Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Bo rodziny si─Ö nie wybiera…

Film ÔÇ×Wszyscy w naszej rodzinieÔÇŁ w re┼╝yserii Radu Jude opowiada histori─Ö rumu┼äskiej rodziny, w kt├│rej zosta┼éy pope┼énione chyba wszystkie mo┼╝liwe b┼é─Ödy wychowawcze oraz przekroczone wszelkie granice zdrowego rozs─ůdku.

 

Historia rozpoczyna si─Ö w momencie, gdy Marius ÔÇô m┼éody, rozwiedziony dentysta w pe┼énym podekscytowaniu wyrusza w podr├│┼╝ rowerem, by sp─Ödzi─ç kilka wakacyjnych dni ze swoj─ů c├│reczk─ů ÔÇô Sofi─ů. Jeszcze zanim si─Ö z ni─ů spotka, odwiedza rodzic├│w. W domu rodzinnym wita go nielubi─ůcy sprzeciw├│w ojciec oraz pob┼éa┼╝liwa matka. Wizyta oczywi┼Ťcie ko┼äczy si─Ö k┼é├│tni─ůÔÇŽ Wreszcie Marius dociera do mieszkania swojej by┼éej ┼╝ony Otilii, w kt├│rym atmosfera nie r├│┼╝ni si─Ö specjalnie od nastroju u rodzic├│w ÔÇô panuje tam podobny nie┼éad i eklektyzm. Nie tylko przedmiot├│w, ale i emocji.

 

Film Jude nie nale┼╝y do ┼éatwych, mimo groteskowo┼Ťci niekt├│rych wydarze┼ä, poniewa┼╝ obserwujemy dziewczynk─Ö przesi─ůkni─Öt─ů jak g─ůbka zagmatwanymi emocjami rodzic├│w i ich nieracjonalnym post─Öpowaniem. Ojciec nie potrafi pogodzi─ç si─Ö z faktem, ┼╝e ma ograniczony dost─Öp do c├│rki i w pewnym momencie traci panowanie nad sob─ů ÔÇô Sofia staje si─Ö kart─ů przetargow─ů mi─Ödzy rodzicami. W przeciwie┼ästwie do ÔÇ×RozstaniaÔÇŁ Farhadiego, w kt├│rym mimo r├│wnie trudnej sytuacji czu┼éo si─Ö trosk─Ö o dziecko, tutaj mo┼╝emy poczu─ç si─Ö jak na wiejskim bazarze.

 

Nie spos├│b nie zauwa┼╝y─ç podobie┼ästwa do ÔÇ×RzeziÔÇŁ Pola┼äskiego ze wzgl─Ödu na klaustrofobiczno┼Ť─ç akcji oraz tytu┼é, kt├│ry nawet lepiej pasowa┼éby do filmu Jude, ni┼╝ do filmu polskiego re┼╝ysera. Rzeczywi┼Ťcie, napi─Öcie narastaj─ůce z ka┼╝d─ů wypowiedzi─ů prowadzi do autentycznej masakry na rodzinie. Kabaretow─ů sceneri─Ö trafnie podkre┼Ťla dziecinna melodia b─Öd─ůca praktycznie jedyn─ů ┼Ťcie┼╝k─ů d┼║wi─Ökow─ů (i bardzo dobrze, poniewa┼╝ minimalizm melodii uwypukli┼é wrzask s┼é├│w i pozwoli┼é skoncentrowa─ç si─Ö na obrazach) oraz piosenka wykonana przez Sofi─Ö dla taty, ┼Ťwietnie kontrastuj─ůca z atmosfer─ů w domu. Mocnym aspektem filmu s─ů zdj─Öcia. Kamera prowadzona jest bardzo chaotycznie i reportersko, burz─ůc tym samym barier─Ö mi─Ödzy nami a ┼Ťwiatem rumu┼äskiej rodziny. Operator jest blisko bohater├│w, ┼Ťledzi ich ka┼╝dy krok, podgl─ůda, czasami tworzy zdj─Öcia w taki spos├│b, jakby w tym ma┼éym mieszkaniu nie by┼éo ju┼╝ dla niego miejsca.

 

Mimo pocz─ůtkowej sztywno┼Ťci wykonawc├│w, z biegiem wydarze┼ä zar├│wno gra aktorska, jak i akcja nabieraj─ů tempa. Autorowi uda┼éo si─Ö stworzy─ç ┼Ťwiat dosy─ç absurdalny, jak┼╝e cz─Östo spotykany w dzisiejszym ┼Ťwiecie, niemniej jednak zako┼äczenie nie przekonuje. Tak jak w ÔÇ×RozstaniuÔÇŁ by┼éo wr─Öcz idealne, tak u Jude wydaje si─Ö by─ç ska┼╝one brakiem pomys┼éu. Obroni─ç mo┼╝e si─Ö tylko tym, i┼╝ na konflikty rodzinne bardzo cz─Östo te┼╝ brakuje pomys┼é├│w.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś