Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Festiwal "Pi─Ö─ç smak├│w"

Obejrzenie dzie┼é pochodz─ůcych z Japonii, Chin, Wietnamu, Korei Po┼éudniowej, czy Tajlandii jest niezwykle ciekawym do┼Ťwiadczeniem. W ten spos├│b pozna─ç mo┼╝na inne kultury, spojrzenie na ┼Ťwiat oraz kino.

Źródło: http://www.piecsmakow.pl/artykul.do?id=12

Festiwal Pi─Ö─ç Smak├│w by┼é bardzo udan─ů imprez─ů, dzi─Öki kt├│rej mo┼╝na by┼éo zobaczy─ç nie tylko wiele bardzo dobrych i ciekawych produkcji, ale te┼╝ pozna─ç inne kultury, wra┼╝liwo┼Ť─ç i spojrzenie na ┼Ťwiat.

W dniach 12-20 listopada w kilku warszawskich kinach odbywa┼éa si─Ö ├│sma edycja festiwalu filmowego Pi─Ö─ç Smak├│w. Dla mnie by┼éa to pierwsza wizyta na tym wydarzeniu, ale z pewno┼Ťci─ů nie ostatnia.

 

Pi─Ö─ç Smak├│w to bardzo specyficzna impreza, poniewa┼╝ prezentowane na niej filmy kr─Öcone s─ů wy┼é─ůcznie w krajach azjatyckich. Nie u┼Ťwiadczy si─Ö wi─Öc produkcji ameryka┼äskich czy europejskich, a zatem bli┼╝szych naszym przyzwyczajeniom i wra┼╝liwo┼Ťci. Z drugiej strony obejrzenie dzie┼é pochodz─ůcych z Japonii, Chin, Wietnamu, Korei Po┼éudniowej, czy Tajlandii jest niezwykle ciekawym do┼Ťwiadczeniem. W ten spos├│b pozna─ç mo┼╝na inne kultury, spojrzenie na ┼Ťwiat oraz kino. Taka okazja do rozwoju to zawsze wielka zaleta ka┼╝dego ÔÇ×nietypowegoÔÇŁ festiwalu filmowego.

 

Jednym z wa┼╝niejszych film├│w prezentowanych podczas Pi─Öciu Smak├│w by┼é z pewno┼Ťci─ů ÔÇ×Z┼éoty wiekÔÇŁ w re┼╝yserii Ann Hui, oficjalny kandydat Hongkongu w wy┼Ťcigu po nominacj─Ö do Oscara w kategorii najlepszy film nieangloj─Özyczny. To trzygodzinne, biograficzne dzie┼éo przedstawia ┼╝ycie chi┼äskiej pisarki Xiao Hong, kt├│ra z wielu powod├│w zyska┼éa s┼éaw─Ö dopiero po swojej ┼Ťmierci. G┼é├│wnym z nich by┼éo podj─Öcie decyzji o koncentrowaniu si─Ö na swoim ┼╝yciu wewn─Ötrznym, jak r├│wnie┼╝ odmowa pisania tego, co narzuca┼éa partia komunistyczna. Film jest wi─Öc te┼╝ ciekawym obrazem kilkudziesi─Öciu lat z historii Pa┼ästwa ┼Ürodka, kt├│ra stanowi t┼éo ┼╝ycia Xiao Hong. Ta wolna, ┼Ťwiadomie nieefektowna produkcja warta jest obejrzenia, chocia┼╝ wielu widz├│w pewnie znudzi spokojne tempo lub zirytuj─ů cz─Öste dokumentalne wstawki, gdy bohaterowie zwracaj─ů si─Ö bezpo┼Ťrednio w kierunku kamery. Czy ÔÇ×Z┼éoty wiekÔÇŁ zostanie doceniony na zachodzie, dowiemy si─Ö ju┼╝ wkr├│tce.

 

W┼Ťr├│d film├│w pokazywanych na festiwalu nie mog┼éo zabrakn─ů─ç tych, kt├│rych g┼é├│wnym tematem jest polityka, b─ůd┼║ sytuacja spo┼éeczna. Przyk┼éadem takiej produkcji mo┼╝e by─ç ÔÇ×Miasto cieniÔÇŁ Zhao Dayonga, kt├│re dotyczy kilku wa┼╝nych spraw. Po pierwsze, pokazuje skutki rewolucji kulturalnej, kt├│ra mia┼éa miejsce w Chinach kilkadziesi─ůt lat temu. Po drugie za┼Ť, i jest to g┼é├│wny w─ůtek, m├│wi o tragicznych efektach chi┼äskiej polityki jednego dziecka. Nie jest to dzie┼éo przyjemne w odbiorze, ale z pewno┼Ťci─ů warte uwagi. Tym bardziej, ┼╝e z oczywistych powod├│w ÔÇ×Miasto cieniÔÇŁ nie ma ┼╝adnych szans na dystrybucj─Ö w swoim macierzystym kraju. Inn─ů produkcj─ů dotykaj─ůc─ů spraw politycznych by┼éa kr├│tkometra┼╝├│wka Ho Cheuk-tina zatytu┼éowana ÔÇ×Pani PongÔÇŁ. To na sw├│j spos├│b urocza, nakr─Öcona w amatorski spos├│b, historia kobiety, kt├│ra, w przeciwie┼ästwie do s─ůsiad├│w, sprzeciwia si─Ö pot─Ö┼╝nemu deweloperowi, chc─ůcemu wyrzuci─ç j─ů z mieszkania, by m├│c zburzy─ç budynek. Innym kr├│tkim metra┼╝em by┼éa ÔÇ×WinnaÔÇŁ Wan King-faia, w kt├│rej bohaterka cierpia┼éa i by┼éa prze┼Ťladowana z powodu udzia┼éu w demonstracjach, jakie maj─ů od jakiego┼Ť czasu miejsce w Hongkongu.

 

Je┼Ťli jednak mia┼ébym znale┼║─ç jaki┼Ť wsp├│lny element dla zdecydowanej wi─Ökszo┼Ťci film├│w, kt├│re mia┼éem okazj─Ö obejrze─ç w trakcie Pi─Öciu Smak├│w, by┼éaby nim z pewno┼Ťci─ů przemoc. Prawie ka┼╝da produkcja obfitowa┼éa w brutalne sceny i to nierzadko tak mocne i dos┼éowne, ┼╝e cz─Ö┼Ť─ç widz├│w zapewne odwraca┼éa wzrok. Nie jest to ┼╝adnym zaskoczeniem – azjatyccy re┼╝yserzy znani s─ů z nieco innego podej┼Ťcia do okrucie┼ästwa ni┼╝ tw├│rcy ameryka┼äscy lub europejscy. Osobi┼Ťcie po raz kolejny mia┼éem okazj─Ö przekona─ç si─Ö, ┼╝e kreatywno┼Ť─ç mieszka┼äc├│w Azji w wymy┼Ťlaniu sposob├│w na zabijanie, okaleczanie i zadawanie cierpienia innym jest nieograniczona. Najlepszymi przyk┼éadami b─Öd─ů tu trzy filmy. Pierwszy z nich to ÔÇ×Kanako w krainie czar├│wÔÇŁ Tetsuyi Nakashimy. Re┼╝yser, brawurowo ┼╝ongluj─ůc gatunkami i motywami, przedstawia histori─Ö by┼éego policjanta, kt├│ry prowadzi ┼Ťledztwo w sprawie zagini─Öcia swojej nastoletniej c├│rki. W jego trakcie okazuje si─Ö, ┼╝e pociecha r├│wnie┼╝ nie by┼éa ┼Ťwi─Öta. Produkcja ta to nakr─Öcaj─ůca si─Ö spirala przemocy fizycznej i psychicznej, kt├│re prowadz─ů wy┼é─ůcznie do wyniszczenia. Nie da si─Ö tu lubi─ç ani g┼é├│wnego bohatera, ani jego c├│rki, przez co najbardziej zapadaj─ůc─ů w pami─Ö─ç postaci─ů jest oficer policji, wieczny weso┼éek, podchodz─ůcy na luzie do wszystkiego, co si─Ö dzieje. ÔÇ×Kanako w krainie czar├│wÔÇŁ wci─ůga i potrafi da─ç widzowi dobr─ů rozrywk─Ö, tym bardziej, ┼╝e cz─Östo jest to film ca┼ékiem zabawny. Na festiwalu pokazywane by┼éy te┼╝ obie cz─Ö┼Ťci ÔÇ×RaidÔÇŁ – jako ┼╝e pierwsz─ů widzia┼éem dawno temu, teraz nadrobi┼éem kontynuacj─Ö. Chocia┼╝ ÔÇ×Raid 2: BardachaÔÇŁ trwa dwie i p├│┼é godziny i ma typow─ů, schematyczn─ů fabu┼é─Ö, ogl─ůda si─Ö to dzie┼éo znakomicie. To po prostu rewelacyjnie zrobione kino akcji, z dobrym tempem, ┼Ťwietnymi (i licznymi) scenami walk, kt├│re pe┼éne s─ů krwi i okrucie┼ästwa. Zachodni tw├│rcy mogliby si─Ö od Garetha Evansa wiele nauczy─ç o kr─Öceniu tego typu film├│w. Trzecia produkcja, w kt├│rej jednym z g┼é├│wnych w─ůtk├│w jest brutalno┼Ť─ç to ÔÇ×Zabawmy si─Ö w piekleÔÇŁ Sion Sono. To tak naprawd─Ö komedia o dorastaniu – grupka nastoletnich przyjaci├│┼é planuje nakr─Öci─ç film, kt├│ry przyniesie im s┼éaw─Ö. Udaje im si─Ö to dopiero po wielu latach, gdy pozyskuj─ů do wsp├│┼épracy rywalizuj─ůce ze sob─ů gangi, kt├│re godz─ů si─Ö na sfilmowanie swojej wojny. ÔÇ×Zabawmy si─Ö w piekleÔÇŁ jest wi─Öc te┼╝ ciekawym obrazem m├│wi─ůcym o tym, ┼╝e przemoc jest poci─ůgaj─ůca i dobrze si─Ö sprzedaje. Problem jednak w tym, ┼╝e film ten prezentowany by┼é podczas japo┼äskiej nocy grozy, kt├│ra niestety, wed┼éug mnie, by┼éa rozczarowaniem. Zobaczy┼éem w jej trakcie dwa (trzeciego ju┼╝ nie da┼éem rady) dzie┼éa i oba nie mia┼éy w sobie nic z horroru. Drugim by┼éa ÔÇ×Miss zombieÔÇŁ w re┼╝yserii Sabu, kt├│ra do pewnego momentu by┼éa wci─ůgaj─ůca, p├│┼║niej jednak, z minuty na minut─Ö, stawa┼éa si─Ö coraz bardziej absurdalna i ┼Ťmieszna. Mo┼╝liwe, ┼╝e produkcje te spodoba┼éyby mi si─Ö bardziej, gdybym nie nastawia┼é si─Ö na to, ┼╝e b─Öd─Ö si─Ö ba─ç, a nie ┼Ťmia─ç. Szkoda, bo z japo┼äsk─ů noc─ů grozy wi─ůza┼éem du┼╝e nadzieje.

 

Nie zabrak┼éo r├│wnie┼╝ dzie┼é, kt├│re odwo┼éywa┼éy si─Ö lub eksperymentowa┼éy z tradycyjnymi gatunkami filmowymi. Wymieni─ç tu nale┼╝a┼éoby ÔÇ×Dam─Ö z SeuluÔÇŁ Jang Jina, obraz mocno zwi─ůzany z kinem noir, a jednocze┼Ťnie prze┼éamuj─ůcy schemat konstrukcji postaci-detektywa. G┼é├│wny bohater chce bowiem zmieni─ç p┼ée─ç i z tego powodu odchodzi z policji. Opr├│cz wykorzystywania znanych motyw├│w mamy wi─Öc do czynienia z dramatem psychologicznym odwo┼éuj─ůcym si─Ö do g┼éo┼Ťnego obecnie gender. Przy okazji ÔÇ×Dama z SeuluÔÇŁ jest dobrze nakr─Öcon─ů, maj─ůc─ů bardzo ciekaw─ů choreografi─Ö walk oraz klimat produkcj─ů. Innym tego typu filmem s─ů ÔÇ×┼üzy czarnego tygrysaÔÇŁ Wisita Sasanatienga czyli dzie┼éo b─Öd─ůce ho┼édem przede wszystkim dla spaghetti western├│w Sergio Leone. Ka┼╝dy odbiorca bez trudu rozpozna nie tylko muzyk─Ö, ale i pewne schematy rodem z dzie┼é w┼éoskiego re┼╝ysera. Dodatkowo jest to ca┼ékiem zgrabny, chocia┼╝ przewidywalny melodramat – ca┼éo┼Ť─ç robi jednak bardzo sympatyczne wra┼╝enie.

 

Warto tak┼╝e podkre┼Ťli─ç, ┼╝e organizatorzy do┼éo┼╝yli wszelkich stara┼ä, by festiwal przebiega┼é jak najsprawniej i w jak najlepszej atmosferze. Wszystkie projekcje, na kt├│rych by┼éem przygotowane zosta┼éy perfekcyjnie, za┼Ť gdy tylko co┼Ť nie by┼éo dopi─Öte na ostatni guzik, natychmiast znajdowa┼éo si─Ö rozwi─ůzanie. Wielkie s┼éowa uznania nale┼╝─ů si─Ö przede wszystkim za kr├│tkie prelekcje, kt├│re poprzedza┼éy seanse. By┼éy one zrobione kompetentnie, dobrze wprowadza┼éy w kontekst filmu, dzi─Öki czemu publiczno┼Ť─ç mog┼éa znacznie wi─Öcej wyci─ůgn─ů─ç z ka┼╝dego dzie┼éa. Uda┼éo si─Ö r├│wnie┼╝ zaprosi─ç kilku tw├│rc├│w, z kt├│rymi mo┼╝na si─Ö by┼éo spotka─ç i porozmawia─ç po obejrzeniu ich film├│w.

 

Podsumowuj─ůc wi─Öc, ├│smy festiwal Pi─Ö─ç Smak├│w by┼é bardzo udan─ů imprez─ů, dzi─Öki kt├│rej mo┼╝na by┼éo zobaczy─ç nie tylko wiele bardzo dobrych i ciekawych produkcji, ale te┼╝ pozna─ç inne kultury, wra┼╝liwo┼Ť─ç i spojrzenie na ┼Ťwiat. Ju┼╝ dzi┼Ť jestem pewien, ┼╝e za rok wezm─Ö udzia┼é w kolejnej edycji Pi─Öciu Smak├│w. Do czego i Was zach─Öcam.

 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś