Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Alexander Gronsky ÔÇô Sielanki nowe ruskie

Alexander Gronsky, z cyklu "Pastoral", ┬ęAlexander Gronsky, www.alexandergronsky.com


Kolejne World Press Photo za nami. Jak si─Ö mo┼╝na by┼éo domy┼Ťla─ç, wi─Ökszo┼Ť─ç materia┼é├│w z kategorii ÔÇ×WydarzenieÔÇŁ zdominowa┼éy zdj─Öcia z dotkni─Ötej tsunami Japonii oraz z Arabskiej Wiosny Lud├│w. Po raz kolejny rozpoczn─ů si─Ö te same dyskusje o tym, czy naprawd─Ö konieczne jest tak brutalne epatowanie czyj─ů┼Ť tragedi─ů? ÔÇô┬áTak! ÔÇô┬á odpowiedz─ů zwolennicy ÔÇô bo taki jest ┼Ťwiat. ÔÇô Nie! ÔÇô odpowiedz─ů przeciwnicy ÔÇô bo w ten spos├│b w┼é─ůcza nam si─Ö ÔÇ×znieczulicaÔÇŁ. Po raz kolejny trzeci─ů nagrod─Ö w kategorii ÔÇ×SportÔÇŁ dosta┼é Tomasz Gudzowaty. Prawdopodobnie po raz kolejny kto┼Ť b─Ödzie si─Ö tym faktem oburza┼é.
Cieszy nagroda dla m┼éodego polskiego fotografa Tomasza Lazara, szczeg├│lnie, ┼╝e do tej pory by┼é on w Polsce niezauwa┼╝ony ÔÇô wyr├│┼╝nienie w najbardziej presti┼╝owym konkursie fotograficznym bez w─ůtpienia diametralnie odmieni jego dalsz─ů karier─Ö. O tym zreszt─ů napisa┼éy ju┼╝ wszystkie mo┼╝liwe gazety, nie b─Öd─Ö wi─Öc si─Ö powtarza─ç. Najbardziej ucieszy┼éa mnie trzecia nagroda w kategorii ÔÇ×┼╗ycie CodzienneÔÇŁ, kt├│r─ů otrzyma┼é Alexander Gronsky za sw├│j cykl Pastoral. Tego rodzaju fotografii na World Press Photo chyba dot─ůd jeszcze nie widzia┼éem.
 
Nagrodzony cykl przedstawia przedmie┼Ťcia Moskwy, gdzie zbieraj─ů si─Ö ludzie, by ÔÇô┬á jak to okre┼Ťli┼é Gronsky ÔÇô┬á ÔÇ×cieszy─ç si─Ö natur─ůÔÇŁ. Nie udaj─ů si─Ö jednak w tym celu szczeg├│lnie daleko od miasta. Ikoniczne wr─Öcz dla tego cyklu jest zdj─Öcie, na kt├│rym czw├│rka ludzi (rodzina?) w kostiumach k─ůpielowych urz─ůdzi┼éa sobie pla┼╝─Ö z g├│ry piachu przygotowanego na budow─Ö. Wydaj─ů si─Ö nie zauwa┼╝a─ç, ┼╝e ich ÔÇ×pla┼╝aÔÇŁ ca┼éy czas si─Ö kurczy, a pracuj─ůca tu┼╝ obok koparka, wypuszczaj─ůca w powietrze k┼é─Öby czarnego dymu, zupe┼énie nie zak┼é├│ca ich wypoczynku. Na innym zdj─Öciu grupka ludzi urz─ůdza sobie piknik na wyschni─Ötej, wydeptanej ziemi nieopodal tor├│w kolejowych; p├│┼énaga kobieta za┼╝ywa k─ůpieli s┼éonecznych le┼╝─ůc plackiem w g─Östwinie zaro┼Ťli porastaj─ůcej obrze┼╝a blokowiska; inna kobieta opala si─Ö na ÔÇ×pla┼╝yÔÇŁ, kt├│ra zamiast schodzi─ç do wody, przechodzi w zapomniany plac budowy, gruzowisko lub wysypisko ┼Ťmieci. Okolice, w kt├│re wybiera si─Ö Gronsky, i w kt├│rych spotyka bohater├│w swoich zdj─Ö─ç, to tereny zawieszone mi─Ödzy miastem a wsi─ů. Nieu┼╝ytki. Ziemie niczyje.
Ironiczny tytu┼é ÔÇô Pastoral (Sielanka), odnosi si─Ö do poetyckiego utworu, szczeg├│lnie popularnego w baroku, cho─ç o antycznych korzeniach. Wysnuta z piosenek pasterskich sta┼éa si─Ö ┼Ťwiadomie kreowan─ů apoteoz─ů ┼╝ycia na ┼éonie natury. W istocie sielanka jest jednak specyficznym wytworem kultury miasta i wyra┼╝a znu┼╝enie ┼Ťwiatem cywilizacji. W tym kontek┼Ťcie pejza┼╝e Gronskyego, kt├│ry w ca┼éej swojej tw├│rczo┼Ťci porusza w─ůtek funkcjonowania ludzi w ich otoczeniu, przybieraj─ů jeszcze bardziej groteskow─ů wymow─Ö. A┼╝ szkoda, ┼╝e Gronsky nie zna sielanek polskiego barokowego pisarza, J├│zefa Bart┼éomieja Zimorowica. Z tytu┼éu jego poetyckiego tomu m├│g┼éby uczyni─ç on trafny podtytu┼é do swoich prac: Sielanki nowe ruskie to bowiem mroczne i chropowate w stylu utwory, celowo naruszaj─ůce norm─Ö gatunku.

Alexander Gronsky, z cyklu "Less than one", ┬ęAlexander Gronsky, www.alexandergronsky.com


Zdj─Öcia prezentowane na tegorocznym konkursie World Press Photo to jedynie wycinek tego wielkiego, epickiego cyklu, podzielonego zgodnie z porz─ůdkiem p├│r roku. W swoich innych seriach esto┼äski fotograf od lat porusza w┼éa┼Ťciwie ten sam temat: wsp├│┼éistnienie ludzi i ich ┼Ťrodowiska. Najch─Ötniej wybiera jednak specyficzne, opustosza┼ée tereny, o czym wymownie ┼Ťwiadczy jego cykl Less than one (Mniej ni┼╝ jeden), przedstawiaj─ůcy peryferia Rosji, gdzie ┼Ťrednio na kilometr kwadratowy przypada w┼éa┼Ťnie mniej ni┼╝ jedna osoba. Cz┼éowiek pokazany jest tam z oddali, jako malutki, wr─Öcz nieznacz─ůcy element krajobrazu lub poprzez jaki┼Ť ┼Ťlad jego egzystencji, jak na przyk┼éad opuszczony gdzie┼Ť w ┼Ťnie┼╝nym pustkowiu wrak samochodu, absurdalnie oparty na czterech palach. Ludzie przypominaj─ů tu malutkie figurki z architektonicznych makiet, a rozleg┼éa, niesko┼äczona przestrze┼ä krajobrazu wywo┼éuje uczucie samotno┼Ťci i niemo┼╝no┼Ťci komunikacji. Gronsky, cho─ç podr├│┼╝uje po ca┼éej Europie i Azji, przyznaje, ┼╝e najch─Ötniej fotografuje w┼éa┼Ťnie w Rosji lub w Chinach, gdy┼╝ tam ÔÇ×ludzie s─ů r├│wnie nieistotni, co pionki na szachownicyÔÇŁ.
Ogl─ůdanie tych zdj─Ö─ç na monitorze komputera ma mniej wi─Öcej tyle samo sensu, co podziwianie ekspresjonistycznego malarstwa Van Gogha w zrastrowanej, gazetowej reprodukcji. Gronsky wykonuje swoje zdj─Öcia ┼Ťrednio i wielkoformatowym aparatem, co daje im niewiarygodn─ů wr─Öcz ostro┼Ť─ç i bogactwo szczeg├│┼é├│w. Zanikaj─ů one zupe┼énie w internetowej miniaturce, podobnie jak grubo k┼éadzione warstwy farby trac─ů swoj─ů plastyk─Ö w wersji gazetowej. Gronsky swoje odbitki wystawia klasycznie, oprawione w du┼╝e ramy o metrowej szeroko┼Ťci, dzi─Öki czemu studiowa─ç mo┼╝na uwa┼╝nie najmniejsze detale kadru.
 
***
Pojawienie si─Ö Alexandra Gronskyego w gronie laureat├│w World Press Photo to bardzo przyjemna niespodzianka i ÔÇô trzeba przyzna─ç ÔÇô jedna z niewielu w tegorocznej edycji konkursu. Rok temu ciekawym i ÔÇô jak si─Ö okazuje ÔÇô bezprecedensowym wydarzeniem by┼éy specjalne wyr├│┼╝nienia dla zdj─Ö─ç wykonanych telefonem kom├│rkowym oraz przez Google Street View. Wywo┼éa┼éo to burzliw─ů dyskusj─Ö na temat przysz┼éo┼Ťci fotoreporta┼╝u oraz zwr├│ci┼éo uwag─Ö na powszechn─ů inwigilacj─Ö spo┼éecze┼ästwa. W tym roku wyb├│r zn├│w jest dosy─ç sztampowy: zdj─Öcia z Japonii przypominaj─ů zesz┼éoroczne zdj─Öcia z Haiti, a wydarzenia z Afryki P├│┼énocnej ÔÇô antyrz─ůdowe zamieszki w Bangkoku.
Fotografie Gronskyego to pozornie typowy ch┼éodny krajobraz, kt├│ry ┼Ťwi─Öci triumfy we wsp├│┼éczesnej fotografii. Jemu jednak, jak rzadko kt├│remu autorowi, udaje si─Ö ten temat po┼é─ůczy─ç z ciekaw─ů i niebanaln─ů opowie┼Ťci─ů o cz┼éowieku.
www.alexandergronsky.com

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś