od┼éo┼╝ony ÔÇ×Przekr├│jÔÇŁ) i postanowi┼éa rzuci─ç wyzwanie polskim mediom. Za┼éo┼╝y┼éa pismo, kt├│re nie mia┼éo absolutnie ┼╝adnego sensu. Przegl─ůdaj─ůc pierwsze numery, trafia si─Ö na koszmarny i chaotyczny sk┼éad, wydarzenia polecane przez nieznanych (wtedy!) ludzi i kalendarz na 6 tygodni. Z biegiem lat ÔÇ×NotesÔÇŁ poszerzy┼é si─Ö o dzia┼é czytelniczy z wywiadami i tekstami. A polecane wystawy zosta┼éy opakowane w ÔÇ×Orientuj si─Ö!ÔÇŁ. Teraz, po 98 numerach, magazyn ma sta┼éych felietonist├│w, jasn─ů struktur─Ö, a nawet publikuje raporty specjalne.
ÔÇ×NotesÔÇŁ pozycjonuje si─Ö gdzie┼Ť na granicy establiszmentu. Jest rozdawany za darmo w galeriach, klubokawiarniach, muzeach i ksi─Ögarniach artystycznych. W jednym numerze ÔÇô w tym najnowszym ÔÇô mo┼╝na znale┼║─ç zar├│wno wywiad z Joann─ů Mytkowsk─ů, dyrektork─ů Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, jaki i wypowied┼║ Jana ┼Üpiewaka, radnego dzielnicy ┼Ür├│dmie┼Ťcie w Warszawie czy rozmow─Ö z szerzej nieznan─ů Joann─ů Figiel lub studiem graficznym Noviki. Wydarzenia w dziale wystaw polecaj─ů Adam Przywara, Ewa Dyszlewicz, Joanna Kusiak i Monika Pasiecznik. Jest to ciekawa strategia balansowania na granicy g┼éo┼Ťnych/znanych nazwisk i wprowadzania do sfery publicznej zupe┼énie nowych perspektyw.
Nowy numer proponuje wi─Öc raport ÔÇ×Zbiory wsp├│lneÔÇŁ. Redaktorzy i redaktorki zbadali kolekcje instytucji publicznych. Najwi─Öksz─ů i zar├│wno najstarsz─ů z nich posiada Muzeum Sztuki w ┼üodzi ÔÇô blisko 15000 eksponat├│w. Na ostatnim miejscu jest m┼éodziutkie Muzeum Wsp├│┼éczesne we Wroc┼éawiu z liczb─ů balansuj─ůc─ů wok├│┼é setki dzie┼é. Wspomniana przed chwil─ů Joanna Mytkowska opowiada o strategiach budowania kolekcji kierowanego przez siebie Muzeum. Przyznaje, ┼╝e ÔÇ×nasze podej┼Ťcie do tworzenia kolekcji ulega┼éo zmianie na przestrzeni czasu. Okres pewno┼Ťci, burzy i naporu jest sko┼äczony, teraz musimy wzi─ů─ç┬ápod uwag─Ö t─Ö niezadowolon─ů cz─Ö┼Ť─ç, kt├│ra nie chce bra─ç udzia┼éu w zmianach i jasno to manifestuje. Jako instytucja publiczna jeste┼Ťmy dla wszystkichÔÇŁ. W innym miejscu dodaje: ÔÇ×Kiedy┼Ť w muzeum bez wahania pod─ů┼╝ali┼Ťmy za zmian─ů, za emancypacj─ů, eksperymentem poznawczym, teraz natomiast chcemy si─Ö skupi─ç na tym, czy da si─Ö zbudowa─ç wsp├│ln─ů opowie┼Ť─çÔÇŁ.
Czytelnik i czytelniczka trafi─ů potem na ankiet─Ö o Narodowym Planie Rewitalizacji. W┼Ťr├│d odpowiadaj─ůcych s─ů osoby z r├│┼╝nych miast. Przywo┼éam fragment najciekawszej wypowiedzi Hanny Gill-Pi─ůtek, z Biura ds. Rewitalizacji i Rozwoju Zabudowy Miasta UM ┼üodzi: ÔÇ×Kultura jest pot─Ö┼╝nym narz─Ödziem buduj─ůcym sp├│jno┼Ť─ç spo┼éeczn─ů, oswajaj─ůc─ů l─Öki, podnosz─ůc─ů wizerunek miejsc czy grup dot─ůd defaworyzowanych. Jest zatem naturalnym sprzymierze┼äcem prawid┼éowo prowadzonej rewitalizacji. G┼é├│wny problem le┼╝y jednak w tym, ┼╝e stwarza r├│wnie┼╝ pokus─Ö instrumentalnego wykorzystania, podczas gdy niew┼éa┼Ťciwie ÔÇ×u┼╝ytaÔÇŁ kultura mo┼╝e by─ç mieczem segregacji. ┼üatwo na przyk┼éad wznosi─ç nowe gmachy dla kultury, przedstawiaj─ůc je jako spo┼éeczny dodatek do remont├│w. Potem jednak takie pa┼éace wysysaj─ů ┼Ťrodki programowe z istniej─ůcych instytucji ca┼éego miasta. Dlatego w ┼üodzi stawiamy raczej na animacj─Ö przez kultur─Ö i to t─Ö ma┼é─ů, czasem ju┼╝ istniej─ůc─ů. Za pomoc─ů specjalnego programu wy┼éuskujemy aktywnych: samozwa┼äczych animator├│w, artystki pracuj─ůce na podw├│rkach wsp├│lnie z okolicznymi mieszka┼äcami, teatry, kt├│re opuszczaj─ů w┼éasne mury, zwiedzaj─ůc ┼Ťr├│dmiejskie bramy. Budujemy z nich sie─ç. W tym roku na mikrowsparcia dla takich dzia┼éa┼ä dysponujemy bud┼╝etem w wysoko┼Ťci 198 000 tys. z┼éÔÇŁ.
Nie b─Öd─Ö zdradza┼é wi─Öcej szczeg├│┼é├│w, ale wywiady o wspominanym w pierwszej cz─Ö┼Ťci raporcie ÔÇ×Fabryka sztukiÔÇŁ, rozmowa z malark─ů Aleksandr─ů Waliszewsk─ů, wy┼Ťmienity tekst pozna┼äskiego socjologa Macieja Fr─ůckowiaka o nadu┼╝ywaniu poj─Öcia procesu w projektach kulturalnych i animacyjnych oraz wywiad z architektem i badaczem modernizmu afryka┼äskiego, Manuelem Herzem ÔÇô sprawi─ů wam wiele rado┼Ťci. Szukajcie ÔÇ×NotesuÔÇŁ na mie┼Ťcie!
piotr-bosacki-aceton-2014-csw-zamek-ujazdowski-warszawa-2015-04-17-920x517-2

materiały prasowe


ÔÇ×Sprawa jest w za┼éatwianiu. Piotr BosackiÔÇŁ, kurator: Stach Szab┼éowski, Centrum Sztuki Wsp├│┼éczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie
Tytu┼éowa ÔÇ×Sprawa jest w za┼éatwianiuÔÇŁ to kilkana┼Ťcie odkurzaczy, poch┼éaniaj─ůcych przez r├│┼╝nego rodzaju filtry w kszta┼écie piramid powietrze warszawskiego CSW Zamek Ujazdowski. Instalacji towarzyszy ha┼éas i charakterystyczny dla tych urz─ůdze┼ä zapach. Filtry, przypominaj─ůce panele wyg┼éuszaj─ůce spotykane w studiach nagra┼ä, z biegiem dni staj─ů si─Ö szare. Trudno przewidzie─ç, jak d┼éugo potrwa proces ich ca┼ékowitego zabrudzenia. Rozwini─Öciem pracy jest film ÔÇ×KameroodkurzaczÔÇŁ. Piotr Bosacki obejrza┼é kiedy┼Ť na YouTube film ÔÇ×Top 9 wyst─ůpie┼ä polskich artyst├│w wsp├│┼éczesnychÔÇŁ. Polecam go wszystkim czytelnikom i czytelniczkom mojej rubryki. Przebija subtelno┼Ťci─ů ┼╝arty Karola Strasburgera i chytr─ů bab─Ö z Radomia. Na filmie widzimy w pewnym momencie Miros┼éawa Ba┼ék─Ö ÔÇô jednego z najbardziej znanych polskich artyst├│w sztuk wizualnych, kt├│rego prace osi─ůgaj─ů zawrotne ceny na targach sztuki. Ba┼éka opowiada o analogii mi─Ödzy kamer─ů a odkurzaczem, wychodz─ůc od za┼éo┼╝e┼ä swojego ÔÇ×KamerooodkurzaczaÔÇŁ. W tym samym czasie Kordian Lewandowski komentuje jego wypowiedzi, machaj─ůc przed kamer─ů rur─ů od odkurzacza z przywi─ůzan─ů do niej kamer─ů. ÔÇ×Musz─Ö przyzna─ç, ┼╝e ogl─ůda┼éem ten film nieuwa┼╝nie, dlatego granica mi─Ödzy s┼éowami Ba┼éki a wyst─ůpieniem Lewandowskiego zatar┼éa mi si─Ö. W efekcie przez u┼éamek sekundy przesz┼éo mi przez my┼Ťl, ┼╝e Miros┼éaw Ba┼éka naprawd─Ö nakr─Öci┼é jakie┼Ť wideo w ten spos├│b, ┼╝e przywi─ůza┼é kamer─Ö do rury odkurzacza i prowadzi┼é kamer─Ö posuwistymi ruchami charakterystycznymi dla odkurzacza. Pomy┼Ťla┼éem te┼╝, ┼╝e to raczej umiarkowanie dobry pomys┼é na wideo i ┼╝e je┼Ťli chodzi o po┼é─ůczenie kamery z odkurzaczem, to lepiej by┼éoby umie┼Ťci─ç kamer─Ö wewn─ůtrz odkurzacza i sfilmowa─ç, jak odkurzacz nape┼énia si─Ö nieczysto┼ŤciamiÔÇŁ. Tak powsta┼é film ÔÇ×KameroodkurzaczÔÇŁ.
Opowie┼Ť─ç o materialno┼Ťci sztuki zaczynamy jednak na samym pocz─ůtku, ogl─ůdaj─ůc hipnotyzuj─ůce wideo ÔÇ×Die Kunst der AnimationÔÇŁ. To kr├│tkie filmy animowane bez d┼║wi─Öku nawi─ůzuj─ůce do tradycji etiud czy miniatur. I tak w ramach tego cyklu widzimy ÔÇ×AcetonÔÇŁ. Film przedstawia prac─Ö ┼╝urawia do pompowania ropy. Zosta┼é on jednak zbudowany z ┼╝├│┼étych d┼éugopis├│w. W 16 etiudach widzimy rozpuszczaj─ůcego si─Ö w acetonie d┼éugopisowego ┼╝urawia. Kolejne z cyklu filmy ÔÇô ÔÇ×JunkersÔÇŁ, czyli zap─Ötlona animacja procesu rozpadu w ciep┼éej wodzie 20 papierowych samolocik├│w; ÔÇ×Film dywanowyÔÇŁ, kt├│ry powsta┼é z 50 dywan├│w (widzimy je na wystawie), z czego ka┼╝dy kolejny ma kr├│tsze w┼éosia, przez co obraz animacji si─Ö samoistnie wyostrza; ÔÇ×TabletkaÔÇŁ ukazuj─ůcy tabletk─Ö musuj─ůc─ů po dnie akwarium ÔÇô pokazuj─ů potencja┼é sztuki opartej na przedmiocie, badaniu naukowym, poj─Öciu czasu i wp┼éywu natury.
ÔÇ×Chamber musicÔÇŁ to kolejna instalacja Bosackiego. Widz wchodzi w labirynt klaustrofobicznych boks├│w, w kt├│rych s┼éyszy inne d┼║wi─Öki. Zamykaj─ůc lub zostawiaj─ůc uchylone drzwi ÔÇô mo┼╝e wybra─ç, czy chce s┼éysze─ç szumy przypisane do jednego pomieszczenia, czy te┼╝ do kilku. Przestrze┼ä architektoniczna jest wi─Öc to┼╝sama z przestrzeni─ů d┼║wi─Ökow─ů.
W dw├│ch salach mo┼╝na zobaczy─ç kolejne instalacje Bosackiego ÔÇô rze┼║b─Ö kinetyczn─ů ÔÇ×Instrumenty strunoweÔÇŁ i ÔÇ×KosmosÔÇŁ. Ta ostatnia to akwarium, w kt├│rym woda jest wprowadzana w ruch wirowy. Obecna w nim dafnia porusza si─Ö niczym galaktyka.
Bosacki tworzy ┼Ťwiaty, remiksuj─ůc wiedz─Ö naukow─ů, elementy przyrody i kody przypisane sztukom wizualnym. Jego najnowsze prace dodaj─ů r├│wnie┼╝ element cnoty cierpliwo┼Ťci. Artysta pos┼éuguje si─Ö przedmiotami z najbli┼╝szego otoczenia cz┼éowieka. Wprawione w ruch po prostu trwaj─ů. Tak po prostu.
 
Piotr Bosacki (ur. 1977) ÔÇô absolwent Pa┼ästwowej Szko┼éy Muzycznej II im. Fryderyka Chopina oraz Akademii Sztuk Pi─Öknych w Poznaniu. Pracuje jako adiunkt w Katedrze Intermedi├│w pozna┼äskiego Uniwersytetu Artystycznego. Wsp├│┼étworzy┼é za┼éo┼╝on─ů w 2007 roku nieformaln─ů grup─Ö artystyczn─ů PENERSTWO i zesp├│┼é muzyczny KOT. Jest artyst─ů o wszechstronnych zainteresowaniach. Tworzy filmy animowane, instalacje, obiekty, rysunki, zajmuje si─Ö tw├│rczo┼Ťci─ů literack─ů i kompozycj─ů muzyczn─ů. Swoj─ů praktyk─Ö artystyczn─ů sam por├│wnuje do filozofii przyrody. Prace Bosackiego to swego rodzaju eksperymentalne modele rzeczywisto┼Ťci, na przyk┼éadzie kt├│rych artysta studiuje natur─Ö rzeczy ÔÇô jej struktur─Ö, mechanik─Ö i poetycki potencja┼é. Materi─Ö, obrazy i j─Özyk do budowy oraz opis├│w tych modeli artysta czerpie z powszedniego do┼Ťwiadczenia. Jego ulubione tworzywa to przedmioty codziennego u┼╝ytku, proste materia┼éy plastyczne, takie jak papier czy karton, zaczerpni─Öte z ┼╝ycia anegdoty, sny, mowa potoczna. To skromne uniwersum rzeczy zwyk┼éych jest dla artysty punktem wyj┼Ťcia do filozoficznych spekulacji i jednocze┼Ťnie do poszukiwania aspektu poetyckiego w ludzkim prze┼╝ywaniu ┼Ťwiata, przy czym filozofia i poezja stapiaj─ů si─Ö w tw├│rczo┼Ťci Bosackiego w jedno. W roku 2009 wyda┼é zbi├│r miniatur literackich „Traumtagebuch”, w kt├│rym opisa┼é mi─Ödzy innymi wynalezion─ů przez siebie technologi─Ö obrazu filmowego ci─ůg┼éego (film bez klatek). W roku 2012 nak┼éadem Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu opublikowana zosta┼éa ksi─ů┼╝ka Bosackiego ÔÇ×Urz─ůdzenie element├│wÔÇŁ ÔÇô kr├│tka rozprawa o dziele sztuki jako konstrukcji j─Özykowej.┬áW 2011 roku artysta otrzyma┼é Nagrod─Ö Publiczno┼Ťci na przegl─ůdzie polskiego kina niezale┼╝nego w ramach 36. Festiwalu Polskich Film├│w Fabularnych w Gdyni. W 2013 roku otrzyma┼é nominacj─Ö do nagrody ÔÇ×SpojrzeniaÔÇŁ. Na Festiwalu Animator 2014 otrzyma┼é Nagrod─Ö SFP dla najlepszego filmu polskiego.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś