fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Best Before Tr_end

Ekspozycja odwo艂uje si臋 do daty wa偶no艣ci produkt贸w. Zastanawiamy si臋, w jakim kierunku design m贸g艂by zmierza膰, gdyby decydowa艂y o nim prawa etyki, a nie rynku.
best-before-trend-plakat

materia艂y prasowe

鈥濻omehow everything comes with an expiry date. Swordfish expires. Meat sauce expires. Even cling-film expires. Is there anything in the world which doesn鈥檛?鈥

Cop 223, 鈥濩hungking Express鈥 (re偶. Wong Kar-wai)

Rzeczy si臋 dezaktualizuj膮, trac膮 swoj膮 wa偶no艣膰. Ich 偶ycie toczy si臋 w zaplanowany spos贸b. Otrzymuj膮 okre艣lony okres przydatno艣ci. Zawsze mo偶e on ulec skr贸ceniu, lecz nie powinien si臋 zbytnio wyd艂u偶y膰. To nikomu nie sprzyja, a na pewno nie gospodarce. Zaleca si臋 zatem systematyczne spo偶ywanie d贸br przed ko艅cem daty wa偶no艣ci. Na wypadek, gdyby dany produkt wci膮偶 dzia艂a艂 sprawnie, z pomoc膮 przychodz膮 trendy. Tendencje panuj膮ce w okre艣lonym momencie maj膮 za zadanie przypomnie膰, co jest na czasie, a co ju偶 nie. Dodatkowo przyczyniaj膮 si臋 ujednoliceniu obecnych gust贸w, tworz膮c sp贸jny obraz tego, co dobre i s艂uszne. W膮ska paleta barwna, wybrane wzory i dodatki. Zachowawczo艣膰 w podejmowaniu decyzji projektowych jest tu w cenie. Nieodpowiedzialno艣ci膮 by艂oby wprowadzenie do sprzeda偶y聽czego艣 dotychczas niepotwierdzonego badaniami rynkowymi. Powt贸rzenie stanowi g艂贸wn膮 metod臋 dzia艂ania. Taka wsp贸艂czesna reinterpretacja repetitio est mater studiorum.

Spekulowanie na temat przysz艂o艣ci nie jest mile widziane w dzia艂aniach rynkowych. Wzbudza bowiem krytyczne my艣lenie i tworzy nierealne scenariusze. Bezpodstawnie zak艂ada z g贸ry, 偶e otaczaj膮ca nas rzeczywisto艣膰 nie jest najlepsz膮 z mo偶liwych. Takie gdybanie mo偶e doprowadzi膰 do zaprojektowania produktu, kt贸ry nie ma szans zaistnie膰 na rynku, do iluzji sensu u projektanta, a czasami 鈥 w skrajnych przypadkach 鈥 do powstania grupy projektowej.
Dobrym przyk艂adem takich poczyna艅 jest wystawa 鈥濨est Before Tr_end鈥 grupy projektowej fformie. Trzech absolwent贸w wzornictwa na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, cierpi膮cych na idealizm, postanowi艂a zaprezentowa膰 swoje projekty, odnosz膮c si臋 do systemu warto艣ci Maxa Schelera. Zdaj膮c sobie spraw臋 z ma艂ych szans na komercyjne ekspozycje, zdecydowali si臋 wzi膮膰 udzia艂 w programie 鈥濿ystawiajmy si臋!鈥 organizowanym przez Instytut Adama Mickiewicza. Dzi艣 wiemy, 偶e ich projekty zostan膮 zaprezentowane miedzy 25 a 29 pa藕dziernika w Pradze podczas jubileuszowej 20. edycji Designblok. Jest to najwi臋kszy festiwal projektowania w Europie 艢rodkowej, kt贸ry corocznie odwiedza ponad 50 tysi臋cy widz贸w. Pytanie brzmi: jak do tego dosz艂o?
Odpowied藕 nie jest prosta. Podejrzewamy, 偶e sta膰 za tym mo偶e wiele czynnik贸w. Jednym z kluczowych wydaje si臋 koncepcja Maxa Schelera. Na wystawie prezentowane s膮 projekty wed艂ug praw etyki, a nie rynku. Ekspozycja podzielona zosta艂a na pi臋膰 rodzaj贸w warto艣ci: utylitarne, hedonistyczne, witalne, duchowe i religijne.聽Powy偶sze kategorie reprezentowa膰 b臋d膮 rozmaite przedmioty. Znajdziecie w艣r贸d nich p贸艂k臋, kt贸ra ugina si臋 pod ci臋偶arem jednej ksi膮偶ki, woskowy budzik topi膮cy si臋 z ka偶d膮 kolejn膮 sekund膮 alarmu czy lamp臋, kt贸r膮 mo偶na ogrzewa膰 sobie zmarzni臋te d艂onie. Trudno sobie to wyobrazi膰, dlatego lepiej zobaczy膰 to na w艂asne oczy. Podobno badaj膮 relacj臋 mi臋dzy przedmiotem a u偶ytkownikiem w kontek艣cie zastanych warto艣ci, przekona艅, norm oraz wzor贸w post臋powania. Czysty nonsens.

DSC_0027a

Czy p贸艂ki uginaj膮 si臋 dzisiaj pod ci臋偶arem ksi膮偶ek? Raczej nie i nic nie wskazuje na to, aby to mia艂o si臋 zmieni膰. Postanowi艂em wi臋c zmieni膰 t臋 sytuacj臋, projektuj膮c mebel z my艣l膮 o wsp贸艂czesnym czytelniku. Wystarczy cho膰 jeden tytu艂, aby nasza p贸艂ka zacz臋艂a si臋 ugina膰. Ka偶dy kolejny mo偶e zagra偶a膰 Twojemu 偶yciu lub zdrowiu. Fot. Szymon Zakrzewski


Zaprojektowany budzik wykonany zosta艂 z parafiny. Wewn臋trzny mechanizm zegara po艂膮czony zosta艂 z grza艂k膮, kt贸ra stopniowo topi budzik w czasie alarmu. Chcieli艣my da膰 wolny wyb贸r u偶ytkownikowi. To gad偶et unaoczniaj膮cy konsekwencje naszych codziennych wybor贸w. Fot. Szymon Zakrzewski.


Wi臋cej informacji na stronie.
Wydarzeniu patronuje聽Magazy鈥濳ontakt鈥.

***

Pozosta艂e teksty z聽bie偶膮cego numeru dwutygodnika 鈥濳ontakt鈥 mo偶na znale藕膰 tutaj.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy 艣rodowisko zaanga偶owane w walk臋 z podzia艂ami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi臋ki Waszemu wsparciu!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij