Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Ks. Grzegorz Michalczyk: Kroczymy w ciemno艣ci, szukaj膮c 艣wiat艂a

Wok贸艂 nas nie brakuje os贸b, kt贸re ucz膮 nas, co to znaczy odkrywa膰 cz艂owieka w cz艂owieku, kt贸ry jest w potrzebie. I to s膮 ci, kt贸rzy spotkali Jezusa. Nie pozna艂 Go sprawuj膮cy w艂adz臋 Herod, nie poznali Go ludzie z politycznych i religijnych elit.
Ks. Grzegorz Michalczyk: Kroczymy w ciemno艣ci, szukaj膮c 艣wiat艂a
ilustr.: Anna Libera

Tekst jest skr贸con膮 i zredagowan膮 wersj膮 homilii wyg艂oszonej na mszy pasterskiej w ko艣ciele 艣w. Andrzeja Aposto艂a i 艣w. Alberta Chmielowskiego w Warszawie w nocy z 24 na 25 grudnia 2021.

***

W noc Narodzenia Pa艅skiego otrzymujemy znak, kt贸rym jest ciemno艣膰. Gdyby艣my wyjechali poza Warszaw臋 i weszli do pierwszego lepszego lasu, przekonaliby艣my si臋, 偶e pozbawieni 艣wiat艂a ksi臋偶yca czy gwiazd 鈥 nic nie widzimy. W mroku cz艂owiek jest bezradny.

Izajasz napisa艂: 鈥濶ar贸d krocz膮cy w ciemno艣ciach ujrza艂 艣wiat艂o艣膰 wielk膮鈥. My jeste艣my tym ludem krocz膮cym w ciemno艣ciach. Tegoroczne Bo偶e Narodzenie jest pod wieloma wzgl臋dami spowite w mrok. Mowa i o聽ludzkim l臋ku, i o niepewno艣ci jutra, i o pandemii, kt贸ra wszystkich nas przeczo艂ga艂a, a wygl膮da na to, 偶e najtrudniejsze wci膮偶 jeszcze przed nami. I o聽tych, kt贸rzy p艂akali dzisiaj przy wigilijnym stole, bo pusty talerz przypomina艂 im o kim艣, kogo nigdy ju偶 z聽nimi przy tym stole nie b臋dzie. W ci膮gu ostatniego roku umar艂o w聽Polsce najwi臋cej ludzi od drugiej wojny 艣wiatowej鈥 Mowa wreszcie o聽tym, co si臋 dzieje na wschodniej granicy Polski, i聽o tych ludziach siedz膮cych w聽prawdziwej ciemno艣ci. Ta noc naprawd臋 ma w聽sobie ciemno艣膰. W聽naszym 偶yciu powtarza si臋 to, o czym m贸wi S艂owo Bo偶e: s膮 jacy艣 w臋drowcy zmierzaj膮cy z聽niepewno艣ci膮 do celu, s膮 stra偶e nocne i jest ciemno艣膰. Tylko tego anio艂a jako艣 nie ma, kt贸ry by obwie艣ci艂, 偶e w ciemno艣ci 艣wiat艂o wielkie zaja艣nia艂o…

Na kilka dni przed 艢wi臋tami fundacja IBRIS zada艂a Polakom pytanie: 鈥濩zy przy twoim stole wigilijnym znalaz艂oby si臋聽miejsce dla uchod藕cy/migranta ze strefy przygranicznej?鈥. Blisko 57聽procent ankietowanych odpowiedzia艂o twierdz膮co. Sprawdzono jednak tak偶e, jaki jest rozk艂ad opinii w zale偶no艣ci od deklarowanego stosunku do praktyk religijnych. Ot贸偶 spo艣r贸d respondent贸w, kt贸rzy deklarowali si臋 jako wierz膮cy i聽praktykuj膮cy regularnie, tylko 45聽procent odpowiedzia艂o, 偶e przyj臋liby tak膮 osob臋, a 48 procent 鈥 偶e by jej nie przyj臋li. Druga grupa to ludzie wierz膮cy i praktykuj膮cy nieregularnie. Tu proporcje si臋 odwr贸ci艂y: 52聽procent zdecydowanie lub raczej na 鈥瀟ak鈥, 31 procent na 鈥瀗ie鈥. W艣r贸d ludzi wierz膮cych i聽niepraktykuj膮cych 鈥 60 procent na 鈥瀟ak鈥, 35 procent na 鈥瀗ie鈥. Grup膮 najbardziej otwart膮 na spotkanie si臋 z migrantem przy wigilijnym stole okazali si臋 niewierz膮cy i聽niepraktykuj膮cy, spo艣r贸d kt贸rych a偶 70 procent wyrazi艂o tak膮 gotowo艣膰, a 28 procent 鈥 jej brak. Kto艣 powie, 偶e deklaracje to jedno, a faktyczne dzia艂ania to co艣 zupe艂nie innego. No dobrze, ale sk膮d takie deklaracje? Dlaczego w艂a艣nie to, 偶e kto艣 jest wierz膮cy i聽praktykuj膮cy, sprawia, 偶e staje si臋 bardziej zamkni臋ty na ludzi b臋d膮cych w tak wielkiej potrzebie?

Publikacja wynik贸w sonda偶u IBRIS zbieg艂a si臋 z og艂oszeniem apelu papie偶a Franciszka. Papie偶 napisa艂: 鈥濪zi臋ki wspania艂omy艣lnej otwarto艣ci w艂adz w艂oskich uda艂o mi si臋 sprowadzi膰 do Rzymu grup臋 os贸b, kt贸re pozna艂em podczas mojej podr贸偶y. Dzisiaj niekt贸re z nich s膮 tutaj po艣r贸d nas. Witajcie! W ci膮gu najbli偶szych miesi臋cy jako Ko艣ci贸艂 zatroszczymy si臋 o nich. Jest to ma艂y znak, kt贸ry, mam nadziej臋, pos艂u偶y jako bodziec dla innych kraj贸w europejskich, aby pozwoli艂y lokalnym instytucjom ko艣cielnym zaj膮膰 si臋 innymi bra膰mi i siostrami, kt贸rzy musz膮 by膰 pilnie relokowani, potrzebuj膮 towarzyszenia, promocji i integracji. [鈥 Trzeba tylko otworzy膰 pewn膮 bram臋, drzwi serca. Nie zawied藕my w to Bo偶e Narodzenie鈥.

鈥濸orodzi艂a [鈥 Syna, owin臋艂a Go w pieluszki i po艂o偶y艂a w 偶艂obie鈥, bo nie by艂o dla nich miejsca w mieszkaniu ani w gospodzie. W tym, 偶e Jezus urodzi艂 si臋 w grocie, nie ma nic dziwnego, bo ludzie w tamtym czasie mieszkali w grotach. Ale to, 偶e zosta艂 po艂o偶ony w 偶艂obie, znaczy, 偶e nie by艂o dla Niego miejsca po艣r贸d ludzi. Urodzi艂 si臋聽po艣r贸d zwierz膮t, w tym miejscu groty, kt贸re nie by艂o przeznaczone na mieszkanie dla ludzi. Ta noc przypomina nam, 偶e Chrystus jest obecny w drugim, nawet je艣li z jakiego艣 powodu czujemy przed tym cz艂owiekiem obaw臋 albo go nie lubimy. Nie rozpozna膰 Chrystusa w drugim to tak, jak gdyby po艂o偶y膰 Go w聽偶艂obie pomi臋dzy zwierz臋tami, bo przecie偶 nie pomi臋dzy lud藕mi.

Na papieskie wezwanie odpowiedzia艂 tak偶e polski Episkopat. Przed nim odpowiada艂o wiele os贸b, dzia艂aj膮c w聽ramach Caritasu, Klubu Inteligencji Katolickiej, Grupy Granica i Fundacji Ocalenie. To bardzo wa偶ne, bo mi艂o艣膰 to jest konkret, a nie deklaracja. Mo偶na wiele m贸wi膰 o聽tym, 偶e B贸g jest mi艂o艣ci膮, a zarazem nie podejmowa膰 czyn贸w, kt贸re o tej mi艂o艣ci 艣wiadcz膮. Polscy biskupi odpowiedzieli: 鈥濳o艣ci贸艂 w Polsce wspiera to papieskie wezwanie. Jeste艣my gotowi pomaga膰 w oparciu o istniej膮ce mo偶liwo艣ci prawne i w zgodzie z聽obowi膮zuj膮cymi pa艅stwowymi przepisami migracyjnymi tym wszystkim, kt贸rzy wyra偶膮 wol臋 przybycia i聽osiedlenia si臋 w naszym kraju. Chodzi zar贸wno o ich przyj臋cie i zapewnienie niezb臋dnego wsparcia socjalnego, jak te偶 o d艂ugofalow膮 pomoc w ich integracji w naszym spo艂ecze艅stwie鈥. To s膮 motywy, kt贸re bardzo cz臋sto pojawiaj膮 si臋 w wypowiedziach papie偶a: 鈥瀙rzyjmowa膰, towarzyszy膰, promowa膰 i integrowa膰鈥. 鈥濸romowa膰鈥 nie w sensie lansowania, tylko w sensie w艂膮czania migrant贸w w nasze spo艂eczno艣ci oraz doceniania ich warto艣ci, ich mo偶liwo艣ci i ich charyzmat贸w. W przeciwnym razie, m贸wi papie偶, stworzymy nowe getta.

Kiedy Maryja z J贸zefem dotarli do Betlejem, chodzili od domu do domu i wsz臋dzie natrafiali na zamkni臋te drzwi. Nie wiemy, dlaczego. Czy dlatego, 偶e trwa艂 spis ludno艣ci, a do Betlejem zjecha艂o wielu ludzi? Czy dlatego, 偶e wygl膮dali na obcych, 偶e m贸wili z Galilejskim akcentem? Ka偶dy w Judei rozpozna ten akcent. Pami臋tamy scen臋, w kt贸rej Piotr zosta艂 rozpoznany na dziedzi艅cu pa艂acu arcykap艂ana: 鈥濲este艣 jednym z nich, bo i twoja mowa ci臋 zdradza鈥. A mo偶e dlatego, 偶e przyj臋cie kobiety, kt贸ra ma rodzi膰, wi膮za艂o si臋 z zaci膮gni臋ciem nieczysto艣ci rytualnej i z wieloma dodatkowymi k艂opotami? Cz艂owiek odmawiaj膮cy pomocy bli藕niemu zawsze ma jakie艣 praktyczne uzasadnienie. Szuka alibi, czuj膮c w g艂臋bi serca 鈥 w ka偶dym razie by艂oby dobrze, gdyby czu艂 鈥 偶e rozmija si臋 z Bogiem, kt贸ry do niego przychodzi.

Taka jest nasza dzisiejsza sytuacja. Jak lud krocz膮cy w ciemno艣ci szukamy tej nocy 艣wiat艂a i聽znajdujemy je, bo eucharystia jest 艣wiat艂em, bo B贸g jest 艣wiat艂em i nie ma w nim ciemno艣ci. Ciemno艣膰 jest w nas i w naszych sercach, ale w wielu sercach ta ciemno艣膰 jest rozja艣niona prawdziw膮 mi艂o艣ci膮. Wok贸艂 nas nie brakuje os贸b, kt贸re cz臋sto bez imienia Chrystusa na ustach ucz膮 nas, co to znaczy odkrywa膰 cz艂owieka w cz艂owieku, kt贸ry jest obok, szczeg贸lnie wtedy, kiedy jest w potrzebie. I to s膮 ci, kt贸rzy spotkali Jezusa. Jak pasterze przybywaj膮cy do betlejemskiej groty. Jak magowie ze Wschodu, poganie, uczniowie Zaratustry albo innego perskiego nauczyciela, kt贸rzy Go poznali. Nie pozna艂 Go sprawuj膮cy w艂adz臋 Herod, nie poznali Go ludzie z politycznych i religijnych elit, cho膰 urodzi艂 si臋聽raptem kilka kilometr贸w od ich dom贸w. O tym tak偶e m贸wi nam Bo偶e Narodzenie, jak wiele jest punkt贸w stycznych pomi臋dzy s艂owem, kt贸re B贸g nam daje, a 偶yciem, kt贸re prze偶ywamy. Nar贸d krocz膮cy w聽ciemno艣ci ujrza艂 艣wiat艂o wielkie. W t臋 艣wi臋t膮 noc 偶yczmy sobie spotkania ze 艣wiat艂em.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij