Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Festiwal "Pi臋膰 smak贸w"

Obejrzenie dzie艂 pochodz膮cych z Japonii, Chin, Wietnamu, Korei Po艂udniowej, czy Tajlandii jest niezwykle ciekawym do艣wiadczeniem. W ten spos贸b pozna膰 mo偶na inne kultury, spojrzenie na 艣wiat oraz kino.

殴r贸d艂o: http://www.piecsmakow.pl/artykul.do?id=12

Festiwal Pi臋膰 Smak贸w by艂 bardzo udan膮 imprez膮, dzi臋ki kt贸rej mo偶na by艂o zobaczy膰 nie tylko wiele bardzo dobrych i ciekawych produkcji, ale te偶 pozna膰 inne kultury, wra偶liwo艣膰 i spojrzenie na 艣wiat.

W dniach 12-20 listopada w kilku warszawskich kinach odbywa艂a si臋 贸sma edycja festiwalu filmowego Pi臋膰 Smak贸w. Dla mnie by艂a to pierwsza wizyta na tym wydarzeniu, ale z pewno艣ci膮 nie ostatnia.

 

Pi臋膰 Smak贸w to bardzo specyficzna impreza, poniewa偶 prezentowane na niej filmy kr臋cone s膮 wy艂膮cznie w krajach azjatyckich. Nie u艣wiadczy si臋 wi臋c produkcji ameryka艅skich czy europejskich, a zatem bli偶szych naszym przyzwyczajeniom i wra偶liwo艣ci. Z drugiej strony obejrzenie dzie艂 pochodz膮cych z Japonii, Chin, Wietnamu, Korei Po艂udniowej, czy Tajlandii jest niezwykle ciekawym do艣wiadczeniem. W ten spos贸b pozna膰 mo偶na inne kultury, spojrzenie na 艣wiat oraz kino. Taka okazja do rozwoju to zawsze wielka zaleta ka偶dego 鈥瀗ietypowego鈥 festiwalu filmowego.

 

Jednym z wa偶niejszych film贸w prezentowanych podczas Pi臋ciu Smak贸w by艂 z pewno艣ci膮 鈥瀂艂oty wiek鈥 w re偶yserii Ann Hui, oficjalny kandydat Hongkongu w wy艣cigu po nominacj臋 do Oscara w kategorii najlepszy film nieangloj臋zyczny. To trzygodzinne, biograficzne dzie艂o przedstawia 偶ycie chi艅skiej pisarki Xiao Hong, kt贸ra z wielu powod贸w zyska艂a s艂aw臋 dopiero po swojej 艣mierci. G艂贸wnym z nich by艂o podj臋cie decyzji o koncentrowaniu si臋 na swoim 偶yciu wewn臋trznym, jak r贸wnie偶 odmowa pisania tego, co narzuca艂a partia komunistyczna. Film jest wi臋c te偶 ciekawym obrazem kilkudziesi臋ciu lat z historii Pa艅stwa 艢rodka, kt贸ra stanowi t艂o 偶ycia Xiao Hong. Ta wolna, 艣wiadomie nieefektowna produkcja warta jest obejrzenia, chocia偶 wielu widz贸w pewnie znudzi spokojne tempo lub zirytuj膮 cz臋ste dokumentalne wstawki, gdy bohaterowie zwracaj膮 si臋 bezpo艣rednio w kierunku kamery. Czy 鈥瀂艂oty wiek鈥 zostanie doceniony na zachodzie, dowiemy si臋 ju偶 wkr贸tce.

 

W艣r贸d film贸w pokazywanych na festiwalu nie mog艂o zabrakn膮膰 tych, kt贸rych g艂贸wnym tematem jest polityka, b膮d藕 sytuacja spo艂eczna. Przyk艂adem takiej produkcji mo偶e by膰 鈥濵iasto cieni鈥 Zhao Dayonga, kt贸re dotyczy kilku wa偶nych spraw. Po pierwsze, pokazuje skutki rewolucji kulturalnej, kt贸ra mia艂a miejsce w Chinach kilkadziesi膮t lat temu. Po drugie za艣, i jest to g艂贸wny w膮tek, m贸wi o tragicznych efektach chi艅skiej polityki jednego dziecka. Nie jest to dzie艂o przyjemne w odbiorze, ale z pewno艣ci膮 warte uwagi. Tym bardziej, 偶e z oczywistych powod贸w 鈥濵iasto cieni鈥 nie ma 偶adnych szans na dystrybucj臋 w swoim macierzystym kraju. Inn膮 produkcj膮 dotykaj膮c膮 spraw politycznych by艂a kr贸tkometra偶贸wka Ho Cheuk-tina zatytu艂owana 鈥濸ani Pong鈥. To na sw贸j spos贸b urocza, nakr臋cona w amatorski spos贸b, historia kobiety, kt贸ra, w przeciwie艅stwie do s膮siad贸w, sprzeciwia si臋 pot臋偶nemu deweloperowi, chc膮cemu wyrzuci膰 j膮 z mieszkania, by m贸c zburzy膰 budynek. Innym kr贸tkim metra偶em by艂a 鈥濿inna鈥 Wan King-faia, w kt贸rej bohaterka cierpia艂a i by艂a prze艣ladowana z powodu udzia艂u w demonstracjach, jakie maj膮 od jakiego艣 czasu miejsce w Hongkongu.

 

Je艣li jednak mia艂bym znale藕膰 jaki艣 wsp贸lny element dla zdecydowanej wi臋kszo艣ci film贸w, kt贸re mia艂em okazj臋 obejrze膰 w trakcie Pi臋ciu Smak贸w, by艂aby nim z pewno艣ci膮 przemoc. Prawie ka偶da produkcja obfitowa艂a w brutalne sceny i to nierzadko tak mocne i dos艂owne, 偶e cz臋艣膰 widz贸w zapewne odwraca艂a wzrok. Nie jest to 偶adnym zaskoczeniem – azjatyccy re偶yserzy znani s膮 z nieco innego podej艣cia do okrucie艅stwa ni偶 tw贸rcy ameryka艅scy lub europejscy. Osobi艣cie po raz kolejny mia艂em okazj臋 przekona膰 si臋, 偶e kreatywno艣膰 mieszka艅c贸w Azji w wymy艣laniu sposob贸w na zabijanie, okaleczanie i zadawanie cierpienia innym jest nieograniczona. Najlepszymi przyk艂adami b臋d膮 tu trzy filmy. Pierwszy z nich to 鈥濳anako w krainie czar贸w鈥 Tetsuyi Nakashimy. Re偶yser, brawurowo 偶ongluj膮c gatunkami i motywami, przedstawia histori臋 by艂ego policjanta, kt贸ry prowadzi 艣ledztwo w sprawie zagini臋cia swojej nastoletniej c贸rki. W jego trakcie okazuje si臋, 偶e pociecha r贸wnie偶 nie by艂a 艣wi臋ta. Produkcja ta to nakr臋caj膮ca si臋 spirala przemocy fizycznej i psychicznej, kt贸re prowadz膮 wy艂膮cznie do wyniszczenia. Nie da si臋 tu lubi膰 ani g艂贸wnego bohatera, ani jego c贸rki, przez co najbardziej zapadaj膮c膮 w pami臋膰 postaci膮 jest oficer policji, wieczny weso艂ek, podchodz膮cy na luzie do wszystkiego, co si臋 dzieje. 鈥濳anako w krainie czar贸w鈥 wci膮ga i potrafi da膰 widzowi dobr膮 rozrywk臋, tym bardziej, 偶e cz臋sto jest to film ca艂kiem zabawny. Na festiwalu pokazywane by艂y te偶 obie cz臋艣ci 鈥濺aid鈥 – jako 偶e pierwsz膮 widzia艂em dawno temu, teraz nadrobi艂em kontynuacj臋. Chocia偶 鈥濺aid 2: Bardacha鈥 trwa dwie i p贸艂 godziny i ma typow膮, schematyczn膮 fabu艂臋, ogl膮da si臋 to dzie艂o znakomicie. To po prostu rewelacyjnie zrobione kino akcji, z dobrym tempem, 艣wietnymi (i licznymi) scenami walk, kt贸re pe艂ne s膮 krwi i okrucie艅stwa. Zachodni tw贸rcy mogliby si臋 od Garetha Evansa wiele nauczy膰 o kr臋ceniu tego typu film贸w. Trzecia produkcja, w kt贸rej jednym z g艂贸wnych w膮tk贸w jest brutalno艣膰 to 鈥瀂abawmy si臋 w piekle鈥 Sion Sono. To tak naprawd臋 komedia o dorastaniu – grupka nastoletnich przyjaci贸艂 planuje nakr臋ci膰 film, kt贸ry przyniesie im s艂aw臋. Udaje im si臋 to dopiero po wielu latach, gdy pozyskuj膮 do wsp贸艂pracy rywalizuj膮ce ze sob膮 gangi, kt贸re godz膮 si臋 na sfilmowanie swojej wojny. 鈥瀂abawmy si臋 w piekle鈥 jest wi臋c te偶 ciekawym obrazem m贸wi膮cym o tym, 偶e przemoc jest poci膮gaj膮ca i dobrze si臋 sprzedaje. Problem jednak w tym, 偶e film ten prezentowany by艂 podczas japo艅skiej nocy grozy, kt贸ra niestety, wed艂ug mnie, by艂a rozczarowaniem. Zobaczy艂em w jej trakcie dwa (trzeciego ju偶 nie da艂em rady) dzie艂a i oba nie mia艂y w sobie nic z horroru. Drugim by艂a 鈥濵iss zombie鈥 w re偶yserii Sabu, kt贸ra do pewnego momentu by艂a wci膮gaj膮ca, p贸藕niej jednak, z minuty na minut臋, stawa艂a si臋 coraz bardziej absurdalna i 艣mieszna. Mo偶liwe, 偶e produkcje te spodoba艂yby mi si臋 bardziej, gdybym nie nastawia艂 si臋 na to, 偶e b臋d臋 si臋 ba膰, a nie 艣mia膰. Szkoda, bo z japo艅sk膮 noc膮 grozy wi膮za艂em du偶e nadzieje.

 

Nie zabrak艂o r贸wnie偶 dzie艂, kt贸re odwo艂ywa艂y si臋 lub eksperymentowa艂y z tradycyjnymi gatunkami filmowymi. Wymieni膰 tu nale偶a艂oby 鈥濪am臋 z Seulu鈥 Jang Jina, obraz mocno zwi膮zany z kinem noir, a jednocze艣nie prze艂amuj膮cy schemat konstrukcji postaci-detektywa. G艂贸wny bohater chce bowiem zmieni膰 p艂e膰 i z tego powodu odchodzi z policji. Opr贸cz wykorzystywania znanych motyw贸w mamy wi臋c do czynienia z dramatem psychologicznym odwo艂uj膮cym si臋 do g艂o艣nego obecnie gender. Przy okazji 鈥濪ama z Seulu鈥 jest dobrze nakr臋con膮, maj膮c膮 bardzo ciekaw膮 choreografi臋 walk oraz klimat produkcj膮. Innym tego typu filmem s膮 鈥炁亃y czarnego tygrysa鈥 Wisita Sasanatienga czyli dzie艂o b臋d膮ce ho艂dem przede wszystkim dla spaghetti western贸w Sergio Leone. Ka偶dy odbiorca bez trudu rozpozna nie tylko muzyk臋, ale i pewne schematy rodem z dzie艂 w艂oskiego re偶ysera. Dodatkowo jest to ca艂kiem zgrabny, chocia偶 przewidywalny melodramat – ca艂o艣膰 robi jednak bardzo sympatyczne wra偶enie.

 

Warto tak偶e podkre艣li膰, 偶e organizatorzy do艂o偶yli wszelkich stara艅, by festiwal przebiega艂 jak najsprawniej i w jak najlepszej atmosferze. Wszystkie projekcje, na kt贸rych by艂em przygotowane zosta艂y perfekcyjnie, za艣 gdy tylko co艣 nie by艂o dopi臋te na ostatni guzik, natychmiast znajdowa艂o si臋 rozwi膮zanie. Wielkie s艂owa uznania nale偶膮 si臋 przede wszystkim za kr贸tkie prelekcje, kt贸re poprzedza艂y seanse. By艂y one zrobione kompetentnie, dobrze wprowadza艂y w kontekst filmu, dzi臋ki czemu publiczno艣膰 mog艂a znacznie wi臋cej wyci膮gn膮膰 z ka偶dego dzie艂a. Uda艂o si臋 r贸wnie偶 zaprosi膰 kilku tw贸rc贸w, z kt贸rymi mo偶na si臋 by艂o spotka膰 i porozmawia膰 po obejrzeniu ich film贸w.

 

Podsumowuj膮c wi臋c, 贸smy festiwal Pi臋膰 Smak贸w by艂 bardzo udan膮 imprez膮, dzi臋ki kt贸rej mo偶na by艂o zobaczy膰 nie tylko wiele bardzo dobrych i ciekawych produkcji, ale te偶 pozna膰 inne kultury, wra偶liwo艣膰 i spojrzenie na 艣wiat. Ju偶 dzi艣 jestem pewien, 偶e za rok wezm臋 udzia艂 w kolejnej edycji Pi臋ciu Smak贸w. Do czego i Was zach臋cam.

 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij