fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Billboardowy coming out

ÔÇ×Dewiacje nie przejd─ůÔÇŁ, ÔÇ×Dobro przeciw nienawi┼ŤciÔÇŁ, ÔÇ×Prawdy nie zas┼éonisz k┼éamstwemÔÇŁ. Takie has┼éa zawis┼éy w pobli┼╝u blok├│w zamieszkiwanych przez rodziny z dzie─çmi czy przy jednej z g┼é├│wnych ulic Bia┼éegostoku. Ich tw├│rcy? Okre┼Ťlaj─ů si─Ö mianem wi─Ökszo┼Ťci, kt├│ra za d┼éugo milcza┼éa.
Billboardowy coming out
ilustr.: Ada Wr─Öga

Cyprianowi si─Ö spodoba┼éy, Katarzyna poczu┼éa wstr─Öt, a OlgaÔÇŽ stara si─Ö ich zrozumie─ç. Cz─Ö┼Ť─ç os├│b przesz┼éa ko┼éo nich oboj─Ötnie. Inni s─ů ju┼╝ zm─Öczeni narastaj─ůcym napi─Öciem. Jak m├│wi─ů niekt├│rzy bia┼éostoczanie, lepiej, aby walczyli na billboardy ni┼╝ na pi─Ö┼Ťci.

Jeden sta┼é za przystankiem, kolejne przy najbardziej ruchliwych ulicach. Wszystkie by┼éy minimalistyczne. Na czarnym tle. Has┼éo ÔÇ×Cia┼éo nie jest do rozpustyÔÇŁ stan─Ö┼éo nieopodal ko┼Ťcio┼éa, w kt├│rego murach Sowieci planowali urz─ůdzi─ç cyrk.

Wolno┼Ť─ç s┼éowa, kt├│ra pozwala na nienawi┼Ť─ç

Olga odkry┼éa, ┼╝e jest biseksualna, w liceum. W jej domu nie m├│wiono o tym, ┼╝e mo┼╝e podoba─ç si─Ö jej inna kobieta, wi─Öc tak trudno by┼éo jej zrozumie─ç, ┼╝e taki sam podziw czuje do m─Ö┼╝czyzn, jak i kobiet. Gdy ujawni┼éa swoj─ů orientacj─Ö przed mam─ů, ta powiedzia┼éa, ┼╝e c├│rka ma wi─Öcej si─Ö do niej nie odzywa─ç. Z up┼éywem czasu, od kiedy Olga znowu zwi─ůza┼éa si─Ö z m─Ö┼╝czyzn─ů, matka traktuje orientacj─Ö c├│rki jako mod─Ö, kt├│ra z czasem przeminie. Spotykaj─ůc si─Ö z kobietami, Olga nie kry┼éa swoich uczu─ç w miejscach publicznych. Jedna sytuacja zosta┼éa z ni─ů na szczeg├│lnie d┼éugo. Pami─Öta, ┼╝e gdy odwa┼╝y┼éa si─Ö z┼éapa─ç jedn─ů ze swoich sympatii za r─Ök─Ö przy galerii handlowej, od razu od grupy m─Ö┼╝czyzn polecia┼éy w ich kierunku s┼éowa: ÔÇ×Pierdolone lesbyÔÇŁ. Od znajomych z Ko┼Ťcio┼éa s┼éysza┼éa, ┼╝e jest chora i ┼╝e za to, co robiÔÇŽ idzie si─Ö do piek┼éa. Te wszystkie sytuacje spowodowa┼éy, ┼╝e pojawi┼é si─Ö w niej nie strach, lecz wola walki.

Billboardy w Bia┼éymstoku z has┼éami anty-LGBT zobaczy┼éa po raz pierwszy na zdj─Öciach w Internecie. W g┼éowie mia┼éa nat┼éok my┼Ťli.

ÔÇô Z jednej strony niekt├│re has┼éa mog─ů mie─ç sens dla innych ludzi. Jest to nieprzyjemne zagranie, ale jestem w stanie je zrozumie─ç. Mo┼╝e musi nast─ůpi─ç zderzenie ┼Ťwiatopogl─ůd├│w, aby temat ruszy┼é do przodu? Wydaj─Ö mi si─Ö, ┼╝e ÔÇ×lepszeÔÇŁ s─ů takie billboardy ni┼╝ agresja typowo fizyczna. Co prawda jedno nap─Ödza drugie, ale p├│ki ludzie nie dojd─ů do porozumienia i wzajemnego szacunku, b─Öd─ů wymy┼Ťlane coraz to nowsze sposoby zakomunikowania swoich racji. My┼Ťl─Ö, ┼╝e z czasem uda si─Ö nam znale┼║─ç spos├│b porozumienia wykluczaj─ůcy agresj─Ö jako si┼é─Ö destrukcyjn─ů. Strategia dyskusji zosta┼éa zmieniona i nie wiadomo, co z tego wyniknie. G┼éo┼Ťne krzyki zamieni┼éy si─Ö w ÔÇ×cicheÔÇŁ billboardy. Wiadomo, jakie grupy ludzi stoj─ů za nimi, ale na tych grafikach nie widzimy twarzy sprawcy. Zamiast komunikacji twarz─ů w twarz, kt├│rej do┼Ťwiadczamy chocia┼╝by na marszach r├│wno┼Ťci, w tym przypadku sprawcy pozostali w ukryciu. Nie wiadomo, kto konkretnie wypowiada ten przekaz. Nie spojrzy si─Ö mu w oczy ÔÇô m├│wi dwudziestolatka.

Olga sama kiedy┼Ť by┼éa po tej ÔÇ×drugiej stronieÔÇŁ, wi─Öc rozumie ich zachowanie. Wywodzi si─Ö ze ┼Ťrodowiska katolickiego, ucz─Öszcza┼éa do wsp├│lnoty. Teraz rozwija sw─ů duchowo┼Ť─ç w inny spos├│b. Ka┼╝dy swoj─ů religijno┼Ť─ç prze┼╝ywa inaczej i jej zdaniem ka┼╝dy sam musi wybra─ç, w jakim kierunku chce zmierza─ç oraz jakimi uczuciami operowa─ç w stosunku do innych os├│b. Czy dawa─ç mi┼éo┼Ť─ç, czy nienawi┼Ť─ç.

ÔÇô Rozumiem jedn─ů stron─Ö i drug─ů, tylko dobrze by by┼éo, aby obie zacz─Ö┼éy prowadzi─ç dialog. Czas zacz─ů─ç okazywa─ç sobie zrozumienie i wsp├│┼éczucie. Wyci─ůgn─ů─ç do siebie r─Öce na zgod─Ö i nie pr├│bowa─ç nikogo zmienia─ç na si┼é─Ö ÔÇô dodaje Olga.

Czy has┼éa z plakat├│w mieszcz─ů si─Ö w granicach wolno┼Ťci s┼éowa? Gdy zada┼éam Oldze to pytanie, poczu┼éa si─Ö zmieszana. Z jednej strony bardzo umi┼éowa┼éa wolno┼Ť─ç, szczeg├│lnie w szukaniu w┼éasnej drogi do szcz─Ö┼Ťcia, wi─Öc jej zdaniem ka┼╝dy ma prawo wyra┼╝a─ç w┼éasne pogl─ůdy. Z drugiej strony wed┼éug niej dzia┼éalno┼Ť─ç grupy Milcz─ůca Wi─Ökszo┼Ť─ç to taka mowa nienawi┼Ťci jeszcze mieszcz─ůca si─Ö w granicach wolno┼Ťci demokratycznych. Zastanawia j─ů tylko jedno: co chcieli uzyska─ç ludzie, kt├│rzy powiesili te banery? Czy chcieli wyrazi─ç swoj─ů opini─Ö na ten temat? A mo┼╝e chcieli uprzykrzy─ç komu┼Ť ┼╝ycie i wykurzy─ç go z miasta?

Z pomnik├│w na billboardy

Min─ů┼é ponad rok od I Marszu R├│wno┼Ťci w Bia┼éymstoku. Ci, kt├│rzy uczestniczyli w Marszu, obrazy, gesty i s┼éowa zapami─Ötaj─ů na d┼éugo. Po tym, co zobaczyli, Bia┼éystok sta┼é si─Ö dla nich innym miejscem. Po tamtych dramatycznych zaj┼Ťciach rozpocz─Ö┼éa si─Ö dyskusja o skali homofobii w Polsce. Teraz emocje podgrzewane s─ů na nowo. Niekt├│rzy nazywaj─ů to walk─ů ideologii, zderzeniem ┼Ťwiatopogl─ůd├│w. Jedni walcz─ů o prawa cz┼éowieka, inni o po swojemu rozumiane chrze┼Ťcija┼äskie dziedzictwo Europy. Zranieni? Przestali nadstawia─ç drugi policzek, ale pokazali, ┼╝e r├│wnie┼╝ potrafi─ů si─Ö broni─ç. Dyskusja ┼Ťwiatopogl─ůdowa przenios┼éa si─Ö na ulice. Z pomnik├│w ÔÇô pono─ç ÔÇ×profanowanychÔÇŁ sam─ů obecno┼Ťci─ů na nich t─Öczowej flagi ÔÇô trafi┼éa na billboardy.

Wed┼éug piramidy Gordona Allporta nienawi┼Ť─ç zaczyna si─Ö od j─Özyka. Nast─Öpnie poprzez izolacj─Ö, dyskryminacj─Ö i przemoc docieramy a┼╝ do eksterminacji. ÔÇ×Bia┼éystok dla wszystkichÔÇŁ, ÔÇ×To jest nasz domÔÇŁ to has┼éa, kt├│re przykuwa┼éy nasz wzrok z billboard├│w jeszcze niedawno w Bia┼éymstoku. Zast─ůpi┼éy je inne billboardy. Stan─Ö┼éy w tych samych miejscach: ÔÇ×Dobro przeciw nienawi┼ŤciÔÇŁ, ÔÇ×Z┼éo dobrem zwyci─Ö┼╝ajÔÇŁ, czy ÔÇ×Bia┼éystok przeciw zgorszeniomÔÇŁ. Uniwersalne has┼éa? Tylko ┼╝e s┼éowa ÔÇ×nienawi┼Ť─çÔÇŁ, ÔÇ×z┼éoÔÇŁ, czy ÔÇ×zgorszenieÔÇŁ zaprezentowano w t─Öczowych barwach. Pojawi┼éy si─Ö r├│wnie┼╝ cytaty biblijne. Pod has┼éem podpis: Milcz─ůca Wi─Ökszo┼Ť─ç. Billboardy stan─Ö┼éy na miejscu baner├│w T─Öczowego Bia┼éegostoku i graficznie r├│wnie┼╝ bardzo je przypomina┼éy. Przekaz je r├│┼╝ni.

Grupa Milcz─ůca Wi─Ökszo┼Ť─ç pozostaje anonimowa. Nie wiadomo, ile os├│b do niej nale┼╝y. Jak twierdz─ů jej cz┼éonkowie, s─ů grup─ů zwyk┼éych obywateli, kt├│rzy chc─ů wyrazi─ç sw├│j sprzeciw wobec ÔÇ×prowokacyjnych billboard├│w z Bia┼éegostoku i antykatolickich szyderstw z WarszawyÔÇŁ. Okre┼Ťlaj─ů siebie g┼éosem tych, kt├│rzy ÔÇ×na co dzie┼ä milcz─ů, ale tak jak wi─Ökszo┼Ť─ç naszego spo┼éecze┼ästwa maj─ů do┼Ť─ç ci─ůg┼éych prowokacji, blu┼║nierstw, szyderstw z wiary i polsko┼ŤciÔÇŁ. Chc─ů broni─ç wiary i tradycji, bo ÔÇ×tylko tam zawarte s─ů prawdziwe warto┼Ťci, prawdziwe dobro i prawdziwa mi┼éo┼Ť─ç!ÔÇŁ. Swoje dzia┼éanie usprawiedliwiaj─ů katolicyzmem. Wierz─ů, ┼╝e w ten spos├│b wykonuj─ů uczynek mi┼éosierdzia wzgl─Ödem duszy, czyli grzesznych napominaj─ů. M├│wi─ů, ┼╝e billboardy sfinansowali z prywatnych datk├│w mieszka┼äc├│w miasta.

Nie my zacz─Öli┼Ťmy t─Ö wojenk─Ö

Gdy Katarzyna po raz pierwszy zobaczy┼éa billboardy, poczu┼éa wstr─Öt i za┼╝enowanie.

ÔÇô Trudno mi opisa─ç, jaka by┼éa moja pierwsza emocja, bo to by┼éo tak agresywne, tak g┼éupie, tak niepotrzebne, ┼╝e to wszystko si─Ö skumulowa┼éo. Pomy┼Ťla┼éam od razu, co czuj─ů inne osoby LGBT+. Mocno si─Ö tym zmartwi┼éam. Zw┼éaszcza ┼╝e nasze billboardy by┼éy pozytywne i wspieraj─ůce. Ci─Ö┼╝ko zrozumie─ç, ┼╝e has┼éo ÔÇ×Bia┼éystok dla wszystkichÔÇŁ kto┼Ť mo┼╝e uzna─ç za kontrowersyjne.

Katarzyna Rosi┼äska dzia┼éa w stowarzyszeniu T─Öczowy Bia┼éystok. To oni wsp├│┼éorganizowali Marsz R├│wno┼Ťci i jako pierwsi w Bia┼éymstoku rozpocz─Öli akcj─Ö billboardow─ů. Dzia┼éania grupy Milcz─ůca Wi─Ökszo┼Ť─ç s─ů na ni─ů odpowiedzi─ů. T─Öczowy Bia┼éystok zajmuje si─Ö dzia┼éalno┼Ťci─ů edukacyjn─ů i wspieraj─ůc─ů wobec os├│b LGBT+. Pomagaj─ů im uzyska─ç pomoc prawn─ů i wsparcie psychologiczne. Tworz─ů przestrze┼ä, w kt├│rej osoby nieheteronormatywne mog─ů si─Ö odnale┼║─ç w przestrzeni publicznej.

Grupa Milcz─ůca Wi─Ökszo┼Ť─ç nie posiada prawnego charakteru. Jej cz┼éonkowie kontaktuj─ů si─Ö za pomoc─ů medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, kontaktu realnego z mediami odmawiaj─ů, stawiaj─ů na swoj─ů anonimowo┼Ť─ç. Ich profil polubi┼éo ponad dziesi─Ö─ç tysi─Öcy u┼╝ytkownik├│w Facebooka. Billboardy podobno sfinansowali z datk├│w mieszka┼äc├│w miasta.

ÔÇô Zdaj─Ö sobie spraw─Ö z tego, jakiego rz─Ödu nale┼╝y ponie┼Ť─ç koszty za takie billboardy, wi─Öc doskonale wiem, ┼╝e to nie jest na pewno ┼╝adna oddolna inicjatywa obywatelska. Stoj─ů za tym organizacje, kt├│re ju┼╝ te fundusze wcze┼Ťniej pozyska┼éy i dlatego nie chc─ů si─Ö ujawni─ç, bo si─Ö po prostu oka┼╝e, ┼╝e maj─ů ju┼╝ troch─Ö na sumieniu i nie wzbudz─ů zaufania spo┼éecznego. Za takimi rzeczami mo┼╝e sta─ç te┼╝ na przyk┼éad kilku przedsi─Öbiorc├│w. Nie dziwi─Ö si─Ö, ┼╝e nikt nie chce si─Ö ujawni─ç, bo by si─Ö okaza┼éo, ┼╝e to s─ů pojedyncze twarze ÔÇô przypuszcza Rosi┼äska.

Dyskusja o LGBT+ toczy si─Ö na protestach, w internecie, w korytarzach sejmowych oraz Ko┼Ťciele. O tym, ┼╝e o porozumienie coraz trudniej, wie Stowarzyszenie T─Öczowy Bia┼éystok. Wiele razy, gdy chcia┼éo wynaj─ů─ç sal─Ö kinow─ů na swoje wydarzenia, spotyka┼éo si─Ö z odmow─ů bez podania przyczyny. Gdy organizowa┼éo pogadanki, niewielkie wydarzenia kulturalne, to pod budynkiem cz─Östo musia┼éo mierzy─ç si─Ö z kontrmanifestacj─ů.

ÔÇô Nie b─Ödziemy wchodzi─ç w ┼╝adn─ů wojenk─Ö, bo to nie my j─ů zacz─Öli┼Ťmy i nie my w niej uczestniczymy. Nie b─Öd─Ö stawa─ç do dialogu z lud┼║mi, kt├│rzy u┼╝ywaj─ů do tego dialogu zaci┼Ťni─Ötej pi─Ö┼Ťci i nienawistnych hase┼é na billboardach. My┼Ťmy nigdy do nikogo nie wyci─ůgali pi─Ö┼Ťci. My┼Ťl─Ö, ┼╝e tutaj tego pola na dialog nie ma, zw┼éaszcza ┼╝e wobec os├│b LGBT+ i skrajnej prawicy u┼╝ywa si─Ö symetrii, a tak naprawd─Ö ta symetria tutaj nie zachodzi. Osoby, kt├│re walcz─ů o swoje prawa, nie b─Öd─ů chodzi─ç i podawa─ç r─ůk ludziom, kt├│rzy po prostu chc─ů im zrobi─ç krzywd─Ö ÔÇô dodaje Katarzyna Rosi┼äska.

Zgorszenie i nienawi┼Ť─ç to moje uczucia wzgl─Ödem ideologii

Cyprian nie dostrzega ju┼╝ szansy na porozumienie, ale ÔÇô jak twierdzi ÔÇô modli si─Ö o ÔÇ×nawr├│cenie homoseksualist├│wÔÇŁ. Woli pozosta─ç anonimowy, poniewa┼╝ obawia si─Ö, ┼╝e przez wyg┼éaszanie publicznie swoich pogl─ůd├│w zostanie zaatakowany. Jednocze┼Ťnie nie mia┼éby opor├│w, aby otwarcie wypowiada─ç si─Ö na temat lektury Pisma ┼Üwi─Ötego czy Adwentu. Jego wcze┼Ťniejsze do┼Ťwiadczenia utwierdzi┼éy go jednak w tym, ┼╝e inni oceniaj─ů go cz─Östo przez pryzmat religii, kt├│r─ů wyznaje. Uwa┼╝a, ┼╝e dzia┼éania os├│b LGBT+ maj─ů na celu zastraszanie tych, kt├│rzy nie popieraj─ů ich postulat├│w. Denerwuje go, ┼╝e jego zdaniem to oni daj─ů sobie prawo do decydowania, kto jest tolerancyjny, a kto nie. Tym bardziej nie rozumie tego, ┼╝e spo┼éecze┼ästwo uzna┼éo billboardy Milcz─ůcej Wi─Ökszo┼Ťci za niew┼éa┼Ťciwie i wobec ich autor├│w rozpocz─Öto ÔÇ×nagonk─ÖÔÇŁ. Jest ogromnym zwolennikiem baner├│w, poniewa┼╝ s─ů one wyrazem jego sprzeciwu wobec ideologii, kt├│rej nie popiera.

ÔÇô Akcja jest dobra pod tym wzgl─Ödem, ┼╝e to wed┼éug mnie pierwszy g┼éos os├│b, kt├│re nie zgadzaj─ů si─Ö z LGBT i ich pogl─ůdami. Do tej pory to by┼éy raczej spontaniczne wydarzenia. Has┼éa na billboardach nie obra┼╝aj─ů nikogo. Wyra┼╝aj─ů tylko postawy, na przyk┼éad ÔÇ×z┼éo dobrem zwyci─Ö┼╝ajÔÇŁ. Z┼éo, zgorszenie, nienawi┼Ť─ç s─ů to uczucia, jakie s─ů we mnie odno┼Ťnie do ideologii LGBT. Nie przypisywa┼ébym tych samych zwrot├│w do ludzi, nawet je┼Ťli sympatyzuj─ů z LGBT.

Gdy zapyta┼éam Cypriana o to, czy wed┼éug niego obie strony w stosunku do siebie stosuj─ů agresj─Ö, odpowiedzia┼é:

ÔÇô Owszem, niestety jest ona z dw├│ch stron, jednak ostatnio ostrzejsza jest retoryka LGBT, kt├│ra tak┼╝e obra┼╝a nie tylko osoby wierz─ůce, ale r├│wnie┼╝ Polsk─Ö.

Tak dzia┼éa demokracja

Pozna─ç kobiet─Ö i za┼éo┼╝y─ç z ni─ů rodzin─Ö. Drzewo, dom, dzieci i piesÔÇŽ Jeszcze dobrze p┼éatna praca by si─Ö przyda┼éa. Tam, gdzie Maciek mieszka┼é, naturalne by┼éo, ┼╝e takie b─Ödzie jego ┼╝ycie. Innej opcji jego rodzina nie bra┼éa pod uwag─Ö. Mo┼╝e dlatego krewni Ma─çka nadal nie wiedz─ů, ┼╝e jest gejem. Odkry┼é, ┼╝e jest ÔÇ×innyÔÇŁ, gdy mia┼é pi─Ötna┼Ťcie lat. Nie widzia┼é innego wyj┼Ťcia ni┼╝ wyprowadzka ze wsi do miasta. Tam nie by┼éo jednak wcale lepiej. Coraz ci─Ö┼╝ej by┼éo mu si─Ö dogada─ç z otoczeniem. Chocia┼╝, jak m├│wi, ÔÇ×wygl─ůdem si─Ö nie wyr├│┼╝niaÔÇŁ. Unika t─Öczowych element├│w, ubiera si─Ö jak ka┼╝dy. Ma niski, m─Öski g┼éos. Na co dzie┼ä nawzajem z ch┼éopakiem przypominaj─ů sobie, ┼╝e tutaj nie mog─ů pokazywa─ç swoich uczu─ç publicznie. Raz si─Ö zapomnieli. Na spotkaniu w jednym z popularnych miejsc z┼éapali si─Ö za r─Öce. Nie min─Ö┼éo nawet kilka minut, a ju┼╝ poczuli cudz─ů pi─Ö┼Ť─ç na swoich twarzach. Nikt z t┼éumu nie zareagowa┼é. Nie zareagowa┼éa r├│wnie┼╝ policja, kt├│ra by┼éa niedaleko. Wszystkie te sytuacje Maciek musia┼é przepracowa─ç na terapii. W szkole, odk─ůd zrozumia┼é, ┼╝e jest homoseksualist─ů, uwa┼╝a┼é na ka┼╝de s┼éowo i gest, aby inni tego nie zauwa┼╝yli, bo ba┼é si─Ö ich reakcji. Gdy zobaczy┼é billboardy z has┼éami anty-LGBT, pomy┼Ťla┼é: ÔÇ×Znowu? Znowu kto┼Ť postanowi┼é powiedzie─ç wi─Öcej, ni┼╝ powinien?ÔÇŁ.

ÔÇô Niedawno by┼éa akcja T─Öczowego Bia┼éegostoku, kt├│ry r├│wnie┼╝ wykupi┼é billboardy. To by┼é cie┼ä nadziei dla nas, ┼╝e kto┼Ť staje w naszej obronie. W obronie grupy ludzi, kt├│rzy istniej─ů i nie s─ů ideologi─ů. A teraz s─ů te billboardy. Przecie┼╝ jak te billboardy zobaczy na przyk┼éad moja babcia, kt├│ra o mnie nie wie, ale chcia┼ébym jej si─Ö ujawni─ç, to zacznie my┼Ťle─ç, ┼╝e homoseksuali┼Ťci zagra┼╝aj─ů jej ┼╝yciu, ┼╝e s─ů ┼║li. Jak mam jej powiedzie─ç, kim jestem? Takie billboardy maj─ů d┼éugofalowe skutki. Te plakaty ┼éadnie wygl─ůdaj─ů, tylko ┼╝e przekaz jest bardzo bolesny. Ale mieli do tego prawo. Tak dzia┼éa wolno┼Ť─ç s┼éowa ÔÇô opowiada Maciek.

Prawda bez mi┼éo┼Ťci mo┼╝e zabi─ç

Janek jest katolikiem z wyboru. Nawr├│ci┼é si─Ö w wieku szesnastu lat. Do┼é─ůczy┼é do wsp├│lnoty i jest w niej do dzisiaj. Ma mieszane uczucia wobec tematu os├│b LGBT. Uwa┼╝a, ┼╝e ka┼╝demu cz┼éowiekowi nale┼╝y si─Ö szacunek. Gdyby pozna┼é osob─Ö o orientacji homoseksualnej, traktowa┼éby j─ů w taki sam spos├│b, jak wszystkich innych ludzi. A mo┼╝e ju┼╝ zna? Tego nie wie. Ma tylko nadziej─Ö, ┼╝e je┼╝eli tak jest, to nie widzi ona w nim wroga. Jednocze┼Ťnie Janek nie zgadza si─Ö z wieloma postulatami ┼Ťrodowisk LGBT. W obecnej dyskusji na ich temat w Polsce sam dostrzega du┼╝o agresji i wyzwisk z obu stron, a zbyt ma┼éo dialogu i pr├│b zrozumienia siebie nawzajem. Billboardy z has┼éami anty-LGBT w Bia┼éymstoku po raz pierwszy zobaczy┼é w internecie. Nie wzbudzi┼éy w nim wi─Ökszych emocji, po cz─Ö┼Ťci si─Ö z nimi zgadza┼é. Dopiero po d┼éu┼╝szym zastanowieniu zauwa┼╝y┼é, ile jest w nich agresji i demonizowania drugiej strony.

ÔÇô Po zastanowieniu doszed┼éem do wniosku, ┼╝e jest to u┼╝ywanie Biblii w celu ataku na osoby o innej orientacji seksualnej. Jestem osob─ů wierz─ůc─ů i nie zgadzam si─Ö na takie u┼╝ywanie S┼éowa Bo┼╝ego. Ono ma przede wszystkim u┼Ťwiadamia─ç cz┼éowiekowi, jak bardzo B├│g go kocha, a dopiero p├│┼║niej, kiedy cz┼éowiek chce kierowa─ç si─Ö Dekalogiem, m├│wi mu o jego grzechach. Nigdy w odwrotnej kolejno┼Ťci. Wed┼éug mnie postulaty ┼Ťrodowisk LGBT s─ů nie do pogodzenia z chrze┼Ťcija┼ästwem, ale dlaczego mamy s─ůdzi─ç innych ludzi wed┼éug naszej wiary, skoro w wielu przypadkach si─Ö z ni─ů nie uto┼╝samiaj─ů? Je┼╝eli autorom billboard├│w chodzi o ewangelizacj─Ö (w co w─ůtpi─Ö), to robi─ů to w bardzo z┼éy spos├│b.

Co jednak z osobami LGBT, kt├│re s─ů wierz─ůce i okre┼Ťlaj─ů si─Ö katolikami? Czy ich spos├│b ┼╝ycia automatycznie wyklucza je ze wsp├│lnoty Ko┼Ťcio┼éa? Czy z powodu swojego homoseksualizmu nagle trac─ů przynale┼╝no┼Ť─ç do Kr├│lestwa Bo┼╝ego?

Janek por├│wnuje ich sytuacj─Ö do tej, w jakiej znajduj─ů si─Ö rozwodnicy, kt├│rzy w zdecydowanej wi─Ökszo┼Ťci nie uzyskuj─ů rozgrzeszenia, je┼╝eli ┼╝yj─ů w ponownych zwi─ůzkach niesakramentalnych.

ÔÇô Nie mo┼╝na uzyska─ç rozgrzeszenia bez szczerego postanowienia poprawy, to jasne, ale B├│g kocha ka┼╝dego bezwarunkowo i ka┼╝dego powo┼éuje do ┼Ťwi─Öto┼Ťci. To chyba analogiczne: nie mog─ů uzyska─ç rozgrzeszenia, je┼Ťli maj─ů zamiar pozostawa─ç w swoim zwi─ůzku, ale s─ů zaproszeni, ┼╝eby rozwija─ç relacj─Ö z Bogiem tak, jak to jest w ich przypadku mo┼╝liwe.

J─Özyk, kt├│rego u┼╝ywamy, kreuje nasz─ů rzeczywisto┼Ť─ç, pokazuje nasze intencje wobec innych, l─Öki i sygnalizuje potrzeby. Zapyta┼éam Janka w┼éa┼Ťnie o s┼éowa. Jak─ů jego zdaniem rol─Ö odgrywaj─ů w dyskusji o LGBT w Polsce i dok─ůd mog─ů nas zaprowadzi─ç?

ÔÇô Szczerze m├│wi─ůc, nie zazdroszcz─Ö osobom LGBT. My┼Ťl─Ö, ┼╝e w tych przepychankach najbardziej poszkodowane s─ů w┼éa┼Ťnie osoby, kt├│rych to dotyczy. To pokazuje, ┼╝e powinni┼Ťmy by─ç bardziej taktowni w wyra┼╝aniu swoich pogl─ůd├│w. Jest te┼╝ potrzeba, ┼╝eby w Ko┼Ťciele wi─Öcej m├│wi─ç o tym, ┼╝e mi┼éo┼Ť─ç Boga jest kompletnie bezwarunkowa. To bardzo wa┼╝ne, ┼╝eby nikt nie my┼Ťla┼é, ┼╝e B├│g go pot─Öpia z powodu jego sk┼éonno┼Ťci czy uwa┼╝a za gorszego. Niestety, obserwuj─Ö czasem w internecie, jak wierz─ůcy ludzie ÔÇ×wzywaj─ů do nawr├│ceniaÔÇŁ, robi─ůc to ÔÇô w moim odczuciu ÔÇô bez mi┼éo┼Ťci i taktu. Nie chodzi tylko o to, ┼╝eby m├│wi─ç prawd─Ö. Prawda bez mi┼éo┼Ťci mo┼╝e zabi─ç. Obie strony musz─ů pot─Öpia─ç takie zachowania i odcina─ç si─Ö od nich, nawet je┼Ťli uwa┼╝aj─ů, ┼╝e wynika┼éy ze s┼éusznych pobudek. Tymczasem z przykro┼Ťci─ů obserwuj─Ö, ┼╝e cz─Ö┼Ť─ç ludzi takie zachowania usprawiedliwia, uznaj─ůc, ┼╝e cel u┼Ťwi─Öca ┼Ťrodki. Id─ůc t─ů drog─ů, mo┼╝emy doj┼Ť─ç do momentu, w kt├│rym ludzie b─Öd─ů wymierza─ç samos─ůdy, maj─ůc na to publiczne przyzwolenie ÔÇô podsumowuje Janek.

Komu┼Ť mo┼╝e wydawa─ç si─Ö, ┼╝e to tylko s┼éowa

Socjolo┼╝ka i dzia┼éaczka spo┼éeczna Katarzyna Sztop-Rutkowska zwraca uwag─Ö, ┼╝e chocia┼╝ billboardy s─ů now─ů form─ů komunikacji w dyskusji o osobach LGBT, to tre┼Ť─ç tego przekazu jest nadal ta sama. Powielane s─ů sformu┼éowania i narracje, kt├│re pojawia┼éy si─Ö ju┼╝ wcze┼Ťniej, zw┼éaszcza w przestrzeni internetowej.

L.M.: Co pani zdaniem ta grupa chce uzyska─ç, pozostaj─ůc anonimow─ů?

K.S.-R.: Zawsze w takich przemy┼Ťlanych akcjach strona pr├│buj─ůca atakowa─ç osoby LGBT b─Ödzie usi┼éowa┼éa to zrobi─ç w taki spos├│b, aby przede wszystkim unikn─ů─ç prawnych konsekwencji. My┼Ťl─Ö, ┼╝e przede wszystkim chodzi tu o rozg┼éos sprawy. Te ┼Ťrodowiska potrzebuj─ů medi├│w, uwagi, opinii publicznej do tego, aby ten temat ┼╝y┼é. Od strony politycznej zosta┼é wprowadzony w┼éa┼Ťnie po to, ┼╝eby r├│┼╝ni─ç Polak├│w, polaryzowa─ç opini─Ö publiczn─ů i ┼╝eby w dyskusji publicznej te kwestie sta┼éy si─Ö niezwykle wa┼╝ne. Tym bardziej wydaje mi si─Ö, ┼╝e nie mo┼╝na por├│wnywa─ç tych dw├│ch akcji billboardowych. Pierwsza akcja ÔÇô T─Öczowego Bia┼éegostoku ÔÇô by┼éa transparentna pod wzgl─Ödem tego, kto m├│wi. Atmosfera tajemniczo┼Ťci, jak─ů wok├│┼é siebie stworzy┼éa grupa Milcz─ůca Wi─Ökszo┼Ť─ç, jest zabiegiem marketingowym.

L.M.: Wszyscy pami─Ötamy obrazy, kt├│re zobaczyli┼Ťmy podczas I Marszu R├│wno┼Ťci w Bia┼éymstoku. Niekt├│rzy sami do┼Ťwiadczyli ataku. Czy uwa┼╝a pani, ┼╝e Bia┼éystok jest miejscem, w kt├│rym jest wi─Öksze spo┼éeczne przyzwolenie na akty homofobii i dyskryminacji ni┼╝ w innych miastach w Polsce?

K.S.-R.: Z dost─Öpnych bada┼ä wynika, ┼╝e Bia┼éystok nie r├│┼╝ni si─Ö skal─ů homofobii od innych miejsc. Jednocze┼Ťnie jest postrzegany przez og├│lnopolsk─ů opini─Ö publiczn─ů jako miasto nietolerancji i homofobii, zw┼éaszcza po I Marszu R├│wno┼Ťci, kt├│ry by┼é spektakularnym pokazaniem nienawi┼Ťci i braku akceptacji dla os├│b homoseksualnych w tym mie┼Ťcie. Natomiast nawet je┼╝eli grupa, kt├│ra to zrobi┼éa, m├│wi o Milcz─ůcej Wi─Ökszo┼Ťci, to tak naprawd─Ö milcz─ůca wi─Ökszo┼Ť─ç albo nie ma w┼éasnego zdania, albo, co te┼╝ badania og├│lnopolskie pokazuj─ů, wbrew pozorom coraz bardziej akceptuje osoby homoseksualne.

Bardzo wa┼╝ne jest, aby strona walcz─ůca o prawa os├│b LGBT prezentowa┼éa argumenty, kt├│re sprawi─ů, ┼╝e b─Ödzie to walka bardziej zrozumia┼éa. Istotnym elementem jest te┼╝ tak zwany coming out, czyli ujawnianie si─Ö os├│b homoseksualnych, zw┼éaszcza tych, kt├│re s─ů znane. To pokazuje, ┼╝e osoby homoseksualne to tacy sami obywatele jak wszyscy inni.

L.M.: Dyskusja o ┼Ťrodowisku LGBT w Polsce jest coraz ostrzejsza. Obie ze stron w kt├│rym┼Ť momencie poczu┼éy si─Ö zranione. Jak pani my┼Ťli, w kt├│rym kierunku ta dyskusja p├│jdzie?

K.S.-R.: Dyskusja o LGBT stanowi element pewnej ca┼éo┼Ťci. To, w jaki spos├│b ten temat jest instrumentalnie wykorzystywany przede wszystkim w politycznej narracji, mo┼╝e niestety wskazywa─ç na bardzo pesymistyczny scenariusz: wzrastaj─ůc─ů agresj─Ö i nienawi┼Ť─ç w przestrzeni publicznej, ale te┼╝ w relacjach mi─Ödzyludzkich. Mi─Ödzy j─Özykiem a eksterminacj─ů wyst─Öpuje pewien zwi─ůzek przyczynowo-logiczny. To bardzo niebezpieczne, kiedy pozwalamy na takie komunikaty j─Özykowe. Komu┼Ť si─Ö mo┼╝e wydawa─ç, ┼╝e to tylko s┼éowa, ale w sensie psychologicznym i socjologicznym s─ů po prostu pierwsz─ů sekwencj─ů piramidy nienawi┼Ťci Gordona Allporta. Kluczowe dla mnie jest przede wszystkim to, w jaki spos├│b b─Öd─ů na nie reagowa─ç instytucje takie jak pa┼ästwo lub Ko┼Ťci├│┼é. Wolno┼Ť─ç s┼éowa ko┼äczy si─Ö tam, gdzie zaczyna si─Ö gro┼║ba dla drugiego cz┼éowieka i jego krzywda.

┬áSpraw─Ö zg┼éoszono do prokuratury

Prezydent Bia┼éegostoku Tadeusz Truskolaski poinformowa┼é na Twitterze, ┼╝e w sprawie akcji billboardowej grupy Milcz─ůca Wi─Ökszo┼Ť─ç skierowa┼é do prokuratury zawiadomienie o mo┼╝liwo┼Ťci pope┼énienia przez autor├│w przest─Öpstwa w zwi─ůzku z mow─ů nienawi┼Ťci. Firma reklamowa GLOBARTmedia, kt├│ra u┼╝yczy┼éa miejsc na billboardy, wyda┼éa o┼Ťwiadczenie, ┼╝e jako firma z bran┼╝y reklamowej pozostaje bezstronna, a tre┼Ťci umieszczane na jej billboardach w ┼╝aden spos├│b nie odzwierciedlaj─ů wyznawanego przez ni─ů systemu warto┼Ťci. Przypomina, ┼╝e kampania T─Öczowego Bia┼éegostoku r├│wnie┼╝ odby┼éa si─Ö na jej tablicach. Cz─Ö┼Ť─ç billboard├│w anty-LGBT zniszczono, w zwi─ůzku z czym grupa Milcz─ůca Wi─Ökszo┼Ť─ç z┼éo┼╝y┼éa tak┼╝e w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury.

19 wrze┼Ťnia w Bia┼éymstoku zorganizowano tak zwany Pierwszy Marsz Normalno┼Ťci. Kilkaset os├│b przesz┼éo ulicami miasta, bo ÔÇô jak twierdz─ů ÔÇô chc─ů propagowa─ç tradycyjny model rodziny i sprzeciwi─ç si─Ö ÔÇ×dewiacjomÔÇŁ. Wydarzenie zorganizowa┼éy ┼Ťrodowiska narodowe: ONR, Autonomiczni Nacjonali┼Ťci Bia┼éystok oraz Patriotyczna Jagiellonia. Na tytu┼éowym transparencie widnia┼éa grafika przestawiaj─ůca czarn─ů chmur─Ö. Pada z niej t─Öczowy deszcz, przed kt├│rym pod parasolem ukrywa si─Ö rodzina.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy ┼Ťrodowisko zaanga┼╝owane w walk─Ö z podzia┼éami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi─Öki Waszemu wsparciu!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś