magazyn lewicy katolickiej

Dwa ┼╝ycia

Nie jest zaskoczeniem, ┼╝e film Georga Maasa "Dwa ┼╝ycia" zosta┼é wybrany niemieckim kandydatem do Oscara dla najlepszego filmu nie angloj─Özycznego. To znakomity i poruszaj─ůcy dramat.


 
Nie jest ┼╝adnym zaskoczeniem, ┼╝e film Georga Maasa „Dwa ┼╝ycia” zosta┼é wybrany niemieckim kandydatem w wy┼Ťcigu o nominacj─Ö do Oscara dla najlepszego filmu nie angloj─Özycznego. To znakomity i poruszaj─ůcy dramat.
 
Katrine Evensen (znana m.in. z filmu „Upadek” Juliane K├Âhler) jest osob─ů zwi─ůzan─ů z instytucj─ů Lebensborn. Jako dziecko zosta┼éa wywieziona z Norwegii, by wychowywa─ç si─Ö w niemieckiej, aryjskiej rodzinie. Po latach odnalaz┼éa matk─Ö i przeprowadzi┼éa si─Ö do ojczyzny. Tylko, czy Katrine jest na pewno tym, za kogo si─Ö podaje?
 
Przyznam, ┼╝e prawie do po┼éowy ogl─ůda┼éem „Dwa ┼╝ycia” z otwartymi ustami. Film jest bowiem niezwykle wci─ůgaj─ůcy, interesuj─ůcy i po prostu fascynuj─ůcy. We wczuciu si─Ö w klimat pomagaj─ů doskona┼ée zdj─Öcia ÔÇô zar├│wno te z czas├│w dzisiejszych, jak i ziarniste, pokazuj─ůce retrospekcje. Idealnie wsp├│┼égra z nimi przepi─Ökna muzyka. Mniej wi─Öcej w po┼éowie filmu (a nawet troch─Ö wcze┼Ťniej) mo┼╝na si─Ö ju┼╝ wszystkiego domy┼Ťli─ç. Dla jednych mo┼╝e stanowi─ç to problem i b─Öd─ů mie─ç troch─Ö racji. Gdyby troch─Ö zmieni─ç proporcje, doda─ç wi─Öcej tajemnicy, za┼Ť skrywany sekret wyjawi─ç w ci─ůgu ostatnich trzydziestu minut filmu, mo┼╝e by┼éoby jeszcze ciekawej.
 
Mnie jednak┼╝e to w og├│le nie przeszkadza┼éo. Kiedy ju┼╝ przewidzia┼éem wszystko, co b─Ödzie si─Ö dzia┼éo dalej (i jednocze┼Ťnie zamkn─ů┼éem buzi─Ö), mog┼éem jeszcze wi─Öksz─ů uwag─Ö zwr├│ci─ç na wybitne aktorstwo. I to wszystkich wykonawc├│w, bez wyj─ůtku. Szczeg├│ln─ů przyjemno┼Ť─ç sprawia obecno┼Ť─ç na ekranie Liv Ullmann, kt├│r─ů ka┼╝dy powinien kojarzy─ç z wielu film├│w Ingmara Bergmana. Najwa┼╝niejsza jest jednak Katrine ÔÇô kobieta bardzo niejednoznaczna. Nie jest wcale bezduszna (w przeciwie┼ästwie do kilku os├│b z ni─ů powi─ůzanych), w jakim┼Ť stopniu na pewno trzeba jej wsp├│┼éczu─ç. Wydaje mi si─Ö, ┼╝e cz─Ö┼Ťciowo mo┼╝na j─ů nawet rozumie─ç. Bo posta─ç Katrine jednocze┼Ťnie wyra┼╝a to, o czym s─ů „Dwa ┼╝ycia”. O tym, jak straszn─ů i zbrodnicz─ů ideologi─ů by┼é komunizm i ilu ludziom zniszczy┼é, b─ůd┼║ odebra┼é ┼╝ycie. O po┼╝yczonym czasie, za kt├│ry w ko┼äcu i tak b─Ödzie trzeba zap┼éaci─ç. I to bardzo wysok─ů cen─Ö. O czynach i prze┼╝yciach, kt├│re cho─ç maj─ů swe ┼║r├│d┼éo w czym┼Ť z┼éym, mog─ů przynie┼Ť─ç jednocze┼Ťnie co┼Ť prawdziwego i pi─Öknego.
 
„Dwa ┼╝ycia” to film, kt├│ry trzeba koniecznie zobaczy─ç. Je┼Ťli tylko przymkniecie oko (a warto to zrobi─ç) na jego konstrukcj─Ö (kt├│ra notabene mo┼╝e by─ç wielk─ů zalet─ů), czeka Was naprawd─Ö poruszaj─ůcy seans. A to, moim zdaniem, warte jest wycieczki do kina.
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś