Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Brzuch a Wielki Post

┼Üwi─Ötej pami─Öci ukrai┼äski metropolita Wo┼éodymyr powiedzia┼é: ÔÇ×W po┼Ťcie najwa┼╝niejsze jest to, aby nie je┼Ť─ç jeden drugiego, czyli nie krzywdzi─ç si─Ö wzajemnieÔÇŁ. I to jest sedno postnej sprawy.

ilustr.: Andrzej D─Öbowski

ilustr.: Andrzej D─Öbowski


Wielki Post: c├│┼╝ to takiego?
My┼Ťl─Ö, ┼╝e jest to jakie┼Ť wejrzenie w siebie, na innych patrzenie ┼╝yczliwsze.
S┼éowo ÔÇ×postÔÇŁ obrasta w znaczenia dziwnie szybko. Mamy zatem ÔÇ×postkomunizmÔÇŁ, ÔÇ×postmodernizmÔÇŁ i tym podobne. Ostatnio ukuto termin ÔÇ×postprawdaÔÇŁ, co oznacza tamtej przeciwie┼ästwo, czyli po prostu mijanie si─Ö z ni─ů. Wcze┼Ťniej przysz┼éa r├│wnie┼╝ z Zachodu taka sama nazwa internetowej wypowiedzi.
Ale jeszcze wcze┼Ťniej oczywiste dla zwyk┼éych zjadaczy chleba by┼éo to, ┼╝e post to poniek─ůd sprawa zoologiczna: rozr├│┼╝nianie r├│┼╝nych kr─Ögowc├│w; ┼╝e ryba to nie kurczak, w├│┼é, ┼Ťwinia ani jaki┼Ť cielak na przyk┼éad. Po┼╝ywienie gorszego gatunku, zatem dopuszczalne w czasie, kiedy trzeba si─Ö ÔÇ×umartwia─çÔÇŁ. Chocia┼╝ jest tutaj dalszy problem: na przyk┼éad z owymi o┼Ťmiorniczkami, kt├│re dzi─Öki pewnemu pods┼éuchowi sta┼éy si─Ö problemem personalno-politycznym. Nie m├│wi─ůc o rakach, ma┼é┼╝ach i innych podobnych stworach: ssakami ani ptakami nie s─ů, ┼éami─ů post zatem czy nie? A poza tym na przyk┼éad ┼éoso┼Ť to oczywisty delikates, spo┼╝ywanie go wydaje si─Ö postem bardzo wzgl─Ödnym.
W krajach basenu Morza ┼Ür├│dziemnego pokarm rybny by┼é najta┼äszy, bo te zwierzaki hodowa┼éy si─Ö same, zatem najmniej luksusowy, zaspokajanie nim g┼éodu by┼éo pewn─ů ascez─ů. Dzisiaj tak┼╝e w Polsce, na Zachodzie to ju┼╝ oczywiste, trzeba koniecznie my┼Ťle─ç o jakiej┼Ť innej postnej specyfice. Pewien austriacki historyk Ko┼Ťcio┼éa przypomnia┼é niedawno sp├│r jezuit├│w z dominikanami o to, czy ┼éamie zasady postu konsumpcja czekolady. I kt├│ry┼Ť papie┼╝ stwierdzi┼é autorytatywnie, ┼╝e nie ┼éamie. Bo przecie┼╝ czekolada to zupe┼énie nie mi─Öso, nawet nie ryba ani postne jajko. Co┼Ť tu nie gra…
Pozwoli┼éem sobie na co nieco ironii, ale mo┼╝e nie jest ona grzechem nawet w Wielkim Po┼Ťcie i nawet w odniesieniu do rozporz─ůdze┼ä naszej w┼éadzy ko┼Ťcielnej, kt├│ra gastronomiczne pomys┼éy ascetyczne stale podtrzymuje. O┼Ťmieli┼é mnie do takiej krytyki tekst jezuity, ks. Wojciecha Zi├│┼éka. W marcowym numerze znakomitego pisma dominika┼äskiego ÔÇ×W drodzeÔÇŁ pozwoli┼é on sobie na takie s┼éowa: ÔÇ×Jestem przeciwnikiem ┬źub├│stwiania┬╗ postu, robienia ze┼ä jakiego┼Ť┬á superprzykazaniaÔÇŁ. S─ů w tym numerze pozna┼äskiego miesi─Öcznika r├│wnie┼╝ rozmowy Tomasza Ma─çkowiaka z chrze┼Ťcijank─ů prawos┼éawn─ů z Sanoka oraz z imamem wielkopolskim. Wynika z ich wypowiedzi, ┼╝e w ich wsp├│lnotach religijnych przestrzega si─Ö post├│w nawet bardziej radykalnie ni┼╝ u nas. Muzu┼éma┼äski ramadan to ca┼éomiesi─Öczne obywanie si─Ö bez jedzenia i picia od wschodu do zachodu s┼éo┼äca, a odr├│┼╝nianie mi─Ösa ssak├│w i ptak├│w od rybiego jest w prawos┼éawiu o wiele bardziej rygorystyczne. Ale autorka z tego Ko┼Ťcio┼éa zaznacza te┼╝, ┼╝e ÔÇ×post to co┼Ť wi─Öcej ni┼╝ tylko ograniczenie kulinarneÔÇŁ. Pisze: ÔÇ×bardzo mi si─Ö podoba┼éo to, co powiedzia┼é swego czasu ┼Ťwi─Ötej pami─Öci ukrai┼äski metropolita Wo┼éodymyr: ┬źW po┼Ťcie najwa┼╝niejsze jest to, aby nie je┼Ť─ç jeden drugiego, czyli nie krzywdzi─ç si─Ö wzajemnie┬╗ÔÇŁ. Ot├│┼╝ to, jest tutaj samo sedno postnej sprawy. Podoba mi si─Ö my┼Ťlenie na ten temat ewangelik├│w, kt├│rym obce s─ů w tej dziedzinie ko┼Ťcielne regulacje: gdy sami chc─ů, to poszcz─ů, nieraz nie jedz─ůc dzie┼ä ca┼éy. Obywaj─ů si─Ö tym bardziej bez odr├│┼╝niania postu ilo┼Ťciowego od jako┼Ťciowego, jak si─Ö ta klasyfikacja nazywa po rzymskokatolicku.
Oczywi┼Ťcie bowiem to nie jest w og├│le problem brzucha, ale ducha. Zgrabna figura to wi─Öksza kultura, ale jeszcze wi─Öksza, gdy nie o cielesn─ů figur─Ö chodzi. R├│wnie┼╝ wymaga gimnastyki i ─çwiczenia rozmaitego. Dobrze, jeszcze lepiej jest dba─ç o tamt─ů duchow─ů. ┼╗eby owo wielkopostne umartwianie si─Ö polega┼éo raczej na czym┼Ť poniek─ůd wr─Öcz przeciwnym. Na o┼╝ywianiu si─Ö w┼éa┼Ťnie! Na przypominaniu sobie, ┼╝e si─Ö jest, jakby nie by┼éo, chrze┼Ťcijaninem. Na g┼é─Öbszym wgl─ůdaniu w siebie, nie narcystycznym, ale krytycznym. Ocenianiu rozmiar├│w w┼éasnego EGO i pr├│bie jego zmniejszania. Uwa┼╝niejszym ni┼╝ dot─ůd spogl─ůdaniu na innych. Patrzeniu na nich prawie tak ┼╝yczliwie jak na samego siebie. Prawie: przykazanie Bo┼╝e brzmi bowiem ÔÇ×jak siebie samegoÔÇŁ, ale zadanie to jest raczej dla ┼Ťwi─Ötych m─Öczennik├│w.
Co prawda, to ju┼╝ mo┼╝e raczej dziedzina towarzyszki postu, jak─ů jest ja┼ému┼╝na, ale praktyki te si─Ö przecie┼╝ dosy─ç ┼Ťci┼Ťle ┼é─ůcz─ů. Przede wszystkim w takim pomy┼Ťle, ┼╝eby pieni─ůdze na postnych wyrzeczeniach zaoszcz─Ödzone przeznacza─ç na pomoc g┼éoduj─ůcym. Ale przecie┼╝ i w innych tak zwanych dobrych uczynkach, co do cia┼éa i co do ducha, ta druga, duchowa mo┼╝liwo┼Ť─ç widzi mi si─Ö wr─Öcz kolosalna. Jest bowiem ogromnie du┼╝o bli┼║nich naszych, kt├│rym trzeba przede wszystkim tak zwanego dobrego s┼éowa. Przy czym niekt├│rzy z nich wol─ů raczej m├│wi─ç ni┼╝ s┼éucha─ç, maj─ů fizjologiczn─ů niemal potrzeb─Ö wygadania si─Ö. Inni gadu┼éami nigdy przedtem nie byli, ale na staro┼Ť─ç ludzi bliskich wok├│┼é nich coraz mniej, czuj─ů si─Ö coraz bardziej samotni. Telefonujmy do nich, odwiedzajmy ich! Stale, ale szczeg├│lnie w dzisiejszym czasie ko┼Ťcielnym, kt├│ry zacz─ů┼é si─Ö w tym roku w ┼Ťrod─Ö zwan─ů popielcow─ů 1 marca, a sko┼äczy, kiedy zacznie si─Ö tak zwane Triduum Paschalne, czyli wieczorem 13 kwietnia. Postarajmy si─Ö by─ç na to najwi─Öksze ┼Ťwi─Öto chrze┼Ťcija┼äskie chocia┼╝ troch─Ö lepsi. Amen! Alleluja!

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś