Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Ameryka┼äskie akcenty w Karlowych Warach

Opowie┼Ť─ç snuje si─Ö powoli, lecz wyczuwalne w tle napi─Öcie sprawia, ┼╝e jako widzowie oczekujemy zwrot├│w akcji z niecierpliwo┼Ťci─ů.

 
Trudno nad─ů┼╝y─ç za festiwalem w Karlowych Warach. Sekcji jest wiele, film├│w jeszcze wi─Öcej, a godzin w ci─ůgu doby tyle, co zawsze.
 

kadr z filmu ÔÇ×AinÔÇÖt Them Bodies SaintsÔÇŁ


 
Ciekawie by┼éo ostatnio w sekcji Horizon, gdzie pokazano nagrodzony na tegorocznym festiwalu w Sundance ÔÇ×AinÔÇÖt Them Bodies SaintsÔÇŁ Davida LoweryÔÇÖego. Film przedstawia histori─Ö, w kt├│rej krzy┼╝uj─ů si─Ö losy trojga bohater├│w. Ruth (Rooney Mara) zachodzi w ci─ů┼╝─Ö z Bobem (Casey Affleck). Planuj─ů wsp├│ln─ů przysz┼éo┼Ť─ç, lecz mimo to Bob podejmuje ryzyko i dokonuje nieudanego napadu, w wyniku kt├│rego ginie jego przyjaciel, a zaanga┼╝owana do pomocy Ruth postrzeliwuje┬ápolicjanta. Bob bierze win─Ö na siebie i idzie do wi─Özienia, a Ruth zobowi─ůzuje si─Ö na niego czeka─ç. Bob kilkakrotnie pr├│buje ucieczki i w ko┼äcu mu si─Ö udaje. W mi─Ödzyczasie Ruth nawi─ůzuje bli┼╝sz─ů relacj─Ö z niegdy┼Ť zranionym policjantem, jednak pozostaje wierna Bobowi. Uciekinierowi nie b─Ödzie jednak ┼éatwo dotrze─ç do ukochanej, u kt├│rej sta┼éym bywalcem jest str├│┼╝ prawa.
 
Akcja filmu rozgrywa si─Ö w Teksasie w latach 70., a stylistycznie obraz i narracja przypominaj─ů dzie┼éa TerrenceÔÇÖa Malicka (ÔÇ×BadlandsÔÇŁ). Po festiwalu w Sundance ÔÇ×AinÔÇÖt Them Bodies SaintsÔÇŁ okrzykni─Öto wsp├│┼éczesn─ů wersj─ů filmu ÔÇ×Bonnie i ClydeÔÇŁ, lecz chyba nies┼éusznie. Dzie┼éo Arthura Penna to opowie┼Ť─ç trudnej mi┼éo┼Ťci dwojga buntownik├│w, natomiast film LoweryÔÇÖego to historia z jednej strony trudnej wierno┼Ťci, a z drugiej wytrwa┼éo┼Ťci w d─ů┼╝eniu do celu. Scenariusz zosta┼é napisany przez samego LoweryÔÇÖego i dopracowany w najdrobniejszych szczeg├│┼éach. Opowie┼Ť─ç snuje si─Ö powoli, lecz wyczuwalne w tle napi─Öcie sprawia, ┼╝e jako widzowie oczekujemy zwrot├│w akcji z niecierpliwo┼Ťci─ů. Na najwy┼╝szym poziomie stoi aktorstwo, a estetyka zdj─Ö─ç oraz specyficzna muzyka nadaj─ů dzie┼éu poetyckiego charakteru i oczarowuj─ů rzadko spotykan─ů atmosfer─ů. A w┼éa┼Ťciwie chyba nigdy wcze┼Ťniej nie spotykan─ů, co nale┼╝y uzna─ç za najwi─Öksz─ů zalet─Ö filmu ÔÇô ├│w powiew ┼Ťwie┼╝o┼Ťci.
 
W konkursie g┼é├│wnym zaprezentowano kolejne interesuj─ůce filmy ÔÇô ÔÇ×XLÔÇŁ Marteinna Thorssona oraz ÔÇ×BluebirdÔÇŁ LanceÔÇÖa Edmandsa. Pierwszy przedstawia histori─Ö skorumpowanego polityka uzale┼╝nionego od alkoholu. Po tym, jak wywo┼éa┼é publiczny skandal, premier zmusza go, by uda┼é si─Ö na kuracj─Ö odwykow─ů. Zanim tam trafi, postanawia wyprawi─ç imprez─Ö po┼╝egnaln─ů. Obraz zrealizowano w kilka miesi─Öcy (17 dni zdj─Öciowych) za ┼Ťmieszne jak na przemys┼é filmowy pieni─ůdze ÔÇô 150┬á000 euro. Pochodz─ůcy z Islandii tw├│rcy zapytani podczas konferencji prasowej o odbi├│r filmu w swoim kraju ┼╝artowali, ┼╝e wszyscy trzej widzowie nie byli z niego zadowoleni. W rzeczywisto┼Ťci na ÔÇ×XLÔÇŁ posz┼éo tam do kin oko┼éo 3┬á000 os├│b, co stanowi oko┼éo 1% populacji wyspy. Przed pokazem w reprezentacyjnej Wielkiej Sali hotelu Thermal w Karlowych Warach re┼╝yser zastanawia┼é si─Ö, czy na widowni nie ma obecnie wi─Öcej widz├│w, ni┼╝ liczy┼éa publiczno┼Ť─ç na wszystkich pokazach w Islandii. Mimo partyzanckich warunk├│w przypominaj─ůcych kino niezale┼╝ne, powsta┼é jednak kawa┼éek przyzwoitego kina.
 

kadr z filmu ÔÇ×XL"


Historia jest mroczna i przygn─Öbiaj─ůca ÔÇô ┼Ťledzimy w ko┼äcu losy na┼éogowego alkoholika, kt├│ry stacza si─Ö coraz ni┼╝ej i nie zamierza przesta─ç, poniewa┼╝, jak sam stwierdza: ÔÇ×Nie osi─ůgn─ů┼éem jeszcze dnaÔÇŁ. Poza s┼éabo┼Ťci─ů do alkoholu ma r├│wnie┼╝ s┼éabo┼Ť─ç do kobiet. Jego ma┼é┼╝e┼ästwo rozpad┼éo si─Ö jaki┼Ť czas temu, a niedawno rozpocz─ů┼é zwi─ůzek z kole┼╝ank─ů i r├│wie┼Ťniczk─ů w┼éasnej c├│rki. ÔÇ×Ja mam w┼éadz─Ö i pieni─ůdze, a ty pi─Ökne i m┼éode cia┼éoÔÇŁ ÔÇô m├│wi jej w jednej ze scen. W┼éa┼Ťnie tym cia┼éem przyjdzie jej p┼éaci─ç za dost─Öp do wy┼╝szych sfer. A sfery te poza s┼éabo┼Ťci─ů do seksu i alkoholu trawi r├│wnie┼╝ korupcja, kt├│ra jest drugim wa┼╝kim tematem filmu. ÔÇô Wiem, ┼╝e w taki spos├│b zapada wiele decyzji na najwy┼╝szych szczeblach. My┼Ťlicie pa┼ästwo, ┼╝e na przyk┼éad Silvio Berlusconi nie post─Öpuje podobnie? Martwi mnie brak odpowiedzialno┼Ťci w┼Ťr├│d polityk├│w oraz to, ┼╝e zamiast zajmowa─ç si─Ö tym, co naprawd─Ö istotne, staj─ů si─Ö celebrytami. S─ů jak gwiazdy rocka, a ich partie jak zespo┼éy. Prosz─Ö spojrze─ç cho─çby na wspomnianego Berlusconiego, na DominiqueÔÇÖa Strauss-Kahna czy W┼éadimira Putina ÔÇô m├│wi┼é Marteinn Thorsson.
 
Film jest ciekawy nie tylko ze wzgl─Ödu na poruszane w nim istotne kwestie, lecz tak┼╝e ze wzgl─Ödu na narracj─Ö i estetyk─Ö. Jako widzowie przyjmujemy punkt widzenia g┼é├│wnego bohatera. Cz─Öste przeostrzenia, dr┼╝─ůca kamera oraz niespe┼éna sekundowe retrospekcje odtwarzaj─ů stan cia┼éa i umys┼éu na kacu. A odczucia te s─ů tym prawdziwsze, ┼╝e zosta┼éy zainspirowane prywatnymi do┼Ťwiadczeniami re┼╝ysera, kt├│ry trzy i┬áp├│┼é roku temu wyleczy┼é si─Ö z alkoholizmu. Film wzbudzi┼é du┼╝e zainteresowanie festiwalowej publiczno┼Ťci, a jako widzowi z Polski od razu nasun─Ö┼éo mi si─Ö oczywiste podobie┼ästwo do r├│wnie┼╝ obecnej na festiwalu w Karlowych Warach (w sekcji pozakonkursowej) ÔÇ×Drog├│wkiÔÇŁ. Moim zdaniem islandzki obraz nie wytrzymuje jednak por├│wnania z dzie┼éem Wojtka Smarzowskiego, mimo ┼╝e jest to obraz godny uwagi.
 
ÔÇ×BluebirdÔÇŁAmerykanina LanceÔÇÖa Edmandsa to film diametralnie r├│┼╝ny od ÔÇ×XLÔÇŁ. Cichy, spokojny, ch┼éodny, pe┼éen d┼éugich uj─Ö─ç, bez monta┼╝owych niespodzianek. Przedstawia histori─Ö ameryka┼äskiej rodziny mieszkaj─ůcej w ma┼éym miasteczku w stanie Maine. Dorastaj─ůca c├│rka prze┼╝ywa m┼éodzie┼äcz─ů mi┼éo┼Ť─ç, ojciec ukrywa przed rodzin─ů, ┼╝e wkr├│tce jego firmie sko┼äczy si─Ö kontrakt na wycink─Ö drzew i straci prac─Ö, a matka, kt├│ra pracuje jako kierowca szkolnego autobusu, nie sprawdza pewnego zimowego dnia, czy wszystkie dzieci z niego wysiad┼éy. Okazuje si─Ö, ┼╝e jedno zasn─Ö┼éo i zosta┼éo tam ca┼é─ů noc. Nazajutrz znajduje ch┼éopca, kt├│ry trafia do szpitala. ┼╗yje, ale zapad┼é w ┼Ťpi─ůczk─Ö. Wina nie le┼╝y jednak wy┼é─ůcznie po stronie kobiety kieruj─ůcej autobusem, poniewa┼╝ odpowiedzialno┼Ťci zabrak┼éo r├│wnie┼╝ matce ch┼éopca, kt├│ra zapomnia┼éa wyj┼Ť─ç po niego na przystanek i przespa┼éa ca┼é─ů noc, zasn─ůwszy podczas k─ůpieli w wannie. Mimo to m┼éoda kobieta planuj─Ö pozwa─ç kierowc─Ö do s─ůdu, a pozwana wpada w depresj─Ö, kt├│ra wywiera silny wp┼éyw na ca┼é─ů rodzin─Ö.
 

kadr z filmu ÔÇ×BluebirdÔÇŁ


 
M┼éodego, debiutuj─ůcego re┼╝ysera r├│wnie┼╝ zainspirowa┼éy autentyczne wydarzenia. ÔÇô Kiedy by┼éem m┼éodszy, zapomnia┼éem kiedy┼Ť wyj┼Ť─ç po brata na przystanek i on zosta┼é w autobusie. Na szcz─Ö┼Ťcie by┼éo lato. Ale zacz─ů┼éem my┼Ťle─ç, co by si─Ö sta┼éo, gdyby to by┼éa zima i ta my┼Ťl chodzi┼éa za mn─ů latami, a┼╝ w ko┼äcu powsta┼é ten film ÔÇô wyjawi┼é Lance Edmands. Poza wnikliwym studium psychologicznym film pozwala r├│wnie┼╝ odczu─ç atmosfer─Ö ma┼éego ameryka┼äskiego miasteczka z p├│┼énocy, gdzie czas p┼éynie powoli, ludzie nie s─ů pewni pracy, a w┼éadz─Ö nad wszystkim sprawuje natura.
 
Trailer filmu┬áÔÇ×AinÔÇÖt Them Bodies Saints” mo┼╝na obejrze─ç┬átutaj.
Trailer filmu „XL” mo┼╝na obejrze─ç tutaj.
 
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś