Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Ciężki bagaż polskiej szkoły

Strajk i pandemia nie wywo┼éa┼éy kryzysu. One go uwydatni┼éy.
Ciężki bagaż polskiej szkoły
Zdj─Öcie z warsztatu ÔÇ×Lekcje OporuÔÇŁ

Polska szko┼éa d┼║wiga baga┼╝, przy kt├│rym uczniowskie plecaki, wypakowane ci─Ö┼╝kimi podr─Öcznikami i przygniataj─ůce ucznia niemal do ziemi, to igraszka. Dwa ostatnie lata przyczyni┼éy si─Ö do tego szczeg├│lnie. Strajk z kwietnia 2019 roku zako┼äczy┼é si─Ö pora┼╝k─ů, a jego uczestniczki i uczestnicy do dzi┼Ť m├│wi─ů o poczuciu upokorzenia, jakiego doznali ze strony rz─ůdz─ůcych.

Pandemia i chaotyczne wprowadzanie edukacji zdalnej do┼éo┼╝y┼éy spory kamie┼ä do i tak ju┼╝ ci─Ö┼╝kiego baga┼╝u polskich nauczycielek i nauczycieli, dyrektorek i dyrektor├│w szk├│┼é.

Strajk i pandemia nie wywo┼éa┼éy kryzysu, one go uwydatni┼éy. Ostatnia reforma edukacji, przepe┼éniona (i w wielu aspektach archaiczna) podstawa programowa, uczenie pod testy, nieprzystaj─ůcy do dynamicznej, zmieniaj─ůcej si─Ö rzeczywisto┼Ťci pruski model edukacyjny ÔÇô na to wszystko wskazuj─ů nauczycielki i nauczyciele.

43. papierowy numer ÔÇ×KontaktuÔÇŁ po┼Ťwi─Öcony by┼é polskiej szkole. Promuj─ůc go i korzystaj─ůc z chwilowego spowolnienia pandemii, zorganizowali┼Ťmy w Europejskim Centrum Solidarno┼Ťci w Gda┼äsku ca┼éodzienny warsztat. Do poprowadzenia go zaprosili┼Ťmy cz┼éonkinie Stowarzyszenia Pedagog├│w Teatru. Do udzia┼éu ÔÇô grup─Ö dwudziestu nauczycielek i nauczycieli z ca┼éej Polski. Z r├│┼╝nym sta┼╝em, z prywatnych i publicznych plac├│wek, strajkuj─ůcych i nie. Dla nas by┼éa to okazja ÔÇô podobnie jak ta ods┼éona ÔÇô by dopisa─ç aneks do wspomnianego numeru. Dla SPT ÔÇô jedno ze spotka┼ä, kt├│re przekuje si─Ö na spektakl ÔÇ×Lekcje OporuÔÇŁ

Dorota Ogrodzka i zesp├│┼é Stowarzyszenia Pedagog├│w Teatru pracuj─ů w┼éa┼Ťnie nad projektem teatralnym po┼Ťwi─Öconym strajkowi nauczycieli. Przygotowuj─ůc si─Ö, prowadz─ů rozmowy i warsztaty, gromadz─ůc wielog┼éos historii. ÔÇ×Okazuje si─Ö, ┼╝e te opowie┼Ťci z kwietnia 2019 roku w wi─Ökszo┼Ťci pozostaj─ů brutalnie zerwane, niedoko┼äczone, popl─ůtane. Nie by┼éo kiedy ich wyrazi─ç, posk┼éada─ç, prze┼╝y─ç. Wraz z nimi, cz─Östo wypowiadanymi po raz pierwszy, dostajemy pakiet zaufania i dost─Öp do skomplikowanych uczu─çÔÇŁ ÔÇô pisze Dorota Ogrodzka w tek┼Ťcie przybli┼╝aj─ůcym za┼éo┼╝enia spektaklu i metody pracy nad nim.

Dorota Ogrodzka wraz z Ig─ů Dzi─Ögielewsk─ů i Gra┼╝yn─ů Kope─ç prowadzi┼éy gda┼äski warsztat w spos├│b, kt├│ry pozwala┼é uczestniczkom i uczestnikom porz─ůdkowa─ç wspomnienia i emocje zwi─ůzane ze strajkiem. I przekuwa─ç je na pytania o szko┼é─Ö przysz┼éo┼Ťci. Zanim jednak b─Öd─ů w stanie zarysowa─ç jej obraz, musz─ů opowiedzie─ç o szkole, w kt├│rej funkcjonuj─ů. O szkole, kt├│rej si─Ö po┼Ťwi─Öcili i w kt├│rej cz─Östo coraz mniej widz─ů nadziei na zmian─Ö. I coraz mniej miejsca dla siebie.

Dwoje uczestnik├│w tych warsztat├│w zaprosili┼Ťmy do napisana komentarza, do podzielenia si─Ö z nami tym, z jak─ů szko┼é─ů mierz─ů si─Ö na co dzie┼ä.

Ma┼égorzata Szeja, strajkuj─ůca polonistka, pisze: ÔÇ×Strajk nauczycielski w 2019 roku ostatecznie domkn─ů┼é okres trzydziestu lat, podczas kt├│rych najpierw kwit┼éa, a potem coraz bardziej obumiera┼éa wiara w to, ┼╝e polska szko┼éa mo┼╝e by─ç autonomiczna, demokratyczna, wspierana przez pa┼ästwo, rodzic├│w, samorz─ůd, a zaw├│d nauczyciela cieszy┼é si─Ö b─Ödzie presti┼╝em i szacunkiem [ÔÇŽ]. Tak wi─Öc trzydzie┼Ťci lat przepracowa┼éam w firmie, kt├│ra nigdy nie wysz┼éa z fazy reorganizacji, i w┼éa┼Ťnie wysch┼éa ┼╝yciodajna studnia, z kt├│rej czerpa┼éam si┼éy, by to dalej znosi─çÔÇŁ.

Micha┼é Romanowski, polonista z ma┼éej wiejskiej szko┼éy na ┼╗u┼éawach, nie strajkowa┼é. Jego szko┼éa nie wzi─Ö┼éa udzia┼éu w referendum, jednak on sam podkre┼Ťla, ┼╝e tak sformu┼éowane postulaty strajkowe, ca┼ékowicie pomijaj─ůce kwesti─Ö podstawy programowej, nie sk┼éoni┼éyby go do strajku. W tek┼Ťcie dla nas napisa┼é: ÔÇ×Chodzi o to, by tym, kt├│rzy redaguj─ů podstawy programowe, si─Ö zgadza┼éo. By to, co wok├│┼é nich, zgadza┼éo si─Ö z tym, co w ich g┼éowie, by nie by┼éo zgrzyt├│w poznawczych i szum├│w na ┼é─ůczach, by mie─ç wok├│┼é siebie taki ┼Ťwiat, jakiego obraz si─Ö we w┼éasnym m├│zgu pie┼Ťci i tuli. Nauczyciele powielaj─ů schematy, w kt├│re sami byli wt┼éoczeni, tre┼Ťci i metody, kt├│rymi sami byli uczeni. Na pytanie ┬źdlaczego?┬╗ odpowiedzieliby zapewne: ┬źtak zostali┼Ťmy nauczeni┬╗ÔÇŁ.

I dodaje: ÔÇ×Polska szko┼éa jest nie na tematÔÇŁ.

Gdzie szuka─ç nadziei? W mr├│wczej pracy u podstaw czy w rewolucji? A mo┼╝e wÔÇŽ teatrze? Zapraszamy do lektury tekst├│w uzupe┼éniaj─ůcych i zamykaj─ůcych 43. numer ÔÇ×KontaktuÔÇŁ, kt├│remu nadali┼Ťmy tytu┼é ÔÇ×Samotno┼Ť─ç nauczycielekÔÇŁ.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś