Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

"Aved Ivenda" Csaby Totha Bagiego

 
W艣r贸d polskich wykonawc贸w muzyki rozrywkowej modne sta艂o si臋 odwo艂ywanie w swoich utworach do ba艂ka艅skiej muzyki ludowej. Za reprezentatywny przyk艂ad takiego zabiegu mo偶e pos艂u偶y膰 album duetu Kayah i Bregovic sprzed pi臋tnastu lat. Obecnie w oparciu o folklor P贸艂wyspu Ba艂ka艅skiego pisz膮 swoje utwory m艂ode zespo艂y, jak np. Enej czy Bubliczki. Do lu藕no zwi膮zanych z tzw. muzyk膮 Ba艂kan贸w mo偶na zaliczy膰 wakacyjny przeb贸j grupy Piersi, nosz膮cy tytu艂 鈥濨a艂kanica鈥, kt贸ry nie tak dawno okupowa艂 pierwsze miejsca list przeboj贸w. Ka偶de z tych odniesie艅 jest pr贸b膮 konstruowania jakiej艣 wizji 鈥瀊a艂ka艅sko艣ci鈥 w muzyce 鈥 najcz臋艣ciej poprzez wykorzystanie okre艣lonych skal muzycznych, figur rytmicznych czy instrumentarium. I tak w stereotypowym 鈥瀊a艂ka艅skim鈥 utworze pojawi si臋 sekcja instrument贸w d臋tych i akordeon, mocno akcentowany rytm w metrum cztery-czwarte i skoczny temat.
 
Zupe艂nie niezale偶nie od polskich muzyk贸w swoj膮 鈥濨a艂ka艅sko艣膰鈥 tworzy na wydanej w 2012 roku p艂ycie 鈥濧ved Ivenda鈥 Csaba Toth Bagi 鈥 w臋gierski gitarzysta i wokalista serbskiego pochodzenia. Artysta kojarzony dotychczas ze scen膮 jazzow膮 i bluesow膮 do tego stopnia, 偶e zosta艂 okrzykni臋ty w臋gierskim Garym Moorem. Swoje przywi膮zanie do tych gatunk贸w udowadnia r贸wnie偶 kr膮偶kiem 鈥濧ved Ivenda鈥. Mimo to, s艂owem kluczem do opisania ostatniego albumu Bagiego mo偶e by膰 z ca艂膮 pewno艣ci膮 鈥瀍klektyczny鈥. Aved Ivenda (鈥瀦ima idzie鈥) to dwana艣cie 艣cie偶ek, na kt贸rych znajduj膮 si臋 piosenki (teksty w j臋zykach macedo艅skim, angielskim i w臋gierskim) i utwory instrumentalne, kompozycje autorskie obok przearan偶owanych tradycyjnych pie艣ni serbskich, macedo艅skich, ale tak偶e w臋gierskich.
 
P艂yta by艂a rejestrowana r贸wnolegle z tras膮 koncertow膮 ameryka艅skiego wirtuoza gitary Ala Di Meoli, do kt贸rego ekipy realizacyjnej nale偶y Csaba Toth Bagi. Ze wzgl臋du na ograniczenia jakie stwarza produkcja p艂yty na terenie wielu kraj贸w w obr臋bie trzech kontynent贸w, sesje nagraniowe odbywa艂y si臋 w przer贸偶nych miejscach: od zwyk艂ego studia poprzez teatr, prywatne mieszkania i gara偶, a偶 po pok贸j hotelowy w Tokio. Uwzgl臋dniwszy fakt, 偶e na p艂ycie zagra艂o kilkunastu instrumentalist贸w (a 偶aden z utwor贸w nie zosta艂 wykonany w tym samym sk艂adzie), mo偶na by spodziewa膰 si臋 ba艂aganu. Jednak jaskrawa mieszkanka r贸偶norodnych rytm贸w, brzmie艅 i barw okazuje si臋 zaskakuj膮co sp贸jna. A spoiwem jest niew膮tpliwie Csaba Toth Bagi.
 

 
Nietrudno przewidzie膰, 偶e p艂yta aran偶owana, produkowana i w lwiej cz臋艣ci komponowana przez gitarzyst臋 spodoba si臋 przede wszystkim mi艂o艣nikom gitary elektrycznej 鈥 utwory pe艂ne s膮 efektownych pasa偶y, 鈥瀦awodz膮cych鈥 partii solowych i szybkich gam zagranych w艂a艣nie na tym instrumencie. Najlepszym dowodem uznania umiej臋tno艣ci Csaby b臋dzie fakt, 偶e w tytu艂owym utworze albumu go艣cinnie wyst臋puje wspominany ju偶 Al Di Meola. O energi臋 w nagraniu troszczy si臋 a偶 czterech perkusist贸w i dw贸ch perkusjonist贸w uprawiaj膮cych 偶onglerk臋 pomi臋dzy rytmami z pogranicza funku i jazzu, a rytmami nieparzystymi 鈥 kojarzonymi z muzyk膮 ba艂ka艅sk膮, czego spektakularnym przyk艂adem mo偶e by膰 utw贸r 鈥濻rpsko Makedonsko鈥 lub nieco mniej zjawiskowa, ale zagrana na siedem-czwartych macedo艅ska piosenka 鈥濩udo da Vidis鈥. Ponadto w najr贸偶niejsze miejsca dwunastu 艣cie偶ek wplecione zosta艂y partie fortepianu, saksofon贸w, klarnetu, akordeonu, a nawet syntezator贸w. Dzi臋ki temu nawet nieliczne spokojniejsze utwory (np. 鈥濻i Zaljubi鈥) wpisuj膮 si臋 w dynamiczny charakter albumu.
 
Dlatego w艂a艣nie nie poleca艂bym s艂uchania 鈥濧ved ivenda鈥 ani osobom przywi膮zanym do 艂agodnego i lirycznego wizerunku Muzyki 艢wiata, ani tym bardziej zagorza艂ym zwolennikom 鈥瀉utentycznych鈥 wykona艅 utwor贸w ludowych. S膮dz臋 jednak, 偶e wymienione wcze艣niej walory czyni膮 p艂yt臋 Csaby Totha Bagiego wart膮 wys艂uchania i opisania nawet po niemal trzech latach, kt贸re min臋艂y od zako艅czenia nagra艅.
 

 
Je艣li nie chc膮 Pa艅stwo przegapi膰 kolejnych wyda艅 naszego tygodnika, zach臋camy do zapisania si臋 do naszego newslettera.
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij