Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Ameryka艅skie akcenty w Karlowych Warach

Opowie艣膰 snuje si臋 powoli, lecz wyczuwalne w tle napi臋cie sprawia, 偶e jako widzowie oczekujemy zwrot贸w akcji z niecierpliwo艣ci膮.

 
Trudno nad膮偶y膰 za festiwalem w Karlowych Warach. Sekcji jest wiele, film贸w jeszcze wi臋cej, a godzin w ci膮gu doby tyle, co zawsze.
 

kadr z filmu 鈥濧in鈥檛 Them Bodies Saints鈥


 
Ciekawie by艂o ostatnio w sekcji Horizon, gdzie pokazano nagrodzony na tegorocznym festiwalu w Sundance 鈥濧in鈥檛 Them Bodies Saints鈥 Davida Lowery鈥檈go. Film przedstawia histori臋, w kt贸rej krzy偶uj膮 si臋 losy trojga bohater贸w. Ruth (Rooney Mara) zachodzi w ci膮偶臋 z Bobem (Casey Affleck). Planuj膮 wsp贸ln膮 przysz艂o艣膰, lecz mimo to Bob podejmuje ryzyko i dokonuje nieudanego napadu, w wyniku kt贸rego ginie jego przyjaciel, a zaanga偶owana do pomocy Ruth postrzeliwuje聽policjanta. Bob bierze win臋 na siebie i idzie do wi臋zienia, a Ruth zobowi膮zuje si臋 na niego czeka膰. Bob kilkakrotnie pr贸buje ucieczki i w ko艅cu mu si臋 udaje. W mi臋dzyczasie Ruth nawi膮zuje bli偶sz膮 relacj臋 z niegdy艣 zranionym policjantem, jednak pozostaje wierna Bobowi. Uciekinierowi nie b臋dzie jednak 艂atwo dotrze膰 do ukochanej, u kt贸rej sta艂ym bywalcem jest str贸偶 prawa.
 
Akcja filmu rozgrywa si臋 w Teksasie w latach 70., a stylistycznie obraz i narracja przypominaj膮 dzie艂a Terrence鈥檃 Malicka (鈥濨adlands鈥). Po festiwalu w Sundance 鈥濧in鈥檛 Them Bodies Saints鈥 okrzykni臋to wsp贸艂czesn膮 wersj膮 filmu 鈥濨onnie i Clyde鈥, lecz chyba nies艂usznie. Dzie艂o Arthura Penna to opowie艣膰 trudnej mi艂o艣ci dwojga buntownik贸w, natomiast film Lowery鈥檈go to historia z jednej strony trudnej wierno艣ci, a z drugiej wytrwa艂o艣ci w d膮偶eniu do celu. Scenariusz zosta艂 napisany przez samego Lowery鈥檈go i dopracowany w najdrobniejszych szczeg贸艂ach. Opowie艣膰 snuje si臋 powoli, lecz wyczuwalne w tle napi臋cie sprawia, 偶e jako widzowie oczekujemy zwrot贸w akcji z niecierpliwo艣ci膮. Na najwy偶szym poziomie stoi aktorstwo, a estetyka zdj臋膰 oraz specyficzna muzyka nadaj膮 dzie艂u poetyckiego charakteru i oczarowuj膮 rzadko spotykan膮 atmosfer膮. A w艂a艣ciwie chyba nigdy wcze艣niej nie spotykan膮, co nale偶y uzna膰 za najwi臋ksz膮 zalet臋 filmu 鈥 贸w powiew 艣wie偶o艣ci.
 
W konkursie g艂贸wnym zaprezentowano kolejne interesuj膮ce filmy 鈥 鈥瀀L鈥 Marteinna Thorssona oraz 鈥濨luebird鈥 Lance鈥檃 Edmandsa. Pierwszy przedstawia histori臋 skorumpowanego polityka uzale偶nionego od alkoholu. Po tym, jak wywo艂a艂 publiczny skandal, premier zmusza go, by uda艂 si臋 na kuracj臋 odwykow膮. Zanim tam trafi, postanawia wyprawi膰 imprez臋 po偶egnaln膮. Obraz zrealizowano w kilka miesi臋cy (17 dni zdj臋ciowych) za 艣mieszne jak na przemys艂 filmowy pieni膮dze 鈥 150聽000 euro. Pochodz膮cy z Islandii tw贸rcy zapytani podczas konferencji prasowej o odbi贸r filmu w swoim kraju 偶artowali, 偶e wszyscy trzej widzowie nie byli z niego zadowoleni. W rzeczywisto艣ci na 鈥瀀L鈥 posz艂o tam do kin oko艂o 3聽000 os贸b, co stanowi oko艂o 1% populacji wyspy. Przed pokazem w reprezentacyjnej Wielkiej Sali hotelu Thermal w Karlowych Warach re偶yser zastanawia艂 si臋, czy na widowni nie ma obecnie wi臋cej widz贸w, ni偶 liczy艂a publiczno艣膰 na wszystkich pokazach w Islandii. Mimo partyzanckich warunk贸w przypominaj膮cych kino niezale偶ne, powsta艂 jednak kawa艂ek przyzwoitego kina.
 

kadr z filmu 鈥瀀L"


Historia jest mroczna i przygn臋biaj膮ca 鈥 艣ledzimy w ko艅cu losy na艂ogowego alkoholika, kt贸ry stacza si臋 coraz ni偶ej i nie zamierza przesta膰, poniewa偶, jak sam stwierdza: 鈥濶ie osi膮gn膮艂em jeszcze dna鈥. Poza s艂abo艣ci膮 do alkoholu ma r贸wnie偶 s艂abo艣膰 do kobiet. Jego ma艂偶e艅stwo rozpad艂o si臋 jaki艣 czas temu, a niedawno rozpocz膮艂 zwi膮zek z kole偶ank膮 i r贸wie艣niczk膮 w艂asnej c贸rki. 鈥濲a mam w艂adz臋 i pieni膮dze, a ty pi臋kne i m艂ode cia艂o鈥 鈥 m贸wi jej w jednej ze scen. W艂a艣nie tym cia艂em przyjdzie jej p艂aci膰 za dost臋p do wy偶szych sfer. A sfery te poza s艂abo艣ci膮 do seksu i alkoholu trawi r贸wnie偶 korupcja, kt贸ra jest drugim wa偶kim tematem filmu. 鈥 Wiem, 偶e w taki spos贸b zapada wiele decyzji na najwy偶szych szczeblach. My艣licie pa艅stwo, 偶e na przyk艂ad Silvio Berlusconi nie post臋puje podobnie? Martwi mnie brak odpowiedzialno艣ci w艣r贸d polityk贸w oraz to, 偶e zamiast zajmowa膰 si臋 tym, co naprawd臋 istotne, staj膮 si臋 celebrytami. S膮 jak gwiazdy rocka, a ich partie jak zespo艂y. Prosz臋 spojrze膰 cho膰by na wspomnianego Berlusconiego, na Dominique鈥檃 Strauss-Kahna czy W艂adimira Putina 鈥 m贸wi艂 Marteinn Thorsson.
 
Film jest ciekawy nie tylko ze wzgl臋du na poruszane w nim istotne kwestie, lecz tak偶e ze wzgl臋du na narracj臋 i estetyk臋. Jako widzowie przyjmujemy punkt widzenia g艂贸wnego bohatera. Cz臋ste przeostrzenia, dr偶膮ca kamera oraz niespe艂na sekundowe retrospekcje odtwarzaj膮 stan cia艂a i umys艂u na kacu. A odczucia te s膮 tym prawdziwsze, 偶e zosta艂y zainspirowane prywatnymi do艣wiadczeniami re偶ysera, kt贸ry trzy i聽p贸艂 roku temu wyleczy艂 si臋 z alkoholizmu. Film wzbudzi艂 du偶e zainteresowanie festiwalowej publiczno艣ci, a jako widzowi z Polski od razu nasun臋艂o mi si臋 oczywiste podobie艅stwo do r贸wnie偶 obecnej na festiwalu w Karlowych Warach (w sekcji pozakonkursowej) 鈥濪rog贸wki鈥. Moim zdaniem islandzki obraz nie wytrzymuje jednak por贸wnania z dzie艂em Wojtka Smarzowskiego, mimo 偶e jest to obraz godny uwagi.
 
鈥濨luebird鈥滱merykanina Lance鈥檃 Edmandsa to film diametralnie r贸偶ny od 鈥瀀L鈥. Cichy, spokojny, ch艂odny, pe艂en d艂ugich uj臋膰, bez monta偶owych niespodzianek. Przedstawia histori臋 ameryka艅skiej rodziny mieszkaj膮cej w ma艂ym miasteczku w stanie Maine. Dorastaj膮ca c贸rka prze偶ywa m艂odzie艅cz膮 mi艂o艣膰, ojciec ukrywa przed rodzin膮, 偶e wkr贸tce jego firmie sko艅czy si臋 kontrakt na wycink臋 drzew i straci prac臋, a matka, kt贸ra pracuje jako kierowca szkolnego autobusu, nie sprawdza pewnego zimowego dnia, czy wszystkie dzieci z niego wysiad艂y. Okazuje si臋, 偶e jedno zasn臋艂o i zosta艂o tam ca艂膮 noc. Nazajutrz znajduje ch艂opca, kt贸ry trafia do szpitala. 呕yje, ale zapad艂 w 艣pi膮czk臋. Wina nie le偶y jednak wy艂膮cznie po stronie kobiety kieruj膮cej autobusem, poniewa偶 odpowiedzialno艣ci zabrak艂o r贸wnie偶 matce ch艂opca, kt贸ra zapomnia艂a wyj艣膰 po niego na przystanek i przespa艂a ca艂膮 noc, zasn膮wszy podczas k膮pieli w wannie. Mimo to m艂oda kobieta planuj臋 pozwa膰 kierowc臋 do s膮du, a pozwana wpada w depresj臋, kt贸ra wywiera silny wp艂yw na ca艂膮 rodzin臋.
 

kadr z filmu 鈥濨luebird鈥


 
M艂odego, debiutuj膮cego re偶ysera r贸wnie偶 zainspirowa艂y autentyczne wydarzenia. 鈥 Kiedy by艂em m艂odszy, zapomnia艂em kiedy艣 wyj艣膰 po brata na przystanek i on zosta艂 w autobusie. Na szcz臋艣cie by艂o lato. Ale zacz膮艂em my艣le膰, co by si臋 sta艂o, gdyby to by艂a zima i ta my艣l chodzi艂a za mn膮 latami, a偶 w ko艅cu powsta艂 ten film 鈥 wyjawi艂 Lance Edmands. Poza wnikliwym studium psychologicznym film pozwala r贸wnie偶 odczu膰 atmosfer臋 ma艂ego ameryka艅skiego miasteczka z p贸艂nocy, gdzie czas p艂ynie powoli, ludzie nie s膮 pewni pracy, a w艂adz臋 nad wszystkim sprawuje natura.
 
Trailer filmu聽鈥濧in鈥檛 Them Bodies Saints” mo偶na obejrze膰聽tutaj.
Trailer filmu „XL” mo偶na obejrze膰 tutaj.
 
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie - w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej Polityka prywatno艣ci zamknij