Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Biblia pauperum. Wystawa ilustrator├│w Magazynu Kontakt

Ilustracje do Pisma ┼Üwi─Ötego kojarz─ů si─Ö z uproszczonymi i dos┼éownymi grafikami w bibliach dla dzieci. Wydaje si─Ö, ┼╝e nie istnieje wsp├│┼éczesny j─Özyk graficzny, kt├│ry s┼éu┼╝y┼éby do przedstawiania biblijnych opowie┼Ťci i idei. Biblia pauperum jest wystaw─ů, ale te┼╝ eksperymentem, kt├│rego celem jest odpowied┼║ na pytanie, czy wsp├│┼éczesna grafika mo┼╝e s┼éu┼╝y─ç do ilustrowania Pisma ┼Üwi─Ötego.

 

"Zagubiona drachma", Piotr Karski

ÔÇ×Zagubiona drachmaÔÇŁ, Piotr Karski


Na wystawie prezentujemy ilustracje wykonane przez grafik├│w stale wsp├│┼épracuj─ůcych z Magazynem ÔÇ×KontaktÔÇŁ. Tym razem zamiast publicystycznych tekst├│w powierzyli┼Ťmy im wa┼╝ne dla katolewicowej wra┼╝liwo┼Ťci fragmenty Biblii. W efekcie powsta┼éy rysunki, kola┼╝e i plakaty, kt├│re s─ů komentarzami do problem├│w zwi─ůzanych ze sprawiedliwo┼Ťci─ů spo┼éeczn─ů, ub├│stwem, obowi─ůzkiem pomocy wykluczonym, otwarto┼Ťci─ů na innych czy ekologi─ů. Niewiele maj─ů one wsp├│lnego z tradycyjnymi ilustracjami, kt├│re s┼éu┼╝y┼éyby modlitwie albo pouczeniu wiernych. Inspiruj─ů do krytycznego ogl─ůdu ┼Ťwiata, ale te┼╝ nawo┼éuj─ů do zmiany postawy. Tworz─ů now─ů wersj─Ö biblii pauperum, rozumianej jako syntetyczny i obrazowy zbi├│r uniwersalnych wskaz├│wek na drodze do tworzenia solidarnego, wsp├│┼éodpowiedzialnego spo┼éecze┼ästwa.
Oddajemy w Pa┼ästwa r─Öce nie tyle przewodnik po wystawie, ile zbi├│r fragment├│w biblijnych, do kt├│rych odnosili si─Ö graficy. W samych tych tekstach znajduje si─Ö klucz do interpretacji przedstawionych obraz├│w, rzadko kiedy dos┼éownych czy narracyjnych.
Plakaty Piotra Karskiego ukazuj─ů sens przytoczonych fragment├│w Ewangelii w bardzo syntetyczny spos├│b. To proste znaki, kt├│re mog─ů dzia┼éa─ç jako mnemotechnika, szybkie przypomnienie wa┼╝nych tre┼Ťci. Opowie┼Ťci o m─Ö┼╝czy┼║nie uzdrowionym w szabat odpowiada u Karskiego szlaban unoszony przez balonik, wizualna metafora faryzejskiego prawa, kt├│re mo┼╝e zosta─ç uchylone na mocy mi┼éosierdzia. W innym plakacie wielkie oko odsy┼éa do determinacji kobiety szukaj─ůcej zagubionej (za rogiem) drachmy i ÔÇô je┼Ťli odczytamy ewangeliczn─ů przypowie┼Ť─ç jako metafor─Ö ÔÇô do determinacji Boga szukaj─ůcego zagubionego cz┼éowieka.
Kuba Mazurkiewicz zilustrowa┼é fragmenty Nowego Testamentu, zawieraj─ůce ostrze┼╝enie przed nadmiernym bogaceniem si─Ö, za pomoc─ů charakterystycznych dla prasy form ÔÇô infografiki i kola┼╝u. Fragmenty zdj─Ö─ç z supermarketowymi rega┼éami i ┼Ťmieciami natychmiast uwsp├│┼écze┼Ťniaj─ů znaczenie tekstu. Infografika dzia┼éa jak instrukcja obs┼éugi dostosowana do umys┼éowo┼Ťci czytelnika prasy, tyle tylko ┼╝e nie pokazuje statystyk, lecz pewne prawid┼éa zbawienia, o kt├│rych m├│wi Chrystus.
Na podobny zabieg aktualizacji biblijnych tre┼Ťci zdecydowa┼éa si─Ö Olga Mici┼äska. Punktem wyj┼Ťcia by┼éy dla niej fragmenty Biblii cytowane przez papie┼╝a Franciszka w encyklice ÔÇ×Laudato siÔÇÖÔÇŁ. Swoj─ů seri─Ö malarskich prac, kt├│re odnosz─ů si─Ö rabunkowej eksploatacji Ziemi, stworzy┼éa w oparciu o wsp├│┼éczesne fotografie. Psalmowi wychwalaj─ůcemu ca┼ée stworzenie, biblijnemu wyrazowi zachwytu nad przyrod─ů towarzyszy ilustracja przetwarzaj─ůca prasowe zdj─Öcie ze szczytu klimatycznego ÔÇô g┼éowy czterech najwa┼╝niejszych pa┼ästw ┼Ťwiata, od kt├│rych zale┼╝y kondycja globu. Mici┼äska przekornie przymierza s┼éowa psalmu do ust ┼Ťwiatowych w┼éodarzy.
ilustr.: Anna Libera.

ilustr.: Anna Libera


Ilustracje Anny Libery s─ů zakorzenione w cytatach dotycz─ůcych spraw bytowych oraz otwarto┼Ťci na innych, bez wzgl─Ödu na r├│┼╝nice w pogl─ůdach czy pochodzenie. Autorka rozwija ich znaczenie, dodaj─ůc ÔÇô┬átroch─Ö w formie memu ÔÇô┬áw┼éasne frazy. Na przyk┼éad fragment z Ksi─Ögi Kap┼éa┼äskiej, nakazuj─ůcy opiek─Ö nad cudzoziemcami, ilustruje wigilijnym posi┼ékiem i tekstem: ÔÇ×Jak zwykle mieli┼Ťmy wolne miejsce dla nieznajomego przybysza, ale nikt nie przyszed┼éÔÇŁ, prowokuj─ůc dalsz─ů refleksj─Ö nad nasz─ů pozorn─ů go┼Ťcinno┼Ťci─ů.
Teksty biblijne cz─Östo operuj─ů skrajnymi por├│wnaniami, co wykorzysta┼éa w ilustracji do fragmentu z Ksi─Ögi Izajasza Urszula Dubiniec. Para rysunk├│w odpowiada dw├│m postawom postu: um─Öczenia si─Ö z g┼éow─ů zwieszon─ů jak sitowie i postu realizowanego przez dzia┼éanie na rzecz innych, kt├│re przynosi prawdziwe wyzwolenie. Pierwsza, zszarza┼éa twarz, chocia┼╝ czytelna, wisi do g├│ry nogami. Druga posta─ç jest rozszczepiona ┼Ťwiat┼éem i kolorami. Ponosi trud postu, ale scala si─Ö. Dubiniec znalaz┼éa wymown─ů graficzn─ů form─Ö dla fragmentu, kt├│ry niesie ze sob─ů olbrzymi ┼éadunek pouczenia. Umyka niebezpiecze┼ästwu moralizatorstwa. Podobnie w ilustracji do Listu ┼Ťwi─Ötego Jakuba zaproponowa┼éa wizualn─ů metafor─Ö cz┼éowieka ucz─ůcego si─Ö przestrzega─ç wskaza┼ä ┼Ťwi─Ötej ksi─Ögi. Im pilniej s┼éucha, tym staje si─Ö wyra┼║niejszy i nabiera kszta┼ét├│w.
Tradycyjne ilustracje biblijne pos┼éuguj─ů si─Ö cz─Östo narracyjnymi schematami. Hannie Mazurkiewicz uda┼éo si─Ö te schematy przekroczy─ç. W swojej panoramicznej i narysowanej skromn─ů kresk─ů pracy przedstawia znan─ů sekwencj─Ö wydarze┼ä z ┼╝ycia Marii ÔÇô od Zwiastowania i wy┼Ťpiewania przez ni─ů hymnu Magnificat, zwanego ÔÇ×maryjnym protest songiemÔÇŁ, przez narodzenie Boskiego syna, ucieczk─Ö do Egiptu, a┼╝ po ┼Ťmier─ç Chrystusa na krzy┼╝u. Sceny z ┼╝ycia Marii umieszcza jednak pomi─Ödzy rozsypanymi obrazami z ┼╝ycia zwyk┼éych kobiet decyduj─ůcych si─Ö na urodzenie dziecka. Para w mi┼éosnym u┼Ťcisku s─ůsiaduje ze scen─ů dialogu Marii i anio┼éa, trudy porodu s─ů przedstawione obok Marii podnosz─ůcej r─Öce w ge┼Ťcie rado┼Ťci nad narodzonym ju┼╝ Synem, a tu┼╝ ko┼éo matki pchaj─ůcej w├│zek na o┼Ťle podr├│┼╝uje matka Chrystusa. Mazurkiewicz sprowadza Mari─Ö na ziemi─Ö, zwracaj─ůc uwag─Ö na zmys┼éowe do┼Ťwiadczenie macierzy┼ästwa, kt├│re by┼éo tak┼╝e jej udzia┼éem.
 
Niniejszy tekst stanowi s┼éowo wprowadzaj─ůce do folderu wystawy.┬á
Na wystaw─Ö ÔÇ×Biblia PauperumÔÇŁ zapraszamy w dniach 15ÔÇô26 wrze┼Ťnia w godzinach 12ÔÇô19 do Rotacyjnego Domu Kultury na Jazdowie, ul. Jazd├│w 3/18.
Wystawa powsta┼éa przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ┼Ür├│dmiejskiego Domu Kultury, Fundacji Archeologia Fotografii i Klubu Inteligencji Katolickiej w Warszawie.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś