Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Biskupi wo艂aj膮 o sob贸r

Grupa hierarch贸w nawo艂uj膮cych do zwo艂ania kolejnego soboru tworzy ca艂kiem ciekawe towarzystwo, do kt贸rego nale偶膮 nie tylko sfrustrowani teologowie 偶膮dni s艂awy. W ostatniej dekadzie w艣r贸d zwolennik贸w takiego ruchu nie brak艂o te偶 biskup贸w, w tym kardyna艂贸w, nawet w samym Watykanie.

ilustr.: Olga Mici艅ska


 
W lutym 2012 r. George Weigel przekonywa艂, 偶e 鈥瀓est wiele dobrych racji przeciwko szybkiemu zwo艂ywaniu III Soboru Watyka艅skiego鈥, o kt贸ry dopominaj膮 si臋 鈥 doda艂 z niejak膮 doz膮 lekcewa偶enia 鈥 鈥瀔atolicy z lewej burty Barki 艣w. Piotra鈥. S艂ynny biograf Jana Paw艂a II nie wymienia 偶adnych nazwisk owych ko艣cielnych 鈥瀕ewicowc贸w鈥 鈥 a szkoda, bo to ca艂kiem ciekawe towarzystwo, do kt贸rego nale偶膮 nie tylko sfrustrowani teologowie 偶膮dni s艂awy. W ostatniej dekadzie w艣r贸d zwolennik贸w kolejnego soboru nie brak艂o te偶 biskup贸w, w tym kardyna艂贸w, nawet w samym Watykanie.
 
Marzenie kardyna艂a
Niew膮tpliwie w mediach najg艂o艣niej by艂o o apelu kardyna艂a Carlo Marii Martiniego, zmar艂ego niedawno arcybiskupa Mediolanu. W艂oski hierarcha, za 偶ycia cz臋sto wymieniany w艣r贸d kandydat贸w na papie偶a, swoim 鈥 jak to uj膮艂 鈥 鈥瀖arzeniem鈥 o nowym soborze podzieli艂 si臋 ju偶 z uczestnikami Synodu Biskup贸w, kt贸ry odby艂 si臋 w Rzymie w 1999 roku. Przedstawi艂 w贸wczas wcale obszern膮 palet臋 gor膮cych i powa偶nych problem贸w, kt贸rymi mieliby zaj膮膰 si臋 przyszli ojcowie soborowi. 鈥濳luczowym zadaniem 鈥 m贸wi艂 鈥 jest pog艂臋bienie i rozwini臋cie eklezjologii komunii II Soboru Watyka艅skiego鈥, w czym zasadnicze miejsce zajmuje kwestia kolegialno艣ci biskup贸w, czyli sposob贸w kierowania Ko艣cio艂em przez biskup贸w. Za tymi fachowymi teologicznymi okre艣leniami kryj膮 si臋 konkretne problemy, kt贸re zwi膮zane s膮 dzi艣 z umacnianiem si臋 鈥 wbrew II Soborowi Watyka艅skiemu 鈥 rzymskiego centralizmu w Ko艣ciele, ze szkod膮 dla autonomii Ko艣cio艂贸w lokalnych w r贸偶nych regionach 艣wiata.
鈥濱nnymi problemami 鈥 kontynuowa艂 kardyna艂 鈥 s膮 brak, w niekt贸rych krajach dramatyczny, ksi臋偶y i pi臋trz膮ce si臋 przed biskupami trudno艣ci z zagwarantowaniem wiernym duszpasterskiej opieki przez wystarczaj膮c膮 liczb臋 szafarzy Ewangelii i Eucharystii鈥. Konkretnie chodzi tu o 鈥 wci膮偶 偶yw膮 鈥 kwesti臋 dopuszczenia do 艣wi臋ce艅 kap艂a艅skich 偶onatych m臋偶czyzn.
 
鈥濲eszcze inne problemy 鈥 dalej kardyna艂 Martini 鈥 to miejsce kobiet w spo艂ecze艅stwie i Ko艣ciele, udzia艂 艣wieckich w ministerialnej odpowiedzialno艣ci, seksualno艣膰, dyscyplina ma艂偶e艅ska, praktyka sakramentu spowiedzi, stosunek do siostrzanych Ko艣cio艂贸w prawos艂awnych i 鈥 patrz膮c szerzej 鈥 potrzeba o偶ywienia ekumenicznej nadziei oraz konieczno艣膰 wypracowania relacji mi臋dzy demokracj膮 i warto艣ciami, mi臋dzy prawami cywilnymi i prawem moralnym鈥.
Dwa lata p贸藕niej o zwo艂aniu kolejnego soboru m贸wi艂 tak偶e kardyna艂 Karl Lehmann, przewodnicz膮cy niemieckiego episkopatu. Hierarcha sugerowa艂, 偶e wsp贸艂czesne problemy Ko艣cio艂a wo艂aj膮 o spotkanie biskup贸w, kt贸rzy byliby w艂adni podejmowa膰 decyzje, a to gwarantuje jedynie sob贸r. Ka偶de inne zgromadzenie biskup贸w, tak偶e rzymskie ich synody, z definicji mog膮 jedynie doradza膰 papie偶owi. Nieco p贸藕niej kardyna艂 Lehmann stwierdzi艂, 偶e na zwo艂ywanie Soboru Watyka艅skiego III jest jednak jeszcze za wcze艣nie. Zamiast tego zaproponowa艂 refleksj臋 nad udoskonaleniem sprawowania kolegialno艣ci w Ko艣ciele poprzez przemy艣lenie 鈥瀋a艂ej sieci relacji mi臋dzy synodami, kuri膮 rzymsk膮, konferencjami episkopat贸w i kolegium kardyna艂贸w oraz zdefiniowanie specyficznych obowi膮zk贸w ka偶dej z tych instytucji鈥.
 
Petycja biskup贸w
Rok po kardynale Lehmanie o III Sob贸r Watyka艅ski upomnia艂o si臋 ponad 40 biskup贸w, tak偶e kardyna艂贸w, z Ameryki 艁aci艅skiej i Azji. Opublikowali oni w sieci specjaln膮 petycj臋 do papie偶a w tej sprawie. W艣r贸d jej sygnatariuszy znale藕li si臋 kardyna艂 Paulo Evaristo, emerytowany biskup Sao Paulo, arcybiskup Moacyr Grechi z Porto Velho tak偶e w Brazylii, biskup Julio Xavier Labayen z Infanta na Filipinach i kardyna艂 Stephen Fumio Hamao, emerytowany biskup Jokohamy i przewodnicz膮cy Papieskiej Rady Migrant贸w i Podr贸偶uj膮cych.
鈥濶owy sob贸r 鈥 czytamy w petycji 鈥 mia艂by za zadanie pom贸c Ko艣cio艂owi katolickiemu w udzieleniu 鈥 ewangelicznej, w duchu dialogu, w 艣cis艂ej wsp贸艂pracy z innymi Ko艣cio艂ami chrze艣cija艅skimi i religiami 鈥 odpowiedzi na powa偶ne wyzwania, jakie stoj膮 przed ludzko艣ci膮, szczeg贸lnie w obliczu os贸b znajduj膮cych si臋 w sytuacji skrajnego ub贸stwa, w gwa艂townie zmieniaj膮cym si臋 i coraz bardziej wzajemnie powi膮zanym 艣wiecie鈥. W s艂owie wst臋pnym do petycji w艣r贸d wsp贸艂czesnych wyzwa艅 wymienia si臋, obok ub贸stwa, 鈥瀗ier贸wno艣膰, dyskryminacj臋, nadu偶ycia i przemoc [kt贸re] dotykaj膮 wielk膮 cz臋艣膰 艣wiata鈥.
 
Sam kardyna艂 Hamao, komentuj膮c inicjatyw臋, w艣r贸d zagadnie艅 na nowy sob贸r wymieni艂 problemy, jakie nios膮 ze sob膮 bioetyka, in偶ynieria genetyczna, migracja ludno艣ci, rasizm i globalizacja. Z kolei do problem贸w typowo wewn膮trzko艣cielnych zaliczy艂 spraw臋 powo艂a艅 kap艂a艅skich, stylu 偶ycia kap艂a艅skiego i praktyczn膮 realizacj臋 kolegialno艣ci biskup贸w w Ko艣ciele. W odniesieniu do problemu kolegialno艣ci, czyli kierowania Ko艣cio艂em przez biskup贸w w 艂膮czno艣ci i na czele z biskupem Rzymu, hierarcha powiedzia艂: 鈥濿szystko wci膮偶 jest nazbyt rzymskocentryczne. Na przyk艂ad, w Japonii mamy bardzo z艂e do艣wiadczenia ze spraw膮 t艂umaczenia tekst贸w liturgicznych. Przez 10 lat przygotowali艣my przek艂ad Msza艂u na japo艅ski. Po zako艅czeniu prac przes艂ali艣my tekst do aprobaty do Rzymu. Poniewa偶 jednak nikt tutaj nie czyta艂 w naszym j臋zyku, zdecydowano si臋 zaanga偶owa膰 japo艅skich seminarzyst贸w [studiuj膮cych w Rzymie], kt贸rzy nie mieli zaufania dla episkopatu swojego kraju. To by艂 powa偶ny b艂膮d. Potrzeba nam du偶o wi臋kszego uznania dla autorytetu konferencji biskup贸w鈥.
Sygnatariusze petycji podkre艣lili, 偶e zdaj膮 sobie spraw臋 z trudno艣ci organizacyjnych przeprowadzenia nowego soboru, na kt贸re powo艂uj膮 si臋 przeciwnicy jego zwo艂ywania. W 2002 roku o trudno艣ciach tych m贸wi艂 kardyna艂 Joseph Ratzinger, szef Kongregacji Nauki Wiary. Z praktycznego punktu widzenia 鈥 podkre艣li艂 鈥 Ko艣ci贸艂 nie dopracowa艂 si臋 jeszcze w艂a艣ciwych mechanizm贸w i procedur, kt贸re pozwoli艂yby na owocne spotkanie i dialog grupy ponad 4,5 tys. biskup贸w (dzisiaj ju偶 grubo ponad 5 tys.). Po艂udniowoameryka艅scy i azjatyccy biskupi wyrazili przekonanie, 偶e mimo wszystko mo偶na wypracowa膰 odpowiednie mechanizmy przeprowadzenia soboru, w ko艅cu niezbywalnej struktury Ko艣cio艂a.

 

***

W 2009 roku do sprawy III Soboru Watyka艅skiego wr贸ci艂 kardyna艂 Carlo Maria Martini, wtedy ju偶 emerytowany arcybiskup Mediolanu. W rozmowie z w艂oskim dziennikiem 鈥濴a Repubblica鈥 o艣wiadczy艂, 偶e w og贸le sobory winny by膰 zwo艂ywane co 20-30 lat. Obraduj膮ce regularnie sobory, jak u progu nowej ery wnioskowa艂 ju偶 sob贸r w Konstancji (1414-1418), winny by膰 po艣wi臋cone 鈥瀟ylko jednemu, a najwy偶ej dw贸m tematom鈥. Zdaniem kardyna艂a obecnie mog艂aby to by膰 sprawa stosunku Ko艣cio艂a do os贸b rozwiedzionych 偶yj膮cych w kolejnym 鈥 cywilnym 鈥 zwi膮zku ma艂偶e艅skim. Katolicy ci obecnie oficjalnie nie mog膮 przyst臋powa膰 do Komunii 艣wi臋tej. Inny gor膮cy temat 鈥 doda艂 kard. Martini 鈥 to o偶ywienie sakramentu pokuty.
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij